شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

بیماریهای یک آرایشگر

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

غیر از بیماریهای پوستی که به خصوص میان آرایشگران خانم بسیار شایع هستند، مشکلات داخلی دیگری نیز این افراد را تهدید میکند ولی با رعایت برخی نکته ها به راحتی میتوان از آنها پیشگیری کرد.

مهمترین مسالهای كه آرایشگران باید به آن توجه داشته باشند، عفونت هایی است كه از طریق خراشهای پوستی به خون منتقل میشود و استفاده از تیغ، احتمال انتقال این عفونتها، بهخصوص هپاتیتB، C و ایدز را بالا میبرد، مخصوصا كه بسیاری از افراد از ابتلایشان به این عفونتها مطلع نیستند و ظاهر كاملا سالمی دارند. خوشبختانه در حال حاضر در آرایشگاهها تیغ برای هر نفر تعویض میشود اما نپوشیدن دستكش هنگام كار، میتواند باعث انتقال آلودگی به خود آرایشگر شود. لازم است اگر دست آرایشگر خراشیدگی دارد، حتما روی آن چسب بزند و هنگام كار دستكش به دست كند.

اسپریهای مو یا موادی كه برای رنگ، فر و صاف کردن مو به كار میروند، حاوی تركیبهایی هستند كه در هوا پخش میشود. این تركیبها بهخصوص برای افرادی كه زمینهای از آسم دارند، خطرناك است. آسم شكلهای خفیف و شدید دارد و گاه خود را بهصورت تنگینفس خفیف یا سرفههای مزمن شبانه نشان میدهد.

اگر آرایشگری چنین علایمی دارد، باید حتما به پزشك مراجعه و دارو مصرف كند و تا جایی كه امكان دارد، از مواد شیمیایی دور بماند. اگر کنار گذاشتن و کار نکردن با این مواد برای كسی امکانپذیر نیست، باید هنگام استفاده از آنها ماسك بزند و اسپری را طوری در دست بگیرد كه به سمت مخالف باشد. در فصلهای گرم نیز باید مراقب جهت باد كولر و پنكه هنگام مصرف این مواد بود.

آلرژی هم میتواند سینوسها، چشم و پوست را درگیر كند. مواد شیمیاییای كه آرایشگرها با آن تماس دارند، بهخصوص بر پوست صورت و دست و حتی روی پلكها و مجاری فوقانی تنفسی اثر میگذارند كه خود را بهصورت سینوزیت و آبریزش مزمن بینی نشان میدهد. برای پیشگیری از بروز این نوع آلرژیها هم استفاده از دستكش و ماسك تا حد زیادی موثر است.

ایستادنهای مكرر روی عروق پا تاثیر میگذارد و باعث بروز واریس میشود. در آرایشگرانی كه به دلیل مشغلهكاری مرتب سر پا هستند، خونی كه باید از پا به قلب منتقل شود، در پا میماند و باعث اتساع وریدهای پا میشود. اتساع وریدها عامل بروز واریس است بنابراین لازم است آرایشگران سعی كنند بیشتر كارها را در وضعیت نشسته و مناسب انجام دهند.

ایستادن طولانیمدت بهخصوص در یك وضعیت باعث میشود گردن برای طولانیمدت در یك حالت قرار بگیرد و به مرور عامل ابتلای فرد به آرتروز گردن، گردندرد و سردردهای مزمن میشود. همین موضوع در مورد كمر هم صدق میكند. اگر آرایشگری مجبور است طولانیمدت بایستد، حتما باید یكی از پاهایش را روی یك چهارپایه كوتاه بگذارد. ایستادنهای طولانی باعث افزایش قوس كمر و جلو آمدن شكم بهخصوص در افراد چاق میشود. قوسكمر یكی از دلایل كمردردهای مزمن است.

توصیه میشود آرایشگران هرازگاهی مثلا تا رسیدن نوبت مشتری بعدی ورزشهای كششی گردن و كمر انجام دهند تا مشكل قوسكمر اصلاح شود. علاوه بر این، به نحوه ایستادن، نشستن، خوابیدن و اضافه وزن خود توجه ویژهای داشته باشند. ورزشهایی كه عضلات پشت را تقویت میكند، مثل شنا در آب یا برخی نرمشها نیز برای این گروه موثر است. پوشیدن كفشهای پاشنه بلند، هم میتواند به این مشكلها دامن بزند و پوشیدن صندلهای طبی در محیط كار به این خانمها توصیه میشود.

ممكن است فردی برای مدت طولانی به مادهای آلرژی نشان ندهد ولی ناگهان حساسیت نشان دهد و علایم آلرژی بروز کند؛ مثلا در آمریكا مردم كره بادام زمینی زیاد میخورند. بیشتر مردم این كشور به این ماده غذایی آلرژی ندارند اما برخی بعد از چند سال مصرف به آن حساسیت نشان میدهند. دلیل بروز ناگهانی آلرژی این است که فرد از نظر ژنتیكی مستعد ابتلا به آلرژی بوده و به دلیل اینكه تركیبهای ماده حساسیتزا دائم و در طولانی مدت وارد خونش شده، بدنش به آن حساسیت نشان داده است.

اینكه این خانم سالها آرایشگری میكرده و به موادشیمیایی آلرژی نشان نداده، دلیل نمیشود كه هیچوقت دچار حساسیت نشود. استفاده از مواد آرایشی، بیرنگكننده و انواع رنگها، پاككنندهها و شویندهها میتواند در اثر مصرف مداوم در او ایجاد آلرژی و حساسیت كند. حتی خانمهای خانهدار نیز ممكن است سالها به مواد شوینده آلرژی نشان ندهند اما بعد از چند سال همان موادشوینده كه تاكنون مزاحم نبوده، باعث ابتلایشان به آلرژی یا اگزمای آلرژیك شود.ر واقع ما دو نوع اگزما داریم؛ اگزمای آلرژیك و یك اگزمای مسمومیتی.

در نوع اول، فرد با تماس با حداقل ماده دچار حساسیت میشود. مثلا شخصی كه به پنیسیلین حساسیت دارد، حتی با تزریق مقدار كمی از آن آلرژی نشان میدهد. در اگزمای مسمومیتی مساله سمیت مطرح است یعنی با یكبار مصرف، اتفاقی نمیافتد ولی در اثر ورود زیاد آن ماده، بدن فرد واكنش آلرژیك نشان میدهد. این خانم و تمام كسانی كه اگزمای دست مشاغل دارند، به دلیل استفاده مستمر از مواد دچار اگزمای مسمومیتی میشوند نه اگزمای آلرژیک.

درمان علتی داریم و یك درمان علامتی. در درمان علتی، باید علت ایجاد بیماری را كنار گذاشت یعنی بیمار نباید با مواد آلرژیزا تماس داشته باشد. در این شرایط تا 90 درصد بهبود مییابد ولی برای بهبود كامل لازم است به پزشك مراجعه كند تا با تجویز دارو، اگزما كاملا درمان شود. این خانم گفتهاند گاهی بدون دستكش با مواد كار میكنند اما یا باید از شغلشان كناره بگیرند تا با این مواد سروكار نداشته باشند یا همیشه با دستكش كار كنند. مواد و ترکیبهای آرایشی، بهخصوص مواد مربوط به رنگ و بیرنگکنندهها بو دارند، ممكن است مواد متصاعدشده از آنها از طریق استنشاق وارد بدن شود و در همان ناحیه که قبلا روی پوست حساسیت نشان داده بود، ایجاد علایم آلرژیک كند. به همین دلیل استفاده از ماسك را به آرایشگران توصیه میكنیم.

توصیه غذایی به افراد پرمشغله
نظم در غذاخوردن و خواب در سلامت انسان تاثیر قابلتوجهی دارد. بدن ما ساعت زیستی دارد، ترشحات هورمونها و بسیاری از عملكردهای درونی آن با این ساعت تنظیم شده است. هرچه بیشتر با تنظیمات آن سازگار شویم، سالمتر خواهیم بود. در مشاغلی كه به دلیل فشار كار این نكته رعایت نمیشود، احتمال دارد سلامت فرد شاغل به خطر بیفتد. به این خانم و تمام افراد شاغلی که فرصت معینی برای صرف ناهار اختصاص نمیدهند، چند توصیه دارم:

1. در محیط كار اطلاعیهای نصب و در آن به دیگران ساعت ناهار خوردنتان را اعلام كنید. میتوانید اگر چند نفر با هم كار میكنید، به نوبت زمانی را به غذاخوردن اختصاص دهید تا هم اربابرجوع راضی باشد هم خود دچار مشكل نشوید. اگر به دلیل مشغلهكاری، خستگی یا عصبی بودن غذا نخوریم و گرسنه بمانیم این مساله روی دستگاه گوارش اثر میگذارد. حتما باید ساعت مشخصی را به غذاخوردن اختصاص داد.

2. لازم نیست حتما در روزهای پرمشغله كاری، غذای گرم و مفصل بخورید. به جای پلو و خورش و سالاد میتوان ساندویچهای كوچك حاوی نان و پنیر و گردو و آبمیوه استفاده كرد و هر وقت فرصت شد، به جای میانوعده چای و بیسكویت یا میوههای خشك خورد كه هم سریع انرژی به بدن برساند و هم نظم غذایی حفظ شود.

3. اگر به دلیل مشغله کاری زیاد غذاهای آماده سفارش میدهید، بهتر است انواعی را انتخاب كنید كه خیلی چرب نباشند. ساندویچ فیلهمرغ یا ساندویچهایی كه با نانهای سبوسدار و تنوری درست شدهاند، مناسبتر هستند. مصرف سالاد نیز در كنار این غذا كمك میكند تا چربی كمتری جذب شود و به مرور دچار اضافه وزن نشوید.

4. به جای نوشابه، آبمیوه یا آب بنوشید.
5. در طول روز حتما چند واحد میوه مصرف كنید تا هم خستگیتان برطرف شود و هم استرستان كاهش یابد.

اگر پاهایتان به واریس دچار شده، لازم نیست به درمانهایی مانند جراحی فکر کنید زیرا امروزه میتوان با كمك لیزر، واریس را به راحتی درمان کرد. جراحی مشكلات فراوانی دارد از جمله عوارض بیهوشی و بعد هم به علت برشهایی كه در محل جراحی انجام میشود، ممكن است جای زخم باقی بماند. درمان واریس با لیزر سرپایی است. با توجه به نوع شغل شما این مزیت بزرگی است که بستری نشوید و بعد از درمان با پای خود از كلینیك خارج شوید و بتوانید به كارهای روزانه و حتی رانندگی و... بپردازید. درمان واریس با لیزر از لحاظ زیبایی هم مناسب است چون برخلاف جراحی كه به برش وسیع یا برشهای كوچك و متعددی نیاز دارد، فقط یك برش 2 میلیمتری انجام میشود كه نه بخیه لازم دارد و نه جای جراحی روی پا میماند.

بعد از درمان، روی پای بیمار هیچ اثری از واریس نمیماند. برای انجام لیزر هیچ آمادگی قبلیای لازم نیست و این كار در زمان خیلی كوتاه، شاید حدود 30 دقیقه انجام میگیرد.پزشك با استفاده از سونوگرافی داپلر، محل دقیق رگ واریسی را مشخص و سپس با بیحسی موضعی آن ناحیه، پس از عبور یك سوزن به داخل ورید، یك شكاف 2 میلیمتری ایجاد میكند. سپس فیبر لیزر وارد سیاهرگ واریسی و دستگاه روشن میشود. در حالی كه دستگاه لیزر روشن است، پزشك فیبر را آرام بیرون میكشد و با این كار، دیواره رگ هم میخوابد و رگ بسته میشود. پس از اتمام كار، یك باندكشی به پای بیمار میبندند كه آن را یك هفته بعد میتواند باز كند. لیزر در واقع با تابش به دیواره سیاهرگهای گشادشده باعث جمعشدن دیوارههای آن سیاهرگ میشود.

بعد از درمان، خون به جای عبور از این سیاهرگ، از طریق سیاهرگهای سطحی و سایر سیاهرگهای عمقی پا در جریان خواهد بود و مشکلی هم ایجاد نمیشود. هزینه درمان واریس با لیزر از درمان جراحی این ضایعه خیلی کمتر است و حدود 97 درصد بیماران معمولا در همان جلسه اول بهبود مییابند. چند درصد بقیه هم با تكرار این كار در جلسه دوم كاملا خوب میشوند. این روش هیچ عارضهای ندارد و بافتهای اطراف به هیچوجه تحت تاثیر لیزر نخواهند بود. چون نوع لیزری كه برای هر كار درمانی انتخاب میشود، خاص است و فقط پزشک متخصص میتواند این كار را انجام دهد، بهطوركلی لیزر عارضهای به جای نخواهد گذاشت.
نقل از هفته نامه سلامت


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

کدام تغییرات پستان ها طبیعی و کدام خطرناک هستند؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

آیا ریزش مو با الگوی زنانه قابل درمان است ؟

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

نقش نمک در تغذیه ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

کیست تخمدان

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

آیا نرم کننده های مو باعث ریزش میشوند؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

بیماری ویتیلیگو چیست و چگونه درمان می شود؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

سکته مغزی

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

انواع روشهای درمان واریس

دکتر امید هاشمی فرد [ متخصص قلب و عروق ]

آشنایی با لیزر اگزایمر و کاربردهای آن

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت