شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

جراحی زیبایی پلک

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

از نظر زيباشناسي ، چشم ها مهمترين جزء صورت هستند . چشم ها نشان دهندهً سن فرد ومنعكس كننده حالات هيجاني و خلقي وي هستند . متاسفانه چشم ها و پلك ها زودتر از ساير اجزاي بدن علائم پيري را نشان ميدهند . به طور طبیعی در سمت بالا و پايين کره چشم کيسه هایي وجود دارند که حاوی چربي هستند.

غشايي نسبتا محکم اين کيسه هاي چربي را در محل خود ثابت نگاه داشته و مانع بيرون زدگي آنها مي شود. روي اين غشاء را عضله پلک و روي اين عضله را نیز پوست پلک می پوشاند.

با افزايش سن ، غشاء نامبرده ضعيف شده و ديگر نميتواند مانع بيرون زدگي کيسه هاي چربي شود و از طرف ديگر خاصيت ارتجاعي پوست نيز کمتر می شود و در نتيجه چين و چروک هاي سطحي کم کم ظاهر شده و پوست پلک و عضلات آن افتادگي پيدا کرده و کيسه هاي چربي به صورت برجستگي هاي پف آلود خود را نشان ميدهند.

البته پف پلک ها همیشه ناشی از افزایش سن نیست بلکه در مواردی پف پلک ها یکی از علائم بیماریهای متابولیکی مثل پر کاری یا کم کاری تیروئید است. بدیهی است در چنین حالتی به جای اصلاح پف پلک با جراحی، باید بیماری متابولیکی را درمان کرد. تاثیر افزایش سن بر روی پلک بالا و پايين مختصري با يکديگر متفاوت است ؛ در پلک بالا این تاثیر معمولا به شکل افزايش تدريجي مقدار پوست پلک خود را نشان ميدهد .

در مواردي اين افزايش پوست به قدري زیاد است که ميدان ديد فرد را نيز محدود ميکند. اما تظاهر افزايش سن در پلک پايين معمولا به شکل پف پلک و بيرون زدگي کيسه هاي چربي بروز می کند. هر چند نميتوان از روند پيري به طور کامل جلوگيري کرد اما با رعايت نکاتي ميتوان سرعت بروز تظاهرات پيري بر روي پلک ها را به تاخير انداخت.

بدين منظور رعایت موارد زير ميتواند کمک کننده باشد: - داشتن زندگي شاداب و بدون استرس - استفاده از عينک آفتابي - داشتن تغذيه مناسب - استفاده از لوازم آرايشي مرغوب و معتبر

عمل جراحي پلاستيك پلك ها كه اصطلاحا بلفاروپلاستي ناميده ميشود براي برداشتن پف پلك ها ، اصلاح افتادگي پلك و برداشتن پوست اضافي آنها طراحي شده است هر چند كه ممكن است مقداري از چين و چروكهاي سطحي پلك را نيز كمتر کند.

بعضی افراد از گودی و سیاهی دور چشم رنج میبرند. باید توجه داشت که با این عمل گودی و سیاهی دور چشم برطرف نمیشود. عمل بلفاروپلاستی عملی دو منظوره است. این عمل اکثرا برای زیباتر شدن پلک ها و چشم ها انجام می شود اما گاهی برای بهتر شدن وضعیت میدان بینایی نیز صورت می پذیرد.

اگر چین وچروک پلک بالا زیاد باشد پوست اضافه بر روی مژه ها می افتد و میدان دید محیطی فرد را محدود می کند.قسمت بالایی و خارجی میدان دید بیشتر از سایر قسمت ها تحت تاثیر قرار میگیرد .این محدودیت دید ممکن است به هنگام مطالعه و رانندگی مزاحمت ایجاد کند. بدیهی است که انجام بلفاروپلاستی در چنین فردی علاوه بر اینکه وضعیت چشم ها و پلک های وی را زیباتر میکند محدودیت میدان بینایی وی را نیز بر طرف می کند.

در اکثر نژادها پلک بالا دارای یک چین عرضی است اما در بعضی از نژادها مثل نژاد زرد این چین وجود ندارد و یک پلک اضافه روی پلک اصلی آنها را گرفته است.با عمل بلفاروپلاستی می توان پلک این افراد را نیز اصلاح و چین طبیعی پلک را برای آنها ایجاد کرد به طوریکه این عمل شایعترین عمل جراحی زیبایی است که نزد ساکنین آسیای جنوب شرقی مثل کره و فیلیپین انجام می شود.

در مشاوره حضوری وضعیت پلک های شما مورد معاینه قرار خواهد گرفت و شما این فرصت را خواهید داشت تا از میزان سودمندی این عمل اطلاع حاصل نمایید. ضمنا وضعیت سلامتی و آمادگی طبی شما برای انجام این عمل نیز بررسی خواهد شد. در صورت لزوم از نظر بیماریهایی که باعث پف آلود شدن پلک ها میشوند مثل بیماریهای تیروئید و کلیوی مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت.

نوع بيهوشي :

این عمل با سه روش بي حسي موضعي ، نيمه بيهوشي و بيهوشي كامل قابل انجام است .در انتخاب نوع بيهوشي نظر شما لحاظ خواهد شد بی حسی موضعی مثل حالتی است که در دندانپزشکی استفاده میشود. در این روش مادۀ بیحس کنندۀ لیدوکائین فقط در محل عمل که در اینجا اطراف پلک است تزریق میشود.بدیهی است که با این کار پلک بی حس میشود و بیمار دردی را متوجه نخواهد بود اما داروی تزریقی فقط درد را از بین برده است ولی اضطراب بیمار به قوت خود باقی است .

زیبایی پلک با بلفاروپلاستی

در روش نیمه بیهوشی علاوه بر اینکه اطراف پلک توسط جراح بیحس میشود متخصص بیهوشی نیز از طریق رگ داروهای ضد درد و ضد اضطراب را به بیمار تزریق میکند. این داروها بیمار را به خواب عمیق و خوشایندی میبرند . بدیهی است که در این حالت علاوه بر اینکه بیمار دردی ندارد ،اضطراب و استرسی را نیز متحمل نمیشود.

تكنيك عمل :

پلكهاي فوقاني و تحتاني را می توان بطور مجزا يا همزمان مورد عمل قرار داد .

پلک بالا :

برش درست روي چين طبیعی پلک داده ميشود لذا احتمال اينكه بعد از عمل جاي برش روي پلكها بماند فوق العاده کم است . بعداز برداشتن از پوست و نسج زير پوستي ، درصورت لزوم كيسه هاي چربي نيز برداشته شده و محل برش با نخ بسيار نازك دوخته ميشود.

پلک پائين :

اگر میزان پف پلک پائین و بیرون زدگی چربی های آن زیاد باشد محل برش کاملا زیر خط مژه ها خواهد بود تا جای اسکار آن مشخص نباشد. در این صورت علاوه بر خارج کردن چربی های اضافی می توان پوست اضافی پلک را نیز چید اما اگر میزان بیرون زدگی چربی ها خیلی زیاد نباشد و پوست پلک نیز در حد معمول باشد میتوان چربی ها را از طریق برشی واقع در سطح داخلی پلک خارج کرد.

مزیت این روش آن است که روی پوست هیچ برشی وجود ندارد و ضمنا بهبودی و ترمیم آن نیز سریع تر است. مدت عمل : چهار پلك حدود 2 ساعت بعد از عمل ممکن است اطراف چشم قدری متورم و کبود شود. خشکی چشم نیز معمول است که برای برطرف کردن آن می توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید .

تورم و کبودی اولیه در عرض یکی دو هفته برطرف می شود اما چند ماه طول می کشد تا نتیجه نهایی عمل ظاهر شود. محل برش جراحی به تدریج کم رنگ می شود و ممکن است تا یکسال به طول بینجامد تا محل برش به طور کامل برطرف شود. نتیجه عمل دائمی است با این وجود زمان در حال گذر است و بدیهی است که گذشت زمان می تواند بر روی تمام بدن از جمله بر روی پلک های عمل شده نیز تاثیر بگذارد.

نكاتي كه بيمار بايد بداند :

1 از دو هفته قبل از عمل از داروهايي مثل بروفن ، ايندومتاسين ، پيروكسيكام و مفناميك اسيد استفاده نكنيد و چنانچه به هر دليلي به مسكن نياز داشتيد فقط از استامينوفن ساده يا كدئينه استفاده كنيد.
2 قبل از ورود به اتاق عمل آرايش چهره خود را كاملا پاك نماييد.

3- بعد از عمل بر روی چشمان شما پانسمانی نخواهیم گذاشت و چشمانتان باز خواهد بود.
4 بعد ازعمل به مدت سه روز از قطره ی اشك مصنوعي استفاده نماييد .
5 آنتي بيوتيك تجويزي را به مدت يك هفته مرتبا مصرف نماييد .

6 تا 24 ساعت بعد از عمل از كمپرس سرد استفاده نماييد. بدين منظور ميتوانيد چند تكه كوچك يخ را در یک كيسه فريزر ريخته، در آن را بسته و کیسه را روي صورت خود قرار دهيد و يا ميتوانيد بسته هاي مخصوص کمپرس سرد که حاوي ژل است را از داروخانه خریداری کرده آن را در فریزر قرار دهید تا منجمد شود و سپس آن را بر روی صورت قرار دهید.

7 بعداز عمل كمتر دراز بكشيد و هنگام درازكشيدن نيز بهتر است زير سر شما کمی بلندتر باشد تا شيب بدنتان بيشتر شود. اين كار باعث مي شود كبودي و تورم شما به حداقل برسد .

8 شش روز بعد از عمل براي كشيدن بخيه ها به مطب مراجعه كنيد .
9-اگر در عرض يکي دو روز بعد از عمل دچار چشم درد و يا افت بينائي شديد سريعا با پزشک جراح خودتان تماس بگيريد. ـ شل شدن و از دست رفتن قوام پوست و بافت های نگه دارنده پلک ها، باعث پُف پلک ها و آویزان شدن پوست این ناحیه می شود.علاوه بر این، ظاهری نازیبا درست می کند و گاهی این افراد از سنگینی پلک ها و کاهش میدان بینایی شان شاکی هستند. در این موارد جراحی زیبایی چشم و صورت یا بلفاروپلاستی انجام می شود. می توان بلفاروپلاستی را «جراحی پلاستیک و زیبایی پلک » نامید.

بهترین افراد برای این جراحی، چه مرد و چه زن کسانی هستند که از لحاظ جسمی و روانی سالم هستند و تصور واقع بینانه ای از عمل خود دارند. اگر کسی تصور اشتباهی از این عمل داشته باشد، بعد از عمل به آن تصور اشتباه خود نخواهد رسید.

گاهی می خواهیم ظاهر فرد را جوان تر کنیم. بیشتر این افراد دارای سن ۳۵ سال به بالا هستند. گاهی می خواهیم شرایط بیمار را تغییر دهیم، مثلا به طور ژنتیکی ساختمان کره چشم طوری است که پف زیادی دارد و در سنین پایین تر هم می توان در این قبیل افراد، این جراحی را انجام داد.

متاسفانه گاهی پزشکان ما به این نکته توجه نمی کنند که بلفاروپلاستی قادر به اصلاح چین وچروک هایی که به هنگام خنده نمایان می شوند، نیست. بهترین درمان چین و چروک های خنده، تزریق بوتاکس است و اینها با جراحی اصلاح نمی شوند و با بلفاروپلاستی تنها پف ها و پوست های اضافی اصلاح می شوند.

ما باید ساختمان صورت را به طور کامل بشناسیم، مثلا ابرو باید فاصله مشخصی تا پلک بالا داشته باشد، بنابراین در بعضی موارد نمی توانیم برای اصلاح پف و یا پوست اضافی پلک بالا، این پوست را برداریم.

در اعمال زیبایی چشم، بعد از جراحی، فاصله ابرو از لبه پلک به هیچ وجه نباید از یک سانتی متر کمتر شود، در غیر این صورت فرد دچار مشکلاتی خواهد شد. بلفاروپلاستی معمولا دردناک نیست. این جراحی معمولا به صورت موضعی انجام می شود و لازم نیست به بیمار بیهوشی عمومی دهیم.

مراقبت های بعد از عمل :

کمپرس سرد در ۴۸ ساعت نخست بعد از عمل بسیار مهم است. پانسمان های خیلی ظریف با چسب های استریل به جای استفاده از گازها کمک می کند که کمپرس سرد بهتر استفاده شود و در عین حال، چشم های مریض بسته نشود؛ به خصوص در بلفاروپلاستی که روی ۴ پلک انجام می شود (گاهی هر ۴ پلک، گاهی ۲ پلک بالا و گاهی ۲ پلک پایین جراحی می شوند)، بستن کامل چشم بیمار باعث می شود بیمار نتواند چیزی را ببیند و این احساس خوبی نیست.

بیماران می توانند از پزشک متخصص خود بخواهند عکس قبل و بعد از عمل بیماران قبلی را ببینند تا نسبت به این اعمال جراحی دیدگاه منطقی تری پیدا کنند. مشکل این است که گاهی اوقات، این جراحی خیلی ساده تصور می شود، لذا توسط افراد غیرمتخصص و حتی گاهی در مطب ها به صورت ناقص انجام می شود که باید گفت این عمل مهمی است و باید در اتاق جراحی مجهز و ترجیحا توسط فوق تخصص همین رشته، یعنی فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم انجام شود.

۵ نکته پس از جراحی پلک و کشیدن ابرو:

۱) بعد از اینکه به هوش آمدید، روی چشمانتان پدهای آغشته به محلول icedsalineخواهید دید. اینها باعث کوچک ماندن تورم ها و کوفتگی های بعد از جراحی می شوند. به علت مالیده شدن پماد چشمی که بعد از عمل به چشم شما مالیده شده است، دیدتان تار خواهد بود. همچنین ممکن است از چشم تان اشک بیاید که این به علت تورم است، این تورم طی هفته اول جراحی می خوابد.

۲) نوشیدن مایعات، راه رفتن به صورت ملایم و آهسته و نظارت روی پدهای چشم از اقداماتی است که باید رعایت کنید. باید هر ۲۴ ساعت یک بار این پدها را عوض کنید.

۳) برای برداشتن پدها ۳ روز بعد باید مراجعه کنید. برداشتن این پدها ایجاد ناراحتی کمی می کند. برای رفع این ناراحتی یک ساعت قبل از مراجعه داروی مسکن مصرف کنید.

۴) تا ۲۴ ساعت بعد از عمل، پدهایی را که در آب یخ خیسانده شده اند را روی چشمان تان بگذارید. پدها را هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه عوض کنید. پدها باید همیشه خیس نگه داشته شوند وزن آب به همراه دما به کوچک ماندن کوفتگی کمک می کند. یک کیسه کوچک حاوی نخود یا ذرت یخ زده را روی پدهای چشم ها بگذارید. مواظب باشید که کیسه مستقیما روی پوست نباشند. یک دستمال یا حوله بین کیسه و پوست تان بگذارید.

۵) هنگام خواب به وسیله یک پنبه پمادهای اضافه را از روی بخیه ها پاک کنید. سپس پماد چشم را روی بخیه های پلک و قسمت داخلی پلک بمالید. تا زمانی که بخیه ها وجود دارند باید این کار را ۲ بار در روز انجام دهید (صبح و عصر). ولی فقط هنگام خواب پماد را درون پلک پائینی بمالید. مالیدن این پماد درون پلک زیری باعث تیرگی و تارشدن دید می شود، بنابراین بهترین زمان برای این کار بلافاصله قبل از استراحت عصرگاهی است. بخیه هایی که به وسیله پماد چرب و لغزنده شده اند در هنگام برداشتن درد کمتری ایجاد می کنند.

برای مطالعه بهترین و کامل ترین مطالبی که توسط متخصص پوست، تغذیه، زنان و ... تایید و نوشته شده است؛ می توانید به شبکه اطلاع رسانی پزشک آنلاین مراجعه نمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چرا نباید از گوش پاکن ها استفاده کنیم ؟

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

راههای داشتن پوستی سالم وباطراوت

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

چند توصیه برای بیماران مبتلا به پر کاری صوتی

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

گرفتگی عضلات پا در زمان حاملگی

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

درمان گودی زیر چشم با تزریق ژل

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

آنژیوگرافی قلب به چه منظور انجام می گیرد؟

دکتر امید هاشمی فرد [ متخصص قلب و عروق ]

دانستن نکاتی درباره مو و عوامل موثر بر رشد بهتر آن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت