شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

کاهش وزن و تزریق چربی در صورت و دست

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

این روزها همه برای کاهش وزن به دنبال سریع ترین و آسان ترین راه هستند، اما شاید اگر عوارض جدی آن را بدانند در انتخاب روش خود بازنگری کنند. رژیم های غذایی که خیلی سریع وزن را کم می کنند، می توانند باعث بروز مشکلات جدی در فرد شوند. در این مقاله بیشتر به عوارض کاهش وزن روی پوست و ظاهر کلی فرد اشاره می کند.

در رژیم های غیر استاندارد، بدن علاوه بر سوزاندن چربی زیاد، بافت عضلانی را نیز از دست می دهد. در واقع بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود شروع به سوزاندن بافت عضله می کند این کار اگر چه اشتها را کم می کند، اما برای سلامتی بدن مضر است. در رژیم های کاهش وزن سریع، افت ناگهانی کالری دریافتی، باعث می شود بدن، آن را با کم کردن میزان سوخت و ساز جبران کند، به همین علت است که افراد با گرفتن رژیم های سریع و ناگهانی، به محض ترک رژیم به سرعت اضافه وزن پیدا می کنند.

کاهش وزن و تزریق چربی در صورت و دست

شکل 1 کاهش وزن و تزریق چربی در صورت و دست

در حالی که متخصصان تغذیه روش آهسته و پیوسته را توصیه می کنند، متاسفانه این روزها تبلیغات بسیاری در مورد کاهش وزن سریع دیده می شود. کاهش وزن ایمن و بی خطر توسط سازمان جهانی غذا (FDA)، نیم تا یک کیلو در هفته اعلام شده است، بنابراین فقط کاهش وزن 2 تا 4 کیلوگرم در ماه نسبتا کم عارضه تر است و غیر از این میزان عوارضی را روی کل بدن، از پوست و مو گرفته تا گوارش و مشکلات اعصاب و روان، در پی خواهد داشت. با این حال دکتر مریم ملکی می افزاید، اگر می خواهید با کمترین عارضه به بهترین سایز ایده آلتان برسید، کاهش بیش از یک تا دو کیلوگرم را توصیه نمی کنم.

عوارض پوستی رژیم غذایی نامناسب

ساختار پوست به گونه ای است که قادر است خود را با کاهش وزن آهسته، تدریجی و محدود به یک تا یک و نیم کیلوگرم در ماه سازگار کند. ولی، استفاده از رژیم های سریع جهت سوزاندن چربی های بدن با سرعت زیاد به سلول های پوست مهلت ترمیم و بازسازی نمی دهد که به شکل مناسب خودشان باز گردند. از رژیم های غذایی زودگذر و سخت دوری کنید، افرادی که به سرعت وزن زیادی کم می کنند احتمال بیشتری دارد که دوباره وزن اضافه کنند و بخشی از این روند به عدم تعهد آن ها به تغییراتی که در سبک زندگی خود ایجاد کرد ه اند مربوط می شود. همان طور که گفته شد بهتر است بر روی کاهش هفته ای نیم کیلوگرم یا حتی کمتر تمرکز کنید. مثلا شخصی را تصور کنید که ۱۰ کیلوگرم اضافه وزن دارد، اگر این مقدار را به آرامی در مدت 10 ماه کم کند به گونه ای که مواد معدنی لازم و پروتئین ها به اندازه کافی به بدنش برسد پوست می تواند به آهستگی با این کاهش وزن تطابق پیدا کند اما متاسفانه اکثر افرادی که تصمیم به کاهش وزن می گیرند تمایل دارند از رژیم های سریع و چند هفته ای برای کاهش وزن خود استفاده کنند. رژیم غذایی در چنین شرایطی می تواند آسیب زا باشد و منجر به ایجاد عوارضی در پوست فرد شود. درست است که کاهش وزن باعث خواهد شد احساس بهتری در مورد بدن خود بدست آورید ولی اگر قرار باشد به دنبال آن در صورت یا بدن دچار شل شدگی و افتادگی پوست شوید لذتی که از خوش اندامی نمی برید هیچ، برای برخی از افراد افسردگی هم به دنبال خواهد داشت.


شکل 2 کاهش وزن اصولی

شکل 2 کاهش وزن اصولی

یکی دیگر از عوارض رژیم غذایی غیر اصولی، این است که بعد از آن معمولا دوباره فرد چاق می شود و در این حالت پوست به وضعیت بادکنکی است که بادش مرتب پر و خالی شود. در پوست الیاف الاستین وجود دارد که مانند کشی که اگر بیش از حد کشیده شود نهایتا خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد، این احتمال هست که ترک بخورد، وجود دارد. این عارضه هم در کاهش وزن و هم افزایش آن قابل مشاهده است.

از دیگر عوارض کاهش سریع وزن، چر وک های عمیق در پوست است. چربى صورت و دست ها به شکل ناخوشایندى زودتر و بیشتر از چربی ساير نواحى از بدن تحلیل می رود و لاغر می شود. گاهی اوقات حتی با کمترین کاهش وزن در ماه های اول می توان به وضوح اثرات آن را در صورت و پشت دست ها متوجه شد مثلا در ناحیه گونه یا خط خنده چربی مخصوصی بنام چربی های بوکال وجود دارد که بیشترین حد آن را در چهره کودکان می توان دید. اگر در اثر رژیم غذایی غیر صحیح این چربی بوکال، به یکباره از بین برود، دیگر هرگز جایگزین نخواهد شد. مثلا افرادی که با رژیم های غیر اصولی لاغر می شوند و گونه هایشان از بین میرود هر قدر هم که دوباره چاق شوند گونه هایشان به حالت قبل بر نخواهد گشت. چربی های ناحیه صورت، ناحیه دور چشم و شقیقه ها جزو نواحی بسیار حساس هستند که در زیبایی صورت و پر و جوان نشان دادن ساختمان صورت نقش مهمی دارند و با کاهش وزن غیر اصولی معمولا جزو اولین نواحی هستند که دچار لاغری و تحلیل رفتگی می شوند. همچنین، چربی پشت دست ها نیز به راحتی و سریع تر از سایر نواحی لاغر می شود و ظاهری استخوانی، با رگ ها و تاندون های مشخص و برجسته به جا می گذارد.

برای کاهش وزنی که کمترین عارضه را در روی پوست ایجاد کند باید تلاش کرد که در هر ماه بیشتر از یک کیلوگرم کاهش وزن نداشته باشیم این روش ایده آل ترین روشی است که می تواند کمترین آسیب را به پوست برساند.

عوارض پوستی رژیم غذایی

شکل 3 عوارض پوستی رژیم غذایی نامناسب و سریع

تزریق چربی بهترین جایگزین جراحی لیفت صورت

اخیرا متخصصین زیبایی در موارد شلی و افتادگی ناشی از کاهش وزن زیاد به جای کشیدن پوست با جراحی که یک عمل سخت و پرعارضه است از روش تزریق چربی استفاده می کنند که ظاهری بسیار طبیعی تر از روش جراحى دارد، بدون اینکه هیچ گونه اسکار یا جای بخیه بر جا بگذارد. دكتر مريم ملكى با خارج كردن چربی از نواحی پهلو یا ران ها (که معمولا مقاوم به رژیم می باشند) و تزریق آن در گودی زیر چشم، گونه ها، شقیقه ها و خط خنده افتادگی و شلی پوست را تا حد قابل قبولى برطرف مى نمايد. با اين روش همان چربى که در موقع کاهش وزن از دست رفته است دوباره به این نواحى برگردانده می شود. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود.

تزریق چربی

شکل 4 قبل و چهار سال بعد از تزریق چربی

کاهش وزن معمولا سبب لاغر شدن پشت دست ها نیز می شود و ظاهر ناهنجارى به دست ها می دهد. رگ ها و تاندون ها مشخص تر شده و چربى زیر پوست بسیار کم می شود و پوست آن چروکیده و نازک و خشک به نظر می رسد. تزریق چربى در دست در واقع بافت از دست رفته را به آن برمی گرداند و باعث می شود پوست جوان تر شده و ظاهر تاندون ها و رگ ها را محو کند.

مزاياى تزريق چربى

درحال حاضر تزریق چربی از بهترین، بی خطرترین و موثرترین روش های درمان لاغری صورت و جوانسازی می باشد و به دلیل عوارض زیادی که بعد از تزریق برخى از ژل ها بوجود می آید روش تزريق چربى طبیعی ترین روش برجسته كردن گونه ها و رفع گودی زیر چشم می باشد مخصوصا در افرادی که از رژیم های لاغری استفاده کرده اند. همچنين به دلیل وجود سلول هاى بنیادى فراوان در بافت چربى، فیبروبلاست های پوست فعال شده و تولید کلاژن بیشتر در پوست می کند که خود به شفافیت و سفت شدن پوست و رفع چروک کمک می کند.

برخلاف ژل، در روش تزریق چربی خطر جابه جایی و یا آلرژی وجود ندارد. توجه داشته باشید که چربی تزریق شده در اصل یک گرافت است و با سلول های مشابه بدن پیوند می خورد و بنابراین امکان جابه جا شدن (مانند ژل) ندارد.

بیمار باید حداقل شش ماه در وزن ثابت بماند و بعد اقدام به تزریق چربی کند و اگر بیمار به کاهش وزن ادامه ندهد چربی تزریق شده از ماندگاری خوبی برخوردار است. چربی با افزایش یا کاهش وزن بیمار می تواند اضافه یا کم شود. البته بايد در نظر داشت كه با برگشت وزن به حالت اول چربی تزریق شده هم به وضعیت قبل بر می گردد.

از مزایاى دیگر تزریق چربى در جوانسازى این است که در سن هاى بالاتر براى کسب نتایج بهتر می توان همزمان با تزریق چربى از سایر روش ها ى جوانسازى مانند هایفوتراپى، گذاشتن نخ ، لیزر فرکشنال و پى آر پى نیز استفاده کرد. همچنین با گذشت زمان و پیشرفت روند پیری برخلاف جراحی لیفت صورت که تکرار جراحی لیفت می تواند عوارض زیادی داشته باشد روش تزریق چربی را می توان باز هم بدون عارضه تکرار کرد.

مزایای تزریق چربی

شکل 5 مزایای تزریق چربی

با شلی پوست به دنبال لاغری چه کنیم؟

در مواردی که شلی پوست و افتادگی متوسط تا شدید است علاوه بر تزریق چربی، عمل کشیدن پوست نیز ضرورت پیدا می کن­د. در مورد شلی و افتادگی پوست سایر نواحی بدن که بیشتر در افراد با کاهش وزن های بالای ۱۵ کیلوگرم رخ می دهد، بسته به شدت و محل درمان متفاوت است. این افتادگی در بازوها و زیر بغل، ران ها، شکم و گاه باسن و کمر اتفاق می افتد.

شلی پوست به دنبال لاغری

شکل 6 شلی پوست به دنبال لاغری

برای موارد خفیف تا متوسط از روش های مختلف مانند: ورزش، شنا، ماساژ، کربوکسی تراپی ، مزوتراپی گرفته، تا آر اف ، هایفوتراپی و لیزر آندولیفت کاربرد دارند. البته نتایج در حد متوسط است نه عالی و معمولا میزان بهبودی کمتر از ۵۰ درصد است. در موارد افتادگی شدیدتر معمولا به جز جراحی و برداشتن پوست اضافی کار دیگری نمی توان انجام داد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

لیزر کربن چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

لیفتینگ ابرو

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

واریس عروق پا چیست؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تمرینات پیشگیری از آرنج تنیس بازان

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شاخص های تفاوت چاقی و سلولیت

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

سونوگرافی برای تشخیص سرطان پوست

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

آنومالی اسکن

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

پوست کودکان

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

درمان دانه های قرمز روی پوست همراه با خارش

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت