دکتر حمید وحیدی - متخصص پوست و مو

کهیر چیست ؟

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drhvahidi.ir
آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین بیستون و چهلستون ، مجتمع پزشکی شقایق تلفن مطب : 88724048 - 021

تورم قرمز رنگ پوست که توام با خارش است. هر ضایعه کهیر بعد از چند دقیقه تا چند ساعت بدون باقی گذاشتن اثر از بین می رود و سپس ضایعات جدید در محل های قبلی یا محل های جدید بوجود می آید. اندازه ضایعات کهیر از کوچکی یک عدس تا بزرگی یک بشقاب متغیر است . ممکن است ضایعات به هم پیوسته باشد و نواحی وسیعی از پوست را بپوشاند . معمولاً خارش شدید وجود دارد ، ولی ممکن است سوزش یا به ندرت درد نیز وجود داشته باشد.

علت کهیر خروج پلاسمای خون از مویرگ های کوچک خونی سطح پوست است که در اثرواسطه های شیمیایی ، بخصوص هیستامین رخ می دهد. ترشح هیستامین از سلول های به نام ماست سل است. کهیر به طورکلی بسیار شایع است و حدود 20-10 درصد افراد حداقل یک بار در طول عمر مبتلا به کهیر می شوند . کهیر به طور معمول ظرف چند روز تا چند هفته بهبود می یابد ، ولی در مواردی هم ممکن است سال ها وحتی دهه ها به طول انجامد و مرتباً حملات آن تکرار شود.

چنانچه کهیر در نواحی خاصی مثل پلک ها و لب ها بروز کند ، سبب تورم می شود که ممکن است باعث نگرانی بیمار شود ، ولی این تورم ظرف 12 تا 24 ساعت برطرف می شود ولی اگر بیمار دچارمشکل تنفسی یا بلع شود ، باید به طور اورژانس تحت درمان قرارگیرد . کهیرهای کمتر از 6 هفته از ایجاد آنها می گذرد ، تحت عنوان " کهیر حاد " طبقه بندی می شوند . در این نوع کهیر علت معمولاً تشخیص داده می شود. شایع ترین علل کهیر حاد غذاها ، داروها وعفونت ها هستند. نیش حشرات نیز می تواند سبب بروز کهیر شود. کهیرهایی که بیش از 6 هفته از بروز آنها می گذرد ، " کهیر مزمن " نامیده می شوند.

تعیین علت این نوع کهیر ، اغلب بسیار مشکل است و در تعداد کمی از بیماران می توان علت را تشخیص داد. پزشک برای تعیین علت کهیر ، باید سوالات زیادی از بیمار بپرسد و معاینات متعددی را انجام دهد ، ولی با وجود بررسی های زیاد در بیش از دو سوم این بیماران نمی توان علت کهیر را پیدا کرد . افراد مختلف به دلایل گوناگون دچار کهیر می شوند ولی آنچه در تمام موارد مشترک است رها شدن ناگهانی " هیستامین " در بدن است. مصرف برخی داروها ، گزش حشرات ، تماس با حیوانات خانگی به ویژه گربه ها ، خوردن تخم مرغ ، آجیل ، رنگ های افزودنی به موادغذایی و نگه دارنده ها می توانند شما را دچار کهیر کنند.

کسانی که سابقه داشتن این عارضه پوستی را دارند ، اگر در شرایط پر استرس قرار گیرند شدت ناراحتی شان افزایش خواهد یافت . اگر شما نیز گاهی دچار کهیر می شوید ، توجه به این 16 نکته به شما کمک می کند که شانس ابتلا به این عارضه پوستی را کاهش دهید :

1- علت را پیدا کنید :
اگر شما گاهی دچار کهیر می شوید ، تلاش کنید ، علت بروزآن را در مورد خودتان پیدا کنید و از این پس از تماس با آن عامل ویژه دوری کنید.
2- گاهی درمان نیاز نیست :
در بیشتر اوقات کهیر خود به خود فروکش می کند و نیاز به درمان دارویی نیست ولی اگر بیش از 48 ساعت طول بکشد ، آن را جدی تلقی کنید.
3- لباس مناسب بپوشید :
تلاش کنید لباس تنگ به تن نکنید . به جنس الیاف پارچه ای که لباستان از آن تهیه شده است دقت کنید . پارچه های نایلونی بیشترین تحریک پوست و پارچه های نخی کمترین اثر تحریکی را روی پوست دارند.
4- دوش بگیرید :
حمام آب داغ می تواند شما را دچار حمله های کهیر کند بنابراین با آب ولرم دوش بگیرید.
5- جدی بگیرید :
اصولاً کهیر را جدی بگیرید چون علاوه بر درگیری پوستی با درگیری سیستم تنفسی ممکن است حیات شما با مخاطره روبه رو شود.
6- استرس را فراموش کنید :
پرهیز از گرما یا سرمای زیاد ، استرس و تنش های روحی روانی ، خودداری از مصرف داروها بدون نظر پزشک ، می تواند شانس ابتلای شما به کهیر را کاهش دهد.
7- کمپرس آب سرد بگذارید :
اگر مناطقی که کهیر زده به شدت دچار خارش شده است ، می توانید از کمپرس آب سرد برای تخفیف خارش استفاده کنید.
8- کمتر فعالیت کنید :
هنگامی که کهیرهای روی پوست تان بهبود یافت تا چند روز زیاد فعالیت نکنید.فعالیت زیاد موجب افزایش درجه حرارت پوست تان وعرق کردن آن می شود که می تواند دوباره پوست را تحریک کند.
9- قهوه و نسکافه نخورید :
بعضی ها پس از مصرف قهوه و نسکافه دچار حملات کهیر می شوند بنابراین اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید چای ، شیر و آب معدنی را جایگزین این نوشیدنی های روزانه کنید.
10- فهرست غذاهایتان راچک کنید :
فهرستی از غذاها و نوشیدنی هایی که درطول روز مصرف می کنید ، تهیه کنید تا بتوانیدراحت تر خوراکی های کهیر زا را شناسایی کنید.
11- به اورژانس سربزنید :
کهیر گاهی حالت اورژانس پیدا می کند و آن هنگامی است که لب هایتان متورم شده ، دچار تنگی نفس و خس خس سینه شوید و احساس گرفتگی در گلویتان نمایید . در این شرایط باید هر چه سریعتر به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه کنید.
12- به نوزادان شیر گاو ندهید :
گاهی نوزادان زیر 6 ماه نیز دچار کهیر می شوند که این نشان می دهد آنها به شیر گاوی که به عنوان که به عنوان منبع غذایی استفاده می کنند ، حساسیت دارند.
13- از داروهای ضد حساسیت استفاده کنید :
موثرترین راه درمانی کهیر ، دوری از موادحساسیت زا ، آنتی هیستامین ها ، تزریق اپی نفرین در هنگام تورم مجاری تنفسی و مصرف کورتون در موارد شدید است.
14- پوست تان را نخارانید :
اگر پوست شما در اثر کهیر به خارش افتاده است آن را نخارانید . چون امکان زخم شدن وعفونت پوست شما وجود دارد.
15- خوراکی های کهیر زا نخورید :
موادی از قبیل آجیل ، شکلات ، ماهی ، گوجه فرنگی ، تخم مرغ ، توت فرنگی شیر و افزودنی های غذایی و میوه های تازه به ویژه مرکبات و داروهایی از قبیل پادزیست ها ( آنتی بیوتیک ها ) مانند پنی سیلین ، مسکن ها مثل آسپیرین ، کدئین ، ایندومتاسین ، خواب آورها ، ویتامین ها ، ملین ها و تقریباً هر نوع دارویی می تواند ایجاد کهیر کند . مصرف مداوم آسپیرین می تواند ایجاد کهیر مزمن بکند . حلزون ، ماهی ، آجیل ، تخم مرغ و شیر از شایع ترین حساسیت زاها هستند که خوردن آنها می تواند باعث پدید آمدن کهیر بشود.
16- از کهیر نترسید:
در بیشتر بیماران ، کهیر بی ضرر بوده و هیچ علامت پایداری برجای نمی گذارد.کهیر حاد می تواند کمتر از یک تا هفته به طول بینجامد ، در حالی که کهیر مزمن بیش از شش هفته طول می کشد و گاهی نیز ماه ها و سال ها ادامه می یابد.

روش های درمان :
بهترین درمان کهیر ، تعیین علت و حذف آن است . اما این امربخصوص در کهیر مزمن اغلب میسر نیست ، ولی در مواردی که عللی از قبیل عفونت ، غذا ، دارو یا عوامل فیزیکی عامل کهیر باشند ، یا حذف آن عامل کهیر نیز درمان می شود . چنانچه علت پیدا نشود ، درمان طبعاً باعث حذف کهیر خواهد شد.

ولی در مواردی که علت پیدا نشود ، کهیر به طورعلامتی درمان می شود که داروهای آنتی هیستامین در راس درمانهای کهیر هستند . آنتی هیستامین ها در صورتی از بروز کهیر جلوگیری می کنند که به طور مظم مصرف شوند و مصرف آنها صرفاً در زمان پیدایش کهیر تاثیر خیلی زیادی ندارد.گهگاه در کهیرهای مقاوم ، پزشک ممکن است چند نوع آنتی هیستامین را با هم یا به طور متناوب تجویز کند.در موارد حاد و شدید ، به ویژه مواردی که مشکل تنفسی بروز نماید ، مراجعه به اورژانس و تجویز "اپی نفرین" یا "کورتیکواستروئید" تزریقی با صلاحدید پزشک معالج ، صورت می گیرد . درمان کهیر متکی به حذف عوامل پاتوبیولوژیکی است که در ایجاد آن موثرند و شامل تحریک اولیه سلولهای اثر کننده واسط های التهابی آنها ومحل های گیرنده ..

در سلولهای هدف می باشد . آزاد شدن مدیاتورها را میتوان با تثبیت غشاء و تعدیل سطح سیکلیک نوکلوتید یا سرعت جریان کلسیم بلوکه کرد . درمان ایده آل کهیر و آنژیوم ادم تشخیص و حذف علت آن است. درمان کهیر مزمن ایدیوپاتیک ( بی دلیل ) بیشترعلامتی است . پزشک نتنها باید دارو تجویزکند بلکه باید به بیمار اطمینان ببخشد . در بعضی موارد حذف آسپیرین و سایر NSAIDSها ضرورت دارد . لوسیونهای ضد خارش و کمپرس سرد سبب تسکین موقتی می گردند.آنتی هیستامینهای بلوک کننده H1 سنگ اصلی درمان در کهیر و آنژیوم ادم هستند.آنتی هیستامینهای قدیمی به نسل اول با کلاسیک معروفند و آنتی هیستامینهای جدیدتر که خواب آلودگی کمتری ایجاد می کنند نسل دوم نامیده می شوند.آنتی هیستامینها را باید با دوز کم شروع نمود و منحصر به دوزهای مورد نیاز نگردد.چنانچه آنتی هیستامین که شروع شده موثر واقع نشد.باید آنتی هیستامین از یک گروه فارکاکولوژی دیگر تجویز گردد و اگر دومی هم موثر نشد.مخلوطی از دو عامل و گروه مختلف ممکن است مفید باشند.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مراقبت های بعد از انجام پی آر پی

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

درد دنبالچه چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تشخیص گیر افتادگی عصب با نوار عصب و عضله در کم کاری تیروئید

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

حرکات ورزشی مک کنزی مفید برای کمر درد

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

موثرترین روش برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی کنار چشم

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

علائم خطر پس از زایمان

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

راهکارهای تغذیه و طب مکمل در درمان ورم معده

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

عوارض تزریق ژل چیست؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

باورهای غلط درباره سفید شدن موها

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت