شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

اصول تندرستی و تغذیه و ورزش صحیح

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021

یکی از اصولی ترین روشهایی که در تندرستی بسیار موثر است، تمرین صحیح یا واضحتر بگوییم اجرای یک برنامه صحیح ورزشی به طور مرتب می باشد. عموما به تنهایی و بدون برنامه ورزش کردن کافی نیست، زیرا امکان این که تنها روی یک ماهیچه معین فشار وارد شود واغلب با روش غلط انجام شود وجود دارد. ورزش برای تندرستی همانند خوردن است برای تندرستی. هر دو وقتی موثر است که بر طبق برنامه های صحیح اجرا شود.
بنابراین شما با هر نوع زندگی و شغلی که دارا هستید ، اگر می خواهید بهتر زندگی کنید، اولین کاری که باید انجام دهید اجرای یک برنامه صحیح و منظم ورزشی است.

با شروع برنامه اولین احساسی که ممکن است که ممکن است شما را رنج دهد شاید کمی درد موقت عضلانی باشد که اگر نتیجه نهایی کار را در نظر بگیرید چندان مهم نیست و قابل تحمل هم هست. برای این که بدن را به ورزش عادت دهید، بایستی روزانه لااقل ده دقیقه ورزش کنید. برای روزهای اول مقدار کمی کافی است، همین مقدار کم در سلامت شما بسیار موثر است و شما را برای تمرینهای سخت و متوالی آماده می سازد . ورزش مرتب منافع زیادی در بردارد، از جمله سبب تسریع خون در عروق می شود و در نتیجه خون بیشتری به پوست می رسد. همین سرعت در گردش خون در بعضی مواقع سبب از بین رفتن درد ناشی از کار زیاد ماهیچه ها خواهد شد.

تجربه نشان داده است که ورزش سبب می شود قلب و ریه ها از لحاظ کار در وضعیتی مناسب قرار گیرند و نیز مقاومت طبیعی بدن در مقابله با امراض احتمالی افزایش یابد. همچنین دانشمندان معتقدند که ورزش سبب تحریک غدد مختلف بدن می شود و در تنظیم ترشحات هورمونهای بدن موثر است. این امر خود از نظر جسمی سبب تندرستی بیشتر خواهد شد و فاصله زمان ایجاد خستگی در افراد را طولانی تر خواهد کرد.

بهترین غذا نیز قادر نیست جایگزین ورزش شود. از طرف دیگر ورزش علاوه بر این که به عمل دفع کمک می کند، سبب خواهد شد تا مقدار زیادی از مواد زائد بدن از طریق تعریق خارج شود و در آن صورت از تمرکز مواد زائد در بدن جلوگیری خواهد شد و در نتیجه سلولهای تشکیل دهنده بدن همیشه شاداب و سالم باقی می مانند. بر عکس اشخاصی که بی حرکت هستند و از پیاده روی هم دریغ می ورزند، فضولات مواد غذایی به زحمت از بدن آنان خارج می شود. ادامه بی حرکتی پس از مدتی سبب گشاد شدن معده و روده ها می شود و کبد و سایر غدد مترشحه هاضمه نیز به لحاظ کار زیاد خسته و فرسوده می شوند و در نتیجه تمامی این عوامل دست به هم داده، اختلالات شدیدی در دستگاه گوارش ایجاد می کنند.

لازم به یادآوری است که معده ، روده و سایر قسمتهای داخلی شکم به وسیله یک جدار عضلانی سفت و محکم که از عضلات مورب ساخته شده و از استخوان جناق سینه تا بالای زهار کشیده شده و روی شکم را پوشانیده است، با کمک یک عضله مدور داخلی( به طور افقی) اعضای دستگاه گوارش را در وضع خود نگاه می دارد.
این عضلات که به محکمی چوب و با قدرت ارتجاعی، شبیه فنر هستند، مانع می شوند که محتویات شکم جای خود را تغییر دهند و به لحاظ وزنی که دارند در حالت ایستاده به طرف پایین متمایل شده اند. گاهی اتفاق می افتد که این عضلات ضعیف و نازک می شوند و سلول های چربی جای کمبود آنها را پر می کند و به این ترتیب استحکام عضلات کم می شود، به طوری که قادر نیستند کار خود را به خوبی انجام دهند و در آن صورت عوارضی از قبیل پایین افتادن معده پدیدار می شود.

برخی اشخاص تصور می کنند که تنها پیاده روی می تواند جایگزین ورزشهای روزانه شود. باید یادآور شد که این نظریه صحیح نیست، زیرا راه رفتن قادر نیست عضلات شکم را به کار وادارد . بدیهی است راه رفتن و پیاده روی بهتر از نشستن و خوابیدن است ولی اگر کسی بخواهد در حین برخورداری از سلامت کامل بدن از تناسب اندام هم بهره مند شود باید به تمرینات بدنی و ورزشهای مخصوص ماهیچه های شکم بپردازد. تنها راه چاره، انجام تمرینهای بدنی و شکمی خیلی کوتاه و سبک روزانه است که می تواند این قبیل عوارض را برای همیشه برطرف سازد. چنانچه علاوه بر ورزش رژیم غذایی نیز رعایت شود نتایج مطلوبتری حاصل خواهد شد.

بنابراین به خاطر داشته باشید که ورزش را تنها عامل برای کاهش وزن به حساب نیاورید، بلکه در درجه اول رژیم صحیح غذایی را باید اجرا کرد، اما وقتی که چاقی و چربی زائد بدن دفع شد ورزش نیز به اندازه رژیم غذایی برای کنترل تناسب وزن اهمیت خواهد داشت.
اگر شما ورزش را به یک برنامه غذایی مناسب اضافه کنید خواهید دید که به کمک یک چنین برنامه ای نه تنها وزن و تناسب بدن خود را حفظ کرده اید، بلکه با تغییر شکل، عضلات بدن شما شکل بهتری به خود خواهد گرفت.

اگر به طور مرتب و صحیح ورزش را ادامه دهید در در هر سنی که باشید بدن شما ترکیب خود را از دست نخواهد داد ، چون ماهیچه های بدن شما به خوبی زیبایی اندام شما را حفظ خواهند کرد.

یکی از مهمترین نکاتی که در روشهای جدید ورزشی مشخص شده است این است که حرکات برای اجرا کننده مفید و لذت بخش باشد تا با علاقه و اشتیاق دنبال کند و در نتیجه بیشتر موثر واقع شود. ورزش شنا از کیفیت مهمی که همان ریتم و هماهنگی است و عموم ورزشهای سنگین فاقد آن هستند برخوردار است. از طرف دیگر ورزش شنا باعث تقویت عضلات پشت خواهد شد،


اختلال تکاملی زبان از کودکی تا بزرگسالی

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

کلاژن و کاربردهای آن

[ 1399-02-27 ]دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تغییر جنسیت ( قسمت اول )

[ 1387-05-16 ]دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

تغذیه و آلودگی هوا (قسمت هفتم)

[ 1398-11-12 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

چگونگی برخورد با چروکهای زودرس پوست

[ 1397-02-15 ]دکتر محمد علی نیلفروش زاده [ متخصص پوست و مو ]

چالش سی روز دیسیپلین اصول کاهش وزن (14)

[ 1393-12-16 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

چربی سوزی خود را به حداکثر برسانید ( قسـمت سوم )

[ 1396-08-09 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

جوانسازی با تزریق ژل

[ 1398-11-17 ]دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

سوالات جنسی رایج

[ 1395-01-12 ]دکتر محمد رضا قرائتی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

یا درد دنبالچه Coccydynia

[ 1391-03-11 ]دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تزریق ژل در لب

[ 1399-07-28 ]دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

راه های رفع و از بین بردن غبغب

[ 1399-07-27 ]دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

اختلال تکاملی زبان از کودکی تا بزرگسالی

[ 1399-07-27 ]لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

ملاتونین قسمت دوم

[ 1399-07-27 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا و مرگ و میر کرونا (قسمت اول)

[ 1399-07-26 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

از اختلال تکاملی زبان چه می دانید؟

[ 1399-07-26 ]لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

روشهای لابیاپلاستی

[ 1399-07-24 ]دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

تزریق ژل برای فرم دهی بینی بدون جراحی

[ 1399-07-24 ]دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

رژیم غذایی و آلزایمر (قسمت چهارم)

[ 1399-07-23 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

جوانسازی با الکترونیدلینگ

[ 1399-07-22 ]دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

مراقبت ها بعد از تزریق بوتاکس جهت افزایش ماندگاری

[ 1399-07-21 ]دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

کنترل چربی خون با تغذیه

[ 1399-07-21 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

هماتوم چیست؟

[ 1399-07-20 ]دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علائم پوستی سرطان سینه

[ 1399-07-18 ]دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

6 حرکت برای کاهش درد و التهاب زانو

[ 1399-07-18 ]دکتر مهدی مؤیدفر [ فوق تخصص جراحی زانو ]

لیزر اربیوم چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

[ 1399-07-18 ]دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

ورزش در بارداری

[ 1399-07-17 ]دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

کندروتین در ورزشکاران

[ 1399-07-16 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

رژیم غذایی و آلزایمر (قسمت دوم)

[ 1399-07-16 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

اندولیفت

[ 1399-07-15 ]دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

درمان خطوط پیشانی با تزریق بوتاکس

[ 1399-07-13 ]دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

رژیم غذایی و آلزایمر (قسمت اول)

[ 1399-07-12 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر مریم ملکی - متخصص پوست و مو
دکتر مریم ملکی

متخصص پوست و مو


www.doctormaleki.com
دکتر نرگس علیان - متخصص زنان و زایمان
دکتر نرگس علیان

متخصص زنان و زایمان


www.dralian.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
لیلا رستم شیرازی - آسیب شناسی گفتار و زبان
لیلا رستم شیرازی

آسیب شناسی گفتار و زبان


www.goftardarmani.ir
دکتر مهدی مؤیدفر - فوق تخصص جراحی زانو
دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو


www.drmoayedfar.com
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
دکتر پرستو خسروانی - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر پرستو خسروانی

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drkhosravani.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه
شهزاد محمدیان

کارشناس ارشد تغذیه


www.armitaclinic.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر زهرا سعادتی - متخصص جراحی عمومی
دکتر زهرا سعادتی

متخصص جراحی عمومی


www.Hemorrhoid-laser.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت