دکتر حمید وحیدی - متخصص پوست و مو

آکنه و جوش

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drhvahidi.ir
آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین بیستون و چهلستون ، مجتمع پزشکی شقایق تلفن مطب : 88724048 - 021

اولین قدم دردرمان آکنه ، تعیین شدت بیماری است.شمارش تعداد جوش ها روش مناسبی جهت تعیین شدت آکنه نمی باشد ، زیرا ممکن است چندعدد آکنه بزرگ و کیستیک بیشتر از تعداد زیادی آکنه ریز وغیر التهابی ، زیبایی را تحت تاثیر قرار دهد . عوامل درمانی موضعی و خوراکی درمراحل مختلفی از پیدایش آکنه عمل کرده و اثربخشی دارند که می توان آنها را به تنهایی و یا به صورت ترکیبی به کار برد .

در بیشترموارد ، ترکیب دو یا سه دارو کفایت می کند و چنانچه پس از8-4 هفته درمان ، آکنه بهبود پیدا نکرد باید روش درمانی عوض شود نه اینکه داروی جدید اضافه گردد.یک نکته مهم این است که بیمار بداند درمانهای موضعی ، بیشترجهت پیشگیری از ایجاد آکنه های جدید است و اغلب اثر چندانی برای تمام قسمت هایی که احتمال بروز آکنه دارند ، انجام گیرد.

*ترتینوئین :
(Retin A) که رتینوئیک اسید یا اسید ویتامین A نیز نامیده می شود ، داروی انتخابی برای آکنه خفیف غیرالتهابی می باشد . این دارو در اشکال محلول ، ژل و کرم موجود است .مکانیسم عمل ، افزایش روند ساخت سلولی و کاهش چسبندگی بین سلول های کراتینیزه است .استفاده مداوم موضعی ، منجر به خشک شدن پوست و نازک شدن لایه شاخی شده و پوست را نسبت به آفتاب سوختگی ، باد ، سرما ، خشکی و مواد تحریک کننده مانند الکل و صابون حساس می کند . ترتینوئین ، یکباردر روز به صورت یک لایه نازک روی پوست مصرف می شود . اکثر بیماران تا هفته نهم الی دوازدهم بهبود می یابند . برخی بیماران ، هرگز با ترتینوئین سازگار نمی شوند که چنانچه تا 8-6هفته ادامه یابد ، باید درمان دیگری را انتخاب کرد.

*بنزوئیل پراکسید :
اثرعمده آن ضد باکتریایی است و بیشتر ازهمه روی آکنه های التهابی ، کیستیک و عفونی تاثیردارد . بنزوئیل پراکسید ، به صورت ژل ( بابنیان آب ، الکل ، استون یا صابون ) موجود است. این دارو ، اثر خود را به صورت خشک کنندگی و پوسته ریزی نشان می دهد . اکثر بیماران طی چند روز اول ، دچار قرمزی پوست و واکنش شده و معمولاً ظرف یک تا دو هفته سازگاری پیدا است . این دارو ، اثر خود را به صورت خشک کنندگی و پوسته ریزی نشان می دهد . اکثر بیماران طی چند روز اول درمان ، دچار قرمزی پوست و واکنش شده و معمولاً ظرف یک تا دو هفته سازگاری پیدا می کنند.

* داروهای خشک کننده و پوسته دهنده :
این مواد جزء قدیمی ترین شیو ه هابرای درمان آکنه می باشند . اسید سالیسیلیک ، رزور سینول و گوگرد ، از ترکیبات موجود در این گروه هستند.

* آنتی بیوتیک های موضعی :
اکثر این لوسیون هابنیان الکلی دارند . اریترومایسین و کلیندامایسین ازآنتی بیوتیک های رایج مصرفی هستند که برای آکنه های معمولی یاعفونی خفیف مفید می باشند.

* آنتی بیوتیک های خوراکی :
برای درمان انواع آکنه به کارگرفته می شوند . از این دسته می توان به تنراسایکلین ، داکسی سایکلین ، اریترومایسین ، آمپی سیلین ، سفالکسین ، مینوسیکلین و ... اشاره کرد که عمدتاً به صورت دوبار در روزمصرف می گردند . تجربه نشان داده است که مصرف طولانی آنتی بیوتیک های خوراکی بی خطراست . ولی هر یک از این آنتی بیوتیک ها ممکن است با اثرات نا مطلوبی چون عدم تحمل گوارشی ، حساسیت ، سرگیجه وغیره همراه باشد . معمولاً شروع دارو با دوز بالا و کم کردن آن پس از کنترل بیماری ، نتایج بالینی بهتری به دنبال دارد.این هدف معمولاً طی چند هفته تا چند ماه حاصل می شود.

*داروهای آنتی آندروژن :
این درمان برای آن دسته از مبتلایان که نشانه های بالینی افزایش آندروژن را دارند ، به کار می رود . سه دسته دارویی برای تنظیم سیستم هورمونی و درمان آکنه استفاده می شود : استروژن ها برای سرکوب آندروژن تخمدانی ( مانند داروی ضد بارداری خوراکی ) ، کورتیکو استروئیدها برای سرکوب آندروژن غده فوق کلیه ( مانند دگزامتازون یاپر دنیزون ) و آنتی آندروژن غده فوق کلیه ( مانند دگزامتازون یا پردنیزون ) و آنتی آندروژن ها برای عمل در سطح محیطی ( مانند اسپیرنولاکتون )

روآکوتان :
ایزوترتینوئین با نام تجارتی آکوتان ، موثرترین داروی در دسترس جهت درمان آکنه التهابی و کیستیک می باشد که طی 20 سال گذسته ، انقلابی در درمان آکنه شدید ایجاد نموده است . این دارو تمام عوامل اصلی دخیل در ایجاد آکنه را تحت تاثیر قرار داده و به شکل چشمگیری سبب کنترل آکنه و دوره های طولانی مدت بهبود می شود.

بیماران دچار آکنه های شدید و به خصوص انواع کیستیک آن ، آکنه التهابی متوسط که به سایر درمان ها پاسخ نمی دهد ، ایجاد اسکار به دنبال آکنه ، چرب بودن بیش از حد پوست و انواع غیرمعمول یابد فرم آکنه که در فرد ایجاد افسردگی می نماید ، موارد انتخابی برای شروع روآکوتان هستند . روآکوتان تشکیل چربی توسط غدد سبابه ، باکتری های پوست و نیزمیزان التهاب را کاهش می دهد . درصورتیکه درمان به موقع شروع گردد ، از تشکیل اسکارهای شدید ناشی از آکنه های کیستیک نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

روآکوتان به صورت کپسول های 40و20و10میلی گرمی تهیه شده است.دوز مصرفی آن 1-5/.mg/kgازاءهر کیلوگرم وزن بدن در روز و طول درمان معمولاً20هفته می باشد.آغاز اثر درمانی روآکوتان بعد از 2هفته است و معمولاً 85% بیماران ظرف مدت 4 ماه بهبودمی یابند.درصورتی که به دوره دوم درمان ، احتیاج باشد ، باید حداقل به مدت 8هفته بین این دو دوره فاصله گذاشت .چرا که بعضی از این بیماران به دنبال قطع روآکوتان ، بتدریج شروع به نشان دادن علائم بهبودی می نماید.

ماده فعال روآکوتان ، از طریق دستگاه گوارش جذب شده و در صورت مصرف همزمان روآکوتان با شیر یاغذای چرب ، میزان جذب آن افزایش می یابد.حدود سه ساعت بعد از دریافت mg80 روآکوتان ، متوسط غلظت خونی آن بهng300-200 درسی سی می رسد.نیمه عمرحذف آن بین 20-10ساعت است که عمدتاً از طریق صفر اصورت می گیرد. با توجه به اثرات جانبی مصرف روآکوتان که بیش از30 موردمی باشد ، باید مصرف آن تنها به مواردی محدود شود که فرد مبتلا به آکنه ندولر متعدد ، به سایر درمان های رایج ، مثل آنتی بیوتیک سیستمیک پاسخ نمی دهد( ندول ها ، ضایعات التهابی با قطر بیش از5 میلی مترهستند که ممکن است دچارعفونت یا خونریزی گردند.)

*عوارض دارو:
هر بیمار کاندیدای مصرف روآکوتان ، باید کاملاً در موردعوارض احتمالی آن مطلع گردد . بیشتر عوارض ، وابسته به دوزهستند.شایع ترین عوارض روآکوتان ،عوارض خفیف ترآن شامل :
خشکی پوست به ویژه ناحیه صورت و لب ها که ممکن است با خارش و پوسته ریزی مختصرهمراه باشد ، قرمزی پوست ، خشکی گلو که می تواند منجر به خشونت صدا گردد ، خشکی غشاء مخاطی داخل بینی گهگاهی با خونریزی توام است ، خشکی و تحریک پذیری چشم ها که ممکن است در آن دسته از بیماران که از لنزتماسی استفاده می نماید ، مشکل ایجاد کند ، دردهای عضلانی که در این صورت باید از ورزش های شدید اجتناب نمود ، افزایش موقت ریزش مو و...می باشند.

دسته دوم ، عوارض جدی ترناشی ازاین دارو بوده که خوشبختانه شیوع کمتری دارند . شامل سردرد ، احساس گیجی ، ضعف ، بی حسی ، خستگی ، خواب آلودگی ، تهوع و استفراغ ، تعریق ، تغییرات سیکل قاعدگی، تغییرات بینایی ، کاهش شنوائی ، اختلال تمرکز، کاهش اشتها و وزن ، زردی ، مشکلات کبدی ، کم خونی ، تشنج ، خشکی مفاصل و عضلات ، بیماری التهابی روده ، تغییرات خلق ( شامل افسردگی ، اختلالات روحی و رفتاری که در موارد نادر به افکار و اقدام به خودکشی می انجامد) ، عفونت های سیستمیک یا موضعی ( نظیرعفونت بافت احاطه کننده بسترناخن ) ، افزایش پیگمانتاسیون پوستی ، تورم غدد ، التهاب ملتحمه ، دیستروفی ناخن ، حساسیت به نور ، دفع خون یاپروتئین در ادرار ، التهاب عروقی ، تغییرات سطح گلوکز خون ( به ویژه در بیماران دیابتی ) افزایش سطح اسیداوریک خون که می تواند در مقادیر بالا ، عملکرد کلیه را مختل نموده و یا در افراد مبتلا به نقرس سبب بروز حمله جدید شود ، کاهش سلول های خونی که کم خونی ، تسهیل کبود شدگی وخونریزی و نیز افزایش استعداد ابتلا به عفونت را به دنبال دارد و...

*اثرات سمی روی کبد:
عملکرد کبد باید قبل و نیز یکماه بعد از شروع درمان ، توسط تست های کبدی چک شده و سپس هر3 ماه یکبارتکرار گردد . مواردی ازهپاتیت بالینی و نیز افزایش خفیف تا متوسط آنزیم های کبدی در تقریباً15%افرادی که تحت درمان با روآکوتان هستند ، دیده می شود . گاهی اوقات حین ادامه مصرف دارو و یا با کاهش دوز آن ، سطح این آنزیم ها به حد نرمال برمی گردد. چنانچه سطح آنزیم های کبدی به حد نرمال برنگشته و یا شک به بروز هپاتیت وجود داشته باشد ، باید دارو را قطع و به بررسی علت آن پرداخت.

*ناراحتی های روانی :
روآکوتان می تواند منجر به بروز افسردگی ، سایکوز و به صورت نادر تفکرخودکشی یا مبادرت به خودکشی شود . مکانیسم این وقایع هنوزشناخته نشده است . چنانچه این علائم حین روآکوتان تراپی آشکارشوند ، تنها قطع دارو کافی نیست و باید ارزیابی بیشتری صورت گیرد.
*افزایش خوش خیم فشار داخل جمجمه:
مصرف روآکوتان با افزایش فشارداخل جمجمه همراه بوده است.نشانه های اولیه آن سردرد ، تهوع ، استفراغ و اختلال بینایی هستند.بیمارانی که دچار این علائم می شوند ، باید از لحاظ تورم دیسک بینائی معاینه و در صورت مثبت بودن نتیجه ، روآکوتان سریعاً قطع و به نورولوژیست ارجاع داده شوند.

*کدورت قرنیه :
در صورت بروزهر گونه مشکل بینایی در زمان مصرف این دارو ، باید مصرف آن را قطع کرده و حتماً معاینه چشمی صورت گیرد.موارد مشاهده شده از کدورت قرنیه ، اکثراً در پیگیری 7-6 هفته بعد از قطع دارو ، برطرف شده بودند.
متابولیسم چربی ها:
قبل از شروع مصرف روآکوتان و بعد از آن با فواصل معین باید میزان چربی های خون را اندازه گیری نمود.برخی از بیماران دریافت کننده روآکوتان افزایش تری گلیسرید ، کاهش HDL و افزایش سطح کلسترول ، به دنبال قطع روآکوتان قابل برگشت هستند.معمولاً پاسخ چربی خون به مصرف روآکوتان ظرف 4 هفته رخ می دهد.بیماران چاق ، دیابتی ، الکلی و دارای زمینه خانوادگی مثبت ، بیشترمستعد افزایش تری گلیسرید هستند.تری گلیسرید بیش از800میلی گرم درصد ، ریسک ابتلا به پانکراتیت را هم بالا می برد.

دیابت:
در بیماران دیابتی ، تعیین مکرر قند خون در دوران استفاده روآکوتان توصیه می شود.همچنین موارد جدید از بروز دیابت در زمان مصرف روآکوتان گزارش شده است.

*کاهش دیدشبانه:
با توجه به اینکه وقوع این امرناگهانی است بیماران باید نسبت به این عارضه بالقوه آگاه شده و برای رانندگی و یا کار باماشین آلات درطی شب ، احتیاطات لازم را به عمل آورند.

*هیپراستوزیس:
به دنبال مصرف مقادیربالای روآکوتان به خصوص برای درمان غیر از آکنه مواردی از افزایش بافت استخوانی ملاحظه شده است.رادیوگرافیهای کنترل که در مطالعات آینده نگر از بیماران درمان شده با روآکوتان بعمل آمده نمونه هایی از هیپراستوزیس استخوانی را نشان داده است.

*بیماری التهابی روده:
این عارضه بیشتر در بیماران دارای سابقه ناراحتی های روده ای مشاهده می شود . در کلیه بیمارانی که درد شکمی ، خونریزی از مقعد و یا اسهال شدید را تجربه می کنند ، مصرف روآکوتان باید قطع شود.مهمترین عارضه در رابطه با مصرف روآکوتان ، تراتوژن بودن آن است . ریسک بالای ابتلای جنین به نقائص و ناهنجاری های متعدد مادرزادی و نیز سقط ، مصرف آن را در خانم های باردار ، مطلقاً ممنوع ساخته است.

حتی درخانم های غیرحامله که درسن و شرایط باروری قرار دارند ، استفاده از یک روش موثر جلوگیری ازبارداری به طور مداوم از یکماه قبل تا یکماه بعد از مصرف روآکوتان ضروریست.حتی اغلب به استفاده همزمان از دو روش توصیه می شود .خانم هایی که در سن باروری هستند باید پیش ازشروع مصرف ، از نظر رد بارداری آزمایش شده و مصرف دارورا ازروز دوم یا سوم قاعدگی آغازکنند . در دوره مصرف نیز باید به طورماهیانه ، تست بارداری انجام شده و به بیمار اطلاعات کافی در موردعواقب بروز بارداری در این دوران داده شود.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

لیپوماتیک ایمن و مؤثر

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

فیلر Natural B چه کاربرد هایی دارد؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

بهترین لیزرهای جوانسازی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

میکرودرم ابریژن

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

آرتروز چيست؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

کدام زنان در معرض سرطان سینه هستند؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

تشخیص توده غیر طبیعی در بیضه با سونوگرافی بیضه

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

ناخن جویدن

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت