دکتر نرگس علیان - متخصص زنان و زایمان

زگیل تناسلی در یک نگاه کلی

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]آدرس وب سایت : www.dralian.ir
آدرس مطب : اصفهان خیابان توحید چهاراه شریعتی مجتمع ماکان ۳ طبقه اول واحد ۱ تلفن مطب : 36242752 - 031

در یک نگاه کلی زگیل تناسلی یک برجستگی گوشتی رنگی یا خاکستری است که درناحیه تناسلی ومقعد در زنان ومردان دیده می شود .معمولا سطح آن زبر وناصاف بنظر می رسد وحالت گل کلمی دارد .شایعترین علت ظهور زگیل تناسلی ویروس است که از طریق بیماریهای آمیزشی منتقل می گردد . علت زگیل تناسلی نوع انسانی پاپیلوما می باشد (HPV)زگیل تناسلی در هرسنی ممکن است دیده شود .بیشتربیماران مبتلا به زگیل تناسلی در سنین 17تا33 سالگی هستند زگیل تناسلی بسیارمسری می باشد .احتمال ابتلا به زگیل تناسلی ،تنها با یک بار ارتباط جنسی با فرد دارای زگیل تناسلی 60% می باشد. در بچه های بالای 3 سال زگیل تناسلی از روشهای غیرجنسی مانند تماس مستقیم دستها منتقل می شود .وجود زگیل تناسلی دارند احتمال ابتلا به سایربیماریهای منتقله از طریق آمیزش را نیز خواهند داشت . زگیل تناسلی اغلب شکل گروهی رخ می دهد وممکن است سریعا رشد کرده وپخش شوند .در زنان ممکن است زگیل تناسلی در داخل یا خارج از واژن (مهبل ) روی دهانه رحم ویا در اطراف مقعد تشکیل شود .زگیل تناسلی حتی ممکن است در دهان حنجره افرادی که از طریق دهان تماس جنسی دارند ایجاد شود .

علت های ابتلا به زگیل تناسلی :
بیشتر از 100 نوع ویروس انسانی پاپیلوما شناسایی شده است .40 نوع از آنها پتانسیل ایجاد عفونت به صورت زگیل تناسلی را دارا هستند .حدود 90% از زگیلهای تناسلی بوسیله دو نوع مشخص از ویروس (HPV6-11) ایجاد می شوند . سایر انواع ویروس پاپیلوما بعنوان علت تغییرات بدخیمی اولیه وسرطان دهانه رحم در زنان در نظر گرفته می شوند .انواع 16،18،31،45 ویروس پاپیلوما بعنوان عامل پرخطر شناخته شدهاند یکی از این ویروسها 50% احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد . زگیهای معمولی مشابه زگیلهای تناسلی نیستند وانواع دیگری از ویروس پاپیلوما علت ایجاد این عفونت در پوست می باشند . معمولا 3/2 افرادی که با فرد مبتلا به زگیل تناسلی ،ارتباط جنسی دارند در مدت 3 ماه مبتلا خواهند شد . زگیلهای تناسلی معمولا به صورت غیر مستقیم در افرادیکه از قرصهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند افزایش می یابد چون این افراد به علت مصرف قرص ، از پوششهای محافظ استفاده نمی کنند ،همچنین افرادیکه چند شریک جنسی دارند یا اولین رابطه جنسی آنها در سن کم بوده است . بیشتر مبتلا خواهند شد.

تشخیص زگیل تناسلی :
تشخیص معمولا براساس یافته هایی از سابقه پزشکی بیمار وظاهر زگیلهای تناسلی است .گاهی اوقات ،ضایعات فقط زمانی مشخص می شوند که از تکنیک روشن کردن توسط اسید استیک یا سرکه استفاده شود ،محلول 5%-10 اسید استیک را برروی محل مشکوک به مدت زمان 5-10 دقیقه پخش می کنند منطقه آلوده روشن خواهد شد (سفید مایل به خاکستری ).
- انجام پاپ اسمیر در مورد خانمها برای تشخیص شواهد به نفع ویروس HPVیا وجود سلولهای غیر طبیعی در رحم
- نمونه برداری نیز در مواردی که مشکل ظاهری ضایعات غیر طبیعی باشد یا پس از درمان عودهای مکرر داشته باشد انجام می شود .
- انجام تست های آزمایشگاهی ویژه نیز می تواند حضور غفونت HPV را تائید کند .

مراقبتهای لازم زگیل تناسلی :
زگیل تناسلی عمدتا غیر از شکا ظاهری ،نشانه دیگری ندارد و مهم است که زگیل تناسلی سریعتر کنترل وتشخیص داده شود .
- ضروری است که احتیاط جهت جلوگیری از وارد آمدن ضربه ( مثل خاراندن زخم کردن تراشیدن ) به منطقه وخونریزی از محل ضایعات صورت گیرد .
- باید مرافبت شود که از طریق رابطه جنسی به همسر منتقل نگردد .
- چون خود زگیلها ، عفونی هستند باید از لمس کردن آنها اجتناب شود زگیلها نباید با دست برداشته یا خراش داده شوند .

چند نکته در مورد زگیل تناسلی :
زگیل تناسلی زندگی را به مخاطره نمی اندازد .اگر درمان نشود ممکن است خودبخود از بین برود ،همانگونه باقی بماند یا از نظر تعداد وسایز رشدکند وزیاد شود بجز در موارد نادر ،زگیل تناسلی سرطانی نمی شود .
1. اغلب از بزرگسالان دربرهه ای از عمر خود ممکن است دچار hpv شوند .اگرچه بسیاری هرگز متوجه نمی شوند چون HPV معمولا علائمی ندارد وحتی ممکن است عفونت با HPV صورت بگیرد ولی فرد دچار زگیل نگردد .
2. در بسیاری از موارد عفونت HPVخود بخود ازبین می رود بدون اینکه مشکلی ایجاد کند درصورتیکه در بعضی موارد می تواند منجر به زگیل ،ضایعات پیش سرطانی وحتی سرطان شود .
3. در افرادی که تماس جنسی مستمر با هم دارند ابتلا یکی از آنان به زگیل تناسلی دیگری را نیز گرفتار ساخته است حتی اگر علائمی از عفونت دیده نشود
4. تشخیص PHVدر یک شریک جنسی حتما نشانگر خیانتکاری طرف مقابل نیست
5. درمانهای موجود برای HVPفقط جهت از بین بردن ضایعات پوستی برجسته (زگیل )دست ونه خود ویروس معمولا ویروس در بدن باقی می ماند .
6. HPVروی قابلیت بارداری زن تاثیری ندارد .
7. استفاده از کاندوم ابتلا وانتقال HPV را کاهش می دهد ولی حفاظت کامل نمی دهد .چونکه HPVمی تواند مناطق نپوشیده را مبتلا کند .
8. شانس ابتلا به زگیل را می توان با محدود کردن تعداد شرکای جنسی کم کرد .اما HPVشایع است واغلب خود فرد متوجه آن نمی شود وتشخیص نداده باقی می ماند .حتی افرادی که فقط یک شریک جنسی دارند نیز امکان ابتلا دارند
9. اینکه متوجه شویم شخص چه موقع وچگونه به ویروس HPV آلوده شده دشوار است زگیل تناسلی می تواند حتی زمانی که هیچ علامتی ندارد هم منتقل شود حتی پس از درمان نیز امکان انتقال وجود دارد .
10. مشخیص نیست که یک فرد تاچه مدت پس از درمان مسری باقی ماند هم چنین مشخص نیست که اگر به شریک جنسی آینده در مورد آلوده بودن شریکش اطلاع داده شود برای سلامت فرد جدید سودمند است یا خیر.
11. انجام پاپ اسمیر منظم برای زنان توصیه می شود .حتی اگر واکسن هم زده باشند ویا سابقه زگیل داشته باشند یا خیر . 12. زگیل تناسلی معمولا ممكن است بعد از مدتى عود کند ،مخصوصا در سه ماه اول .
13. تست HPVدر شریک جنسی فرد مبتلا غیر ضروری است .

درمان پزشکی :
برای برطرف کردن زگیل تناسلی فقط یک روش موثر درمان وجود ندارد بلکه تعدادی از روشهای درمانی موجود است .هیچ یک از روشهای بصورت 100% برطرف کننده زگیل های وپیشگیری کننده از برگشت آنها در همه بیماران نمی باشد .امکان عود زگیل های تناسلی وجوددارد ودر 10 تا 20% بیمارن بعد از یک دوره سه تاچهار ماهه مجددا دیده می شود. کرایو تراپی : روشی است که با استفاده از یک پروب آمیخته به نیتروژن مایع زگیها را منجمد می کنند ،این روش در درمان انتخابی است ودر خط اول درمان قرار دارد زیرا جوابدهی در این روش بسیار عالی است و عوارض جانبی کمی دارد ،ممکن است بیمارنیاز به چندین جلسه کرایو با سرما درمانی داشته باشد .البته احتمال عود زگیل نیز وجود دارد وممکن است نیاز به مراجعه مجدد به پزشک باشد .

درمان با لیزر :
این روش برای زگیلهای تناسلی گسترده یا عودکننده استفاده می شود این روش به بی حسی موضعی ،منطقه ایی یا عمومی نیاز دارد .لیزر بصورت فیزیکی ضایعات حاوی ویروس HPV را تخریب می کند.عوارض این روش شامل هزینه بالا ،افزایش زمان بهبودی ،ایجاد جای زخم وپخش شدن ذرات آلوده ویروس در هوا می باشد دست کم 5% از زنان و مردانی که درسنین فعالیت جنسی هستند حداقل یکبار در طول عمرشان دچار زگیل تناسلی می گردند بعد از ابتلا به ویروس HPV ممکن است یک تا سه مه ( در بعضی موارد بیشتر ) طول بکشد تا زگیل ظاهر شود .

اگر زگیل را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد ؟
متاسفانه با وجود درمان زگیل تناسلی ،ویروس HPV در بدن باقی می ماند واحتمال سرطان درهانه رحم ،راست روده ،آلت تناسلی مرد وجود دارد .اما همنطوط که گفته شد همه انواع HPV سرطان زا نیستند .اگر دچار زگیل تناسلی بوده اید باید معاینات سالیانه جهت بررسی داشته باشید .

چگونه می توان از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کرد ؟
بهنرین روش محدود کردن تماس جنسی فقط به فرد غیرمبتلا است .کاندوم ممکن است تاحدودی جلوگیری کند اما باید بدانیم که کاندوم 100%پیشگیری نمی کند چونکه نمی تواند تمام آلت تناسلی مرد را پوشش دهد دونوع واکسن برای HPV وجود دارد . البته هر کدام برای یک نوع خاصی از ویروس HPVموثر است .

گارداسیل :
HPV18,HPV-16که 70% سرطانهای دهانه رحم راسبب می شوند پوشش می دهد ،همچنین دونوع ویروس HPV-11, HPV-6 که سبب 90% زگیل های تناسلی هستند را نیز پوشش می دهد . این واکسن برای دختران 9-26سال وپسران 11-21 سال توصیه شده است واکسن دیگرcervarixاست که برای سنین 10-25 توصیه می شود و HPV18,HPV-16 راپوشش می دهد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

در جوانسازی پوست هایفوتراپی بهتر عمل می کند یا آر اف فرکشنال؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تاثیر طب سوزنی بر مبتلایان به آرنج تنیس بازان

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

از ایمپلنت انتظار چه چیزی را باید داشته باشید

دکتر بیژن موحدیان [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

چهار روش تشخیص جنین منگول در بارداری

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

انواع سونوگرافی های بارداری در جدول

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

آیا اشعه ماموگرافی زیان آور است؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

کربوکسی تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

در مصرف فرآورده های حاوی ویتامین آ احتیاط کنید

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

بحثی در مورد عملکرد لوب فرونتال مغز

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت