شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

آشنایی با خطرات زیبایی مصنوعی برای کودکان

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

دوروبرتان را که نگاه کنید، میبینید این روزها خیلیها دنبال مد و زیباییاند. کفش پاشنه بلند میپوشیم تا قدمان بلندتر به نظر برسد، سرخاب و سفیداب به چهره میمالیم تا پوستمان زیباتر و شادابتر به چشم بیاید و لباسهای چسبان مصنوعی تن میکنیم تا نشان دهیم لاغر و خوش اندامیم... جای تاسف اینجاست که به خودمان رحم نمیکنیم هیچ، به سلامت کودکانمان هم اهمیت نمیدهیم...

خطری که در کمین موی کودکان است
یکی از انواع ریزش مو، ریزش موی ناشی از کشش است که بهطور شایع در عروسها که موهایشان را برای بالارفتن کناره ابروها یا قرار دادن تاج تحت کشش قرار میدهند، دیده میشود. بافتهای خیلی سفت هم که این روزها رواج پیدا کرده، باعث ریزش موهای جلوی سر و عقب رفتن رستنگاه مو میشود. اما متاسفانه این روزها در هر مهمانی تولد یا عروسی که حضور مییابم، کودکانی را هم میبینم که موهایشان را به شکلهای مختلف بسیار محکم بافتهاند؛ بهطوری که مادر مطمئن است بافت در طول مهمانی و حتی تا هفته بعد از آن هم باز نمیشود. ممکن است این بافتها ظاهر موی کودک را زیباتر کند اما در نظر داشته باشید که میتواند عامل ریزش موی کودک نیز باشد.

اگر میخواهید موی کودک را ببافید، این کار را به شکلی انجام دهید که قسمت انتهایی مو در کف سر آزاد باشد و از وسایل تزئینی مورد علاقه کودک روی موهایش استفاده کنید. بعد از اتمام مهمانی نیز بافت را باز کنید. حمام بردن کودک با این بافتها نیز درست نیست زیرا در این شرایط مواد شوینده به برخی مناطق مو نمیرسد و با آبکشی معمول، مادهای که لابلای موها رفته، پاک نمیشود. باقیماندن مواد شوینده و شامپو لابلای موهای بافتهشده هم باعث آسیب و ایجاد کدورت ساقه مو و موخوره میشود.

از سوی دیگر، موی بافته دیرتر خشک میشود و لازم است برای خشک کردن آن از سشوار با حرارت بالا استفاده کرد که هم باعث سوختگی ساقه مو و پوست سر میشود، هم خشکی بیش از حد آن را دنبال دارد. در مورد پسر بچهها هم متاسفانه استفاده از ژل رواج زیادی دارد. اگر والدین میخواهند از ژل مو بهعنوان نگهدارنده استفاده کنند، توصیه میکنم از مواد طبیعی مثل ژل کتیرا یا آلوئهورا استفاده کنند که در صورت تماس با پوست سر مشکلزا نیستند اما بسیاری از ژلهای شیمیایی در صورت تماس مکرر با پوست سر باعث خارش و التهاب میشوند. خشکی مو و چسبیدن موها به هم و کنده شدنشان هنگام شانه زدن از دیگر عوارض استفاده از ژل است. فراموش نکنید بعد از مهمانی و قبل از خوابیدن حتما کودکتان را به حمام ببرید و با یک شامپوی ملایم موهایش را بشویید.

سوری ، دختری با کفشهای پاشنه بلند !
«سوری کروز» 18 آوریل 2006 در خانوادهای کاملا سینمایی متولد شد. او فرزند اول تامکروز و کیتی هولمز است. این دختر کوچک گرچه در ابتدا از انظار عمومی دور بود اما بعد از گذشت چند ماه به یکی از رسانهایترین کودکان تبدیل شد.این زوج هنرمند فرزندشان را همه جا همراه خود میبرند و تصمیم دارند زندگی او را به زندگیای خاص تبدیل کنند. تمام جوانب زندگی این کودک همانطور که از نام عبری او به معنی «شاهزاده» معلوم است، تجملاتی است ، از لباسهایش گرفته تا تغذیهاش ، همه چیز فاخر است !

مجله گلامور، او را در 5 سالگی در فهرست شیکپوشترین زنان جهان قرار داده و جالب است که این دختر کمسن و سال از 3 سالگی در مهمانیها و مجالس با کفشهای پاشنهدار مارکدار ظاهر میشده و برخلاف نظر والدینش آرایش کردن را آغاز کرده است ! گفته میشد سوری که مجلههای حوزه مد و زیبایی، لقب «خوشپوشترین دختربچه جهان» را به او اختصاص دادهاند، با پشتوانه والدین هالیوودیاش به دنبال راهاندازی خط تولید لباس با برند خود است !

این در حالی است که پزشکان در مورد عوارض سوء پیروی از چنین مدهایی بر سلامت جسم و روان او هشدار دادهاند و پدر سوری، تامکروز، نیز مدتی است بودجههای اضافی مربوط به تهیه لوازم آرایش و لباسهای غیرضروری و مختص مد سوری را قطع کرده و دلیل این تصمیم را کمک به حفظ سلامت فرزندش و سوق دادن وی به سمت انتخاب شیوه زندگی سالم اعلام کرده است.تامکروز معتقد است اشتباههای تربیتی باعث شده سوری از سنین پایین چنین گرایشهایی پیدا کند و امیدوار است با این تدابیر وی را به راه درست راهنمایی کند.

خطر لباس تنگ برای کودکان
این روزها متاسفانه بیماران کمسن و سال بسیاری دارم که بهدلیل خارش و التهاب ناحیه تناسلی و اطراف آن به مطب مراجعه میکنند. دلیل بیشتر این موارد پوشیدن لباسهای تنگی از جنس مواد صنعتی است. پوشیدن ساقهای تنگ و چسبان که این روزها ظاهرا مد شده، مخصوصا در روزهای گرم، باعث تعریق و رطوبت در ناحیه میشود و عامل ابتلای کودکان به بیماریهای قارچی، سوزش، خارش و التهاب است. به مادران توصیه میکنم به جای پوشاندن این نوع شلوارها به دختر کوچکشان ، که به هیچوجه برای مادران هم توصیه نمیشود، شلوارهای نخی گشاد به او بپوشانند تا هوا راحت بتواند در پوست جریان داشته باشد. رعایت بهداشت و خشک نگهداشتن بدن نیز در کنار این مساله مانع ابتلا به بسیاری بیماریهای قارچی است.

رابطه آرایش کودکان و کمخونی مقاوم به درمان
این روزها متاسفانه استفاده از وسایل آرایشی برای کودکان را زیاد میبینیم. بعضی مادرها وقتی میخواهند به مهمانی بروند، رژلب یا رژگونهای بهصورت دختر بچهشان میمالند یا برای گرفتن یک عکس ساده در آتلیه، کودکشان را کامل آرایش میکنند و میگویند آرایش یک ساعته که عارضهای ندارد! اما غیر از عوارض موجود، بزرگترین ضرر استفاده از مواد آرایشی بهداشتی، فرهنگسازی غلط است. مادر به این شکل به فرزندش میآموزد آرایش کاری لازم است و تو با این کار زیبا میشوی.

متاسفانه به همین دلیل است که میبینیم برعکس سایر کشورهای پیشرفته دنیا که در آن کودکان و نوجوانان و جوانان از لوازم آرایش استفاده نمیکنند، نوجوان و جوانهای ما بدون آرایش نمیتوانند وارد جامعه شوند و حس میکنند بدون آن زیبا نیستند. فراموش نکنیم استفاده بیرویه از لوازم آرایشی- بهداشتی(بهدلیل اینکه منافذ پوست را میبندد) میتواند باعث تشدید بیماریهای پوستی از جمله آکنه یا جوش غرور جوانی شود. حساسیت به نیکل، بهخصوص اگر زمینه ژنتیکی حساسیت در فرد وجود داشته باشد نیز دور از ذهن نیست. کودکان، پوست نازک و حساسی دارند.

وقتی بهصورت آنها مواد آرایشی حاوی فلزات سنگین میزنیم، این سموم، بهتدریج جذب بدنشان میشوند و میتوانند عامل ابتلا به کمخونیهای شدید و مقاوم به درمان باشند. برخی مادرها گمان میکنند کرمهای آرایشی و کرمپودرها جایگزین مناسبی برای ضدآفتاب هستند و به جای استفاده از ضدآفتاب مخصوص بچه، کرمپودر بهصورت کودک میزنند. گرچه این دو شاید ظاهر یکسانی داشته باشند اما عیار حفاظتی ضدآفتابها خاص است.

اگر کودکتان علاقه دارد مثل شما از وسایل آرایشی استفاده کند یا با روش تربیتی غلط او را به این سمت سوق دادهاید، بهترین انتخاب کرم مرطوبکننده و ضدآفتاب است. در صورتی که کودکتان پوست خشکی دارد، به او یاد دهید مرتب از مرطوبکنندهها استفاده کند اما اصلا لازم نیست انواع گرانقیمت را تهیه کنید. وازلین ساده بهترین انتخاب است. ضدآفتاب نیز جزو ضروریات به شمار میرود. از 6 ماهگی، بهخصوص وقتی به مناطق ساحلی سفر میکنید که شدت تابش نورخورشید بیشتر است، حتما به پوست کودک ضدآفتاب بزنید. بهترین نوع برای کودکان، ضدآفتابهای مینرال یا فیزیکال است که عاری از فیلترهای شیمیاییاند. SPF آنها نیز 30 تا 50 است.

مادرها گاهی از لاک بهعنوان یک ماده آرایشی بیخطر نام میبرند و از همان 2-1 سالگی ناخنهای دختر بچهها را لاک میزنند. استفاده از لاک در سنین پایین غیر از فرهنگسازی غلط خطر مسمومیتزا بودن دارد. لاکها بهخصوص انواع نامرغوب و تقلبی که کنار خیابان فروخته میشوند، حاوی مواد سمی و فلزات سنگین هستند. کودکی که لاک زده، ممکن است انگشتانش را به داخل دهانش ببرد و به این ترتیب باعث ورود مواد سمی به بدنش شود یا اگر زمینه حساسیت دارد، لاک نهتنها میتواند باعث التهاب در کنارههای ناخن و نوک انگشتان شود بلکه خاراندن چشم با ناخن حساسیت پوستی در ناحیه پلک را دنبال دارد. به جای لاک میتوانید بهطور موقت از برچسبهای تزیینی ناخن استفاده کنید به شرطی که مراقب باشید کودک آن را با دندان نکند و نبلعد.

در نهایت استفاده از عطر و اسپری حتی انواعی که مخصوص کودکان تولید شده نیز میتواند باعث حساسیتهای تنفسی و پوستی شود. کودکانی که زمینه آسم و آلرژی دارند با استعمال دور از پوست مواد معطر هم دچار تنگینفس میشوند و با استفاده از آن روی پوست دچار اگزما، التهاب و خارش و لکهای پوستی خواهندشد. کودکان گلهای خوشبوی باغ زندگیاند و به خوشبوکنندههای مصنوعی نیازی ندارند.

خطر کفش پاشنه دار برای کودکان
تغییر شکل پا، شکل نگرفتن صحیح قوس کفپا و پیچخوردگی از مشکلات رایجی است که به دنبال انتخاب نادرست کفش برای کودکان بروز میکند. از زمانی که کودک نوپا راهرفتن را شروع میکند، یعنی حدود یک سالگی، میتوانید به پای او کفش بپوشانید. قبل از این سن پوشاندن کفش میتواند باعث بدشکل شدن پا یا دیرتر راه افتادن کودک شود یا اگر کفش تنگ باشد، احتمال صافی کف پا را افزایش دهد. هنگام خرید کفش، باید به عوامل زیادی مثل قیمت و مدل و... توجه کرد اما انعطافپذیری و لغزنده نبودن کفش در کنار انتخاب سایز مناسب بسیار مهم است.

کفش کودکان قبل از دبستان ترجیحا نباید بندی و جلو باز باشد و مچ باید محافظت شود. در سنین مدرسه، لایه رویه کفش اهمیت زیادی دارد. رویههای چرمی و کتانی بهترند چون تهویه مناسبی دارند. استفاده از جنس لاستیکی مناسب نیست چون پا عرق میکند و محیط مناسبی برای رشد قارچ است. رویه کفش باید استحکام کافی داشته باشد و جلوی کفش 5/1-1 سانت و پشت آن 5/2-2 سانت بلندتر باشد. کف بیرونی کفش هم نباید لیز و لغزنده باشد و کف داخلی باید قوس کفپا را (البته بعد از 5 سالگی) حمایت کند. قبل از این سن قوس کفپا به دلیل چربی و رشد ناکافی پا هنوز شکل نگرفته است. بهطور کلی، کفشهای ساقدار بهترین انتخاب برای کودکاناند.

والدین گاهی برای دختر بچهها کفشهای پاشنهدار انتخاب میکنند در حالی که کودک قبل از 12 سالگی هرگز نباید کفش پاشنه بلند بپوشد. پوشیدن این نوع کفشها قبل از 12 سال میتواند عوارضی داشته باشد که تا سالها ادامه مییابد. مثلا پوشیدن کفش پاشنهدار میتواند باعث درد در تمام نقاط بدن بهخصوص در کشکک زانو و پشت زانو شود.همچنین بر قوس طبیعی کمر اثر میگذارد و باعث کمردرد در سنین بالا میشود. در افرادی هم که سابقه خانوادگی آرتروز شست پا دارند، پوشیدن کفش پاشنهدار این احتمال را در آینده افزایش میدهد. همیشه باید بین زیبایی و سلامت یکی را انتخاب کرد.

لباسهایی که نباید تن کودکان کرد
طبع و لطافت کودکان به قدری زیاد است که نیازی به پوشش زیبا ندارند. پوشش تنها وسیلهای است که کودک را از گزند سرما و گرما و آسیبهای پوستی دور میکند. گاهی والدینی را میبینم که به تن پسربچهشان کت و شلواری رسمی پوشاندهاند که قدرت تحرک را از او گرفته یا ساقی تنگ پای دخترشان کردهاند و روی آن دامنی کوتاه پوشاندهاند که باعث عرقسوز شدن پای دختر بچه شده است. برای کودکان لباسهای سبک و راحت انتخاب کنید. لباس کودک نباید به هیچ عنوان تنگ، چسبان و از جنس مواد مصنوعی باشد.

در فصل گرم پوشیدن این نوع لباسها باعث تعریق و عرق سوختگی و بیماریهای قارچی در کودک میشود. در فصل سرد نیز برای طولانیمدت لباسهای سنگین تن کودک نکنید زیرا کرک و پشم لباسها باعث حساسیت و مشکلهای تنفسی، سرفه، آبریزش بینی و... میشود. لباسهای دست و پاگیر بلند و خیلی گشاد نیز میتواند باعث زمین خوردن کودک شود. علاوه بر این گاهی برای کنترل، پوشش اضافه مثل شلوارک زیر دامن اضافه میشود که درست نیست. پوشاندن شلوار جین تنگ همراه کمربند که تحرک را از کودک میگیرد یا شلوار کوتاه بهخصوص در پسر بچهها که تحرک زیادی دارند در زمین آسفالت توصیه نمیشود.

ضمنا پوشاندن شورت و شلوار تنگ به پسربچهها به دلیل حرارت و فشاری که بر غدد جنسی و بیضهها وارد میکند، بسیار آسیبرسان است. برخی والدین میگویند از زانوبند و مچبند استفاده میکنیم اما این کار صحیح نیست چون این وسیله جلوی حرکت مفاصل را میگیرد و خونرسانی بافتی را محدود میکند. کودک را در ساعتهایی که هوا روشن است اما تابش نور خورشید در بیشترین حد نیست 20 تا 25 دقیقه بیرون ببرید تا ویتامینD موردنیاز بدنش تامین شود و به او لباس راحت سبک و خنک بپوشانید. اگر نور آفتاب شدید است، کلاه لبهدار، لباس آستین بلند و شلوار و زدن ضدآفتاب برای کودک را فراموش نکنید.
نقل از هفته نامه سلامت


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درباره لکه های پیری بیشتر بدانید.

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

در مورد میکرونیدلینگ با دستگاه EPN بیشتر بدانیم

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

جوانسازی پوست با اوزون تراپی

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

راه های سفید و روشن شدن پوست صورت و بدن

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

درباره لنتیگو بیشتر بدانید

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

میکرودرم ابریژن روشی غیرتهاجمی برای جوانسازی پوست

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سونوگرافی تشخیص سن حاملگی در هفته چندم انجام میشود؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

انحراف چشم ، از علل تا درمان

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

ارزش غذایی جوانه ها

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت