شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

علت گرفتگی بینی و راه های رفع و درمان کیپی آن

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir


به انسداد راه هوایی بینی، گرفتگی بینی یا احتقان بینی می گویند، که می تواند در تنفس و تخلیه ترشحات بینی اختلال ایجاد نماید. همچنین ممکن است علائم دیگری نیز برای بیمار ایجاد کند، از جمله سردرد، عفونت های مکرر سینوسی و خروپف.

اگر انسداد بینی در ارتباط با واکنش های آلرژیک به وجود آمده باشد، شما باید به دنبال یافتن علت آلرژی و درمان آن باشید.اما اگر گرفتگی بینی در اثر حساسیت به وجود نیامده باشد، ابتدا باید علت آن را مشخص نمایید، پس از تشخیص دقیق علت گرفتگی بینی، متخصصان ما مبادرت به طرح ریزی یک برنامه درمانی خواهند کرد که می تواند شامل درمان های دارویی یا جراحی باشد. اگر شما از آلرژی رنج می برید، می توانید جهت مشاوره یا رزرو نوبت با متخصصان ما از طریق شماره تلفن 03136266851 تماس حاصل فرمایید.

علل شایع گرفتگی بینی و درمان آن
گرفتگی بینی می تواند توسط بیماری های مختلف و یا عوامل آناتومیک، از جمله موارد زیر ایجاد شود:

پولیپ بینی

پولیپ ها بافت های نرم و اشک مانندی هستند که بر روی مخاط پوششی داخل بینی یا سینوس ها تشکیل می شوند. پولیپ های بینی نرم و غیر سرطانی هستند که در لایه پوششی مجرای بینی یا سینوس ها رشد می کنند. این توده های بدون درد ظاهری شبیه اشک یا قطره دارند که اندازه آن ها می تواند کوچک تا بزرگ باشد. پولیپ های کوچک بینی معمولاً نیازی به درمان ندارند، اما پولیپ های بزرگتر ممکن است مشکلات بیشتری برای بیمار ایجاد نمایند، از جمله: ایجاد اختلال در عملکرد بینی و مسدود کردن دهانه سینوس ها.

علائم پولیپ بینی
در حالی که معمولاً پولیپ های کوچک بینی علائمی ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان ندارند، پولیپ های بزرگ تر می توانند باعث موارد زیر گردند:
-گرفتگی مداوم بینی
-عفونتهای مکرر سینوسی (سینوزیت)
-اختلال در تنفس از طریق بینی
-خرناس یا خروپف
-کاهش حس بویایی و چشایی
-ترشحات پشت حلق

درمان پولیپ بینی
درمان با اسپری های کورتیکواستروئیدی بینی، داروهای ضد حساسیت و آنتی بیوتیک ها اغلب علائم ناشی از پولیپ های بینی را کاهش می دهند. هنگامی که داروها در درمان علائم موفقیت آمیز نباشند، به ویژه در مواردی که پولیپ بینی بزرگ باشد، ممکن است جراحی توصیه شود. پولیپکتومی(برداشت پولیپ) یا جراحی آندوسکوپی سینوس از جمله روش های درمانی جراحی است که توسط پزشکان کلینیک دکتر جعفری پور ارائه می شود.

بزرگ شدگی شاخک های بینی

بزرگ شدگی شاخک های بینی حالتی است که در آن ساختارهای استخوانی و دارای بافت نرم واقع شده در مجرای بینی، بزرگ می شوند. این شاخک ها ساختارهای مهمی در مجرای بینی هستند که آلودگی ها، گرد وغبار و ذرات دیگر را به دام انداخته و مانع ورود آنها به ریه می شوند. در هر سوراخ بینی سه شاخک وجود دارد: تحتانی، میانی و فوقانی. این ساختارهای اسفنجی و استخوانی پیچ خورده، هوای وارده به بینی را گرم و مرطوب می کنند به نحوی که کارایی و عملکرد ریه ها افزایش می یابد. هنگامی که این ساختارها توسط آلرژی یا شرایط دیگر، تحریک شوند، ممکن است ملتهب و بزرگ شوند، در نتیجه احتمال دارد راه هوایی بینی مسدود گردد.

علائم بزرگ شدگی شاخک ها
بزرگ شدگی شاخک های بینی می تواند باعث موارد زیر گردد:
-کیپ شدن مداوم بینی
-عفونت های سینوسی مکرر (سینوزیت)
-اختلال در تنفس از طریق بینی
-خرناس و خر و پف
-خونریزی از دماغ

درمان بزرگ شدگی شاخک های بینی
برای رفع گرفتگی بینی استفاده از اسپری های کورتیکواستروئیدی بینی، داروهای ضد حساسیت و اجتناب از محرک های محیطی، اغلب تورم شاخک ها را کاهش داده و تنفس از بینی را بهبود می بخشد. هنگامی که این روش های درمانی در کاهش علائم مؤثر نباشند، برای یافتن علت و درمان علت زمینه ای ممکن است گزینه های درمانی دیگری پیشنهاد شود.تحقیقات درمان جدیدی را ارائه می دهد به نام رادیو فرکانسی شاخک های بینی که با حداقل تهاجم اندازه شاخک های بینی را کاهش می دهد. اگر انحراف تیغه بینی باعث بزرگ شدن شاخک های بینی شده باشد، ممکن است عمل سپتوپلاستی (اصلاح انحراف بینی) توصیه گردد.

انحراف بینی

یک دیواره غضروفی، بینی را به دو مجرا تقسیم می کند. انحراف و کج شدن تیغه بینیباعث انحراف بینی می گردد. میزان و شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است، اما بیشتر مبتلایان به انحراف تیغه بینی متوجه تفاوت اندازه سوراخ های بینی خود می شوند. برآورد شده است که حدود 80 درصد از افراد، دچار درجاتی از انحراف تیغه بینی هستند که نیازی به درمان هم ندارد.با این حال، انحراف شدید، احتمال ایجاد اختلال در تنفس از طریق بینی را افزایش می دهد.

علائم انحراف تیغه بینی
انحراف تیغه بینی می تواند باعث موارد زیر گردد:
-گرفتگی مداوم بینی
-بزرگی شاخک بینی
-اختلال در تنفس از طریق بینی
-خرناس و خروپف نوزادان، کودکان و بزرگسالان
-آپنه خواب
-خونریزی مکرر بینی
-درد صورت
-ترشحات پشت حلق
-سردرد

درمان انحراف تیغه بینی
اگر انحراف تیغه بینی شدید باشد، ممکن است پزشکان متخصص در کلینیک زیبایی دکتر جعفری پور درمان جراحی اصلاح انحراف تیغه بینی به نام سپتوپلاستیرا توصیه نمایند. به کمک این شیوه درمانی تیغه منحرف و غضروف بینی اصلاح می گردند.

رینیت

اصطلاح رینیت به اختلالی اطلاق می شود که اغلب با علائم مشخصه زیر همراه می باشد: خارش و آبریزش بینی، عطسه، احتقان و گرفتگی بینی که علل متعددی می تواند داشته باشد. التهاب غشای بینی به علت در معرض قرار گرفتن با مواد حساسیت زا، مانند گرده و قارچ ها، می تواند موجب رینیت آلرژیک شود. فرم های شایع آلرژی به قرار زیر است:

رینیت آلرژیک
یکی از رایج ترین انواع رینیت، رینیت آلرژیک است که تحت عنوانآلرژی بینی نیز شناخته می شود. علائم آلرژی در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن ایجاد می شوند. سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی تولید می کند که به مبارزه با عوامل عفونت زا می پردازند. اگر به رینیت آلرژیک مبتلا باشید، بدن شما نوعی آنتی بادی به نام (IgE) را بیش از حد تولید می کند. پاسخ آلرژیک زمانی شروع می شود که سیستم ایمنی بدن، مواد بی ضرر (مانند گرده و گردوغبار) را به عنوان یک مهاجم و دشمن در نظر می گیرد. فرایند دفاعی سیستم ایمنی بدن توسط گروهی از سلول های خاص به نام ماست سل ها راه اندازی می شود. آن ها سلول هایی هستند که در بافت های مختلف بدن، از جمله: بینی، چشم، مخاط بینی و ریه ها استقرار یافته اند تا هنگام مواجه با عوامل بیماری زا و مواد خارجی دست به کار شوند. سلول های ماست سل حاوی مواد شیمیایی خاصی مانند هیستامین ها هستند که با آزادسازی آن ها واکنش های آلرژیک آغاز می شود. هنگامی که هیستامین در بینی منتشر می شود می تواند موجب عطسه و آبریزش بینی گردد.

آلرژی نسبت به گرده ها (رینیت آلرژیک فصلی)
هنگام بهار، تابستان و پاییز، ذرات کوچکی از درختان، علف و چمنها منتشر می گردد. این ذرات، به طور کلی تحت عنوانگرده شناخته می شوند که از طریق جریان هوا منتقل می گردند. اغلب وروداین ذرات به بینی و گلو، باعث راه اندازی یک سری واکنش آلرژیک می شود که تحت عنوان رینیت آلرژیک فصلی شناخته می شوند. در میان موارد آلرژیزا، گرده ها بیشترین حساسیت را می توانند ایجاد نمایند. بسیاری از مواد غذایی، داروها و یا حیوانات نیز می توانند باعث آلرژی شوند، در نتیجه شما باید از آن ها دوری کنید، حتی برخی از حشرات و یا گرد و غبار داخل خانه نیز می تواند موجب آلرژی شما گردد. راه حل ساده برای جلوگیری از ورود گرده ها وجود ندارد، حتی زمانی که میزان آن ها در هوا زیاد باشد، ماندن در خانه هم ممکن است اثرگذار نباشد.

آلرژی نسبت به مایتهای خانگی
مایت ها (یک نوع کنه) ارگانیسم های میکروسکوپی هستند که طولشان کسری از میلی متر است و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نمی باشند. آن ها از قطعات مرده پوست تغذیه می کنند، هنگام دفع، آنزیم های معده آن ها نیز با ترشحات آن ها مخلوط می شود. آنزیم های معده آن ها، باعث واکنش های آلرژیک می شود. قرار گرفتن در معرض آنزیم معده مایت ها می تواند منجر به رینیت آلرژیک، آسم و اگزما شود.

آلرژی نسبت به قارچ ها
انواع گوناگونی از قارچ ها وجود دارد،، اکثر آنها می توانند واکنش های آلرژیک ایجاد کنند، مشابه علائمی که گرده ها مایت ها ایجاد می کنند. از آنجا که قارچ ها برای بقا و رشد خود به رطوبت زیادی نیاز دارند، آن ها معمولاً در مناطق مرطوب و تاریک زندگی میکنند. در داخل خانه، مکان هایی مانند حمام، زیرزمین و پارکینگ مناطق بسیار مناسبی برای رشد آن ها محسوب می شود. در خارج از خانه نیز، باغچه و چمن ها مکان مناسبی برای رشد قارچ ها محسوب می گردد. تهویه مناسب، رطوبت گیر و تمیز کردن منظم خانه، رشد قارچ ها را سرکوب خواهد کرد. به احتمال زیاد دوری از مکان هایی که مستعد رشد قارچ ها می باشد، بهترین راه برای کاهش مواجهه با آن ها است.

ورم ملتحمه آلرژیک
ورم ملتحمه زمانی رخ می دهد که، غشای شفاف و نازک پوشش دهنده کره چشم و داخل پلکها، تحریک و ملتهب می شود. اگر چیزی موجب تحریک این پوشش شود، ممکن است چشم قرمز و متورم گردد. هنگامی که یک ماده آلرژی زا باعث این التهاب شود، به آن بیماری ورم ملتحمه آلرژیک می گویند. برخی آلرژن های شایع در این خصوص عبارتنداز گرده درختان، خزه ها، علف ها، شوره بدن و موی حیوانات. سایر علل عبارتند از: عفونت ملتحمه باکتریایی و ویروسی.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

در چه زمانی از روز باید غذای کمکی به شیرخوار داده شود ؟

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

درد عصب سیاتیک و درمان غیرجراحی سیاتیک

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

کار غده پروستات چیست؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

کلوئید پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

آیا افزایش وزن و چاقی در ناباروری مردان تاثیر دارد؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

اختلالات مربوط به اضطراب غذایی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

از بین بردن اسکار با لیزر

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

سونوگرافی های تخصصی مردان کدامند؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

درمان دیسک کمر با تزریق اینترادیسکال اوزون

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت