شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

تزریق چربی روشی بی مانند در جوانسازی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

ظرف یک دهه اخیر به لطف كوشش های دكتر سیدنی كلمن تزریق چربی از یک روش صرفا پركننده به روشی بی رقیب در جوانسازی تبدیل شده است و سرعت تغییرات و پیشرفت ها در آن چنان زیاد است كه تقریبا هر هفته مطلب مستند و مستدلی راجع به روش های نوین تزریق چربی در نشریات معتبر پزشكی می توان یافت كه افق تازه ای در كمک به جوانسازی و بازسازی بافت های نرم بدن می گشاید.

آنچه در این مطلب میخوانید

تزریق چربی چیست؟

تزریق چربی یا پیوند چربی به معنای برداشتن چربی قسمتی از بدن فرد و تزریق (پیوند) آن به نقطه مورد نیاز دیگر از بدن همان فرد است. این كار به اصطلاح عمل تزریق چربی یا پیوند چربی خودی (اتولوگ) Autologus fat grafting گفته می شود.

کاربرد تزریق چربی در صورت

گونه ها، دور چشم، نواحی گیج گاهی، خط خنده، چانه و حاشیه فک ها می توانند به وسیله تزریق چربی در صورت تحت درمان قرار بگیرند.

کاربرد تزریق چربی در دست ها

بهترین و عملی ترین روش جوانسازی پوست افزایش ضخامت لایه چربی زیرپوستی برای كمتر مشخص شدن رگ ها و زردپی های دست است. درعین حال تزریق چربی در دست ها طراوت پوست دست را به شكل چشمگیری زیاد می كند.

کاربرد تزریق چربی در سینه ها

هر چند كه پس از سال ها انجمن جراحان پلاستیک ایالات متحده مدتی پیش اجازه تزریق چربی به سینه ها را داد اما همچنان هراس از رسوب كلسیم در بافت سینه متعاقب تزریق چربی وجود دارد كه می تواند باعث اشتباه گرفتن با سرطان در ماموگرافی (یعنی عكس رادیوگرافی مخصوص از سینه ها برای بررسی وجود سرطان سینه) شود و همچنین به علت آن كه تغییر سایز سینه ها به دنبال تزریق چربی حداكثر به طور معمول در حد یک سایز امكان پذیر بوده ممكن است بیمار نیاز به چند بار تزریق چربی داشته باشد. این روش بیماران خاصی را پوشش می دهد و همچنان پروتز به عنوان بهترین روش بزرگی سینه به كار می رود و البته شایان ذكر است كه تزریق چربی در كاربردهای ترمیمی یا جهت درمان بعضی از عوارض پروتز سینه بسیار موثر و شایع است.

تزریق چربی به سینه

شکل 1 تزریق چربی در سینه

کاربرد تزریق چربی در باسن

به علت پر عارضه بودن پروتز باسن در صورتی كه بیمار چربی كافی در سایر نواحی داشته باشد و در عین حال امكان نیاز به چند بار تزریق چربی را هم بپذیرد. تزریق چربی در باسن به عنوان روشی قابل قبول برای بزرگ سازی باسن به كار رود.

کاربرد تزریق چربی در بینی

تزریق چربی برای ترمیم عوارض ایجاد شده پس از عمل جراحی پلاستیک بینی به شكل فزاینده ای درحال رواج است كه بسیاری از عوارض كه قبلا كابوسی برای بیمار و جراح بودند اكنون به سهولت قابل درمان باشند. البته اين كار نياز به مهارت دقت و تجربه زياد دارد و بهتر است توسط پزشكان تازه كار انجام نشود.

چرا تزریق چربی در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و رواج یافته است؟

چهار علت درمورد رواج تزریق چربی می توان بر شمرد:

  1. علت اصلی پیری صورت نه افتادگی پوست بلكه تحلیل رفتن تدریجی بافت نرم صورت خصوصا بافت چربی زیر پوستی می باشد و این تحلیل و ازبین رفتن منجر به خالی شدن تدریجی كیسه پوستی صورت و كمک به ایجاد چین و چروک ها و تغییرات ظاهری و شلى صورت می شود.
  2. نكته دیگری كه باعث رواج تزریق چربی در سال های اخیر شد تغییرات و ظرافت هایی بود كه در روش برداشت و تزریق چربی به وجود آمد. قبلا تزریق چربی معمولا ماندگاری قابل توجه و قابل پیش بینی نداشت اما به وسیله تكنیک جدید اس وی اف ژل ، تزریق چربی همچنان ماندگارترین نوع پركننده بافتی (فیلرهای بافت نرم) است و بیماران بسیاری هستند كه سال های سال چربی تزریقی را حفظ كرده اند و در بسیاری از آن ها تزریق چربی نتایج دائمی داشته است.
  3. با وجود وارد شدن پركننده های ( فیلر ) قابل جذب و غیرقابل جذب فراوان به بازار از دهه ۸۰ میلادی تا کنون هنوز هم در میان پركننده های نسج نرم، چربی طولانی ترین، طبیعی ترین و قابل دسترس ترین نوع پركننده است.
  4. از سال ها قبل به تجربه مشاهده شده بود كه در افرادی كه تحت عمل تزریق چربی قرار می گیرند كیفیت پوست محل تزریق چربی بهتر می شود به این معنی كه قوام، شفافیت، رنگ و لک های محل بهبود قابل توجه می یابد. با رواج مطالعات سلول های بنیادی در دهه 90 میلادی مشخص شد كه یكی از بهترین منابع سلول های بنیادی در فرد بالغ بافت چربی است و این سلول های بنیادی موجود در بافت چربی قابلیت تبدیل به بسیاری از سلول ها مثل سلول چربی، سلول عضلانی، سلول عصبی، سلول غضروفی، سلول استخوانی و سلول های عروقی را دارند و لذا در حال حاضر چنین تصور می شود كه سلول های بنیادی كه هنگام تزریق چربی زیر پوست وارد می شوند با تبدیل شدن به سلول های مورد نیاز و تحریک سلول های خود بافت موجب بهبود كیفیت بافتی می شوند.

علت رواج تزریق چربی

شکل 2 علت رواج تزریق چربی

مجموعه این ۴ عامل باعث آن شده است كه در حال حاضر تزریق چربی بهترین و مهمترین روش جوان سازی صورت باشد و به تنهایی یا به همراه اعمال جراحی نتایج شگرف و خیره كننده ای ایجاد كند.

آیا اعمال جراحی صورت (لیفت) یا روش هایی مثل لیزر و رادیو فركانسی (RF) بهتر و طولانی تر از تزریق چربی اثر نمی كنند؟

خیر تا اوایل دهه 90 میلادی علت اصلی پیری صورت را افتادگی از جمله افتادگی پوست، چربی زیر پوستی و بافت های عمقی تر می دانستند. نتیجه این نگرش آن بود كه برای جوانسازی صورت از اعمال جراحی لیفت (بالاكشیدن) مختلف صورت استفاده می شد یعنی در این اعمال پوستی كه تصور می شد اضافه است، آزاد شده و اضافه آن بریده می شد و سپس در بعضی از موارد بافت های زیر آن برداشته یا جمع (پلیسه) شده و به یک نقطه ثابت فیكس شده و پوست دوخته می شد. اعمال جراحی مثل لیفت صورت، لیفت ابرو و عمل پلاستیک پلک ها ( بلفاروپلاستی ) مثال هایی از این نوع اعمال و این نوع نگرش بودند.

اما نكته ای كه به دنبال این اعمال مشاهده می شد وجود بعضی از عوارض نامطلوب بود به این معنی كه مثلا پس از عمل لیفت صورت چون پوست روی استخوان كشیده می شد صورت استخوانی، منجمد، مصنوعی و زوایای چشم ها و دهان غیرطبیعی بودند. همچنین به دنبال عمل جراحی پلاستیک پلک ها (بلفاروپلاستی) چشم ها گودرفته و خسته به نظر می رسیدند. در عین حال در مورد علل شلی و افتادگی پوست عمدتا علت را كاهش كلاژن پوست می دانستیم و بنابراین روش های مختلف غیرجراحی جهت جوانسازی پوست هم روی كمک به كشیده شدن پوست و جمع شدن پوست افتاده متمركز بودند. در بین این روش ها می توان از لیزرهای زخمی كننده یا غیرزخمی كننده و رادیو فركونسی نام برد كه هرچند به بهبود كیفیت پوست و كاهش شلی آن به طور خفیف كمک می كنند اما از تصحیح موارد شدید عاجزند.

عوارض لیفت

شکل 3 عوارض عمل لیفت

تزریق چربی چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام عمل تزریق چربی به این صورت است كه ابتدا با بی حسی موضعی، قسمتی از بافت چربی نواحی مختلف بدن، هر نقطه ای كه مناسب باشد اما بیشتر پهلوها و ران ها، بی حس شده و سپس به كمک سرنگ و كانولاى كوچک مخصوص با ظرافت زیاد و سعی در وارد کردن صدمه كمتر به بافت چربی مقداری چربی از آن ناحیه گرفته می شود سپس چربی گرفته شده آماده سازی می شود. روش های مختلفی برای آماده سازی بافت چربی وجود دارد كه می تواند به شكل سانتریفوژ یا شست وشو و سپس آبگیری ساده باشد. پیشرفت دیگری كه برای آماده سازی بافت چربی در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است سعی در زیادتر كردن سلول های بنیادی آن و همچنین افزودن پلاكت به آن است PRP و یا PRF كه به نظر می رسد هم ماندگاری بافت چربی را بیشتر می كند و هم اثرات ترمیم كننده تزریق چربی را افزایش می دهد. پس از آماده سازی هر نقطه ای که لازم باشد تحت درمان قرار بگیرد ابتدا بی حس شده و سپس تزریق چربی انجام می گیرد.

برای دیدن تصاویر قبل و بعد به گالری تصاویر مراجعه کنید.

طراحی سایت شخصی بستری را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با استفاده از آن کسب و کار، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را در دنیای وب معرفی نمایید. شما می تواند ساخت وب سایت خود را به ما بسپارید و در قبال آن به طور چشمگیری با افزایش رتبه سایت خود مواجه شوید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چربی سوزی با مواد غذایی مفید و سالم

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آرتروسکوپی چیست و در چه مواردی انجام میشود؟

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

گاهی ناخن ها خبر از بیماریهای مهم می دهند

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

آیا ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو مؤثر است؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

مشکلات کلیه و لگن از علل کمر درد

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

هر آنچه که باید در مورد کمردرد بدانید

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

نکاتی که لازم است قبل از بلفاروپلاستی بدانید

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

رژیم درمانی و ورزش در درمان چاقی و سلولیت

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت