شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

همه چیز در مورد پیری زودرس پوست

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

پوست اولین لباس و زبان گویای بدن ماست. از شادابی پوست صورت افراد میتوانید متوجه شوید که چه نوع تغذیهای دارند و میزان استرس روزانه یا استراحت آنها چقدر است...

معمولا خانمها به زیبایی و سلامت پوستشان اهمیت زیادی میدهند و دوست دارند آن را شاداب، جوان و بدون چین و چروک نگه دارند و خیلی از خانمها معتقدند نباید از هیچ کاری دریغ کرد؛ از مصرف انواع کرمهای روز و شب و دور چشم گرفته تا انجام اقدامهای زیبایی مانند تزریق بوتاکس یا لیزر. البته برخی هم مخالف دستکاری زیاد پوست هستند و تنها کاری که در طول روز انجام میدهند، استفاده از کرم ضدآفتاب و مرطوبکننده است. شما جزو کدام گروهید؟

هورمون رشد در واقع هورمون جوانی است؛ هورمونی حیاتبخش که ماهیچهها را میسازد، حیات تمام دستگاهها و اعضای بدن را افزایش و هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش میدهد. هورمون رشد در تضاد کامل با هورمون کورتیزول است. وقتی ترشح هورمون رشد در بدن افراد بالغ کم میشود، میتوان از ترفند مناسبی مانند «ورزش» استفاده کرد. ثابت شده که انجام منظم ورزش باعث افزایش ترشح هورمون رشد میشود.

با انجام ورزش، عملکرد دیگر هورمونهای ضروری بدن مانند انسولین نیز تنظیم میشود. با حرکتهای ورزشی منظم، حساسیت سلولها به انسولین بالا میرود و در نتیجه قندخون کاهش مییابد و از پیری زودرس جلوگیری میشود. حتی با انجام كوتاهمدت ورزش میتوانید تفاوتهای اساسی در زندگی خود ایجاد کنید. پس حتی اگر كاملا سالم هستید، برنامه ورزشیای برای انعطافپذیری بدن و سلامت قلب و عروق خود داشته باشید. حالا آیا شما به عنوان خانمی که دوست دارید جوان بمانید ورزش میکنید؟

با افزایش سن، میزان هورمون کورتیزول (همان هورمون مفیدی که هنگام استرس، ترس، فشار شدید جسمانی و... ترشح میشود)، افزایش مییابد. هرچند وجود و ترشح کورتیزول برای بدن ضروری است و بدن را در برابر شرایط سخت مقاوم میکند، اما وقتی برای مدت زیادی در خون باقی بماند، مشکلهایی به وجود میآورد. دانشمندان میزان کورتیزول را در افراد جوانی که تحت استرس قرار داشتند، اندازهگیری و مشاهده كردند میزان آن در این زمانها به سرعت بالا میرود و طی چند ساعت به حد طبیعی برمیگردد اما در افراد مسن چند روز طول میکشد تا این اتفاق بیفتد. اگر این کورتیزول بیش از حد و به مدت طولانی در بدن بماند، مانند یک ماده سمی عمل میکند و به سلولهای حساس مغزی آسیب میرساند.

به همین دلیل است که دانشمندان، کورتیزول را به عنوان هورمون پیری هم میشناسند. ارتباط نزدیک بین پیری و بیماریها میتواند به دلیل افزایش کورتیزول باشد که قندخون را بالا میبرد و باعث ترشح بیشتر انسولین میشود. انسولین اضافی هم باعث بروز التهاب شدید،تجمع چربیها و فراهم شدن زمینه فشارخون بالا و پیری زودرس خواهد شد.از طرفی در هر دوره سنی، بدن به برخی موادمغذی نیاز دارد كه به شادابی پوست كمك میكند. این موادمغذی نهتنها بر زیبایی ظاهری بلكه بر سلامت ما تاثیر بسزایی دارند. هر مادهغذایی زیبایی پوست، افزایش ایمنی بدن، سلامت مخاط دستگاه گوارش، تنفس و گردش خون را تضمین میكند. تمام موادمغذی به یك اندازه برای بدن ارزش دارند و هیچ اولویتبندیای میان آنها وجود دارد و كمبود هر یك از آنها سلامت ما را به خطر خواهد انداخت:

ویتامین A: این ویتامین در بیشتر موادغذایی از جمله گوشت، جگر و منابع حیوانی به وفور یافت میشود. پیشسازهای ویتامین A به نام كاروتنویید A در منابع گیاهی بهخصوص آنهایی كه رنگ تیرهتری دارند مثل نارنگی، هویج، گوجهفرنگی و اسفناج یافت میشود.

روی: این ماده معدنی در منابع حیوانی بهخصوص گوشتها و در منابع گیاهی مانند انواع آجیل، قهوه و شكلات یافت میشود. در گذشته مادران برای شادابی پوست فرزندانشان از قاشق روی در غذاها استفاده میكردند اما امروزه انواع مكمل آن در بازار موجود است. البته كسی كه رژیم متنوع و متعادلی دارد، نیازی به مصرف مكمل روی نخواهد داشت.

ویتامین E: این ویتامین نوعی آنتیاكسیدان بسیار قوی است كه در سلامت پوست و مو نقش دارد و در چربیهای گیاهی مثل روغن آفتابگردان، سویا و... یافت میشود. مكملهای این ویتامین نیز در بازار موجود است و در صورت كمبود پزشك آن را توصیه میكند. اگر شما غذای روزانه خود را با روغنهای گیاهی تهیه میكنید، نیازی به مصرف مكمل ویتامین E ندارید.

سلنیوم: سلنیوم نوعی آنزیم آنتیاكسیدانی مهم است كه در سلامت پوست نقش بسزایی دارد. گوشت و نان، منابع غذایی سلنیوم هستند و در برخی مغزها بهخصوص گردو نیز یافت میشود.

امروزه این اعتقاد كه فلان ماده غذایی فقط برای فلان عضو خوب است، منسوخ شده است و متخصصان توصیه میكنند باید رژیمغذایی متعادل و متنوعی داشت تا سلامت و زیبایی به خطر نیفتد. این خانم باید بدانند حتی در یك چیدمان ژنتیكی ثابت نیز تغذیه متفاوت میتواند در شادابی پوست نقش داشته باشد. البته نمیتوان انتظار داشت با اصلاح تغذیه، تمام مشكلات پوستی حل شود، اما انتخاب رژیم ذایی متناسب و متنوع از تشدید مشکلات پیشگیری میكند.

طبق نتایج مطالعهها، بسیاری از افرادی كه برای انجام اقدامهای زیبایی مثل تزریقات بوتاكس یا چربی به کلینیکهای پوست مراجعه میكنند، درجاتی از اختلالهای روانشناختی مثل خودزشتانگاری یا افسردگی دارند و از این اقدامها برای التیام بخشیدن به مشكلات روانشناختی خود و تمایلاتی كه برای زیباتر شدن دارند، استفاده میكنند. بسیاری از مراجعهكنندگان به متخصصان پوست واقعا هیچ مشكلی ندارند اما خود گمان میكنند برای زیباتر شدن باید حتما كاری انجام دهند.

متاسفانه انجام این اقدامها فرد را دچار مشكلات ثانویهای میكند كه ممكن است ماندگار باشد و حتی باعث بروز ضایعات در فرد شود. این افراد حتی بعد از بروز این مشكلات نیز همچنان این اقدامهای زیبایی را ادامه میدهند تا مشكلات پیشآمده برطرف شوند و به مرور ظرافت صورت خود را به دنبال انواع تزریقات از دست می دهند. گاهی افراد با وجودی كه اندازه لب یا گونهشان مناسب است، از متخصص پوست یا زیبایی میخواهند با تزریق چربی آن را برجستهتر كند. چربی و ژل به هر حال ماده خارجی هستند و با ورود به بدن واكنش نشان میدهند و میتوانند فرد را دچار مشكل كنند.

نباید بیجهت و برای چشم و همچشمی چنین اقدامهایی انجام داد. اگر احساس میکنید واقعا مشکلی وجود دارد، با پزشک مشورت و به توصیه او اعتماد کنید. پزشك با بررسی خطوطی مثل خط اخم عمیق یا خطوط پنجه كلاغی دور چشم، در صورت نیاز توصیه میكند برخی اقدامهای زیبایی مثل بوتاكس برای از بین بردن این خطوط و زیباتر شدن چهره انجام دهید. در مورد کرمهی نیز باید گفت:بسیاری از محصولات موجود در بازار كه ادعا میکنند میتوانند جلوی پیری پوست را بگیرند به دلیل داشتن استروژنهای گیاهی، فیتواستروژنها، انواع ویتامینها و آنتیاكسیدانها تاحدودی مفیدند و فقط كمی كمك میكنند.

برای داشتن پوست سالم و شاداب، خواب كافی، تغذیه متعادل و متناسب و متنوع سرشار از میوه و سبزی تازه، بهرهگیری از هوای سالم و پاك و دورماندن از استرس و اضطراب لازم است. مهمترین دشمن پوست، غیر از استرس و دخانیات، نور آفتاب است و اگر فردی فقط بخواهد از یك نوع كرم استفاده كند تا جلوی پیری پوست را بگیرد، بهترین كرم، ضدآفتاب است. علاوه بر آن، در صورتی كه فرد دچار خشكی پوست است باید از كرمهای مرطوبكننده مناسب هم استفاده کند.بیشتر آنچه که باعث پیری پوست میشود، مربوط به دوران کودکی است. زمینههای پیری در پوست کودکی که زیاد در معرض نور آفتاب قرار میگیرد و برایش از ضدآفتاب استفاده نمیشود، به وجود میآید.

وقتی این فرد به 30 سالگی میرسد، عوارض خود را نمایان میکند. شاید این افراد در دوران نوجوانی پوست خوبی داشته باشند اما چون در کودکی پوستشان صدمه دیده، بعد از از 30 سالگی به مرور پیرتر میشود. اگر میخواهیم پوستمان در بزرگسالی سالم و شاداب باشد باید از همان کودکی مراقب آن باشیم.امروزه پوست ما به دلیل آلودگی هوا، کمبود اکسیژن، دود سیگار و وسایل نقلیه، استرس و کمخوابیها زودتر پیر میشود. قدیمیها استرس کمتری داشتند و آدمهای پرتوقعی نبودند و کمتر حرص و جوش میخوردند.

آلودگی هوا زیاد نبود و اکسیژن بیش از گاز دیاکسیدکربن در هوا وجود داشت. آرایش در پیری پوست نقشی ندارد و حتی میتواند چهره را جوانتر نشان دهد اما متخصصان پوست استفاده از وسایل آرایشی مرغوب را توصیه میکنند. معمولا کرمهای آرایشی رطوبت بیشتری به پوست میرسانند و حاوی ضدآفتاب هستند.چاقی و جاذبه زمین باعث افزایش چین و چروکهای پوستی میشود. اگر خانمی در مقایسه با سایر خواهرانش به چاقی مبتلا باشد، طبیعی است که پوستش پیرتر به نظر برسد. رژیمهای متناوب و نادرست هم میتواند باعث پیری زودرس پوست شود.

عموما خانمها در دوران بارداری 15-14 کیلوگرم اضافهوزن پیدا میکنند و هورمونهایی در بدن ترشح میشود که باعث بروز شکافهایی در پوست میشود بنابراین زایمانهای متناوب هم در پیرتر شدن پوست تاثیر دارد.استفاده از کرمهای آرایشی مختلف دستکاری پوست محسوب نمیشود به شرط اینکه زیر نظر متخصص پوست مصرف شود. افراد میتوانند برای جوانتر به نظر رسیدن شیوه زندگیشان را اصلاح و از پوستشان در مقابل نورآفتاب محافظت کنند. علاوه بر اینها باید استرسهای روزانه را کاهش دهند. بعلاوه میتوانند از لیزرهای جوانسازی پوست هم هر 3ماه یک بار، 5 تا 6 مرتبه، استفاده کنند.

نقل از هفته نامه سلامت


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

هایفوتراپی چه کاربردها و مزایایی دارد؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

مزوتراپی صورت چیست ؟

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق چربی در چه قسمت هایی از صورت انجام می شود؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

آسیب کشکک زانو ، علت ، علائم و درمان

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درمان تنگی مجرای ادرار

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

شوره سر و راهکار درمانی آن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

هیچ وقت هیچ چیزوهیچ کس رابی جواب نگذار

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

پی آر پی روشی جدید ودر حال تحقیق در درمان آرتروز زانو

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درمان منافذ باز پوستی

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت