شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا

تغذیه و سلامتی ماهیچه ها ، استخوان ها و مفاصل

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021

استخوان ها بافت های زنده و پویایی هستند که از پروتئین و املاح معدنی مانند کلسیم، منیزیم و فسفر تشکیلمی شوند. در اسکلت بدن انسان، 206 استخوان وجود دارد. مفصل ، نقطه به هم رسیدن دو یا چند استخوان می باشد. چندین نوع مفصل وجود دارد که هر کدام محدوده خاصی از حرکات اسکلتی را باعث می شوند، حرکت های مختلف ممکن است توسط یک یا حتی بیش از 600 ماهیچه اسکلتی را باعث می شوند، حرکت های مختلف ممکن است توسط یک یا حتی بیش از 600 ماهیچه اسکلتی انجام شود.

اهمیت رژیم غذایی
بررسی های مختلف نشان داده است که تراکم و استحکام استخوان در بزرگسالی، تا حد زیادی به رژیم غذای فرد در دو دهه اول زندگیش بستگی دارد. تغذیه مناسب می تواند احتمال بروز پوکی استخوان را در دوره های بعدی زندگی کاهش دهد، کمبود مواد مغذی می تواند باعث ضعیف شدن بافت استخوان و افزایش خطر شکستگی شود. پژوهش های انجام شده در مورد تغذیه ورزشکاران، ضرورت مصرف کربوهیدرات ها را برای فعالیت ماهیچه های اسکلتی آشکار کرده است.

حفظ سلامت
انجام منظم فعالیت هایی مانند پیاده روی و دویدن، ماهیچه های اسکلتی را ورزیده کرده و به حفظ استحکام استخوان ها نیز کمک می کند. مصرف متعادل پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها به حفظ سلامت ماهیچه ها و استخوان ها کمک می کند.

ساختار مفصل
مفاصل ممکن است ثابت باشند مانند جمجمه، یا کمی متحرک باشند مانند ستون فقرات، و یا به طور کامل متحرک باشند مثل مفصل زانو که مفصلی لولایی است . موادی مانند اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین D و پروتئین ها در کاهش التهاب و حفظ فعالیت مفاصل نقش دارند.

مواد غذایی مفید
شیر: سرشار از املاح معدنی تشکیل دهنده استخوان و حفظ قدرت آن ها می باشد. به ویژه برای کودکان و موجوانان در حال رشد و افراد مسن در معرض پوکی استخوان مفید است، ارزش غذایی شیر و لبنیات به پرچرب بودن آن نیست.
شیرسویا: حاوی کلسیم و پروتئین است و برای همه افراد به ویژه برای پیشگیری از پوکی استخوان در خانم های یائسه مفید است.

کنجد: سرشار از کلسیم، پروتئین، روی و آهن بوده و لذا برای سلامتی استخوان مفید می باشد.
موز: حاوی پتاسیم و منیزیم بوده و میتواند انرژی مورد نیاز ماهیچه های افراد ورزشکار را تامین کند.
ماهی کلیکا و ساردین: چون این ماهی ها با استخوان خورده می شوند، می توانند تا حد زیادی کلسیم و ویتامین D لازم برای استخوان ها را تامین نمایند.

مواد غذایی نامناسب
نوشابه های گازدار: این نوشابه ها سرشار از فسفر هستند، مصرف آن ها علاوه بر کاهش جذب کلسیم، ممکن است توانایی رسوب کلسیم در استخوان ها و در نتیجه استحکام استخوانی را کاهش دهد. مصرف زیاد و مکرر این نوشابه ها می تواند باعث افزایش احتمال کمبود کلسیم استخوان ها در سنین بزرگسالی شود.
ریواس: اگزالات موجود در ریواس در دستگاه گوارش با کلسیم ترکیب شده و به این ترتیب، میزان کلسیم قابل دسترس بدن را کاهش می دهد. چغندر و اسفناج سایر منابع غذایی اگزالات هستند و زیاد روی در مصرف آن ها می تواند میزان جذب کلسیم را کاهش دهد.

غذاهای سرخ شده: از آنجا که غذاهای سرخ شده حاوی چربی زیادی هستند، مصرف مکررآنها می تواند باعث افزایش وزن و در نتیجه باعث افزایش آسیب دیدگی استخوان ها و مفاصل شود.
فرآورده های گوشتی: مصرف مکرر سوسیس، کالباس، همبرگر و سایر فرآورده های گوشتی سرشار از چربی باعث افزایش وزن و آسیب دیدگی استخوان ها می شوند. مصرف این غذاها باید محدود و آن هم از انواع کم چربی باشد.

پوکی استخوان
با افزایش سن، تراکم استخوان ها کاهش و شکنندگی آن ها افزایش می یابد، به این حالت پوکی استخوان یا استئوپوروز گفته می شود. دلایل اصلی آن شامل کمبود کلسیم در طول دو دهه اول زندگی، اختلالات هورمونی، و استفاده از داروهای حاوی کورتون می باشد.زنان به طورمعمول بعد از یائسگی به علت عدم تولید استروژن توسط تخمدان، به این بیماری مستعد می شوند.

مواد غذایی مفید
شیر و فرآورده های لبنی کم چرب، منابع مفیدی از کلسیم هستند که به راحتی در بدن جذب می شوند.ماهی های چرب، مانند شاه ماهی، کپور، ساردین و تن حاوی ویتامین D هستند که به جذب کلسیم از روده ها کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد اسیدهای چرب امگا 3 می توانند میزان کلسیم دفع شده از طریق ادرار و مدفوع را کاهش دهند. به نظر می رسد این اسیدهای چرب همچنین به طور مستقیم ، میزان کلسیم جذب شده از روده ها را افزایش داده و باعث رسوب آن در استخوان ه می شوند.

ماهی کلیکا و ساردین، میگو، لوبیای سویا، بادام، اسفناج ، دانه کنجد و حبوبات ، منابع مفید کلسیم هستند، عدس، مای ساردین، بادام زمینی، فندق و گردو سرشار از منیزیم هستند و گوشت بی چربی، بیشتر مای ها، شیر، نخود فرنگی، سبزیجا دارای برگ سبز تیره، کشمش سیاه بی دانه و سیب زمینی نیز مناع مفیدی از این ماه معدنی هستند. میزا مصرف منیزیم باید تقریبا نصف کلسیم باشد.

مواد غذایی نامناسب
نوشیدنی های دارای گازکربنیک مانند نوشابه های حاوی کولا دارای اسید فسفریک هستند، این ماده همراه با فسفر موجود در غذاهایی مانند گوشت، بعضی سوسیس ها و کالباس، ممکن است باعث کمبود کلسیم و در نتیجه بروز پوکی استخوان شوند.ریواس، چغندر و اسفناج دارای ماده ای به نام اگزالات هستند که با ترکیب شدن با کلسیم، میزان کلسیم در دسترس بدن را کاهش می دهد. اگزالات موجود در اسفناج ترکیب بسیار پایداری با کلسیم ایجاد می کند طوری که تنها 3 تا 5 درصد آن جذب می شود.

اگزالات با منیزیم نیز - که برای حفظ مقاومت استخوان ها لازم است - ترکیب می شود. افرادی که مقادیر کافی کلسیم مصرف نمی کنند، باید در مصرف اسفناج میانه روی کنند. در صورت مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم با اسفناج، جذب آهن موجود در آن نیز کاهش می یابد. یک عادت غلط غذایی بیشتر مردم، مصرف ماست همراه با اسفناج است که علاوه بر کاهش جذب کلسیم موجود در ماست، باعث کاش جذب آهن موجود در اسفناج نیز می شود.

تانین موجود در چای می تواند مانع جذب کلسیم شود و به همین دلیل توصیه می شود چای نباید همراه یا بلافاصله بعد از خوردن غذاهای سرشار از کلسیم، مصرف شود.کافئین موجود در قهوه، چای و نوشابه های دارای کولا، ممکن است میزان کلسیم دفع شده از طریق مدفوع و ادرار را افزایش دهد.
سوپ های آماده، فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، گوشت ها و ماهی های کنسرو شده و غذاهای آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند که با کاهش ساخت ویتامین D در بدن، بر جذب کلسیم تاثیر می گذارد.

توصیه می شود میزان مصرف نمک در تهیه غذا کاهش یابد زیرا علاوه بر عوارض آن در افزایش فشار خون ، باعث تشدید پوکی استخوان نیز می شود.
مصرف گوشت چرب، سوسیس، کالباس و سایر فرآورده های حیوانی که دارای چربی های ضروری نقش خود را به خوبی در بدن ایفا کرده و به جذب کلسیم نیز کمک کنند.

سایر عوامل
افرادی که در سنین شیرخواری از شیر مادر استفاده کرده اند و مادرانی که به فرزندان شیر داده اند کمتر از سایرین در معرض خطر پوکی استخوان هستند.برای داشتن استخوان های محکم و جلوگیری از بروز پوکی استخوان در سنین بزرگسالی، مصرف منظم غذاهای سرشار از کلسیم در دو دهه اول زندگی ضروری است.

در سال های نخست زندگی مواد معدنی در استخوان ذخیره شده، در اواخر نوجوانی ( 19-13 سالگی)و اولیل جوانی ( 29-20 سالگی) به اوج خود می رسد، لذا تشویق کودکان به مصرف غذاهای سرشار از کلسیم در سال های نخست زندگی حائز اهمیت است. مصرف روغن ماهی که دارای اسیدهای چرب ضروری است، می تواند میزان جذب کلسیم را از روده ها افزایش و میزان دفع کلسیم از طریق مدفوع و ادرار را کاهش دهد.

ورزش منظم، به دلیل افزایش استحکام استخوان ها نیز در پیشگیری از پوکی استخوان دارای اهمیت است. یکی از ده ها عارضه سیگار، کاهش تراکم استخوان و افزایش احتمال بروز پوکی استخوان می باشد.

!!!!!!!!کرایولیپولیز 4 بعدی ،نسل جدید کرابولیپولیز جهت درمان چاقی موضعی رسید

آرمیتاکلینیک مفتخر است اولین مرکز ارایه دهنده این نوع کرایو است برای رزرو نوبت وکسب اطلاعات بشتر با با شعبه دوم تماس حاصل فرمایید. 22366770-021-09307301330


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

لیفت صورت و گردن با تکنیک نخ

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

موها و سلامتی

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

درمان آرتروز مفصل آرنج توسط متخصصان درد

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تاثیر دستگاه های فانکشنال ارتودونسی در جلوگیری و درمان ناهنجاری های رشدی فک

دکتر محمدحسن سمندری [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

بهترین زمان برای ترمیم تزریق ژل لب

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

پی آر اف(PRF) چیست و چه کاربردی دارد؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

تفاوت بین کازئین و پروتئین(2)

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

مراقبت از اگزما در کودکان

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت