شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

مولوسکوم عفونی (Molluscum contagiosum)

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

مولوسکوم کونتاژیوزوم یک ضایعه پوستی غیرسرطانی است که لایه های سطحی پوست را درگیر می کند. این بیماری بیشتر مشابه زگیل است ولی ویروس عامل بیماری متفاوت می باشد. مولوسکوم مسری است و این یعنی که بیماری با تماس پوستی به آسانی گسترش می یابد. این ویروس از طریق خراش های کوچک در پوست یا منافذ مو می تواند وارد پوست شود و ضايعات پوستی را ایجاد کند. هیچ کدام از اعضای داخلی بدن توسط این ویروس مبتلا نمی شوند.

برای اطمینان از تشخیص، گاهی تعدادی از سلول های سطح ضایعه را پس از تراشیدن از روی پوست، در زیر میکروسکوپ بررسی می کنند.

مولوسکوم کنتاژیوزوم یک بیماری پوستی ویروسی است و به شکل دانه های ریز نرم و محکم به رنگ های سفید یا صورتی و به صورت تکی یا گروهی ممکن است روی پوست ظاهر گردد، این عارضه معمولا حالت ثانویه دارد و بعد از آلوده شدن به یکسری از باکتری ها ویروس مولوسکوم نیز وارد بدن شده و فعالیت می کند. مولوسكوم در حالت معمول خودبه خود طی چند هفته یا شش ماه تا یک سال ظاهر شده و ناپدید می شود. هر چند ممکن است در برخی افراد به مدت بالای چهار سال هم در پوست آن ها باقی بماند.

درصد پسرهایی که به این بیماری مبتلا می شوند بسیار بیشتر از دخترها است. در اکثر بیماران هیچ علامتی دیده نمی شود اما در بعضی از بیماران ممکن است خارش یا تندرنس وجود داشته باشد. پوست سینه، شکم، بازوها، کشاله ران، نشیمنگاه، پلک ها، ملتحمه، پوست اطراف دهان و مخاط از مناطقی از بدن هستند که ممکن است گرفتار این بیماری شوند. در بعضی از بیماران ممکن است در محدوده ی ضایعات به صورت اریتم و پوسته ریزی یک واکنش التهابی دیده شود. گاهی پاپول ها به طور خودبه خود یا در اثر تروما، ملتهب می شوند. این ویروس از طریق تماس مستقیم منتشر می شود و در کودکان شایع تر است. اما این ویروس با تماس جنسی هم می تواند گسترش یابد و می تواند در افراد با سیستم های ایمنی در معرض خطر هم رخ دهد. مولوسکوم کنتاژیوزوم می تواند از طریق خاراندن یا مالش ضایعات نیز منتقل شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

راه های انتقال بیماری چیست؟

این بیماری پوستی به واسطه لمس کردن و در تماس بودن با پوست آلوده منتقل می شود و قدرت سرایت یافتن آن بسیار بالا است به طوری که حتی اگر فرد سالم با حوله، لباس ها و حتی اسباب بازی های شخص مبتلا در ارتباط باشد امکان ظاهر شدن دانه های مولوسکوم بر بدن وی نیز وجود دارد. همچنین خود شخص آلوده هم نباید چندان به آن دست بزند و اکیدا توصیه می گردد که از خراشیدن آن جلوگیری شود چرا که دیده شده با این کار به قسمت های دیگر بدن فرد هم سرایت کرده است. استفاده کردن از تتو و خالکوبی هم می تواند از دیگر عوامل انتقال شناخته شود. نکته ی دیگر آن که انتقال مولوسکوم توسط نشستن روی توالت فرنگی نیز تاکنون به اثبات نرسیده است.

در بزرگسالان ممکن است از طرق جنسی منتقل شود و محل رایج بروز مولوسکوم، آلت تناسلی در مردان است. در واقع رابطه ی جنسی یکی از اصلی ترین راه های انتقال است که در بزرگسالان معمولا از این طریق مولوسکوم منتقل می شود چرا که یکی از قسمت هایی که دانه های مولوسکوم در آن دیده می شود اندام تناسلی است که می تواند شامل اطراف یا روی آلت مردانگی، مهبل، معقد و اطراف آن باشد و نیز محققان این احتمال را می دهند که این عارضه پوستی از طریق حمام، سونا و استخر عمومی نیز منتقل می شود که البته این نظریه تاکنون به اثبات علمی نرسیده است.

نشانه های مولوسکوم کنتاژیوزوم چیست؟

در این بیماری چند برجستگی کوچک گنبدی شکل ظاهر می شوند و با فشردن ترشحات شیر بسته مانند، خارج می شود. ممکن است به مدت دو هفته تا چند سال باقی بمانند. مولوسکوم معمولا به شکل برجستگی های مروارید شکلی به اندازه یک خال بر روی ران، کفل، اندام تناسلی و گاهی صورت ظاهر می شود. این بیماری از طریق تماس با اشیا آلوده، مقاربت و یا تماس پوستی منتقل می شود. این عارضه ممکن است بدون درمان ناپدید شود.

مولوسکوم روی آلت تناسلی

اندازه مولوسکوم ممکن است به اندازه سر سوزن یا بزرگ تر (در حدود ۲ تا ۵ میلی متر) باشد، رشد و وجود این دانه ها معمولا بدون هر گونه سوزش و خارشی است اما در بعضی اوقات همراه با این علایم نیز ممکن است ظاهر شود. این دانه ها ممکن است در هر قسمتی از بدن دیده شوند اما به طور معمول در گردن، بازوها، شکم، صورت، زانو و اندام های تناسلی بیشتر رشد می کنند و البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نخواهد بود که به ندرت در کف دست و کف پا هم ظاهر گشته است. مکان های شایع برای ضایعات مولوسکوم کنتاژیوزوم روی صورت، تنه و دست ها و پاهای کودکان و آلت تناسلی، شکم و بخش داخلی ران های بزرگسالان هستند.

عارضه معمولا به ایجاد کورک هایی منتهی می شود که :

در افرادی که سیستم ایمنی طبیعی دارند، مولوسکوم کنتاژیوزوم معمولا پس از یک دوره چند ماهه تا چند ساله خودبه خود ناپدید می شود. در افرادی که ایدز یا عوارض دیگری دارند که بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارد، زخم های مرتبط با مولوسکوم کنتاژیوزوم می توانند گسترده و به طور خاص مزمن باشند.
بیوپسی از ضایعات ممکن است لازم باشد. تشخیص مولوسکوم کنتاژیوزوم براساس ظاهر متمایز زخم آن است. اگر تشخیص مورد تردید باشد، پزشک می تواند با نمونه برداری از ضایعه و بررسی سیتوپاتولوژیک تشخیص را قطعی کند. اگر هر گونه نگرانی در مورد مشکلات سلامت مرتبط دارید، پزشک می تواند وجود اختلال های نهفته را بررسی کند.

درمان مولوسکوم کنتاژیوزوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم معمولا خودبه خود برطرف می شود و نیاز به درمان ندارد، بنابراین درمان همیشه ضروری نیست. اما در مواردی که ضایعه طی دو تا چهار ماه خودبه خود بهبود نیابد یا در صورتی که شک به مشکلات ثانویه مطرح باشد ممکن است پزشک با روش های مختلفی اقدام به درمان نماید. درمان مولوسکوم مانند درمان زگیل است و با منجمد کردن با نیتروژن مايع، از بین بردن ضایعات با اسیدهای متفاوت یا مواد تاول زا، سوزاندن با دستگاه های مخصوص (کوترالکتریکی)، تراشیدن ضایعات، استفاده از کرم های موضعی حاوی رتینوئید یا مواد تنظیم کننده سیستم ایمنی یا داروی ضدویروس همراه می باشد.

درمان مولوسکوم با استفاده از روش های انجماد ( كرايوتراپى )، تراشیدن، سوزاندن و لیزر انجام می شود. اگر ضایعات زیاد باشند، باید هر سه تا پنج هفته تا زمان بهبودی کامل ضایعات درمان تکرار شود. از راه های دیگر برخورد با مولوسکوم این است که آن را درمان نکنیم و اجازه بدهیم تا ضایعات به طور خودبه خود از بین بروند. این روش به ویژه در بچه های کوچک توصیه می شود. اما در صورتی که ضایعات متعدد باشند لیزر کاربرد دارد. لیزر یکی از بهترین و سریع ترین روش های درمانی است و معمولا عوارض بسیار کمی دارد.

پیشگیری از مولوسکوم کنتاژیوزوم

برای جلوگیری از مبتلا شدن به این عارضه پوستی تنها کافی است توصیه های بهداشتی را رعایت کنید و از تماس داشتن با قسمت های آلوده شده خودداری کنید، شستن دست ها با آب و صابون یکی از راه های مفید برای جلوگیری از انتقال مولوسکوم است. همچنین در رابطه ی جنسی برای جلوگیری از انتقال می بایست از کاندوم استفاده شود، البته نباید از کاندوم به عنوان ابزار پیشگیری کننده قطعی انتظار داشته باشیم زیرا کاندوم فقط می تواند آلت تناسلی را محفوظ بدارد در حالی که در معاشقه و ارتباط بدن، احتمال انتقال کم نیست به همین جهت رابطه جنسی افراد بهتر است به یک شریک جنسی محدود گردد.

برای پیشگیری از مولوسکوم کنتاژیوزوم از راهنمایی های زیر پیروی کنید:

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون تغذیه، پوست و مو، زنان و زایمان و ... بیابید. همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

لمینیت و ونیر کامپازیت

دکتر کاملیا فرمند [ دندانپزشک عمومی ]

سردرد و بیماری های چشمی ـ 1

دکتر حیدر سیاتیری [ فلو شيپ تخصصي قرنيه سگمان قدامي ]

شخصیت وابسته

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

بلاک عصب بالای شانه

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

نقش کلاژن در سلامت پوست

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

کرایو تراپی ( سرما درمانی ) چیست ؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

پرسش و پاسخ درباره واکسن گارداسیل

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

مشکلات شایع استفاده از ناخن های مصنوعی

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت