شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

همه چیز در مورد لیزر موی زائد

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

نكات مهم براى افرادى كه قصد ليزر موى زائد دارند
اگر از اپیلاسیون، تیغ، مومک، موبر و دستگاه اپیلیدی خسته شده ايد و یا جوشها و موهای زیر پوستی باعث بدفرمزشدن و لكه لكه شدن پاهاى شما شده است و يا اگر دچار تيرگى و چروك ناحيه زير بغل و بيكينى ناشي از موهاى زائد هستيد و دنبال یک مرکز مناسب برای لیزر موهای زائد میگردید حتما مطالب زيز را بخوانید تا با تمام نكات ضروى در موردلیزر موهای زائدآشنا شوید.

1. لیزر موهای زائد چگونه است و آیا این لیزر باعث از بین رفتن موها میشود؟
اشعه لیزر با قدرت بالا به پیاز مو آن ها را از بین می برد. پیگمنت های موجود در مو اشعه را جذب می کند و موها را درون پیاز مو از بین میبرد.تنوع لیزرها و منابع نوری آن ها می تواند برای از بین بردن موهاى زائدمورد استفاده قرار گیرد.

ليزر موى زائد معمولا 4 تا 6 جلسه به فاصله ماهی يكبار برای صورت و به فاصله 2 ماه یک بار برای بدن تكرارميشود. براى صورت معمولا با انجام 4 تا 6 جلسه تعداد موها خیلی کمتر میشود. البته به شرطی که فرد مشکل هورمونی در پایه نداشته باشد در غیر این صورت احتمال بازگشت موهای زائد خیلی بیشتر است و لیزر موهای زائد فایدهای نخواهد داشت، پس اگر فرد مورد بررسی قرار گرفت و در آزمايشها مشخص شد مشکل هورمونی ندارد، میتواند لیزر را شروع کند و اگر مشكل عورمونى داشت بايد علاوه بر ليزر از دارو براى تنظيم هورمونه نيز استفاده كند .اما باید در نظر داشته باشید که لیزر، موهای زائد را صفر نمیکند، ولى در عين حال با ماهش شديد موهاى زائد ، اين افراد رضايت بسيار خوبى خواهند داشت .

2.چرا ليزر موى زائد بايد چندين جلسه تكرار شود؟
هر تار مو طی سه مرحله رشد می کند ولی تنها در فاز رشد فعال ( فاز آناژن )است که تراکم ملانین به اندازه ای که انرژی نورانی را در حد تخریب جذب می کند، می رسد. در هر مقطع زمانی فقط تعداد یک سوم از موها در این فاز قرار دارند، لذا حداقل ۴ تا ۶ جلسه برای از بین بردن موهای زائد با لیزر نیاز می باشد. بهترین کاندیدهای لیزر موهای زائد اشخاصی با موهای تیره و رنگ پوست روشن هستند، گاهی اشخاص دارای پوست تیره یا رنگ موهای روشن نیازمند جلسات بیشتری برای رفع موهای رائد می باشند.

3. عوارض ليزر موهاى زائد چيست؟
اگر فرد آفتاب گرفته باشد ممکن است پوستش بسوزد و جای آن لکهای سفید و يا تيره ایجاد شود. همچنین اگر بعد از لیزر مراقبتهای لازم را رعایت نکند یا در صورت ایجاد زخم آن را دستکاری کند و تاول ایجاد شود، ممکن است جای آن اسکار باقی بماند. علاوه بر این اگر فردی که از لیزر استفاده میکند تبحر کافی نداشته باشد و شرایط دستگاه را براساس رنگ پوست بیمار درست تنظیم نکند، ممکن است منجر به ایجاد زخم، لک و تاول شود.

4. آیا فقط پزشک متخصص پوست باید این کار را انجام دهد؟
بله. بهتر است متخصص پوست لیزر موهای زائد انجام دهد زیرا دستگاهها و پوستهای مختلف را میشناسد و کار را صحیح انجام میدهد.عدم آگاهى كافى از انواع تيپهاىزپوستى و فازهاى مختلف رشد مو در نواحى مختلف بدن و همچنين عدم آشنايي با انواع دستگاههاى ليزر مو، باعث ميشود عوارض ناشى از ليزر مو و همچنين ميزان عدم پاسخ به ليزر در دست اينگونه افراد بالاتر باشد.

5. تفاوت انوع ليزرها در چیست و از کجا بفهمیم کدام دستگاه مناسبتر است؟
در كل براى از بين بردن موى زائد دو سیستم وجود دارد: سیستمهای لیزری و سیستمهای غیر لیزری. دستگاههای غیر لیزری، سیستمهای نوری هستند که ipl نام دارند. این دستگاهها مناسب هستند اما قدرتشان به اندازه لیزر نیست. در واقع از آنجایی که سیستمهای لیزری گرانقیمت هستند، سیستم غیرلیزری ipl طراحی شد که دسترسی به آن آسانتر و هزینههایش کمتر است اما در عین حال عوارض و احتمال سوختگی پوست و بازگشت مو با آن بیشتر است. سیستمهای لیزری انواع مختلفی دارند ازجمله الکساندرایت و دایود و ان دى يگ (N-D YAG ) با مکانیسمها و طول موجهای مختلف که هریک برای نوع به خصوصی از پوست مثل سبزه، روشن، سفید، تیره و ... کاربرد دارند. به عبارت دیگر لیزری که برای پوست روشن استفاده میشود، شاید مناسب پوست سبزه نباشد و بالعکس. انتخاب نوع لیزر با پزشک است و پزشک باید با تمامی این لیزرها آشنایی داشته باشد.

6. چرا بعضیها با این لیزر دچار سوختگی میشوند؟
دلیل آن انتخاب نادرست دستگاه لیزر است، همچنين بيشتر دستگاههاى ليزر براى پوستهاى روشن مناسب هستند و در پوستهاى تيره تر بايد با انرژى كمتر كار كرد تا از سوختگى احتمالى خوددارى شود ، با اين شرايط موها ممكنست از بين نروند و فقط كمى نازكتر شوند و به ناچار بيمار تعداد جلسات بيشترى را به اميد گرفتن نتيجه متحمل شود ، كه اين علاوه بر هزينه كردن بيشتر ، اتلاف وقت بيشتر ،خطر بروز عوارض احتمالى ناشي از جلسات زياد ليزر و يا IPL را بيشتر ميكند .

7. آیا ممکن است این لیزر باعث تیرگی پوست شود؟
اگر باعث سوختگی شود ممکن است پوست را تیره کند اما در حالت عادی پوست را تیره نمیکند.

8. آیا لیزر موهای زائد روی باروری و غدد لنفاوی تاثیر میگذارد؟
خیر. لیزری که در ناحیه بیکینی یا زیر بغل انجام میشود هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار بدی نمیگذارد. این مسئله در جهان مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلیمتر است بنابراین كلاً به بافتهای زیری نمیرسد که بتواند مشکلی ایجاد کند. انرژی لیزر به صورت گرما آزاد میشود و گرما در عمق بافت نفوذ نمیکند بلکه فقط تا
لايه هاى سطحی از پوست نفوذ میکند.

9. آیا انجام این لیزر در بارداری ممنوع است؟
در بارداری بهتر است از لیزر استفاده نشود اما در شیردهی مشکلی ندارد.

10. آیا ممکن است بیماریهای واگیردار پوستی مثل زگیل از طریق دستگاه لیزر منتقل شوند؟
بله، ممکن است. در این زمینه گزارشهايي بوده است. اگر دستگاه لیزر آلوده به ویروس زگیل یا ویروسهای دیگر باشد ممکن است این ویروس به فرد دیگر منتقل شود بنابراین کسی که به این بیماریها مبتلاست باید حتما پزشک را از آن آگاه کند و استفاده از لیزر را تا زمان رفع ویروس و درمان بیماری به تعویق بیندازد.

11. آیا این لیزر دردناک است؟
میزان درد در افراد مختلف، متفاوت است. درد آن درحد متوسط است و شدید نیست. میتوان از پماد بیحس کننده استفاده کرد تا دردناک نباشد.

12. بین آفتاب گرفتن و لیزر موهای زائد چقدر باید فاصله باشد؟
فرد نباید تا 3 ماه قبل از لیزر، آفتاب بگیرد یا از سولاریم استفاده کند.

13. چه کسانی نباید از این لیزر استفاده کنند؟
کسانی كه باردار هستند، کسانی که بیماریهای عصبی دارند و ممکن است جای لیزرشان را بکنند و دستکاری کنند و کسانی که به خاطر شغلشان مجبورند ساعات طولانی در آفتاب باشند و همچنین کسانی که در محل مورد نظر، عفونت فعال یا زخم دارند باید تا زمان بهبود عفونت و زخمشان صبر کنند و از ليزر موهاى زايد استفاده نكنند.

14.چرا بايد ليزر بدن هر دو ماه يكبار باشد و لى ليزر صورت هر ماه تكرار شود ؟
اين بدليل تفاوت در الگوى رشد مو بين صورت و اندام است . فاز آناژن همان زمانى است كه موها رشد ميكنند و بلند ميشوند ، اين فاز در صورت يك ماه طول ميكشد ولى در اندام دو ماه يا حتى بيشتر طول ميكشد .

15.ليزر موهاى زائد در چه افرادى بهتر پاسخ ميدهد؟
ليزر موى زائد بيشتر برای افرادی مناسب است که پوست روشن و کلفت دارند و موهای زائد آنها تیره (قهوه ای و سیاه) می باشد. ولى امروزه با استفاده از سيستمهاى ليزرى پيشرفته ، اين امكان وجود دارد مه حتى در پوستهاى تيره و برنز شده هم ليزر مو بدون عوارض سوختگى انجام شود و آن استفاده از سيستم N-D YAG ( ان دى يگ) مى باشد .

در بین جلساتليزر مونباید از روش هائی از قبیل بند انداختن یا کندن موهای زائد استفاده کرد. از انجام این قبیل اقدامات حداقل دوهفته قبل از جلسه ی لیزر درمانی اجتناب کنید و موهای ناحیه مورد نظر را فقط باید با تیغ اصلاح کرد.

17.نتایج
اولین اثر لیزر براز بين بردن موهاى زائد دوهفته بعد از اولین جلسه لیزر درمانی مشخص می شود پس تا در دو هفته اول لیزر مراجعه کننده هیچ اثری را نمی بیند، پس از گذشت دو هفته مو های لیزر شده سست و نازک تر می شود و رشد موهای زائد نیز کم می شود و هر بار که لیزر موهای زائد تکرار میشود به موازات آن تراکم موها نیز کمتر میشود تا اینکه بالاخره اکثر موههای زائد ( ۸۰ تا ۱۰۰ درصد ) از بین می روند.

18. بعد از تعداد جلسات مورد نیاز لیزر، نتیجه تا چه زمانی ماندگار است؟
معمولا بعد از 4 تا 6 جلسه لیزر با كاهش شديد تعداد موها و همچنين كاهش شديد رشد موها بر مى خوريم . اگر فرد مشكل هورمونى نداشته باشد معمولا نياز به مراجعه دوباره ندارد ، ولى افرادى كه دچار تنبلى تخمدانها هستند ممكنست نياز به تكرار دوباره ليزر ،در حد سالى يك تا دوبار داشته باشند . البته موارد ذكر شده مربوط به ليزر موهاى صورت است و در مورد بدن معمولا ليزر موها پس از پايان دوره درمان نياز به تكرار نيست و فرد براى هميشه از موهاى زائد رها ميشود.

19. چرا بعضى جاها ليزر كل بدن با هزينه هاى خيلى كم انجام ميدهند ؟
دستگاههاى ليزر و IPL بسيار زيادى با قيمتهاى پايين در كشور چين توليد شده است كه افرادى سودجو بدون هيچ اطلاعات درستى از ليزر و عوارض احتمالى آن اقدام به خريد آنها كرده اند و در بعضى آرايشگاهها و حتى منازل و بدون رعايت نكات ايمنى هموطنان رابا قيمتهاى كم ليزر ميكنند .

گرچه تاكنون عوارض خطرناكى از ليزر گزارش نشده است ولى معلوم نيست در افرادى كه مخصوصا ليزر كل بدن را با اين دستگاههاى غير استاندارد و بدون تاييديه انجام ميدهند ، و بدليل عدم كاراآيى دستگاه ،مجبورند تعداد جلسات زيادى بدنشان را زير دستگاه قرار دهند ، خطراتى سلامت آنان را تهديد نكند.

از طرفى ليزرهايي كه توان و انرژى پايينى دارند و از قدرت زيادى برخوردار نيستند ، ممكنست برعكس ، اين ليزر ضعيف باث رشد بيشتر و افزايش ضخامت موها شود . بنابراين دقت كنيد فريب قيمتهاى پايين را نخوريد و به افرادى كه در مكانهاى غير پزشكى اقدام به انجام ليزر ميكنند به هيچ وجه اعتماد نكنيد، حتى اگر دوست شما باشند.

در پايان بايد گفت :
لیزر موهای زائد صورت و بدن یک روش دائمی و بی خطر برای از بین بردن و رفع موهای زائد بدن و صورت می باشد. لیزر بهترین راه درمان موهای زائد در تمام نواحی بدن و صورت از جمله چانه، پشت لب، گونه، گردن، دست، پا، کمر و ... می باشد. در این روش نور لیزر فقط ریشه موهای زاید را تحت تاثیر قرار داده و به نواحی مجاور پوست و بافت های عمیقتر بدن صدمه ای را وارد نمی کند و تا کنون عوارض خطرناكى بجز قرمزی و التهاب چند روزه پوست برای این روش ديده نشده است .


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تخلیه مایع پلورال افیوژن تحت گاید سونوگرافی در منزل

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

عفونت کلیه چیست؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

پیرگوشی چیست؟ -قسمت اول

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

معایب و مزایای تزریق بوتاکس چیست؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

درمان تعریق شدید با تزریق بوتاکس

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

در صورت بروز عوارض آمپولهای پیشگیری از بارداری چه باید کرد؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

علل گزگز و خواب رفتگی انگشتان دست

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

دانستن نکاتی درباره مو و عوامل موثر بر رشد بهتر آن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت