شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

تغییر شکل بینی با عمل زیبایی رینوپلاستی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

برای تغییر شکل بینی تان، می توانید از جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی استفاده کنید که عملی نسبتاً سرپایی بوده و در بیشتر موارد نیاز به بستری شدن ندارد.جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) عملی است که شکل بینی را تغییر میدهد.

انگیزه ی انجام این عمل ممکن است تغییر ظاهر بینی، کارکرد آن یا هر دو مورد باشد.جراح در زمان طرح ریزی جراحی زیبایی بینی، چهرهی شما، پوست روی بینی و آنچه مایل به تغییر دادنش هستید را در نظر میگیرد. بخش بالایی ساختمان بینی استخوانی و بخش پایینی غضروفی است. جراحی زیبایی بینی میتواند استخوان، غضروف، پوست یا هر سه مورد را اصلاح کند. با جراح مشورت کنید که آیا جراحی زیبایی بینی برای شما مناسب است یا خیر و از او بپرسید که دستاورد این عمل چه خواهد بود.

دلایل انجام جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی میتواند اندازه، شکل یا تناسب های بینی را دگرگون سازد. ممکن است هدف از انجام این عمل ترمیم بدشکلی های ناشی از یک جراحت، اصلاح نقص مادرزادی یا بهبود مشکلات تنفسی باشد.

آمادگی برای عمل

پیش از تعیین وقت عمل جراحی زیبایی بینی، باید با جراح خود در مورد عوامل مهمی گفتگو کنید که میزان موفقیت آمیز بودن عمل بر روی بینی شما را تعیین میکنند. در این گفتگو عموماً مسائل زیر مطرح میشوند:

سابقه پزشکی شما:

مهمترین پرسش پزشک به انگیزه و اهداف شما از انجام این عمل برمیگردد. همچنین پزشک سؤالهایی در مورد سابقه پزشکی ـ شامل سابقه انسداد بینی، جراحیها و داروهایی که مصرف میکنید ـ خواهد پرسید. اگر به اختلال خونریزی دهنده، مانند هموفیلی، مبتلا باشید، احتمالاً جراحی زیبایی بینی برای شما انجام نخواهد شد.

معاینه فیزیکی:

پزشک معاینه فیزیکی کاملی را انجام خواهد داد که شامل انواع تستهای آزمایشگاهی مانند آزمایشهای خون میشود. به علاوه بینی و داخل و بیرون آن را نیز بررسی خواهد کرد. معاینه فیزیکی به پزشک کمک میکند تا تصمیم بگیرد که انجام چه تغییراتی لازم است و چهرهی شما و مشخصات فیزیکی آن، از جمله ضخامت پوست یا مقاومت غضروف انتهایی بینی، چه اثراتی بر نتایج عمل خواهد داشت. ضمناً معاینه فیزیکی در تعیین تأثیرگذاری جراحی زیبایی بینی بر تنفستان نقش حیاتی دارد.

گاهی اوقات پزشک مسئلهی انجام عمل جراحی دیگری را برای تقویت چانه مطرح میکند؛ چون چانهی کوچک موجب میشود تا بینی بزرگتر به نظر برسد. در آن صورت، عمل جراحی چانه ضروری نخواهد بود، اما نیمرختان را زیباتر و متعادلتر جلوه خواهد داد.

عکسبرداری :

یکی از کارکنان مطب پزشک معالج شما از بینیتان در زوایای مختلف عکس خواهد گرفت. شاید جراح از نرمافزار کامپیوتری استفاده کند تا با دستکاری کردن عکسها به شما نشان دهد که در آینده بینیتان به چه شکل در خواهد آمد. ضمناً پزشک از این عکسها برای ارزیابی پیش و پس از عمل، ارجاع در طول جراحی و بررسیهای درازمدت استفاده خواهد کرد. از همه مهمتر، این عکسها امکان تبادل نظر مشخص دربارهی اهداف عمل را فراهم میسازند.

تبادل نظر درباره انتظارات شما:

با پزشک خود دربارهی انگیزهها و انتظاراتتان به گفتگو بنشینید. پزشک به شما توضیح خواهد داد که از جراحی زیبایی بینی چه کاری برمیآید و نتایج احتمالی آن برای شما چه خواهد بود. طبیعی است که شما نیز مانند اکثر انسانها با کمرویی از ظاهر خود صحبت کنید، اما با پزشک خود درباره ی آرزوها و چشمداشت هایتان از انجام این عمل صادق باشید.

پیش از انجام جراحی زیبایی بینی، ضروری است که:

از مصرف داروهای معینی اجتناب کنید. از مصرف داروهای حاوی آسپرین یا ایبوپروفن (ادویل، موترین آی. بی و...) دو هفته پیش از عمل و دو هفته پس از آن خودداری کنید، چون میزان خونریزی را افزایش میدهند. تنها داروهای تجویز شده و یا تأیید شده از سوی جراح را مصرف کنید.استعمال دخانیات را متوقف کنید. استعمال دخانیات فرایند بهبود پس از عمل را کند میکند و احتمال ابتلا به عفونت را بالا میبرد.

برای روز عمل برنامهریزی کنید. احتمالاً تا چند روز پس از عمل با فراموشی، کند شدن واکنشها و قوه تشخیص ضعیف مواجه خواهید بود. بنابراین ترتیبی دهید تا اگر عمل سرپایی دارید، شما را دیگری به خانه برساند. همچنین از یکی از اعضاء خانواده یا دوستان بخواهید تا یک یا دو روز در خانه شما اقامت کند و در انجام کارهای شخصی کمکتان کند تا دوران نقاهت پس از عمل را سپری کنید.

نکات جراحی زیبایی بینی

نحوه انجام عمل جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) فرایندی با مجموعهای از اقدامها نیست؛ هر عمل منحصر به فرد و خاص آناتومی ویژه و اهداف شخصی است که عمل بر رویاش انجام میشود.جراحی زیبایی بینی ممکن است از درون بینی یا از طریق برش خارجی کوچکی در پایهی بینی، بین دو سوراخ بینی انجام پذیرد. احتمالاً جراح استخوان و غضروف زیر پوست را مجدداً تنظیم میکند.

جراح میتواند غضروف یا استخوان بینی را به روشهای گوناگون، بسته به مقدار تقویت لازم، ساختمان بینی و مواد در دسترس، تقویت کند. جراح برای تغییرات کوچک از غضروف برداشته شده از بخش عمیقتر داخل بینی یا گوشتان استفاده خواهد کرد؛ اما در صورت احتیاج بیشتر از غضروف دنده، ایمپلنتها یا استخوان بخشهای دیگر بدن بهرهبرداری خواهد نمود.جراحی زیبایی بینی با بیحسی موضعی ایجاد شده توسط داروهای آرامبخش یا با بیهوشی عمومی، بسته به دشواری عمل و نظر جراح انجام میشود. بنابراین پیش از عمل از پزشک سؤال کنید که بهترین نوع بیهوشی برای شما کدام است.

بیحسی موضعی با آرامبخش . معمولاً این نوع بیحسی برای موقعیت سرپایی مناسب است و به ناحیهی خاصی از بدن محدود میشود. پزشک داروی بیحس کننده و از بین برندهی درد را به بافتهای بینی تزریق میکند و از طریق خط درونوریدی با تزریق مسکن، درد شما را آرام میکند. بیحسی موضعی منجر به سستی میشود اما کاملاً از هوش نمیروید.

بیهوشی عمومی.داروی بیهوشی را از راه تنفس یا خط درونوریدی، لوله ی کوچک قرار گرفته در رگ دست، گردن یا قفسه سینه، دریافت میکنید. بیهوشی عمومی کل بدن را تحت تأثیر قرار میدهد و موجب حالت موقت بیهوشی میشود. در بیهوشی عمومی به یک لولهی تنفسی نیاز است.پس از عمل، کارکنان کلینیک در اتاق ریکاوری به هوش آمدن شما را زیر نظر میگیرند.در صورت نداشتن مشکلات جسمی، پس از به هوش آمدن مرخص میشوید، در غیر این صورت یک شب را بستری خواهید شد.

پس از جراحی

پس از جراحی زیبایی بینی در هنگام استراحت کردن باید بر روی تخت طوری دراز بکشید که سرتان بالاتر از قفسه سینه باشد تا از شدت خونریزی و تورم کم شود. احتمالاً راه بینی به دلیل تورم یا اسپلینتهای (محافظهای) قرار داده شده داخل بینی در طول عمل بسته خواهد بود. در اکثر موارد، پانسمانهای داخلی یک تا هفت روز پس از عمل درون بینی نگه داشته میشوند. به علاوه پزشک اسپلینتی (محافظی) را بر روی بینی برای محافظت و ثابت نگه داشتن آن میچسباند که در حدود یک هفته باید سر جای خود نگه داشته شود.

خونریزی ملایم و خارج شدن مخاط و خون خشک شده در چند روز اول پس از جراحی یا برداشتن پانسمان طبیعی است. احتمال دارد پزشک "پد قطرهگیر (drip pad)" ، قطعه کوچکی از گاز پانسمان با چسب نگه داشته شده، را زیر بینی قرار دهد تا ترشحات را جذب کند. در صورت دستور پزشک میتوانید گاز پانسمان را عوض کنید، اما پد را محکم به بینی فشار ندهید.جهت کاهش هر چه بیشتر احتمال خونریزی و تورم، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا اقدامات احتیاطی زیر را تا چند هفته پس از جراحی انجام دهید:

- از انجام هر گونه فعالیت شدید مانند اروبیک و دویدن خودداری کنید.
- به جای دوش گرفتن از وان استفاده کنید و پانسمانها را طی استحمام نیز روی بینی نگه دارید.
- غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه و سبزی میل کنید تا دچار یبوست نشوید. یبوست موجب زور زدن و وارد آمدن فشار بر روی قسمت جراحی شده میشود.
- از حرکاتی که منجربه تغییر شدید صورت میشود، مانند لبخند زدن یا خندیدن، خودداری کنید.
- دندانهای خود را به آهستگی مسواک بزنید تا حرکت لب بالایی را محدود کنید.
- لباسهایی بپوشید که از جلو بسته میشوند (دکمهدار یا زیپدار از جلو)، لباسهایی مانند پیراهن بدون دکمه یا پلوور را که باید از سر رد کنید، در این مدت نپوشید.

ضمناً حداقل تا چهار هفته پس از عمل عینک طبی یا آفتابی را بر روی بینی قرار ندهید تا فشاری بر بینی وارد نشود. برای عینک زدن میتوانید از تکیهگاههای روی گونه استفاده کنید یا عینک را به پیشانی بچسبانید تا بینیتان بهبود یابد.زمان خارج شدن از منزل حتماً کرم ضد آفتاب با SPF 30را بر روی صورت، به ویژه بر روی بینی، بمالید. ممکن است قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید تغییر رنگ غیرطبیعی همیشگی پوست بینی را به دنبال داشته باشد.

شاید به مدت دو تا سه هفته پس از جراحی بینی پلکها تورمی زودگذر داشته باشند یا به آبی و سیاه تغییر رنگ دهند. اما خوابیدن ورم بینی زمان بیشتری میبرد، میتوانید با کاهش میزان سدیم رژیم غذایی خود به رفع سریعتر تورم کمک کنید. پس از عمل هیچ چیزی، از قبیل یخ یا کیسه آب سرد، را بر روی بینی قرار ندهید.عمل جراحی انجام دهید یا نه، بینیتان در گذر سالیان خواه ناخواه تغییر خواهد کرد. به همین دلیل، مشکل بتوان گفت که چه زمانی به "نتیجه ی نهایی" خواهید رسید. در هر حال، بخش اعظم تورم ظرف یک سال از بین خواهد رفت.

نتایج عمل

تغییرات بسیار ملایم در ساختمان بینی، در حد میلیمتر، تفاوت چشمگیری را در شکل ظاهری بینی ایجاد میکند. اکثر اوقات، یک جراح باتجربه به نتایجی دست مییابد که هم خشنودی بیمار و هم رضایت حرفهای خودش را به ارمغان میآورد. اما در برخی موارد، تغییرات کوچک کافی نیستند، و شما و جراحتان باید برای اصلاحات و زیبایی بیشتر به عمل جراحی دوم نیز تن در دهید. در این صورت، دستکم باید یک سال تا عمل بعدی صبر کنید چون احتمال دارد ظرف این مدت تغییراتی در بینیتان ایجاد شود.

عوارض

جراحی زیبایی بینی نیز مانند هر عمل جراحی مهم دیگری با خطرهایی چون خونریزی، عفونت و واکنش نامطلوب به بیهوشی همراه است. دیگر خطرهای خاص احتمالی جراحی زیبایی بینی عبارت اند از:

خون دماغ شدنهای مکرر
مشکل شدن تنفس از راه بینی
بیحسی دائمی در اطراف بینی
احتمال این که بینی ظاهری نامنظم و بدشکل بیابد.
درد، تغییر رنگ یا تورم طولانی مدت
زخم شدن
سوراخ در پره بینی (سوراخ جداری)


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

کانتورینگ یا زاویه سازی صورت با تزریق ژل

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

درمان بیماری های گوارشی با طب سوزنی

دکتر محسن پرچمی [ طب سوزنی ]

کاربردهای لیزر کم توان یا سافت

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

نقش آهن در بدن ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

سونوگرافی تعیین جنسیت جنین

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

شش روش برای بالا بردن هوش هیجانی و شانس موفقیت

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

ژنووالگوم یا زانوی ضربدری چیست؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت