دکتر حمید وحیدی - متخصص پوست و مو

تزریق ژل و چربی در صورت

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drhvahidi.ir
آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین بیستون و چهلستون ، مجتمع پزشکی شقایق تلفن مطب : 88724048 - 021

برای رفع چین و چروک صورت راه های گوناگونی وجود دارد ، از استفاده از انواع کرم ها و پمادها تا جراحی . داروها نمی توانند چین و چروک ها را برطرف کنند ، بلکه بیشتر در جهت جلوگیری از بوجود آمدن و یا پنهان کردن آنها بکارمی روند . جراحی نیز مشکلات و عوارض خاص خود را دارد. تزریق پر کننده های پوستی یک راه حل کم خطر ، سریع و موثر برای رسیدن به این مقصود است.

این تزریقات در چه افرادی توصیه می شود ؟
تزریقات برای پرکردن فرورفتگی ها و چین و چروک پوست صورت به کارمی رود.
این روش در چند مورد مناسب است :
*کسانی که چروک های کم عمق دارند.
*بیمارانی که مایل به جراحی لیفتینگ نبوده یا به دلایلی جراحی در آنان مجاز نیست.
*در مواردی که به دلایلی همچون سالک یا آکنه زخم های عمیق و گود دارند.
*برای از بین بردن چین در نقاطی که جراحی قادر به از بین بردن آنها نیست مثل خط خنده
*افرادی که لب های کوچکی داشته و مایل به حجیم ترکر دن آن باشند.

مواد موجود در این گونه تزریقات چه خصوصیاتی باید داشته باشند ؟
1- خطری نداشته باشند
2- نتیجه قابل پیش بینی داشته باشند.
3- ارزان باشند.
4- اثرطولانی مدت داشته باشند.
5- ایجاد کمترین درد در زمان تزریق داشته باشند.
6- ایجاد آلرژی نکنند.
7- در زیر پوست طبیعی به نظربرسند.

این تزریقات چند نوع می باشند و مزیت و معایب هر کدام چیست ؟
این تزریقات یا چربی هستند که از خود فرد گرفته می شود ، یا مواد ساختنی چربی ها باید از نقاطی از بدن مثل شکم یا پهلو گرفته و پس از فرآوری هایی به شکل مایع تزریق درآید . آنگاه آنها را بوسیله یک سرنگ و سرسوزن ظریف در لایه های زیر پوست تزریق می کنند.
حسن بزرگی چربی این است که چون ازخود فرد است احتمال خطرحساسیت و پس زدن را ندارد . ایراد آن یکی نیازبه برداشتن ان از بدن است که مشکلات خاص خود را دارد.

دومین ایراد در مورد چربی هاجذب آنان است ، به نحوی که پس ازمدتی ممکن است مقدار زیادی از آن جذب شده و در نقاط حساسی مثل لب ایجاد نامنظمی و ناهمگونی کند.به جز چربی ها ، دیگر مواد ساختگی هستند که برخی از آنان بیولوژیک بوده ( یعنی از انسان ، حیوانات یا باکتری ها گرفته شده ) و برخی کاملاً مصنوعی است .

در ساخت تمامی آنها سعی شده است که کاملاً استریل تهیه شده و هیچگونه بیماری عفونی از طریق آنها انتقال نیابد . به علاوه تلاش شده که ریسک واکنش و آلرژی در آنان به حداقل برسد.برخی از این مواد در قسمت های عمقی پوست و بعضی از آنان زیر پوست تزریق می شوند.حسن بزرگ این مواد آماده عدم نیازبه برداشتن شان از نقطه ای از بدن است ولی در مقابل چربی احتمال عفونت و حساسیت در آنها بیشتر است.

پایداری مواد ساخته شده چقدر است ؟
بستگی به نوع آنها دارد ، اصولاًهر چه ماده طبیعی تر و بیولوژیک ترباشد . مثلاً کلاژن عموماً بین 6 تا 12 ماه جذب می شوند . ولی مواد ساختنی همچون آرتفیل دایمی اند.
نحوه بی حسی قبل از این تزریق چگونه است ؟
بسته به میزان ، مکان و وسعت تزریق ، نوع بی حسی متفاوت است . اصولاً3 نوع روش برای بی حس کردن موضع وجود دارد ، مالیدن پمادهای بی حس کننده ، گذاشتن یخ و تزریق ماده بی حسی . اگر نقطه مورد نظرحساسیت کمتری داشته باشد مثل خط اخم ، از روش های غیر تزریقی و در نقاط حساستر مثل لب از تزریق ماده بی حس کننده استفاده می شود.

روش تزریق چگونه است ؟
نحوه تزریق در مطلوبتر بودن و کم خطرتر بودن آن بسیار مهم است . پزشک معالج باید اولاً شناخت دقیق و کافی از ساختمان پوست ( به خصوص در صورت ) و اجزای صورت داشته باشد . ثانیاً به تکنیک این روش که شامل محل مناسب ، مقدار تزریق و قرار دادن این مواد در لایه های مناسب پوستی است کاملاً آشنا باشد.بدین منظور پس از بی حس کردن موضع و اطمینان داده به بیماربه وسیله سرنگ مخصوص و سوزن هایی ظریف با زاویه ای درست میزان دقیقی از دارو در یکی ازلایه های پوستی و یا زیرپوستی تزریق می گردد.

آیا همه افراد می تواننداز این تزریق ها استفاده کنند ؟
بلی ، تنها در کسانی که سابقه حساسیت شدید به این مواد را دارند نباید به کار رود . همچنین افرادی که داروهای ضد انعقاد و آسپیرین یا بروفن یا داروهای مشابه مصرف می کنند باید یک هفته قبل آن را قطع کنند.

این تزریقات عوارضی هم دارند ؟
میزان کمی درد ، تورم و کبودی از پیامدهای معمول این تزریقات است که پس از چند روز به حالت طبیعی برمی گردد.ادامه یافتن درد و تورم ممکن است به علت عفونت یا واکنش به مواد باشد که قالب آنها به درمان آنتی بیوتیکی پاسخ می دهند.در موارد کمی احتمال عدم تقارن و ناهماهنگی در محل تزریق و یا درمقایسه با طرف مقابل بوجود آید.

چه نکاتی پس از تزریق باید رعایت شود ؟
*عدم قرارگرفتن زیر نور خورشید برای چند ماه و یا استفاده از کرمهای محافظت کننده
*عدم فعالیت سنگین به مدت 24ساعت
*قرار دادن کیسه یخ به مدت 24ساعت
*محل تزریق را در روزهای اول نباید ماساژ داد.

تزریق چربی
در این روش بافت چربی از قسمتی از بدن خود فرد برداشته شده و به قسمت دیگری از بدن پیوند زده می شود . چربی نوعی فیلریا حجم دهنده طبیعی است که کاربردهای زیادی درطب و زیبایی دارد.
تزریق چربی به منظورجوانسازی و زیبایی برای تمام افراد و با هر سنی قابل انجام است و کاربرد آن در موارد زیر است :
1- کم شدن بافت چربی و ایجاد چین و چروک بدلیل افزایش سن درنواحی مختلف صورت مثل خط خنده ، خط اخم ، پلک و اطراف چشم گونه و شقیقه ها
2- پر کردن مناطق لاغر فرورفته صورت مثل گونه و زیر چشم
3- برجسته سازی لب ها ، گونه ها ، چانه
4- برجسته سازی باسن
5- بزرگ کردن سینه ها و بازسازی سینه
6- جوانسازی دست و کاهش ظاهری عروق زیر پوست
7- پر کردن اسکار یا جای زخم فرو رفته و سوختگی ها
8- لیفت صورت ( کشیده تر شدن پوست ) بدلیل پر کردن حجیم کردن صورت ( رفع افتادگی و شلی پوست )
9- جوانسازی ناحیه تناسلی بانوان

مزایای تزریق چربی
*چربی از بدن خود فرد گرفته می شود و صد در صد طبیعی است و احتمال . واکنش آلرژیک و پس زدن پیوند وجود ندارد.
*مقدار کافی از آن در اکثر افراد برای تزریق در نواحی مورد نیازوجود دارد.
*تقریباً از چربی زیر پوست در هر نقطه ای از بدن می توان بدین منظوراستفاده کرد ولی نواحی پهلوها ، رانها ، کنار زانو و زیر شکم معمولاً چربی مقاومتری دارد.
*دوام آن از بسیاری فیلرهای قابل جذب ( هیالورونیک اسیدها ) بیشتر است.
*عوارض آن کم ، هزینه آن مناسب بوده و می توان آن را هر چند بار که لازم است تکرار کرد.
*چربی بعد از تزریق خونرسانی می شود و با بدن مانند پیوند پوست جوش می خورد و جزئی از بافت بدن می گردد و بنابراین امکان جابه جایی و یا حرکت در زیر پوست ندارد.
*می توان آن را یکبار تهیه در دفعات بعدی در یخچال به مدت 6 ماه نگهداری کرد.

معایب تزریق چربی
*نتایج تزریق چربی کاملاً وابسته به تکنیک انجام آن دارد و اگر پزشک در این امر تجربه کافی نداشته باشد نتایج ماندگار نخواهد داشت و پس از یکی دوبار کاملاً از بین خواهد رفت.
*دور نقاهت آن معمولاً2هفته می باشد که در این 1تا2هفته تورم در ناحیه تزریق شده وجود دارد.

تزریق چربی به چه صورت انجام می شود ؟
ابتدا محل برداشت چربی ضد عفونی می شود و تحت شرایط استریل ، بی حسی موضعی انجام می شود و با استفاده از سرنگهای مخصوص که به سر آنها کانولاهای مناسب وصل شده و از طریق سوراخ کوچکی چربی های زیر پوست با فشار کم کشیده شده و چندین بار با سرم شستشو داده می شود تا خون و سایر مواد از آن جدا شود.بعضی از پزشکان از سانتریفیوژ جهت جداسازی کامل سرمها از بافت چربی استفاده می کنند . چربی آماده شده به داخل سرنگهای یک سی سی کشیده می شود و آماده تزریق می شود.

محلی را که قراراست دران تزریق چربی انجام شود ضد عفونی و بی حسی موضعی انجام می شود . سپس به سر سرنگ یک سی سی کانو ل های مخصوص وصل شده و تزریق چربی به محل مورد نظرانجام می شود.این عمل به صورت سرپایی در مطب انجام می شود . اکثراً با بی حسی موضعی و گاهی بیهوشی خفیف انجام می پذیرد . طول مدت عمل یک تا سه ساعت بوده که به وسعت محل عمل و مقدارتزریق بستگی دارد.

توصیه های پس از عمل
تورم و درد در محل تزریق چربی و محلی که چربی از آن گرفته شده عادی می باشد کبودی معمولاً در زیر چشم ها می باشد و بتدریج در طی چند روز تا 2هفته برطرف می شود.جهت جلوگیری از جابه جایی چربی تزریق شده بهتر است تا چندین روز به محل دست نزنیم . اگر تزریق به ناحیه صورت انجام شده باید تا چند روز موقع استراحت سرخود را کمی بالاتر از بدن قرار دهیم تا محل ورم نکند. همچنین موقع کار سر خود را خم نکنیم .معمولاً باید یک هفته ورزش سنگین را متوقف کرد.جهت جلوگیری از عفونت چند روزآنتی بیوتیک مصرف می شود.جهت کنترل درد مسکن ، استامینوفن کافی است.

ماندگاری چربی چه مدت می باشد ؟
ماندگاری چربی را در محل تزریق به دقت نمی توان مشخص کرد.در هربار تزریق درصدی از سلول های چربی زنده می مانند و ماندگار خواهند بود . ماندگاری چربی در نواحی ای از بدن که کمترحرکت می کند مانند گونه ها ، زیر چشم ، پشت دست و سینه بیشتر است و در نواحی ای از بدن که دائماً در حرکت می باشند مانند لب و اطراف دهان کمتراست.

معمولاً چربی به آهستگی توسط بدن جذب می شود . اگر چه میزان جذب متغیر بوده وغالباً پیشگویی آن امکان پذیرنمی باشد.در بسیاری از بیماران ممکن است حدود50%از چربی تزریق شده در طی چند ماه اول جذب شود.
از آنجائی که همه سلول های چربی تزریق شده زنده نمی ماند این تمایل وجود دارد که تصحیح بیش از حد مورد نیاز انجام شود .تا بعد از گذشت چندهفته نتایج نهائی مطلوب تر بدست آید . اخیراً چربی را با پلاکت غلیظ شده PRPترکیب و به بافت تزریق می کنند تاعمر آن طولانی شود.در ضمن تزریق پیش از اندازه در یک ناحیه باعث می شود که خونگیری در آن ناحیه مختل شود و چربی تزریق شده نکروز شده و از بین برود بنابراین به پزشک خود اصرار نکنید که بیش از آنچه که خود صلاح می داند در یک جلسه به شما چربی تزریقی نماید.

اکثر بیمارانی که تزریق چربی انجام می دهند از نتایج عمل راضی می باشند و در بسیاری از بیماران تزریق چربی می تواند به مقدار قابل توجهی چین و چروک و افتادگی صورت را کاهش دهد . اگر چه میزان جذب چربی در افراد مختلف تغییر بوده و غالباً پیشگویی آن امکان پذیر نمی باشد.اما در بسیاری از بیماران ممکن است حداقل نیمی از چربی تزریق شده در طی چند ماه اول جذب شود.


تقریباً در تمامی بیماران مقداری از چربی تزریق شده به طوردائم باقی می ماند هر چند این مقدار از بیماری به بیماری دیگر متفاوت بوده و ممکن است برای برطرف کردن کامل چین و چروک و افتادگی پوست تزریق دوم و دربعضی موارد تزریق سوم لازم باشد.همچنین اخیراً مشاهده شده است که اگر همزمان با تزریق چربی لیزر فرکشنال co2 روی ناحیه تزریق شده انجام شود نتایج جوانسازی به مراتب بیشترخواهد شد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ویتامین بی و نقش مهم آن در سلامتی

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

مزونیدلینگ برای لک و جوانسازی پوست

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

ورزش برای درمان پارگی تاندون شانه

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

افتادگى پلک ( پتوز) بخش دوم

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

روش های مختلف خال برداری

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

حاملگی پوچ

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

جسمانی سازی یا خود بیمار انگاری

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

اختلال نعوظی مردان

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت