شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

پوست و موی شاداب در تعطیلات نوروز

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

در هفته ها و روزهای پایانی سال، همزمان با شروع تکاپوی خانه تکانی و مراسم استقبال از بهار بسیاری از افراد دوست دارند همانطور که با ایجاد تغییر و تحول در محل زندگیشان خود را برای آمدن بهار و شروع سالی متفاوت آماده میکنند، ظاهر خود را نیز تغییر دهند. این تصمیم شایع که میان خانمها طرفداران بیشتری دارد اصلا بد نیست به شرطی که تغییرات در جهت مثبت و به نفع سلامت و زیبایی بیشتر صورت گیرد. گاهی به خاطر بعضی سهل انگاریها و غفلت از بایدها و نبایدها فرد در شرایطی به استقبال بهار میرود که با تغییراتی که روی پوست و مو و ظاهر خود داده هم از سلامت فاصله گرفته و هم از زیبایی که دنبال آن بوده است...

برای پیشگیری از این اتفاق ناخوشایند و داشتن پوست و مویی زیبا و سالم در تعطیلات نوروز که فصل دید و بازدید و مهمانی است توصیه هایی دارم :
دستکش بپوشید :
به عنوان اولین و مهمترین قدم در مراقبت از پوست و موی خود سعی کنید پوست و مو را از آسیبهای محیطی حفظ کنید. بیشتر مشکلات شما وقتی شروع میشود که به دلیل سهل انگاریهای ساده مانند نپوشیدن دستکش هنگام کار با شویندهها در فصل خانهتکانی به سلامت و ظاهر پوست دستتان صدمه میزنید. در مورد مو هم همینطور است. نباید سلامت مو را که شرط نخست در درخشندگی و زیبایی آن است فدای ظاهر موقت و خوشرنگ آن با انواع رنگ موها و بیرنگکنندههای مو کنید.

رنگ کنید اما نرم کننده را فراموش نکنید :
از آنجا که معمولا به دلیل تمایل زیاد خانمها به رنگ کردن مو اغلب آنها حاضرند به رنگ موی دلخواه خود برسند و اصلا توجهی به آسیب بافت مو ندارند این توصیههای ما طرفدار ندارد و باید تاکید کنیم حالا که چنین آسیبهایی به مو وارد کردهاید استفاده از نرمکنندههای مو را فراموش نکنید. شستن موها با نرمکننده، پس از شامپو زدن الزامی است چون این مواد لایه پوششی موقتی را روی بافت موی آسیبدیده ایجاد میکنند که مو را از آسیبهای محیطی دیگر مثل شانه زدن، سشوار و دستکاری در امان نگه میدارد و مانع موخوره و ریزش آن میشود حتی اگر سفر میروید، نرمکننده مو را حتما با خود بردارید.
مدام سشوار نکنید :
از سشوار کردن مکرر موهای رنگشده خود خودداری کنید و برای مهمانیهای عید قبل از سشوار حتما از ماسک مو و سرمهای آبرسان که تا حدی مانع آسیب به مو میشوند و درخشندگی موقتی به موها میدهند، استفاده کنید.

مرطوب کننده بزنید :
همیشه قبل از انجام کارهای روزانه دستکش بپوشید و بعد از آن هم پس از شستشوی دستها حتما از مرطوبکننده استفاده کنید. اگر خانمها و آقایان فقط به همین یک نکته، یعنی استفاده مرتب از مرطوبکننده دقت کنند متوجه میشوند بهراحتی از بسیاری مشکلات پوستی پیشگیری کردهاند و با صرفهجویی در هزینه توانستهاند تنها با یک محصول ساده آرایشی-بهداشتی فواید زیادی ببرند. این محصول باید همراه هر خانم یا آقایی باشد. پس در کیف دستی و چمدان سفرتان مرطوبکننده را فراموش نکنید.اگر دنبال این هستید که بهترین مرطوبکننده را معرفی کنم باید تاکید کنم بیشتر مرطوبکنندهها با تشکیل یک لایه پوششی روی پوست مانع از هدر رفتن آب آن میشوند. تنها نکته مهم درباره مرطوب کننده استفاده همیشگی از آن بهخصوص هنگامی است که هنوز دستهایتان مرطوب و پوست کاملا خشک نشده است.

ضد آفتاب خوب بزنید :
توصیه میکنم کسانی که پا به سن گذاشتهاند حتی در انتخاب ضدآفتاب هم دقت کنند و انواعی را بخرند که حاوی مرطوب کننده باشد. نمیتوان از خشکی پوست به دلیل بالا رفتن سن پیشگیری کرد و باید با مراقبت از پوست خشک و چرب کردن مداوم آن شادابی آن را برگرداند.همه خانمها، آقایان و حتی بچه ها باید از ضدآفتاب مناسب خود استفاده کنند. چه به سواحل دریا سفر میکنید، چه به کوه و دشت میروید و چه در شهر تردد میکنید و به مهمانی میروید باید حتما ضدآفتاب بزنید. ضمنا پس از استفاده، اعتماد کامل به ضدآفتاب نداشته باشید. برخیها گمان میکنند حالا که ضدآفتاب زدهاند به سلاحی مجهز شدهاند که میتوانند ساعتها زیر آفتاب بمانند. کسانی که به نقاط کوهستانی و دریا میروند حتما باید علاوه بر کرم ضدآفتاب، از ضدآفتابهای فیزیکی مانند پوشاندن پوست با لباس مناسب بهره بگیرند.

کسانی که پوست چربی دارند باید از ضدآفتابی استفاده کنند که بدون چربی باشد. تاکید میکنم ترجیح ما استفاده از ضدآفتابهای بدون رنگ است نه آنهایی که مانند کرمپودر رنگ دارد. کسی که پوست چربی دارد باید اول ضدآفتاب بیرنگ بزند و سپس برای مهمانی روی آن کرمپودر مخصوص پوستهای چرب و جوشدار استفاده کند. این کرمها حتی آرایش را روی پوست بهتر و بادوام بیشتر نگه میدارند.استفاده از ضدآفتابهای حاوی ضدلک به کسانی که پوستشان لک دارد یا تحت درمانهای پوستی لک بودهاند توصیه میشود. این افراد با استفاده از چنین ضدآفتابهایی میبینند در طول روز پوستشان روشنتر هم به نظر میرسد.
الکی کرم نزنید :
قبل از اینکه بخواهید آرایش کنید، به پوستتان توجه کنید. متاسفانه برخی خانمها برای مهمانی از کرم گریم استفاده میکنند. این کرمها منافذ پوست را خراب میکند، درست مانند زمانی که شما از لوازم آرایش نامرغوب استفاده میکنید. به یاد داشته باشید زیبایی همیشه در سادگی است. اگر پوست سالمی دارید آن را با کرمهای رنگی نپوشانید و اجازه دهید درخشندگی طبیعی پوست منحصربفرد بودن خود را نشان دهد بهخصوص در سفر که امکان شستن مکرر پوست و آرایش مجدد نیست، کمتر آرایش کنید.

ریسک آرایشی نکنید :
در مورد استفاده از لوازم آرایش جدید اصلا در این ایام ریسک نکنید. بهخصوص اگر پوست حساسی دارید، چون امکان دسترسی به پزشک متخصص در تعطیلات سخت است. به تاریخ انقضای محصول آرایشی دقت کنید چون مواد نامرغوب و تاریخگذشته باعث قرمزی و التهاب پوست میشوند.

قبل از خواب صورتتان را بشویید :
حتما قبل از خواب صورتتان را بشویید و با آرایش نخوابید. استفاده از شویندههای غیرصابونی که در انواع مختلف و برای انواع پوست در بازار موجود است بر شستن صورت با صابونهای قلیایی ارجح است. صابونها پوست شما را خشک و مستعد چروک میکنند. اگر مجبور به استفاده صابون بودید ،حتما کرم مرطوبکننده بزنید.
موچین را کنار بگذارید :
بسیاری از خانمها با اینکه قبل از عید ابروهای خود را مرتب کردهاند عادت دارند موچین به دست باشند و دائم با دستکاری موهای ابروها به نازک کردن آن مشغولاند. یادتان باشد کندن مکرر موی ابرو موجب کمپشتی آن و آسیب دائم به فولیکول مو میشود.آگاهی از برخی اقدامات سریع و اورژانسی پوست و زیبایی هم در این ایام الزامی است.

قلم جوش بگیرید :
قبل از تعطیلات سری به متخصص پوست بزنید و اگر تحت دارودرمانی یا درمان موضعی هستید، توصیههای لازم را بگیرید. از پزشک بخواهید برایتان قلمهای جوش که مانند یک مامرولت خیلی کوچک هستند تجویز کند. البته داروخانهها بدون نسخه هم این قلمهای جوش را عرضه میکنند. این داروی کوچک قابلحمل که توصیه میکنم در دسترستان باشد، حاوی اسیدسالیسیلیک است. تا متوجه شدید جوشی دارد از زیر پوست درمیآید، روی آن مدام با رولت قلم جوش بمالید تا در همان حالت خشک شود. این دارو حتی خاصیت پوشانندگی هم دارد و ظاهر جوش پوشیده میشود. شب موقع خواب صورتتان را بشویید و کرم AHA حاوی اسید میوه (با هر نوع مارک، انواع ایرانی هم دارد) بزنید. ضمنا مراقب تغذیهتان باشید. میوه و سبزی تازه بخورید و اگر میدانید بعد از خوردن آجیل و گردو جوش میزنید از مصرف آنها بپرهیزید. با اینکه تحقیقات ثابتشده جامعی درباره نقش تغذیه بر جوش صورت نداریم اما محققان میگویند اگر فرد براساس تجربه به وجود چنین رابطهای پی برده باید از آن مادهغذایی خاص پرهیز کند.

بعد از اصلاح مرطوب کننده بزنید :
آقایان در عید به دلیل اصلاح مکرر موهای صورت با مشکل موهای فرورفته در پوست و جوش زدن ناشی از آن مواجه میشوند. چاره کار ساده است؛ اگر برای اصلاح خود وقت بگذارید مشکل رفع میشود. حتما بعد از حمام که پوست آماده است اصلاح کنید. با تیغ نو و تیز و محصولات اصلاح مناسب پوستتان صدمات به پوست را کم کنید و تا میتوانید اصلاح را فقط در جهت رویش مو انجام دهید نه در خلاف جهت یا جهات مختلف. اگر پوستتان آزرده شده چند روز ریش خود را نزنید. اگر مهمانی خاصی پیش رو دارید بهتر است از چند روز قبل ریش خود را نتراشید و در موعد خاص پس از یک حمام مناسب و آمادگی کامل پوست را اصلاح کنید. حتما به خشکی پوست خود توجه کنید و مرطوبکننده بزنید یا از محصولات مخصوص پوست خشک استفاده کنید. اگر با وجود رعایت اصول اصلاح با مشکل جوش بعد از اصلاح مواجه هستید حتما باید از افترشیوهای حاوی اریترومایسین 2 درصد بعد از اصلاح استفاده کنید. توصیه میکنم حتی اگر نگران این اتفاق هستید محلول ترکیبی ساختنی اریترومایسین 2 درصد، زینکاکساید 2/1 درصد روی پایه الکل 40 درجه که به حجم 100 سیسی برسد، را به داروخانه سفارش دهید و پس از اصلاح با پنبه روزی یک بار روی پوست بزنید. اگر مستعد ابتلا به آکنه هستید میتوانیم به این نسخه ساختنی سالیسیلیکاسید 2 درصد هم اضافه کنیم. استفاده از این دارو را بعد از اصلاح و زیر ضدآفتابتان شروع کنید و از مشکل جوش بعد از اصلاح رها شوید.

حساسیت دارید ، آنتی هیستامین بخورید :
اگر سابقه ابتلا به حساسیت فصلی را دارید باید از رفتن به مکانهایی که تماس شما با مواد آلرژن زیاد میکند و گردافشانی گلها زیاد است بپرهیزید اما اگر به تازگی دچار این حساسیت بهاره شدهاید یا ناخواسته در معرض بروز مشکل قرار گرفته و دچار خارش پوست و چشم و دیگر علائم شدهاید، بلافاصله یک آنتیهیستامین بخورید. مصرف آنتیهیستامین موضعی برای کنترل خارش پوست هم مفید است. اگر با این کار خارش کاهش پیدا نکرد، از پماد حاوی هیدروکورتیزون (کورتون ضعیف برای بچهها) تا انواع مناسبتر برای بزرگترها مثل تریامسینولون و بتامتازون استفاده کنید. مصرف این کرمها باید محدود و نهایت تا 5-4 روز باشد زیرا پوست شما با استفاده مکرر از این کرمها نازک میشود و آسیب میبیند.

اگر دچار ریزش مو شدم چه کنم ؟
امکان اینکه شما در تعطیلات به خاطر اوقات فراغتی که در مقایسه با قبل دارید به برخی مسائل عادی توجه بیش از حد نشان دهید، وجود دارد. بعضی خانمها و آقایان با شمردن موهایی که هنگام شانه زدن میریزد و توجه بیش از حد به موها حس میکنند دچار ریزش مو شدهاند که همین استرس روی سلامت مو اثر میگذارد. در تغییر شرایط آب و هوایی، سفر و شستشوی مو با آب و شویندههای مختلف و دستکاریهای بیشتر مو به خاطر مهمانیهای خاص عید امکان دارد موقتا موی شما بریزد اما اگر خوب دقت کنید میبینید آمار موهای ریخته شده به بیش از حد طبیعی 100 تار مو در روز نمیرسد. از تعطیلات و سفرهایتان لذت ببرید و با تمرکز بیش از حد روی این مسائل خود را دچار دردسر نکنید. با خود بگویید اگر ریزش جدی شد و همچنان ادامه داشت بعد از تعطیلات به آن رسیدگی میکنم و توسط متخصص معاینه میشوم و الان وقت فراغت من است. حتی من خانمهایی که خیلی به موهای خود آسیب زدهاند و با بیرنگ کردن آن یا تغییر حالت مو (فر یا صاف کردن) بافت مو را خراب کردهاند هم میگویم به هر حال چارهای جز مراقبت از موی آسیبدیده و پیشگیری از موخوره و ریزش ندارید. با نرمکننده مو و ماسکهای مو ساقه مو را موقتا ترمیم و تا رویش موهای سالم و جدید صبر کنید. موها را زیاد شانه و دستکاری نکنی. بهتر است آنها را در یک مدل خاص ثابت نگهدارید. از بستن مو در حالت کشش بپرهیزید و مو را در معرض آفتاب قرار ندهید زیرا این موارد به آسیب بیشتر مو و ریزش آن دامن میزند. بهتر است به جای غصه خوردن و استرس با نگاه مثبت به رنگ و حالت موی دلخواه خود از آن لذت ببرید و لااقل بعد از این همه آسیب از تصمیم خود خوشحال باشید و لذت ببرید.

مصاحبه مجله زندگی مثبت با دکتر محمد علی نیلفروش زاده شماره 154


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان بیرون زدگی دیسک های کمری

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

تصورات غلط و رایج در مورد اختلال پردازش شنیداری

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

استاز و ورم كليه چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

محافظت ازپوست در برابر آلودگی هوا

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

کاشت ابرو در چند جلسه انجام میشود؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

مقایسه دو روش میکرونیدلینگ و آر اف فرکشنال

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع روش های جراحی پروستات و عوارض آنها

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

تلفن همراه باعث تشدید جوش های صورت می شود

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر زهرا سعادتی - متخصص جراحی عمومی
دکتر زهرا سعادتی

متخصص جراحی عمومی


www.Hemorrhoid-laser.com
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت