دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

علت بیماری ام اس و روش های درمان آن با فیزیوتراپی و ورزش

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drfarkhani.com
آدرس مطب : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، کوی26 تلفن مطب : 32367465 - 031

ام اس یک بیماری مزمن بوده که سیستم مرکزی اعصاب را در برمی گیرد. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به مایلین که یک لایه حفاظتی در اطراف فیبرهای عصبی است حمله می کند. این حمله باعث التهاب و زخم شدن یا از بین رفتن بافت می شود. به همین دلیل ارسال سیگنال از مغز به قسمت های مختلف بدن با اختلال روبرو می شود بنابراین در افراد مختلف علائم متفاوتی دیده می شود. اگر این علائم در انجام فعالیت های روزمره مانند حرکت، مراقبت های شخصی، رانندگی، انجام کارهای منزل و شرکت در فعالیت های تفریحی اختلال ایجاد کنند، توانبخشی می تواند این علائم را کاهش دهد. متخصصین توان بخشی میتوانند اختلالات تکلم و بلع و مشکلات مرتبط با فکر کردن و حافظه را ارزیابی کرده و درمان نمایند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل ابتلا به ام اس چیست؟

اگر شما مبتلا به ام اس هستید، مایلین در بدن شما آسیب دیده است. مایلین یک لایه حفاظتی است که فیبرهای عصبی را در سرتاسر سیستم مرکزی اعصاب پوشش می دهد.آسیب دیدگی این فیبرها به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن است. زمانی که سیستم ایمنی بدن به مایلین حمله می کند، باعث التهاب می شود و این التهاب باعث آسیب دیدگی و زخمی شدن بافتها میشود. این التهابهای و بافتهای زخمی باعث قطع ارتباط سیگنال بین مغز و قسمتهای دیگر بدن میشود.این که چرا سیستم ایمنی بدن به مایلین حمله می کند هنوز مشخص نیست.ابتلا به ام اس ارثی نیست اما در صورتی که والدین یا خواهر و برادر فرد به اما اس مبتلا شده باشد احتمال اینکه وی نیز به این بیماری مبتلا شود افزایش می یابد. ژنتیک نیز نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد. دانشمندان برخی ژن هایی که باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری ام اس می شوند را شناسایی کرده اند.

علائم ام اس چیست ؟

در زیر به سه علامت که در مراحل اولیه ابتلا به بیماری ام اس دیده می شوند اشاره شده است :

احساس های متفاوت مانند بی حسی و سوزن سوزنی شدن دست ها، پاها یا یک طرف صورت. این شبیه به سوزن سوزنی شدن پا است در هنگامی که خواب میرود و بدون هیچ دلیل ایجاد میشود.تعادل شما به هم می خورد و در پاها احساس ضعف می کنید. شما ممکن است در هنگام راه رفتن یا انجام حرکات فیزیکی دیگر تعادل خود را از دست بدهید.دوبینی، تاری دید یا کاهش بینایی می توانند از علائم اولیه ابتلا به بیماری ام اس باشند. شما همچنین ممکن است به چشم درد نیز دچار شوید.این علائم ممکن است دلایل متفاوت و متعددی داشته باشند. اگر شما این علائم را دارید لزوماً به این معنی نیست که به ام اس مبتلا شده اید. افراد مبتلا به ام اس یک طیف از علائم را دارند. به دلیل ماهیت این بیماری این علائم در افراد می تواند بسیار متفاوت باشد. شدت این علائم می تواند سال به سال، ماه به ماه و روز به روز تغییر کند.

دو علامت اصلی این بیماری عبارتند از :

احساس خستگی

اختلال در راه رفتن

اختلال در راه رفتن در بیماران مبتلا به ام اس به دلایل متعددی ممکن است اتفاق بیفتد:

برخی از علائم نسبتاً شایع ام اس عبارتند از:

اثرات ام اس چیست ؟

ضایعات ناشی از ام اس می تواند در هر قسمت از سیستم اعصاب مرکزی ظاهر شود. این بدان معنا است که این عارضه می تواند در هر قسمت از بدن اختلال ایجاد کند.

یکی از شایع ترین علائم ابتلا به بیماری ام اس احساس خستگی مفرط است اما داشتن علائم زیر نیز برای افراد مبتلا به ام اس غیر معمول نیست :

مسائل حرکتی

با افزایش سن، برخی از ناتوانی های ناشی از ام اس بیشتر خود را نشان می دهند. اگر شما مشکلات حرکتی دارید، احتمالاً بیش از سایرین در معرض شکستگی استخوان یا شکستگی های ناشی از زمین خوردن هستید. مشکلات ناشی از خستگی مفرط و مشکلات حرکتی در عملکرد جنسی شما نیز تأثیر منفی دارد. ابتلا به بیماری های دیگر مانند آرتروز و پوکی استخوان نیز می تواند اوضاع را پیچیده تر کند.

تشخیص ام اس

پزشک برای تشخیص احتمال ابتلا به ام اس نیاز به انجام معاینات نورولوژیکی، دانستن سوابق پزشکی و انجام برخی از آزمایش ها دارد.

برخی از آزمایش های تشخیصی عبارتند از :

درمان ام اس

هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد اما گزینههای کنترلی متعددی وجود دارد. این بیماری را می توان با مصرف برخی داروها و استفاده از برخی روش های طب فیزیکی و توانب خشی درمان نمود.

دارو

اگر شما به بیماری ام اس عود کننده مبتلا هستید می توانید برخی داروهای تعدیل کننده این بیماری را مصرف کنید. این داروها برای کاهش سرعت پیشروی و کاهش نرخ عود دوباره بیماری مفید هستند. داروهای تعدیل کننده بیماری خود تزریقی شامل گلاتیرامر (کوپاکزون، گلاتوپا) و اینترفرون های بتا. پزشک ممکن است کوتیکواستروئیدهایی مانند متیل پردنیزولون (مدرول) و پردنیزون (دلتازون) را برای درمان عود این بیماری تجویز نماید.

درمان های فیزیکی

درمان های فیزیکی برای افزایش توانایی بدن در حرکت و عملکرد طبیعی آن با تمرکز بر راه رفتن و حرکت، تقویت، حفظ تعادل، کاهش احساس خستگی و درد انجام می شوند. درمان های فیزیکی ممکن است شامل برنامه های تمرینی و آموزش استفاده از ابزارهای کمکی (عصاها، عصای زیر بغل، اسکوتر و ویلچر) و سایر دستگاه های کمکی باشد. هدف از استفاده از این وسایل افزایش ایمنی، دسترسی و حفظ بهینه عملکرد و جلوگیری از عوارضی مانند بی تحرکی، ضعف غضلانی ناشی از عدم تحرک و انقباض ماهیچه ای ناشی از اسپاسم عضلانی است.

هدف از توان بخشی حفظ و بهبود عملکرد است. این یک جزء مهم در درمان ام اس است. از زمانی که این بیماری تشخیص داده می شود، متخصصین توان بخشی آموزش ها و استراتژی هایی را طراحی می کنند که به بهبود وضعیت بیماری و افزایش سلامت عمومی بیمار منجر شود، خستگی را کاهش دهد و به بیمار این احساس را منتقل کند که در انجام کارهای خود در منزل و محل کار توانا است.برای کسب اطلاعت بیشتر در مورد انواع روش های توان بخشی ما برای بیماران مبتلا به ام اس با کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر فرخانی تماس بگیرید.

درمان های فیزیکی شامل موارد زیر میشود :

تمرینات ورزشی منظم

برای سلامت فیزیکی و روحی خوب است حتی اگر شما در انجام آنها ناتوان باشید. اگر حرکات فیزیکی برای شما مشکل است، شنا یا انجام تمرینات ورزشی در استخر می تواند مؤثر واقع شود. کلاس های یوگا از مراحل ابتدایی تا حرفه ای آن و برخی از حرکاتی که برای افراد مبتلا به ام اس طراحی شده است می تواند مفید باشد

آب درمانی یا هیدروتراپی

بسیاری از افراد مبتلا به ام اس، آب درمانی را راحت ترین و با ارزش ترین روش برای این که فعالیت های فیزیکی را ادامه دهند یافته اند. شناور بودن در آب به تقویت اندام ضعیف با سبک تر شدن آنها در آب کمک می کند. آب همچنین مقاومتی ایجاد می کند که به تقویت عضلات کمک می کند. افراد مبتلا به ام اس دریافته اند که ایستادن در آب راحت تر از ایستادن در خشکی است و احتمال آسیب دیدگی های ناشی از زمین خوردن دران کمتر است.

تحریک مغزی ترانس کرانیال (تی ام اس)

روش های الکتروفیزیولوژیکی اطلاعات کاربردی کاملی در مورد تشخیص، پیشبینی و شاید حتی واکنش بیمار مبتلا به ام اس به درمان فراهم می کند.

تحریک مغناطیسی

ترانس کرانیال (تی ام اس) روشی است که با استفاده از آن می توان تشخیص را ارزیابی نمود، روند بهبودی را پیشبینی کرد و هدف جایگزین برای پیشرفت های بالینی و پاسخ های درمانی در نظر گرفت.

بیوفیدبک

این امکان وجود دارد که با استفاده از مزایای بیوفیدبک بتوان علائم ناشی از بیماری ام اس را کاهش داد. با استفاده از روش بیوفیدبک می توان به فرد در ریلکس کردن، رفع بی خوابی و اضطراب کمک کرد. بیوفیدبک برای درمان بی اختیاری ادرار که برخی از افراد مبتلا به ام اس با آن مواجه هستند نیز مؤثر است.

مگنت تراپی

مدارک نشان می دهد که مگنت تراپی می تواند در درمان بیماری اسکلروز متعدد (ام اس) مؤثر واقع شود. استفاده از پالس های میدان مغناطیسی در درمان علائم ظاهری ام اس و پارستزی که غالباً به صورت سوزن سوزنی شدن است مؤثر است.

ماساژ درمانی

افراد مبتلا به ام اس با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و ماساژ درمانی می تواند برخی از این فشارها را کاهش دهد. از آنجا که افسردگی می تواند علائم را بدتر کند، ریلکسیشن می تواند بسیار مفید باشد. ماساژ درمانی به عنوان روشی برای کاهش فشار و استرس شناخته شده است و با کاهش تنش باعث افزایش سلامت عمومی می شود.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق ژل اطراف چشم چگونه است؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

تبخال چشمی چیست ؟

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

تاثیر آراف بر غبغب و صورت

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

دلایل تغییرات در ظاهر ناخن ها

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ارتباط کهیر با خوراکی ها

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

علت انجام جراحی آندوسکوپی هیدروسفالی چیست؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

آیا مردان جوان هم به بزرگی پروستات مبتلا میشوند؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

درمان انواع دردهای صورت

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تبخال تناسلی

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت