شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

تغذیه و پیشگیری از پوکی استخون ( قسمت چهارم )

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021

درشت مغذی ها
درشت مغذی ها در سه گروه عمده کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها تقسیم بندی می شوند. این مولکول ها در ترکیب با ویتامین ها و مواد معدنی در ساخت سلول های بدن و حفظ عملکرد آنها دخالت دارند. از میان درشت مغذی ها، تنها پروتئین ها هستند که در سلامت استخوان ها نقش دارند و در این قسمت به طور خلاصه مورد بررسی قرار می گیرند.هم دریافت ناکافی و هم دریافت بیش از حد پروتئین، با کاهش سلامت استخوان ها مرتبط است. پروتئین، یکی از مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز استخوان ها است، زیرا پروتئین ها ترکیب اصلی کلاژن را تشکیل می دهند که عامل انعطاف پذیری استخوان ها است. فراموش نکنید استخوان ها نمی توانند حالت کاملا سفت و سختی داشته باشند، چون در این صورت، در اثر فشارهای ناگهانی دچار شکستگی می شوند. علاوه بر این نقش، مواد معدنی استخوان ها نیز اغلب به پروتئین ها متصل هستند.

دریافت ناکافی پروتئین، اغلب در میانسالان و سالمندانی که دریافت انرژی روزانه پایینی دارند، رخ می دهد و توانایی استخوان در برابر ضربه و فشار را کاهش داده، خطر بروز شکستگی ها را بالا می برد. علاوه بر این کمبود پروتئین باعث کاهش ذخایر معدنی استخوان می شود و هر دوی این عوامل باعث می شوند افرادی که دچار کمبود پروتئین هستند، بیش از سایرین در معرض خطر شکستگی استخوان ها قرار بگیرند.اگرچه دریافت ناکافی پروتئین بر وضعیت استخوان ها تاثیر منفی می گذارد، اما دریافت بیش از حد ترکیبات حاوی پروتئین نیز مضر است.

دریافت زیاد پروتئین باعث افزایش دفع کلیوی کلسیم می شود و سلامت استخوان ها را به خطر می اندازد، چرا که وقتی دفع کلسیم بیشتر شود، بدن برای برقراری تعادل این عنصر در بدن از استخوان ها کلسیم را برداشت می کند. هرچند برای اثبات تاثیر رژیم های غذایی پر پروتئین در کاهش سلامت استخوانی باید بررسی های بیشتری صورت گیرد، اما اگر برای کاهش وزن، تحت یک رژیم غذایی پرپروتئین هستید، دریافت روزانه کلسیم خود را حداقل به اندازه 100 تا 200 میلی گرم افزایش دهید. چقدر پروتئین کافی است و چه مقدار آن زیاد است؟ کارشناسان توصیه می کنند که پروتئین دریافتی روزانه باید به اندازه ای باشد که 10 تا 35 درصد از کل انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کند.

سایر عوامل تغذیه ای
سایر خوراکی ها با عوامل موجود در مواد غذایی مختلف نیز می توانند وضعیت سلامت استخوان ها را دستخوش تغییر کنند. بررسی های متعدد پیرامون تاثیر این ترکیبات همچنان در جریان است اما در این قسمت می خواهیم به تعدادی از این عوامل و تاثیر آنها بر سلامت استخوان ها بپردازیم. توصیه های تغذیه ای که پیش از این در مورد مواد مغذی ارائه شد، در اینجا نیز صادق است. تعادل، کلید حفظ سلامت و کاهش اثرات مخرب است.

فیتواستروژن ها
فیتواستروژن ها انواعی از ترکیبات خوراکی هستند که فعالیت استروژنی خفیفی در بدن دارند، بنابراین به عنوان (استروژن های طبیعی) خوانده می شوند. مقدار استروژن موجود در این غذاها بسیار کمتر از مقدار ساخته شده توسط ارگان های بدن از جمله تخمدان ها یا استروژن موجود در داروهای هورمونی است. متداولترین فیتواستروژن ها، لوبیای سویا و سایر محصولات آن هستند. سویا، حاوی نوعی از فیتواسترون است که ایزوفلاوین نامیده می شود و در نخود و سایر حبوبات نیز وجود دارد.بررسی ها در زمینه روشن شدن تاثیر فیتو استروژن ها بر وضعیت سلامت بدن، استخوان ها و نیز کاهش خطر برخی از بیماری ها نظیر بیماریهای قلبی وعروقی، سرطان و... ادامه دارد. درهر حال مصرف متعادل مواد غذایی حاوی فیتواستروژن توصیه می شود. لازم به ذکر است که این مواد می توانند باعث کاهش بعضی از علائم یائسگی نیز شوند.

کافئین
ارتباط میان کافئین و سلامت استخوان ها هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که میزان از دست رفتن استخوان ها در زنانی که بیش از سه فنجان قهوه در روز می نوشند، بیشتر است در حالی که در برخی بررسی ها هم شواهدی مبنی بر وجود چنین ارتباطی به دست نیامده است. جالب است بدانید که در یکی از این بررسی ها مشخص شده اگر یک یا دو قاشق غذا خوری شیر به قهوه اضافه شود، تاثیر کافئین بر تحلیل استخوانی، خنثی می گردد. تاثیرات منفی غیر مستقیم مصرف قهوه بر سیستم اسکلتی به ویژه در زنان اهمیت دارد، زیرا معمولا خانم هایی که عادت به مصرف زیاد قهوه در طول روز دارند، این نوشیدنی را جایگزین شیر و محصولات آن می کنند. بنابراین اگر شما هم جزء طرفداران پروپا قرص قهوه هستید، باید به دقت مراقب میزان کلسیم دریافتی خود باشید. اگر متوجه شدید که رژیم غذایی تان به اندازه کافی حاوی این عنصر معدنی نیست، یا باید در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید یا با مشورت پزشک معالج خود از مکمل های کلسیم استفاده کنید.

نوشابه ها
یکی دیگر از عادات تغذیه ای که باعث کاهش تراکم استخوانی می شود، نوشیدن انواع مختلف نوشابه است. افرادی که در طول روز مقدار زیادی نوشابه می نوشند، کمتر از شیر یا سایر نوشیدنی های حاوی شیر استفاده می کنند و بنابراین بیش از سایرین در معرض خطر کمبود کلسیم قرار دارند. از آنجا که میزان فسفر موجود در نوشابه نسبتا زیاد است، کسانی که از این نوشیدنی ها استفاده می کنند، در معرض خطر کمبود کلسیم قرار می گیرند، به ویژه اگر رژیم غذایی آنها نیز از نظر وجود عنصر کلسیم فقیر باشد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

غذاهای انرژی بخش برای فیبرومیالژیا

دکتر علی نقره کار[ متخصص درد ]تاریخ انتشار : 1396-11-19تاریخ بروز رسانی : 1399-07-30

تغذیه و آلودگی هوا (قسمت هشتم)

دکتر منصور ریسمانچیان[ پزشک عمومی ]تاریخ انتشار : 1398-11-16تاریخ بروز رسانی : 1398-11-16

تغذیه و آلودگی هوا (قسمت هفتم)

دکتر منصور ریسمانچیان[ پزشک عمومی ]تاریخ انتشار : 1398-11-12تاریخ بروز رسانی : 1398-11-12

تغذیه و آلودگی هوا (قسمت ششم)

دکتر منصور ریسمانچیان[ پزشک عمومی ]تاریخ انتشار : 1398-11-10تاریخ بروز رسانی : 1398-11-10

تغذیه و آلودگی هوا (قسمت پنجم)

دکتر منصور ریسمانچیان[ پزشک عمومی ]تاریخ انتشار : 1398-11-05تاریخ بروز رسانی : 1398-11-05

تغذیه و آلودگی هوا (قسمت چهارم)

دکتر منصور ریسمانچیان[ پزشک عمومی ]تاریخ انتشار : 1398-11-02تاریخ بروز رسانی : 1398-11-02

تغذیه و آلودگی هوا (قسمت سوم)

دکتر منصور ریسمانچیان[ پزشک عمومی ]تاریخ انتشار : 1398-10-30تاریخ بروز رسانی : 1398-10-30

اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا و مرگ و میر کرونا (قسمت دوم)

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

ترک اعتیاد و سیگار با طب سوزنی

[ 1389-03-27 ]دکتر محسن پرچمی [ طب سوزنی ]

مکمل کارنتین در بیماران کلیوی

[ 1396-12-24 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

رابطه عاشقانه ما با شکر

[ 1394-10-14 ]پروانه کاظمی [ کارشناس ارشد تغذیه ]

درد پس از جراحی دیسک

[ 1391-02-31 ]دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

علایم تومورهای بینی و سینوس

[ 1390-08-21 ]دکتر جهانگیر قربانی [ متخصص گوش، حلق و بینی ]

حبوبات و مقابله با بیماری های خطرناک

[ 1395-11-27 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

باورهای غلط در مورد تقویت مو

[ 1388-01-20 ]دکتر محمد علی نیلفروش زاده [ متخصص پوست و مو ]

لبخند لثه ای

[ 1399-03-03 ]دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تغذيه و رژيم غذایی در آرتروز

[ 1391-02-08 ]دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

نخ چربی سوز

[ 1399-08-03 ]دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

مس در بدن

[ 1399-08-03 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا و مرگ و میر کرونا (قسمت دوم)

[ 1399-08-03 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

سابسیژن چیست و چگونه انجام می‌شود؟

[ 1399-08-03 ]دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا پلکسر بینی روش مؤثری است؟

[ 1399-08-02 ]دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ورزشهای مفید برای مشکل شانه یخ زده یا منجمد

[ 1399-08-02 ]دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تزریق ژل اطراف چشم چگونه است؟

[ 1399-08-01 ]دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

مراقبت های سه ماهه اول بارداری

[ 1399-08-01 ]دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

آنچه باید درمورد لکنت بدانیم

[ 1399-08-01 ]لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

درمان ترکیبی منافذ باز پوست

[ 1399-07-30 ]دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

کولین چیست؟

[ 1399-07-29 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

مزوتراپی غبغب

[ 1399-07-29 ]دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

انگشت ماشه ای و درمان آن با ورزش

[ 1399-07-29 ]دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تزریق ژل در لب

[ 1399-07-28 ]دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

راه های رفع و از بین بردن غبغب

[ 1399-07-27 ]دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

اختلال تکاملی زبان از کودکی تا بزرگسالی

[ 1399-07-27 ]لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

ملاتونین قسمت دوم

[ 1399-07-27 ]شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا و مرگ و میر کرونا (قسمت اول)

[ 1399-07-26 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

از اختلال تکاملی زبان چه می دانید؟

[ 1399-07-26 ]لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

سوالات متداول لیزر موهای زائد

[ 1399-07-25 ]دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

روشهای لابیاپلاستی

[ 1399-07-24 ]دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

تزریق ژل برای فرم دهی بینی بدون جراحی

[ 1399-07-24 ]دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر مریم ملکی - متخصص پوست و مو
دکتر مریم ملکی

متخصص پوست و مو


www.doctormaleki.com
دکتر مهدی مؤیدفر - فوق تخصص جراحی زانو
دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو


www.drmoayedfar.com
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
لیلا رستم شیرازی - آسیب شناسی گفتار و زبان
لیلا رستم شیرازی

آسیب شناسی گفتار و زبان


www.goftardarmani.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر پرستو خسروانی - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر پرستو خسروانی

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drkhosravani.ir
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه
شهزاد محمدیان

کارشناس ارشد تغذیه


www.armitaclinic.ir
دکتر نرگس علیان - متخصص زنان و زایمان
دکتر نرگس علیان

متخصص زنان و زایمان


www.dralian.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت