شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

بینی گوشتی یا بینی استخوانی ؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

بینی گوشتی اصطلاحی است که مراجعه کنندگان به کار میبرند و به بینیای که دارای پوست قطور و بزرگی قسمت نرم بینی یعنی یک سوم پایینی باشد میگویند…واژه رینوپلاستی به عمل جراحی بینی گفته می شود. رینوپلاستی ثانویه، عمل جراحی ترمیمی بینی است که پس از عمل جراحی قبلی بینی، به منظور تغییر شکل یا عملکرد بینی انجام می شود. جراحی ترمیمی بینی در مواردی که بدشکلی های بینی و عملکرد آن طی جراحی اولیه به خوبی بهبود نیافته است، یا بدتر شده است، به کار می رود. برخی جراحی بینی ثانویه( ریویژن) را عمل ثانویه بینی نیز می نامند. این واژه ی ترمیمی را می توان در مورد عمل های جراحی سوم و چهارم نیز به کار برد.

عواملی که سبب بزرگی یک سوم پایینی بینی میشود عبارتند از :
پوست قطور، بافت هم بندی عضلانی زیاد در زیر پوست و غضروف های بزرگ و قطور پایینی کناری. از بین عوامل فوق آنچه شکلدهی بینی را بیش از همه مشکل میکند، پوست قطور است. از طرف دیگر مراجعهکنندگان، عبارت بینی استخوانی را هنگامی به کار میبرند که دو سوم بالایی بینی بزرگ و دارای قوز باشد. عناصر آناتومیک که در این بزرگی نقش دارند عبارتند از استخوانهای بینی، غضروفهای بالایی کناری و کناره جلویی تیغه بینی .

بینی گوشتی یا بینی استخوانی ؟
جراحی بینی یکی از تکنیکی ترین اعمال جراحی است و انجام آن هیچگاه راحت نیست و نیازمند جراح باتجربه و دوره دیده است و یک جراح باتجربه و دوره دیده از عهده هر دو نوع بینی برمیآید ولی در هر مورد باید تکنیک های مناسب آن نوع را به کار برد.

بهبودی بینی گوشتی سریعتر است یا بینی استخوانی ؟
هنگامی که مشکل اصلی در بزرگی یا بدشکلی استخوانها و غضروفهای دو سوم فوقانی بینی و پوست نازک باشد با شکل دادن به اسکلت بینی و کشیدن پوست نازک روی آنها، میتوان به سرعت شکل زیبای ساخته شده را آشکار کرد ولی اگر بافت نرم زیاد و به خصوص پوست قطور مشکل اصلی باشد، چون تورم ناشی از عمل، زیادتر و طولانیتر است برای اینکه شکل نهایی بینی معلوم شود باید بیمار و جراح صبر بیشتری داشته باشند. در افراد با پوست نازک شکل نهایی بینی در نمای نیمرخ پس از ۶ ماه مشخص میشود ولی در نمای روبهرو ممکن است تا ۱۸ ماه بینی به کوچک شدن ناشی از کاهش ورم ادامه دهد. این زمان برای پوستهای قطور مطمئنا طولانیتر است.

آیا روش جراحی بینی استخوانی با بینی گوشتی متفاوت است ؟
در ایران به ندرت ممکن است با کسی برخورد کنیم که فقط بینی گوشتی یا بینی استخوانی داشته باشد و در اغلب موارد ترکیب هر دو وجود دارد و باید تکنیکهای مناسب برای هر دو را به کار برد. در بینیهای استخوانی مهمترین کار، کاستن از حجم بینی و شکلدهی آن است در حالی که در بینیهای گوشتی مهمترین اقدام کاستن بافت از یک قسمت و افزودن بافت به قسمت یا قسمتهای دیگر است.

بافت افزودنی در اغلب موارد غضروفی است که از تیغه بینی برداشته میشود ولی گاهی به علت سابقه ضربه یا شکستگی یا به دلیل نامشخص تیغه غضروفی بینی، استخوانی میشود و قابل استفاده نیست. در این هنگام معمولا انتخاب دوم غضروف گوش است.لازم به ذکر است که برداشتن غضروف از گوش اثر بسیاری کمی بر جای میگذارد و نباید برای افراد نگرانی ایجاد کند. چون شکل دادن به بینی گوشتی بسیار مشکل است و بهتر می باشد که فقط توسط جراحان باتجربه انجام شود.

آیا بینی گوشتی قابل برگشت است؟
خیر. آنچه که از بینی کاسته یا به آن افزوده میشود معمولا به همان صورت باقی میماند اما آنچه در مورد عمل بینی گوشتی صدق میکند تورم شدیدتر و طولانیتر است. تورم طولانیمدت ممکن است منجر به ایجاد بافت فیبروز و در نتیجه در همان حالت پایدار شود. بنابراین مراقبتهای پس از عمل از جمله دو بالش گذاشتن زیر سر موقع خواب، ماساژ و چسب زدن باید با دقت بیشتر رعایت و طولانیتر انجام شود و نیز ممکن است نیاز به چند تزریق آمپولهای ضدالتهاب طولانی اثر وجود داشته باشد.
بینی های گوشتی بینیهای گوشتی به بینیهایی اطلاق میشود که پوست روی بینی ضخامتی بیش از اندازه داشته باشد. اگر بینی را به دو نیمه بالایی و پایینی تقسیم کنیم، پوست قسمت پائین یا نوک بینی ضخامت بیشتری نسبت به نیمه بالایی دارد. ضخامت پوست تا حد زیادی به وجود غدد چربی درون آن بستگی دارد، هرچه این غدد بیشتر و بزرگتر باشند، پوست ضخیمتر به نظر میرسد. این پوستها خصوصیتشان چرب بودن بیش از حد آنان است. شاید دیده باشید که در روی پوست قسمت پایین بینی برخی افراد دانههای سیاه رنگی وجود دارد.
در حقیقت این دانهها، چربیهایی هستند که هنگام خروج از پوست و در مجاورت هوا به رنگ سیاه در میآیند. در افرادی که پوست ضخیم و چرب دارند این دانهها بیشتر دیده میشود. بنابراین خصوصیت بینیهای گوشتی ضخیم بودن پوست آنهاست که باعث بزرگ و حجیم شدن قسمت پایینی آن میگردد. همچنین نوک بینی نیز افتادگی دارد.

آیا میتوان گفت هر بینی که سر بزرگ یا افتاده دارد گوشتی است ؟
خیر. بینیهای گوشتی علاوه بر سر بزرگ و افتاده، پوست ضخیم چرب و متخلخلی دارند که با فشار بین دو انگشت، به راحتی چربی سفیدرنگی به بیرون تراوش مییابد. برخی بینیها افتادگی داشته یا نوک بزرگی دارند ولی پوست آنها نازک یا متوسط است. در اینگونه بینیها معمولا غضروف زیر پوست بزرگ بوده و باعث بدشکلی آن میشود. اینها نباید با بینیهای گوشتی اشتباه شوند.

آیا این بینیها برای جراحی مناسبند ؟
اگر بخواهیم مناسب بودن بینی را برای جراحی بر اساس ضخامت پوست درجه بندی کنیم، بهترین کاندیداها، افرادی با پوست با ضخامت متوسط میباشند. جراحی در بیماران با پوست بیش از اندازه نازک یا ضخیم، مشکلتر است. اجزای زیر پوست بینی، یعنی استخوان و غضروف شکل دهنده بینی میباشند، چنانچه کمتر یا بیشتر از حد لازم برجسته و مشخص باشند، بینی بدفرم به نظر میرسد.در افراد با پوست نازک، این اجزاء بیش از حد و در آنانکه پوست ضخیم دارند کمتر به نظر میرسد. جراحی میتواند در هر دو گروه شکل بینی را بهتر و زیباتر کند.

تا چه حد میتوان به نتیجه بخش بودن جراحی در این نوع بینیها امیدوار بود ؟
بطور کلی تغییر در این بینیها نسبی می باشد، یعنی میتوان امید بسیاری داشت که فرم بینی نسبت به قبل، بهبود قابل توجهی داشته باشد. این بینیها را نمیتوان خیلی کوچک و ظریف کرد چون در جراحی، کار عمدتاً روی بافت استخوانی و غضروفی انجام میشود و بافت نرم از جمله پوست خیلی قابل دستکاری نیست. به عبارت دیگر میتوان تا هر قدر بخواهیم از استخوان و غضروف برداریم ولی از پوست نمیتوانیم برداریم. در صورت برداشت بیش از حد از استخوان و غضروف شکل بینی از قبل هم بدتر میشود. بنابرین میشود گفت که این بینیها را میتوان به فرم دلخواه نزدیک کرد ولی انتظار کوچک شدن زیاد آنها بیمورد است.

آیا تکنیک جراحی در این بینی ها با انواع دیگر متفاوت است ؟
در بینیهای گوشتی برخلاف بیشتر بینیها، بافت استخوانی و غضروفی ضعیفتر است و قادر به نگهداری پوست ضخیم و سنگین روی خود نیست. به همین دلیل بینی حالت کوفته و بد شکلی پیدا میکند. بنابراین در این جراحی در اکثر موارد نه تنها از آنها بر نمیداریم بلکه با گذاشتن غصروفهای کمکی یا گرافت آنها را تقویت میکنیم. با این روش، بینی استحکام بیشتری یافته و شکل بهتری پیدا میکند. این گرافتها معمولا از داخل بینی خود فرد برداشته میشود.

آیا میتوان از پوست بینی هم برداریم ؟
برداشتن پوست از خارج بهدلیل باقی گذاشتن خط برش روی بینی امکان پذیر نیست ولی بهطور محدودی میتوان پوست را از داخل با برداشتن چربی نازک کرد. البته دستکاری بیش از حد خطر ایجاد نکروز و بهدنبال آن زخم بد فرم (اسکار) وجود دارد.بهعلاوه امکان تشکیل مجدد این چربیها وجود دارد. در سالهای اخیر ادعاهایی مبنی بر کوچک کردن بینی با استفاده از دستگاههایی شنیده میشود.

آیا این حرفها درست است ؟
در بینیهای با پوست نازک یا متوسط بههیچ عنوان تاثیری ندارند، چون اشکال مهم در آنها بزرگ و برجسته بودن استخوان و غضروف است که تنها با جراحی قابل اصلاح است. در بینیهای گوشتی هم همچنان که ذکر شد باید غصروفهای ضعیف تقویت شوند که این هم فقط باید جراحی شود. بنابراین این دستگاهها تاثیر چندانی در این بینیها ندارند. یکی از نکاتی که در مورد جراحی بینیهای گوشتی گفته میشود، امکان برگشت آن است.

این مسأله چقدر صحت دارد و چگونه میتوان احتمال آنرا کاهش داد ؟
اگر روش عمل درست و دقیق باشد، امکان برگشت بسیار کم است، چون در اینجا ما غصروفها را تقویت میکنیم که این روش دایمی و برگشت ناپذیر است. مسأله در مورد ضخامت پوست است که چنانچه با برداشتن چربیها آنرا نازک کنیم امکان تشکیل مجدد آن وجود دارد. البته با انجام اقداماتی پس از جراحی میتوان پوست را نازکتر کرد و از برگشت آن جلوگیری کرد. یکی ازاین روشها تزریق کورتن در لایههای عمیق پوست میباشد.

میتوان ۳ هفته پس از جراحی این تزریقها را انجام داده و در صورت نیاز آن را تکرار کنیم. این کار باید با نهایت دقت انجام پذیرد تا امکان بروز عوارض از بین برود. مواردی از نازک شدن بیش از حد پوست در یک قسمت و یا تغییر رنگ آن دیده شده است. روشهای دیگری از جمله مصرف کرمهای مخصوص و یا ابزرهایی برای تراشیدن پوست نیز وجود دارد که تا حد قابل توجهی موثر است.

آیا احتمال بروز عوارض در این بینیها بیش از بینی های دیگر است ؟
اگر تکنیکهای جراحی و مراقبتهای بعد از آن به درستی انجام شود، تفاوتی با دیگران ندارد. انجام صحیح توصیههای پزشک و مراجعت به موقع، در گرفتن نتیجه دلخواه نقش بهسزایی دارد.

چه توصیهای به آنانکه با بینی گوشتی قصد رینوپلاستی دارند میکنید ؟
هر چقدر آگاهی این افراد به نوع بینی و امکانات جراحی بیشتر باشد میزان رضایتمندی آنان افزایش مییابد. آنها باید تا رسیدن به نتیجه حوصله داشته باشند چون تغییرات در این بینیها تدریجی و طولانی است. این افراد باید مطمئن باشند که با صبر و حوصله و آگاهی کامل و انتظارات معقول به نتیجه دلخواه خواهند رسید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

علل چاقی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

لیفت ابرو با نخ چگونه انجام میشود؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

علل ایجاد بیماری درماتیت سبوره

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

علت علمی ایجاد انواع گرایش های جنسی (sexual orientation)

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

عکسبرداری از سینوس ها با اشعه ایکس

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

علت و درمان سرطان سینه در مردان

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کشیدن درن بعد از عمل پستان

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

راش پوستی چیست و انواع راش پوستی کدام است؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

تأثیر دستگاه آی پی ال در درمان جای جوش

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت