دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب

جهش های ژنتیکی مفید در سایه مفیدترین جهش یعنی جهش ژنتیکی برای ارتقای مغز

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]آدرس وب سایت : www.dr-salmanfatemi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول تلفن مطب : 32223328 - 031

جهش های مفید ، و ذکاوتی که در میان همه اين جهشهای مفید ، مفیدترین را برگزیده است !
معروفترین جهشهای مفیدی که برای انسان رخ داده است :
تغييرات ژنتیکی وراثتي که از فرآیند تکامل حاصل ميشود یا سودمند هستند یا مضر و توضیح میدهم که برخي از این تغییرات ممکن است برخی بهبودیهاي مثبت یا مفید را ایجاد کند . این جهشهای مفید ماده خامی خواهد بود که گزینش آن از طریق انتخاب طبیعی و در زمان مناسب انجام میشود و به نوبه خود در جوامع زیستی انتشار می یابد .در این مقاله کوتاه به چهار جهش مفیدی که بر تکامل بشری تاثیر گذاشته است اشاره می کنیم .

جهش مفید اول
Apolipoprotein AI-Milano

بیماریهای قلبی یکی از مصیبتهای بزرگ بشری در کشورهای پیشرفته است اینها میراثی از گذشته تکاملی برنامه ریزی شده برای کسب چربی های پر انرژی هستند و همین روغنها منبعی نادر و گرانبها برای انرژی حرارتی حساب می شوند ولی امروزه منبعی برای انسداد شریانها شده اند .از روی خوش شانسی ، نشانه هایي تکاملی وجود دارد که به برخی اشخاص اجازه ميدهد تا قدرت تعامل با این مشکل را پیدا کنند.همه انسانها ژنی برای نوعي اپولیپوپروتئین دارند که مسئول انتقال کلسترول از طریق جریان خون به کبد است و جدار شریان و رگهاي خونی را از کلسترول پاک میکند و این ، کلسترول خوب HDL نام دارد .ولی وقتي کلسترول به وسیله لیپو پروتئینی به نام LDL منتقل شود در قسمتهای مختلف بدن در شریانها رسوب ميکند و باعث ایجاد بیماريهاي بسیار از جمله اترواسکلروز ميشود .

حادثه مهم اين است که همه ساکنان ایتالیا یک نسخه از این پروتئین با نامApolipoprotein AI-Milanoرا دارند. و این پروتئین در زدودن کلسترول از سلولها و زدودن رسوبها از شریانها و دیگر وظایف انتی اکسیدان بسیار قویتر از مشابهش در APO A1 است که قبلا ذکر کردیم .اشخاصی که این نسخه از ژن"Apo-AIM را دارند کمتر از دیگر افراد دچار حملات قلبی و سکته مغزی ميشوند به همین دلیل شرکتهای دارویی می کوشند نسخه ای مصنوعی از این پروتئین را تولید کنند و به عنوان داروی بیماریهای قلبی تجویز کنند .برخی داروهایی که امروزه مصرف میشود باعث جهش دیگری به نام PCSK9 ميشود و تاثیر مشابهی دارد . اشخاصي که این جهش را دارند، میزان حملات قلبی عراقی در آنها ، 88%کمتر است .

جهش مفید دوم
افزایش دنسيتي استخوان

دانشمندان یکی از ژنهايي که منجر به افزايش تراکم اسخوان در انسان ميشود را شناخته اندlow-density lipoprotein receptor-related protein 5 .یا به اختصار LRP5 و به این ترتیب هر جهشی که وظیفه این ژن را مختل کند، زیان بار است و باعث بیماری پوکی استخوان میشود ولی شگفت آور ظهور نوع دیگری از جهشهاست که از وظیفه LRP5 تکامل یافته است و این جهش یکی از عجیب ترین جهشهای شناخته شده در انسان است .این جهش اولین بار وقتی جوانی در آمریکا با اتومبيل تصادف کرد به صورت تصادفی کشف شد.

این فرد به رغم تصادف شدید دچار هیچ شکستگی نشد .عکس برداری با اشعه ایکس، فرد دیگری از همان خانواده را با استخوانهايي قویتر و چگالتر از حد متوسط تشخیص داد.و یکی از پزشکانی که روی این مطلب تحقیق میکرد گفت : ( هیچ کدام از افراد آن خانواده که بین 3 تا 93 سال عمر دارند در گذشته و حال دچار شکستگی استخوان نشده اند .در واقع به نظر میرسد که این جهش فقط برای بیماری، مقاوم نیست بلکه به صورت برجسته ای از دیگر مشکلات ناشی از تصادفات و مرگ و مير می کاهد و برخی زائده های استخواني خوب به عنوان محافظ در مناطق مختلف بدن شکل می گیرد ..و مشابه جهش " Apo-AIM" ، برخی شرکتهای دارویی می کوشند این جهش را به عنوان درمان افرادی که از پوکي استخوان رنج میبرند و دیگر بیماران دچار امراض استخوانی به کار ببرند .

جهش سوم : مقاومت به مالاریا
Malaria resistance

جهش در هموگلوبین S یکی از مثالهای کلاسیک تغییرات تکاملی در انسان است و مسوول تغییر شکل سلولهای قرمز خون به داسي شکل است و اشخاصی که یک نسخه آن را دارند در برابر بیماری مالاریا مقاوم هستند. شکل جدید گلبول های قرمز خون، مانع از آلودگی گلبول های قرمز با انگل مالاريا ميشود . ولی افرادي که دو نسخه از این ژن را دارند به آنمی شدید مبتلا مي شوند .محققان ایتالیایی فهميدند که برخی جوامع افريقايي از بورکینافاسو ،یک اثر حفاظتی در هموگلوبین تغییر یافته دارند و به این، هموگلوبین HBC ميگويند . افرادی که فقط یک نسخه دارند 29% ،کمتر دچار مالاریا ميشوند هرچند ممکن است آنمی بگیرند.نکته مهم آنکه این جهش هر چند در برابر مالاریا اثر حفاظتی دارد ولی فرد را دچار کم خونی میکند و مقاومتی در برابر دیگر میکروبها و ویروسها ایجاد نمی کند . پس شاید در زمانی که اپی دمی های شدید مالاریا رخ دهد مفید باشد ولی در دیگر حالات چندان مفید نیست.

جهش چهارم : tetrachromatic vision
بيشتر پستانداران امکان ديدن رنگ اندکی دارند زیرا در سلولهای شبکیه ، فقط دو نوع سلول مخروطی برای دیدن رنگ دارند و این دو سلول مخروطی رنگهای مختلف نور را در حدی محدود تمیز میدهد (خاکستری و سفید و سیاه ) انسان و دیگر ميمونهاي نخستي سه نوع سلول مخروطی دارند و این ، یک میراث تکاملی از گذشته است و کمک کرده است تا ميوه های رسیده رنگارنگ را تشخیص بدهند و به بقای بیشتر کمک کرده است ( دیدن رنگهای مختلف قرمز و آبی و سبز)ژنی که مسئول یکی از انواع سلول مخروطی حساس به آبی است ، روی کروموزوم هفت پیدا شده است و انواع دیگر که حساس به رنگ قرمز و سبز هستند روی کرومووم ایکس هستند ..

مردان فقط یک کروموزم ایکس دارند. در صورت بروز جهشی در کروموزومهای ایکس، دید رنگ قرمز یا سبز از بين ميرود در حالی که زنان یک نسخه یدکی دارند و این حالت، ايجاد بیشتر کوررنگي در مردان را توجیه مي کند ولی اگر زنی دچار جهش در هر دو کرومووزم ایکس و صاحب چهار سلول مخروطی به جای سه نوع شود یعنی چهار گیرنده مختلف و چهار رنگ در چشمانشان داشته باشند این سبب ميشود تا بتوانند نورهای مختلفي را تمیز دهند يعنی مي توانند رنگهایی را ببیند که انسان عادی قادر به درک آن نیست . و این شبيه رویت طبیعی پرندگان و لاک پشت است و معروفترین مبتلایان به این جهش، كشيش معروف استرالیایی به نام کونسيتا انتيکو است .

جهش های مفید دیگری مانند جهش مقاومت به ویروس ایدز CCR5 و جهش توانايي مغزی برجسته ARHGAP11 نیز وجوددارد . این جهشها هر چند در شرایط خاصی برای فرد سودمند است ولی در شرایط کلی ، شاید سود چندانی را به فرد نرساند . مثلا جهش مقاومت به مالاریا هیچ مقاومتی را در برابر ویروس آنفلوانزا ایجاد نمیکند حتی کم خونی موجود در این افراد،ممکن است مقاومت آنها را در برابر بیماریهای دیگر کمتر کند .

همچنین جهشی که منجر به استحکام بیشتر استخوانها ميشود ، میتواند منجر به ضعف عضلات و یا حتي نقص در عملکرد مغزی به دلیل تجمع کلسیم و فسفر در استخوان شود . پس این هم شاید در تصادفات شدید سودمند باشد ولی در همه شرایط سودمند نیست و اگر یک فرد با استخوان بتونی،در معرض حمله درندگان قرار بگیرد ، و نتواند با مغز محروم از کلسیم و فسفر خود ، راه فرار را پیدا کند ، این بی فایده بودن استخوان بتونی را درک نمايد !!

باز دیدن چهار رنگ شايد وقتی فرد انرژی سلولهای مغزی را برای دیدن بیشتر بسوزاند و مغز را از انرژی محروم کند, بسیار بي فائده شود !! تلسکوپ قدرتمندی را در سیلاب ناشی از بارندگی ای شدید فرض کنید . این تلسکوپ میتواند تصویر ستارگان را به خوبی پردازش کند ولی اگر در برابر امواج خروشان سیل ، راهی برای فرار نیابد ، این دید عمیق به چه کارش می آید ؟

پس به نظر میرسد مهمتر از این جهشها ، جهشهای ژنتیکی برای بهبود عملکرد ابزار هوش باشد تا این ابزار بتواند در تنگناهای سختی که دیدن تیز و هیکل بزرگ و گوش دقیق کارآمد نیست ، از خود کارآمدی نشان دهد و جان موجود را نجات دهد.نکته مهم در تاریخچه زیست شناسی تکاملی همین را نشان میدهد . در سیر تکاملی موجودات ممکن است قدرت بینایی لاک پشت بسیار بیشتر از انسان باشد و یا لاک او بسیار قویتر از استخوانهای ما باشد ، ولی ابزار هوش در انسان قابل قیاس با لاک پشت نیست . چرا طبیعت به جای ابزار هوش که انرژی هنگفتی را از موجود زنده ميگيرد و صرف خود می کند پنجه و لاک و هیکلهای غول آسا را پرورش نداد ؟! چون اینها در همه شرایط کارآمد نیستند ولی هوش ، در همه تنگناها کمک میکند و ابزار برتر بقاست.و در اینجا ذکاوتی را میبینیم که فراتر از زمان و مکان و مصلحتهای زودگذر، تاریخ را به سوی بهترین انتخاب یعنی تکامل ابزار هوش برده است .

(1) منابع
http://bigthink.com/daylight-atheism/evolution-is-still-happening-beneficial-mutations-in-humans
http://www.talkorigins.org/faqs/information/apolipoprotein.html
Franceschini G, et al. (1980) “A-IMilano apoprotein. Decreased high density lipoprotein cholesterol levels with significant lipoprotein modifications and without clinical atherosclerosis in an Italian family.” J Clin Invest. 66, 892-900. [PubMed]
وhttp://www.science.doe.gov/Science_News/feature_articles_2002/May/Milano_Mutation/Milano%20Mutation.htm
.http://www.eurekalert.org/pub_releases/2000-02/CMC-bbgm-1502100.php
Soma MR, et al. (1995) “Recombinant Apolipoprotein A-IMilano Dimer Inhibits Carotid Intimal Thickening Induced by Perivascular Manipulation in Rabbits.” Circ Res. 76, 405-11. http://circres.ahajournals.org/cgi/content/full/76/3/405
Calabresi L, et al. (1999) “Cell cholesterol efflux to reconstituted high-density lipoproteins containing the apolipoprotein A-IMilano dimer.” Biochemistry 3
8, 16307-14. [PubMed]
Bielicki and Oda (2002) “Apolipoprotein A-IMilano and apolipoprotein A-IParis exhibit an antioxidant activity distinct from
that of wild-type apolipoprotein A-I.” Biochemistry 41, 2089-2096. [PubMed]
Calabresi L, et al. (1997) “Reconstituted high-density lipoproteins with a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer: evidence for restricted particle size heterogeneity.” Biochemistry 36, 12428-33. [PubMed]
Calabresi L, et al. (1997) “Activation of lecithin cholesterol acyltransferase by a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer.” Biochem Biophys Res Commun. 232, 345-9. [PubMed]
Franceschini G, et al. (1990) “Apolipoprotein AIMilano. Disulfide-linked dimers increase high density lipoprotein stability and hinder particle interconversion in carrier plasma.” J Biol Chem 265, 12224-31. [PubMed]
Jia et al (2002) “Thiol-bearing synthetic peptides retain the antioxidant activity of apolipoproteinA-IMilano.” Biochem Biophys Res Commun 297, 206-213. [PubMed]
Kim SJ, et al., (2001) “Crystal structure of proteolytic fragments
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa013444#t=article.
https://www.newscientist.com/article/dn1566-double-mutant-gene-eliminates-malaria-risk/
Protective Effects of the Sickle Cell
Gene Against Malaria Morbidity and Mortality. Aidoo M, Terlouw DJ, Kolczak MS, McElroy PD, ter Kuile FO, Kariuki S,
Nahlen BL, Lal AA, Udhayakumar V. Lancet 2002;
المصادر : 4
http://jov.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2191517
THE HUMAN IS A BLOCKED TETRACHROMAT, Fulton, James T., Processes in Biological Vision {online} {Corona Del
Mar, CA. USA} Vision Concepts, {published 2000-08-01}, {revised 2000-08-01},{cited 2000-08-01}. Available on the Internet: URL: http://neuronresearch.net/vision/
A Life More Colorful’ By Cynthia Wood
Wikipedia: Tetrachromacy
Some Women May See 100 Million Colors, Thanks to their Genes’ post-gazette.com
You won’t believe your eyes: The mysteries of sight revealed’ The Independent
مصادر طفرة مرض الايدز :
Stories of Aids in Africa by Stephanie Nolen, published by Portobello Books on 28 May.
Dotinga , R. “Genetic HIV Resistance Deciphered.” Wired. January 7, 2005.
Evolution. Double Immunity (2001).
The Tech Museum of Innovation. The Evolving Genetics of HIV (2013).
Novembre, J., Galavani, A., and Slatkin, M. The Geographic Spread of the CCR5 Δ32 HIV-Resistance Allele. PLOS Biology (2004)
Science Daily. “Biologists Discover Why 10 Percent Of Europeans Are Safe From HIV Infection.”Science Daily. April 3,
2005.
Cohn, S.K. and Weaver, L.T. The Black Death and AIDS: CCR5-Δ32 in genetics and history. QJM 8, 497 503 (2006).
Aids.Gov. Stages of HIV (2013).


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

بهترین روشهای جوانسازی دست ها کدام اند ؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علائم و راه های درمان خار پاشنه

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

انواع نخ های جوانساز و تفاوت های آنها

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

آنتی متابولیت ها برای درمان انسداد مجاری اشکی

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

مراقبت در منزل شامل چه خدماتی میشود؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

میوم چیست ؟

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

هر آنچه باید در مورد موبیلیزاسیون بدانید

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت