شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

سوالات متداول شما از ما

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

مصرف تخم کتان سفید و رازیانه در دوران یائسگی مفید است ؟ روزی چه مقدار ؟ شنیده ام روزی 1 قاشق چایخوری باید آسیاب و با شیر خورده شود . آیا شما هم تایید می کنید ؟
بله ، گیاهان پنج انگشتی ، رازک ، رازیانه و کتان ، تنظیم کننده اختلال های هورمونی هستند . مصرف یک قاشق چایخوری یا حتی یک قاشق مرباخوری از پودر آنها هم می تواند در کاهش علایم یائسگی موثر باشد . علاوه بر اینها ، عرق رازیانه در خانم های یائسه باعث کاهش و برطرف شدن عوارض و علائم این دوران می شود .برای استفاده از خواص رازیانه باید ابتدا آن را به شکل پودر در بیاورید و بعد مصف کنید . البته پودر رازیانه را می توان به اندازه 5 گرم در روز و همراه با آب یا غذا مصرف کرد . در ضمن تخم کتان را حداکثر می توان 2-3 هفته در ظرف شیشه ای در بسته نگه داشت .

اینکه می گویند عسل خواب رفته به چه معناست ؟ عسل کدر شده ، باید جای پرم باشد تا به حالت اول بازگردد . آیا روی خواصش تاثیر دارد ؟
این اصطلاح پایه علمی ندارد و اصطلاحی عامیانه است . رنگ عسل ، برحسب شهدی که زنبور از آن استفاده کرده ، متفاوت است ؛ از رنگ زرد کمرنگ تا قهوه ای . گاهی کدر شدن عسل به دلیل نگهداری آن در طولانی مدت و در معرض آفتاب بودن است . در اثر ماندگاری بسیار زیاد گاهی رنگ و ترکیب عسل تغییر می کند . اگر رنگ عسل به طور طبیعی تیره باشد ، گذاشتن آن در جای گرم باعث تغییر رنگش نمی شود .

دختری 4 ساله دارم . از وقتی که دچار سرماخوردگی شده ، به شدت بی اشتهاست و مثل قبل غذا نمی خورد . می خواهم بدانم برای اینکه دوباره اشتهایش را به دست بیاورد چه کارهایی می توانم انجام دهم ؟ داروی خاصی برای بهبود اشتهایش وجود دارد ؟
ایتلا به بیماری های ویروسی باعث بی اشتهایی می شود . نگفته اید که چه مدت بعد از بهبود سرماخوردگی هنوز فرزندتان بی اشتهاست . اگر یکی دو هفته از زمان بیماری اش گذشته ، بهتر است هیچ مداخله ای نکنید چون بعد از این مدت اشتهای خود را به دست می آورد اما اگر با گذشت این زمان هنوز بی اشتهاست ، می توانید برای مدت کوتاهی ، مثلا 10-7 روز ، شربت انار یا قرص زینک به او بدهید . اگر با این اقدام ها پس از مدتی همچنان بی اشتها بود ، حتما به متخصص اطفال مشورت کنید زیرا گاهی تورم مجاری حلق یا التهاب گوارشی می تواند علت این مشکل باشد ، بدون اینکه علائم خاصی داشته باشد .در ضمن اگر پس از یک هفته تا 10 روز هنوز کودک با این داروها بهبود نیافت ، نباید مصرف شربت را ادامه دهید .

علاقه زیادی به مطالعه مباحث تغذیه دارم . برای تغذیه مغز و درک بیشتر ، چه مواد غذایی ای باید مصف کنم ؟
اشاره نکرده اید که خانم هستید یا آقا !
چون جواب به این سوال ، به جنسیت فرد بستگی دارد . مثلا اگر خانمی دچار از دست رفتن تمرکز و فراموشی باشد ، اولین حدسی که می توان در مورد او زد ، کمبود آهن است در حالی که در آقایان اینطور نیست ، یا مثلا ابتلا به بیماری فشار خون بالا یا کمبود روی در هر دو جنس ، می تواند نداشتن تمرکز و فاموشی را در پی داشته باشد .در هر صورت برای درک بهتر و افزایش تمرکز ، بهتر است حتما با انجام آزمایش خون مطمئن شوید دچار کم خونی یا فقر آهن نیستید زیرا کمبود این دو ، باعث کاهش درک عمیق مطالب و مسائل می شود .از روغن کانولا استفاده کنید چون باعث انبساط عروق و خونرسانی بهتر به مغز می شود . همچنین اگر چاق و دچار اضافه وزن نیستسد ، هر 2 ساعت یکبار ، 2 تا 3 خرما میل کنید . مصرف هفته ای یکبار گوشت ماهی را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید و حتما میوه زیاد بخورید .

آیا لاکتوز شیر هم باعث بالا رفتن قند دیابتی ها می شود ؟
قند موجود در شیر ، قند خون را بالا می برد ولی اثر آن کمتر از نصف قند موجود در نان یا برنج است یعنی اگر یک لیوان شیر (250 گرم) یا یک کف دست نان ( حدود 25 گرم) بخورید ، اگرچه قند هر 2 برابر و معادل 12 گرم خواهد بود ولی 25 گرم نان ، 2 برابر 250 گرم شیر ، قند خون را افزایش می دهد .

پسر 9 ساله ای دارم که روزی 1 تا 2 تخم مرغ به صورت نیمرو و گاهی همراه با رب می خورد . آیا مصرف روزانه این مقدار تخم مرغ برای او ضرری دارد ؟مقدار مصرف تخم مرغ برای بچه ها و بزرگسالان چقدر است ؟
بهتر است در برنامه غذایی فرزندتان کمی تغییر بدهید . اینکه او روزانه یک تا دو تخم مرغ ، آن هم بصورت نیمرو می خورد ، اصلا خوب نیست . تخم مرغ بهتر است به صورت آبپز مصرف شود ، نه نیمرو . برای افراد سالم (فردی که به بیماری متابولیک یا اختلال خاصی مانند بالا بودن کلسترول خون مبتلا نیست و نگرانی از بابت افزایش چربی خون دارد) ، مصرف 4-3 تخم مرغ در هفته مجاز است . مصرف این تعداد تخم مرغ برای کودکان و خانم های باردار البته به شرطی که دچار مشکل خاصی نباشند هم بلامانع است . زیاده روی در مصرف این ماده غذایی علاوه بر اینکه ممکن است به کلیه ها و کبد آسیب وارد کند ، به دلیل کمتر مصرف کردن گروه های دیگر مواد غذایی می تواند باعث بروز کمبود برخیریزمغذی ها شود .

آیا ماستی که در منزل تهیه می شود . از نوع پروبیوتیک است مصرف محصولات پروبیوتیک چه فوایدی دارد ؟
نه ! ماست پروبیوتیک ، نوعی ماست غنی شده و دارای میکروارگانیسم های پروبیوتیک است اما ماست های ساده این باکتری ها و خواص بسیار مفید انواع ماست های پروبیوتیک را هم ندارند . مهمترین خاصیت محصولات پروبیوتیک ، کاهش عوارض عدم تحمل لاکتوز است . به این ترتیب با مصرف آنها افرادی که با لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و با خوردن آن دچار نفخ می شوند ، می توانند بدون نگرانی محصولات پروبیوتیک را مصرف کنند . از دیگر آثار مثبت ماست و شیرهای پروبیوتیک می توان به خواص ضدعفونی کننده ، ضد سرطانی و همچنین تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش دهنده کلسترول خون اشاره کرد .

پسری 15 ساله ، با قدی نزدیک به 165 سانتیمتر و وزن 65 کیلوگرم هستم . برای کم کردن وزن و بهتر شدن فرم بدنم ، قصد دارم کلاس بدنسازی بروم . آیا این ورزش در این سن باعث کوتاهی یا توقف رشد قدم می شود ؟
از زمان شروع دوره بلوغ تا پایان ان صفحه های رشد استخوان ها فعال هستند و به افزایش رشد قدی کمک می کنند اما اگر فرد در این سنین به بدنسازی برود ، ممکن است به دلیل افزایش حجم عضلات یا استفاده از وزنه های سنگین ، صفحا های رشدش دچار آسیب دیدگی شوند و این در رشد قد تاثیرگذار خواهد بود . پس به هیچ وجه به بدنسازی نروید ، ورزش های سنگسن انجام ندهید و وزنه هایی که بالای سر برده می شود ، بلند نکنید چون استخوان ها در این سنین کاملا رشد نکرده اند و نسبت به مقاومت در برابر بلند کردن وزنه آسیب پذیرند . این امر می تواند در کاهش رشد قدی تان تاثیرگذار باشد . مشکل دیگر ، مصرف مکمل های ارویی در بدنسازی است که می تواند به مشکلات بیفزاید و روند بلوغ و رشد قدی را مختل کند .

خانمی 26 ساله هستم . از بچگی ران های چاقی داشته ام . به متخصص تغذیه مراجعه کردم و با رژیم غذایی مشکلم حل نشد . نمی دانم باید به کجا مراجعه کنم .
به طور کلی ، انجام ورزش های هوازی (پیاده روی تند ، دویدن آرام ، استفاده از تردمیا و دوچرخه و ...) یک ساعت در روز ، به مدت 5 روز در هفته و با شدت متوسط می تواند علاوه بر کاهش وزن ، به رفع چاقی ران ها کمک کند . ورزس های ایروبیک هم برایتان مفید است . در کنار آن می توانید ورزش های الکترونیکی (که با دستگاه های خاصی انجام می شود) نیز انجام دهید . این ورزش طی چند جلسه به دلیل تحریک عضلات ، به افزایش بافت عضله و کاهش وزن کمک می کند .

اگر برنج نخوریم موهایمان می ریزد ؟
یکی از سوال هایی که همواره ذهن افرادی که رژیم غذایی دارند به خود مشغول می کند ، این است که آیا حذف برنج از برنامه غذایی می تواند باعث ریزش مو شود ؟برنج حاوی ویتامین های گروه B است و زمانی که آن را از برنامه روزانه خود کنار می گذارید ، احتمال اینکه با مقداری ریزش مو مواجه بشوید ، وجود دارد . البته برنج های قهوه ای در مقایسه با برنج های سفید ، دارای ویتامین های گروه B و فیبر بیشتری هستند و اگر فردی عادت به خوردن آنها داشته باشد و چنین برنجی را ناگهان از برنامه غذایی اش حذف کند ، با ریزش موی بیشتری هم مواجه خواهد شد .بطور کلی ، تمام افراد باید بین 11-5 واحد از نیاز غذایی روزانه خود را با مصرف خوراکی های موجود در گروه غلات دریافت کنند . یعنی اگر دوست ندارید برنج مصرف کنید ، می توانید نان های سبوس دار یا حتی مقداری سیب زمینی در طول روز بخورید تا نیاز بدنتان را تامین کرده باشید . افرادی که فعالیت زیادی در طول روز دارند یا ورزشکاران ، می توانند تا روزی 11 واحد هم غلات مصرف کنند .

گلپر در روزهای سرد زمستان با انار و باقلا زیاد مصرف می شود . لطفا بگویید خواص این ادویه چیست ؟
گلپر ، گیاهی خودرو و وحشی و از خانواده گیاهان چتری با جعفری محسوب می شود که در فصل بهار در ایران می روید . این گیاه دارای برگ های بزرگ و پهن است و قطر آن گاهی به بیش از نیم متر می رسد . فصل برداشت دانه های گلپر شهریور و مهرماه است . دانه های گلپر پهن هستند ، بویی نافذ دارند و قطر آنها از 6-4 میلی متر بیشتر نمی شود .با توجه به اینکه مصرف این گیاه محدودیت و ممنوعیتی ندارد در گذشته به دلیل خوراکی بودن ، آن را پودر می کردند و به عنوان ادویه مستقیم یا همراه با سایر ادویه ها در ترشی ها یا در غذاها می ریختند .گلپر خواص آنتی اکسیدانی و ضد نفخ بالایی دارد و معمولا همراه با مواد غذایی نفاخ مثل باقلا استفاده می شود . دانه های گلپر خاصیت تقویت کنندگی معده هم دارند و هضم کننده خوبی هستند بنابراین افرادی که معده ضعیفی داذند ، می توانند از پودر گلپر به عنوان ادویه در غذا استفاده کنند . علاوه بر این ، اسانس دانه های گلپر مانند سیر و پیاز خاصیت ضدمیکروبی دارد و به این دلیل ، به عنوان نگهدارنده مواد غذایی از فساد مورد استفاده قرار می گیرد .

آیا مصرف چای غلیظ ، کاکائو ، چربی و رنگ های خوراکی باعث ابتلا به کیست و توده در پستان یا رحم می شود ؟
رابطه مستقیمی بین مصرف کاکائو ، رنگ های خوراکی یا چای غلیظ و بروز کیست یا توده در پستان یا رحم وجود ندارد زیرا این خوراکی ها حاوی ترکیب های فلاونوییدی هستند که ضد سرطان اند . البته مصرف زیاد آنها باعث بروز اختلال هایی در جذب سایر مواد مغذی خواهد شد . مهم ترین عاضه مصرف بیش از حد رنگ های خوراکی هم بروز بیش فعالی و نداشتن تمرکز در کودکان است .ترکیب هایی می توانند باعث اختلال در ارگان های جنسی و بروز سرطان شوند که از نظر ساختاری شبیه هورمون های انسانی باشند . از آنجا که ترکیب های چربی ساختاری شبیه هورمون های انسانی دارند ، احتمال بروز سرطان بیشتر در موردشان مطرح است .به طور کلی ، اگر چربی اضافه منجر به بروز چاقی شود و چربی ها از نوع چربی های اکسیده شده یا ترانس باشند ، زمینه را بای ابتلا به کیست و توده در پستان و رحم فراهم خواهند کرد .

خانمی 32 ساله با قد 165 سانتیمتر و وزن 73 کیلگرم هستن . آیا خوردن 3 عدد سیب در روز و قرص ونوستات باعث دفع چربی ها می شود ؟ آیا می توانم به جای شام ، شیر کم چرب و خرما بخورم ؟
این رژیم غذایی که به آن اشاره کردید ، اصلا علمی نیست . در ضمن ، مصرف خودسرانه قرص لاغری هم به هیچ وجه توصیه نمی شود . اگر قصد دارید چاقی موضعی تان برطرف شود ، باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا رژیم کم کالری برایتان تجویز شود و با رعایت آن البته همراه با فعالیت فیزیکی ، بتوانید مشکلتان را حل کنید .علاوه بر این ، فعالیت فیزیکی را باید در 3 مرحله انجام دهید ؛ مرحله اول شامل گرم کردن بدن و مرحله دوم ، انجام فعالیت های هوازی به مدت 20 دقیقه در روز است . پس از این مدت ، باید 15-10 دقیقه نیز ورزش های خاص نواحی شکم ، باسن و چهلو را انجام دهید و در نهایت نیز عمل سرد کردن بدن لازم است . رعایت این نکته ها ، یکی از اصولی ترین روش ها برای کاهش وزن و رفع چاقی های موضعی است .

بهترین زمان مصرف قطه آهن و مولتی ویتامین برای کودک زیر 2 سال چه زمانی است ؟ آیا درست است که شب جذب آهن بهتر انجام می شود ؟ آیا هر دوقطره را می توان همزمان به کودک داد ؟
قطره آهن باید با فاصله یک ساعت از خوردن شیر یا غذا مصرف شود . نباید قطره آهن را همزمان با وعده شیر به کودک داد زیرا کلسیم موجود در شیر مادر ، از جذب آهن جلوگیری می کند . قطره آهن را باید با قطره چکان در انتهای دهان کودک بریزید و بعد از آن مقداری آبمیوه مجاز برای سن شیرخوارتان به وی بدهید . می توان قطره را در این آبمیوه حل کرد . میوه ها و آبمیوه های طبیعی و تازه به خصوص مرکبات ، باعث افزایش جدب آهن می شوند و می­توان مصرف قطره آهن را همراه آنها و متناسب با سن کودک توصیه کرد . بعد از مصرف قطره آهن باید مقداری آب جوشیده سرد شده به شیرخوار داد و با پنبه خیس یا مسواک انگشتی دندان او را تمیز کرد . بیشتر قطره های ویتامین مخصوصنوزادان طعم دار هستند بنابراین نوزاد شما مشکلی در خوردن آن نخواهد داشت . در ضمن ، هر زمان احساس می کنید خودتان و نوزاد راحت تر هستید ، قطره را به او بدهید یا غذای کمکی مشکلی ایجاد نمی کند . به علاوه ، اگر نوزاد با شیشه شیر می خورد ، بهترین کار این است که مولتی ویتامین را در شیشه شیر او بچکانید . دادن همزمان قطره آهن و مولتی ویتامین توصیه نمی شود و بهتر است فاصله ای بین آنها وجود داشته باشد .

آیا خوردن بادام زمینی باعث کم خونی می شود ؟
خوردن بادام زمینی باعث بروز کم خونی نمی شود . البته باید در نظر داشت که بادام زمینی یکی از حساسیت زا ترین مواد غذایی است بنابراین کسانی که به این خوراکی حساسیت دارند ، باید بدانند مصرف این خوراکی ممکن است دستگاه گوارش شان را نیز درگیر کند و علاوه بر التهاب دستگاه گوارش ، سوء جداب مواد غذایی از جمله آهن را نیز به دنبال خواهد داشت .

برای اینکه کلم برگ قرمز یا سفید بعد از مصرف باعث نفخ نشود ، چه باید کرد ؟
برای کاهش نفخ بعد از مصرف کلم ، راهکارهای متفاوتی وجود دارد ؛ مثلا اینکه کلم را خوب بجوید . اگر نمی توانید کلم خام را تحمل کنید ، آن را به صورت آبپز ، بخارپز و ... استفاده کنید . علاوه بر این ، می توانید کلم را در حجم کم ولی در وعده های بیشتر بخورید و همزمان با آن سبزی های معصط مخصوصا مرزه یا پونه بخورید


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

همه چیز درباره ویتامین روی

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق پی آر پی و کاربردهای آن

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

روش های پزشکی آبرسانی پوست

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

اعتماد به نفس پائین و روشهای ابراز وجود: قسمت اول

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

حداقل و حداکثر سن مناسب کاشت مو چقدر است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

کربوکسی تراپی برای لاغری ران

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

تاثیر مصرف روی برای پوست

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

تومور اربیت چشم چیست و چه علائمی دارد؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

چرا دچار خارش پوست میشویم؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت