شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

بایدها و نباید های بارداری

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

آیا میتوانم در دوران بارداری مانیکور یا پدیکور کنم ؟
مانیکور ناخنهای دست (سوهانکشیدن ناخن، کوتاهکردن ناخن و زیباسازی آن) ایرادی ندارد، اما برای جلوگیری از خطر عفونت، لوازم شخصیتان را همراه داشته باشید. در ضمن از رفتن به آرایشگاههایی که بوی شدید مواد شیمیایی در فضای آن پیچیده است خودداری کنید و به جای آن به دنبال آرایشگاههایی باشید که سیستم تهویه هوا یا هواکش دارند تا گاز مضری را استنشاق نکنید. اگر در خانه ناخنهایتان را پیرایش میکنید، به همان دلیلی که ذکر شد، در محیطی با تهویه مناسب (مثلاً کنار پنجره باز) ناخنهایتان را سوهان بکشید و لاک بزنید. همین نکات باید برای پدیکور (زیباسازی ناخنهای پا) نیز رعایت شود. همچنین از ماساژ پا که میتواند فعالیت جنین و انقباضات رحمی را افزایش دهد، خودداری کنید.

آیا میتوانم در دوران بارداری موهایم را رنگ کنم ؟
در حالی که تمامی تحقیقات موجود نشان میدهند که رنگ کردن مو در دوران بارداری خطری ندارد و هیچ گزارشی وجود ندارد که نشان دهد خطر نقص جنین یا سقط جنین را افزایش میدهد، با این وجود بهتر است پس از سه ماهه اول بارداری برای رنگ کردن مو وقت بگیرید؛ البته فقط برای اینکه جانب احتیاط را رعایت کرده باشید. مطمئناً تا آن موقع رشد بیشتر اندامهای اصلی جنین کامل شده است.

آیا میتوانم در دوران بارداری از وان آب داغ یا سونا استفاه کنم ؟
در دوران بارداری باید از وان آب داغ و سونا خودداری کرد؛ زیرا دمای زیاد میتواند رشد درون رحمی کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا میتوانم در دوران بارداری حمام کنم ؟
بله؛ البته تا زمانیکه دمای آب بیش از ۳۷ درجه سانتیگراد یا ۱۰۰ درجه فارنهایت نباشد.

آیا میتوانم در دوران بارداری از جکوزی استفاده کنم ؟
بله؛ به شرط اینکه دمای آب جکوزی بیش از ۳۷ درجه سانتیگراد یا ۱۰۰ درجه فارنهایت نباشد.

آیا میتوانم در دوران بارداری از ماساژدرمانی با روغنهای معطر استفاده کنم ؟
بهتر است این کار را انجام ندهید؛ برخی از روغنهای گیاهی، مانند: رازیانه، ریحان، آویشن و مُر (myrrh)، به خاطر اثرات فیریولوژیکی که احتمال میرود روی رشد کودک داشته باشند، نباید در دوران بارداری استفاده شود.

آیا میتوانم در دوران بارداری از ماساژ استفاده کنم ؟
بله؛ به شرط آنکه فرد ماساژ دهنده، در زمینه ماساژ قبل از زایمان آموزش خاص دیده باشد. برای این کار حتماً سمت چپ بدنتان را با کمک یک بالش بالا قرار دهید یا میز مخصوصی که دارای حفرهای برای قراردادن شکمتان است، بخواهید. برخی از کارشناسان توصیه میکنند در طول سه ماهه اول بارداری از ماساژدرمانی خودداری کنید. بنابراین بهتر است در این مورد ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

آیا میتوانم در دوران بارداری از ماساژ رفلکسولوژی ( نوعی ماساژ پا ) استفاده کنم ؟
خیر؛ ماساژ پا میتواند سبب انقباضات رحمی شود، بنابراین بهترین کار پرهیز از آن است.

آیا میتوانم در دوران بارداری از ماسک صورت استفاده کنم ؟
ماسکهای ساده خانگی و ماسکهای گیاهی و طبیعی به طور کلی بی خطر هستند، اما از ماسکهای صورت حرفهای که از جریان گالوانیک (جریان الکتریکی مایکرویی که برای تقویت ماهیچه ها به کار میرود) استفاده میکنند، پرهیز کنید. ماسکهای گیاهی در طول سه ماهه اول بارداری، به ویژه اگر تهوع صبحگاهی دارید، توصیه نمیشوند؛ چون عطر قوی این گیاهان ممکن است حال تهوعتان را تشدید کند. در ضمن، از مصرف لایه بردارهای حاوی اسیدگلیکولیک خودداری کنید.

آیا میتوانم در دوران بارداری از درمان کننده های آکنه ( جوش ) استفاده کنم ؟
از Retina-A، دیگر ریتنوییدهای موضعی و اسیدسالیسیلیک اجتناب کنید. استفاده از کرمهای حاوی اسیدگلیکولیک یا ازلیک (azelaic) مانعی ندارد، اما در ابتدا نظر پزشکتان را جویا شوید.

آیا میتوانم در دوران بارداری برای برنزهک ردن به سالن زیبایی بروم ؟
هیچ شاهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد تختهای برنزه برای جنین در حال رشد مضر هستند، اما هزاران مورد وجود دارد که اثبات میکند این کار برای خود شما خطرناک است؛ برای مثال خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش میدهد. همچنین دراز کشیدن در اتاقک برنزه میتواند به اندازه ای دمای بدنتان را افزایش دهد که به خصوص در سه ماه اول بارداری، برای کودک درون شکمتان مضر است. لازم به ذکر است که تغییرات هورمونی هم میتواند سبب نامرتب برنزه شدن پوست یا به وجود امدن لکه های بزرگ قهوه ای به نام ملاسما روی پوستتان شود. اگر میخواهید پوستتان مثل زیر نور خورشید برنزه شود، حتماً کرمهای برنزه کنندهای را امتحان کنید که خطری برای شما و کودکتان نداشته باشد.

آیا میتوانم در دروان بارداری آهسته بِدَوم ؟
بله؛ البته با تأیید پزشکتان و به شرط آنکه خطر زایمان زودرس، پری اکلامپسی (فشارخون بارداری) یا جفت سرراهی (وقتی جفت دهانه رحم را میبندد) برایتان وجود نداشته باشد و یا در این دوران، هیچگونه خونریزی غیرعادی را تجربه نکرده باشید.

آیا میتوانم در دوران بارداری اسکی کنم ؟
بهتر است از انجام هرگونه ورزشی که خطر زمین خوردن در آن زیاد است، بپرهیزید.

آیا میتوانم در دوران بارداری روی یخ اسکی کنم ؟
بهتر است از انجام هرگونه ورزشی که خطر زمین خوردن در آن زیاد است، بپرهیزید.علائم بارداری را بشناسید و از باردار بودن یا عدم بارداری خود مطمئن شوید.

آیا میتوانم در دوران بارداری حرکات یوگا انجام دهم ؟
یوگا میتواند در دوران بارداری فواید بسیاری به همراه داشته باشد؛ چون این ورزش به آرامش پایاپای ذهن و جسم کمک میکند. بنابراین در کلاسهای یوگای قبل از زایمان شرکت کنید، اما دقت داشته باشید که بعد از سه ماهه اول بارداری حرکتهای روبه پشت یا تاق باز را به هیچ وجه انجام ندهید؛ زیرا این وضعیتها میتوانند جریان خونی را که به جنین میرسد، کاهش دهند. در طول سه ماهه دوم و سوم هم از انجام هرگونه حرکت وارونه (دَمَر) بپرهیزید. البته برخی از کارشناسان معتقدند در صورتی که مدتی طولانی است که حرکات یوگا را انجام میدهید، ممکن است حرکتهای وارونه در سه ماهه دوم بارداری خطری نداشته باشد. با این وجود نظر پزشکتان را جویاشوید. از انجام «بیکرام» (Bikram) یا «یوگای داغ» کاملاً خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باعث افزایش بیش از حد دمای بدنتان شود که برای جنین مضر است.

آیا میتوانم در دروان بارداری با وزنه ورزش کنم ؟
ورزش با وزنه های سبک میتواند شیوه خوبی برای حفظ تناسب اندام در دوران بارداری باشد، ولی برای اطمینان از بی خطر بودنِ ادامه ورزش با وزنه در شرایط فعلیتان، با پزشک مشورت کنید. در عین حال، از وزنه های سبکتر با میانگین وزنی ۲۲۵۰ تا ۵۴۴۰ گرم استفاده کنید و در حالت خوابیده به پشت، وزنه ها را بلند نکنید.

آیا میتوانم در دوران بارداری ورزشهای مشابه ایروبیک انجام دهم ؟
به این نکته توجه داشته باشید که نباید ضربان قلبتان به مدت بسیار طولانی افزایش پیدا کند یا آنقدر شدید ورزش کنید که دمای بدنتان بیش از حد بالا برود. تمامی فعالیتهای ایروبیک را در حد کم تاثیر انجام دهید و مطمئن شوید که به طور پی درپی استراحت میکنید و زیاد آب مینوشید.

آیا میتوانم در دوران بارداری دوچرخه سواری کنم ؟
استفاده از دوچرخه ثابت ایرادی ندارد، اما نباید دوچرخه سواری کنید. مراقب باشید که هرچه شکمتان بزرگتر میشود، کمتر میتوانید تعادل خود را حفظ کنید و خطر زمین خوردنتان افزایش مییابد.

آیا میتوانم در دوران بارداری با هواپیما سفر کنم ؟
پروازهای بین المللی تا هفته ۳۵ خطری ندارد. برای پروازهای داخلی هم تا هفته ۳۶ وقت دارید. سفر در سه ماه دوم بارداری بسیار راحت تر است؛ زیرا معده تان قویتر شده و سنگینی آخر دوره بارداری را ندارید. هنگام پرواز برای اینکه راحت تر به دستشویی بروید و همینطور باستید و خود را کش و‍قوس دهید، کنار راهروی میان صندلیها بنشینید. مطمئن شوید که ارقام و اطلاعات مهم شخصی، گروه خونی، آلرژی و اطلاعات مربوط به خطرات بارداری را بهمراه دارید.

آیا میتوانم در طول دوران بارداری الکل مصرف کنم ؟
میزان مصرف الکلی که در دوران بارداری بی خطر باشد، هنوز مشخص نیست; پس بهتر است به طور کلی از نوشیدن آن بپرهیزید.

آیا در طول دوران بارداری میتوانم سیگار بکشم ؟
کشیدن سیگار برای نوزادتان بسیار مضر است و خطراتی مانند زایمان زودرس، سقط جنین، جفت سرراهی، جدایی زودرس جفت و کم وزنی کودک را در هنگام تولد افزایش میدهد. علاوه بر این باید تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض دود سیگار، خودداری نمایید.

آیا میتوانم در دوران بارداری از مایکروویو استفاده کنم ؟
هیچ تحقیقی موجود نیست که نشان دهد باید در دوران بارداری از استفاده از مایکروویو پرهیز کرد.

آیا میتوانم در دوران بارداری ماهی بخورم ؟
ممکن است ماهیهای خاصی حاوی میزان زیادی جیوه باشند که میتواند منجر به عقب ماندگیهای رشدی شوند. ماهیهای پرورشی هم ممکن است آلوده به PCBها (عوامل سرطانزا) و مواد سمی دیگر باشند. در هفته مصرف ماهی سالمون وحشی (نه سالمون پرورشی) تا ۳۴۰ گرم خطری ندارد. همچنین خوردن ماهی خاردار (sea bass)، میگو، ماهی حلوا (sole)، ماهی اسنپر (snapper)، کفشک ماهی (Flounder)، گربه ماهی، ماهی روغنی (cod)، ساردین، تیلاپیا (tilapia)، ماهی لوتی اقیانوس (Ocean perch) و پولاک (Pollack) مانعی ندارد. خوردن سالمون کنسروشده که حاوی مواد نگهدارنده هستند نیز به مقدار محدود، مانعی ندارد. از خوردن اره ماهی، کوسه، غذاهای دریایی دودی ـ یخچالی از قبیل ماهی آزاد دودی و قزل آلا بپرهیزید، مگر اینکه به عنوان جزئی از یک غذای دیگری باشند.

آیا میتوانم در دوران بارداری ماهی تونا یا تون (tuna fish) بخورم ؟
استفاده از ماهی تونا یا تون را به نوع کنسروشده محدود کنید و بیش از ۱۷۰ گرم در هفته از آن مصرف نکنید. از خوردن ماهی تونا یا تون تازه (و همچنین الباکور (albacore) کنسروشده) نیز خودداری کنید.

آیا میتوانم در دوران بارداری آبزیان سخت پوست بخورم ؟
خوردن آبزیان سخت پوست که کاملاً پخته شده و جیوه کمی داشته باشد، مانند میگو، مانعی ندارد.

آیا میتوانم در دوران بارداری سوشی یا ماهی خام بخورم ؟
خیر. به هیچ عنوان نباید صدف یا سوشی خام یا نیم پخته بخورید!

آیا میتوانم در دوران بارداری گوشت گوساله خام یا نیمپز بخورم ؟
برخی از غذاهای خام و نیم پز میتوانند باعث ابتلا به لیتریوسیس، سالمونلوسیس و دیگر بیماریهایی شوند که ممکن است در نهایت منجربه سقطجنین و مشکلات جدّی در سلامت فرزندتان شوند. بنابراین مطمئن شوید گوشت کاملاً پخته است.

آیا میتوانم در دوران بارداری قهوه بخورم ؟
کافئین میتواند از جفت عبور کند و بر سرعت ضربان قلب کودک و تنفس او تأثیر بگذارد، بنابراین میزان مصرف خود را کاهش دهید. مصرف ۳۰۰ میلیگرم کافئین در روز مانعی ندارد؛ در نظر داشته باشید که ۲۲۵ گرم قهوه، ۱۵۰ میلیگرم کافئین و یک قوطی ۳۴۰ گرمی سودا حاوی ۳۵ تا ۵۰ میلیگرم کافئین و یک فنجان ۲۲۵ گرمی چای سیاه، حدود ۴۰ میلی گرم کافئین دارد.

مصرف چای سبز در دوران بارداری ، آری یا نه ؟
آیا میتوانم در دوران بارداری جوشاندههای گیاهی بنوشم ؟

مصرف بسیاری از جوشانده های گیاهی در دوران بارداری خطرناک است، بنابراین قبل از نوشیدن آنها، با پزشک خود مشورت کنید. بهترین کار این است که همان چای سیاه یا چای سبز طعمدار را بنوشید.

آیا میتوانم در دوران بارداری از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنم ؟
شیرین کننده های مصنوعی هیچ آسیب شناخته شده ای برای جنینی درون رحم به همراه ندارد، اما برخی از کارشناسان در این باره احتیاط میکنند. استفاده از ساکارین، آسپارتام و اسپلندا به مقدار متعادل مانعی ندارد. سعی کنید نوشیدنی های سالم مانند آب و آبمیوه را جایگزین نوشیدنی های رژیمی که ارزش غذایی چندانی هم ندارند، کنید.

آیا میتوانم در دوران بارداری واکسن آنفولانزا بزنم ؟
بله؛ اگر در دوران بارداری مبتلا به آنفلوآنزا شوید، احتمال بروز عوارض جدی از قبیل ذات الریه که میتواند برای شما و نوزادتان خطرناک باشد، در شما بیشتر میشود. بنابراین تزریق واکسن آنفولانزا مفید خواهد بود.

آیا میتوانم در دوران بارداری بدون نسخه پزشک داروهای سرماخوردگی مصرف کنم ؟
برخی از داروهای تأیید شده برای معالجه علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا در دوران بارداری عبارتند از: Tylenol Sinus، Dimetapp، Drixoral، Robitussin و اسپریِ گلویِ Chloraseptic. البته در سه ماهه اول بارداری باید از مصرف Sudafed بپرهیزید.

آیا میتوانم در دوران بارداری بدون نسخه پزشک مسکن مصرف کنم ؟
استفاده از استامینوفن (Tylenol) مانعی ندارد، اما آسپرین و ایبوپروفن (Advil، Motrin، Aleve) را نباید مصرف کنید؛ زیرا میتوانند بر جریان خون جنین تأثیر بگذارد.

آیا میتوانم در دوران بارداری داروی ضدافسردگی مصرف کنم ؟
درمان افسردگی برای سلامت شما و کودکتان مهم است. داروهای بی خطر مختلفی وجود دارند که میتوانید در این دوران مصرف کنید، ولی درباره خطر برخی از داروها و یافتن داروهای مناسب حال شما با پزشک خود صحبت کنید. صحبت با مشاور نیز میتواند برایتان مفید و مؤثر باشد.

آیا میتوانم در دوران بارداری داروی ضدحساسیت مصرف کنم ؟
آمپولهای حساسیتی را که از قبل زیر نظر پزشکتان مصرف میکرده اید، ادامه دهید. اما در این دوران استفاده از آنها را برای اولین بار شروع نکنید. باور بر این است که Chlortrimatron، Benadryl و Claritin خطری نداشته باشند.

آیا میتوانم در دوران بارداری از داروی آسم استفاده کنم ؟
استفاده از بسیاری از داروهای آسم در دوران بارداری خطری ندارد، با این وجود بهتر است به جای داروهای خوراکی از داروهای استنشاقی استفاده کنید. درباره ادامه درمان نیز با پزشکتان صحبت کنید.

آیا میتوانم در دوران بارداری قرص خواب بخورم ؟
هرچند استفاده از برخی از داروهای خواب در دوران بارداری بی خطر شناخته شده اند، اما برای اطمینان از اینکه مشکل پزشکی ای وجود نداشته باشد، برای مثال اطمینان از اینکه افسردگی عامل این بی خوابی نیست، با پزشکتان صحبت کنید.

آیا میتوانم در دوران بارداری از مکمل های گیاهی استفاده کنم ؟
در این دوران از درمان های گیاهی استفاده نکنید، مگر با تجویز پزشکتان؛ زیرا اطلاعات کافی درباره بی خطربودن آنها وجود ندارد.

آیا میتوانم در دوران بارداری با محصولات شوینده کار کنم ؟
استفاده از بسیاری از شوینده ها، مانند مایع سفیدکننده در دوران بارداری مانعی ندارد، ولی قبل از شروع به کار از وجود تهویه مناسب در محیط مطمئن شوید و برای محافظت از پوستتان، دستکش استفاده کنید. همواره قبل از مصرف برچسب روی شوینده ها را بخوانید و از ترکیب کردن مواد شیمیایی مانند آمونیاک (جوهرنمک) و مایع سفیدکننده که باعث تولید بخارهای سمی میشود، خودداری کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

بار داري از ديد گاه طب سنتي ـ قسمت سوم

دکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]

هایفوتراپی دور چشم روشی برای رفع چین و چروک دور چشم

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

تزریق ژل لب ( هیالورونیک اسید)

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

درباره سرطان های پوست بیشتر بدانید

دکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]

درمانهای غیر دارویی ریزش موی مردانه

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

در پیاده روی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟(2)

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

علل درد گردن

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

نیاز های کربوهیدراتی در تمرینات و فعالیت - بخش اول

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

چرا پس از کاشت مو دچاره شوره سر میشویم؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت