شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

روش های درمانی پف و تیرگی زیر چشم

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

ناحیه دور چشم غالبا اولین بخشی از بدن است که آثار افزایش سن را نشان می دهد. با بالا رفتن سن، پلک پایین ممکن است ظاهری متورم و پف کرده با یا بدون حلقه تیره پیدا کند و چهره فرد را به طور دائم خسته نشان دهد. با این که بروز حلقه های سیاه دور چشم علامت بیماری نیست ولی باعث می شود که احساس خوبی نداشته باشید یا حتی پیر تر از سن تان به نظر برسید.

پف زیر چشم به انگلیسی (puffy eyes) یا (Bags under eyes) که به نام ورم پری اربیتال هم شناخته می شود به تورم و پف کردگی بافت های اطراف چشم گفته می شود که به دلیل تجمع بیش از حد مایع یا چربی در پوست اطراف چشم اتفاق می افتد. از آن جایی که پوست اطراف چشم نازک ترین پوست در بدن است، تورم و تغییر رنگ آن خیلی زود جلب توجه می کند. چون پف پلک می تواند علامت ابتلا به عارضه های جدی تر چشم و بیماری های مختلف باشد، بهتر است برای تعیین علت ورم مزمن پلک به پزشک مراجعه کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم پف زیر چشم چیست؟

  1. ورم و برآمدگی زیر چشم
  2. پوست شل و افتاده زیر چشم
  3. حلقه تیره زیر چشم

علل ایجاد پف زیر چشم چیست؟

به طور کلی هر یک از موارد زیر می تواند به تنهایی علت پف زیر چشم باشد:

  1. مصرف بیش از حد نمک که باعث حبس مایعات در زیر پوست می شود.
  2. آلرژی ها و حساسیت هایی که با اشک ریزی چشم و عطسه کردن همراه است.
  3. تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و دوران قاعدگی
  4. سینوزیت
  5. کمبود مصرف آب
  6. خستگی و کمبود خواب
  7. استرس و فشار عصبی
  8. گریه های طولانی مدت
  9. فرآیند پیری طبیعی
  10. ویژگی های ارثی و ژنتیکی
  11. مصرف زیاد نمک
  12. مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی نیز می تواند با احتباس آب و پف زیر چشم همراه باشد.

علل دیگر چشم های پف کرده عبارتند از:

  1. بیماری پوستی مانند اگزما یا درماتیت
  2. کم کاری تیروئید و بیماری گرویس
  3. اختلال در عملکرد غدد اشکی
  4. سندرم نفروتیک؛ چشم های پف کرده ممکن است اولین علامت این وضعیت باشد.
  5. لنز های تماسی
  6. کنژنکتیویت
  7. عفونت چشم یا پلک (بلفاریت و گل مژه)
  8. مصرف زیاد شیرینی های مصنوعی
  9. فشار خون بالا
  10. زیاد آرایش کردن

علت پف زیر چشم ناشی از سن چیست؟

پف کردگی زیر چشم ممکن است به ضعف عضلات حمایت کننده از پلک چشم که بر اثر بالا رفتن سن ایجاد می شود، مربوط باشد. در نتیجه این امر چربی حمایت کننده از چشم ها دچار بیرون زدگی شده و سمت پلک پایین کشیده می شود و موجب بروز پف زیر چشم می گردد. همچنین ممکن است عامل پف کردگی در زیر چشم، تجمع آب باشد که موجب بروز ورم شده است.

علت پف زیر چشم بعد از بیدار شدن در صبح چیست؟

زمانی که در خواب هستیم، پلک نمی زنیم و این دلیل ایجاد پف در چشم ها می باشد. باز و بسته کردن پلک ها همانند راه رفتن با پا ها می باشد. هنگامی که بی حرکت و ساکن هستیم، پا ها ورم می کنند و مایع حبس شده در ماهیچه ها به دلیل راه رفتن دوباره به گردش در می آید و ورم از بین می رود.

مشابه این مثال درباره پلک ها نیز صدق می کند. پلک های بسته در طول خواب می توانند باعث بروز این مشکل در افراد مستعد شوند؛ بنابراین در هنگام صبح اگر با چشمانی پف آلود و متورم بیدار می شوید، چشم ها را باز کرده و شروع به پلک زدن نمایید. برخی از این تورم ها در مدت یک ساعت یا بیشتر کاهش می یابد. از علل دیگری که پس از خواب، چشمان شما پف می کند، می تواند به خاطر وجود مقدار زیادی سدیم در رژیم غذایی شما باشد. همان طور که می دانید سدیم باعث احتباس آب شده و می تواند علت پف زیر چشم باشد.

جهت تعیین علت پف زیر چشم به هر گونه علامتی توجه کنید و تمام عوامل سبک زندگی را که به بروز آن کمک می کنند را نیز مورد بررسی قرار دهید.

دلیل پف زیر چشم نوزادان و کودکان چیست؟

تورم و پف زیر چشم در کودکان و نوزادان نیز ممکن است دیده شود، معمولا گریه قبل از خواب، آلرژی، شالازیون، انسداد غدد اشک، بلفاریت و آسیب های چشمی از علل پف زیر چشم در نوزادان و کودکان هستند.

درمان پف زیر چشم با چند توصیه ساده اما موثر

  1. مراقب سرماخوردگی، سینوزیت و آلرژی های خود باشید.
  2. از مصرف نمک و مایعات اضافی به ویژه در وعده شام خودداری کنید.
  3. ورزش کنید تا پف های زیر چشم از بین بروند.
  4. به پشت بخوابید زیر سرتان کمی بالاتر باشد و سعی کنید روی صورت نخوابید.
  5. خواب كافی داشته باشيد.
  6. قبل از رفتن به رختخواب آرایش خود را پاک کنید.
  7. مواد حساسیت زا را از چشم دور کنید. ممکن تورم چشم به دلیل استفاده از لوازم آرایشی، رنگ مو یا کرم خاصی باشد که استفاده می کنید، این موارد را شناسایی کنید و از آن ها اجتناب کنید.
  8. سیگار نکشید، سیگار یکی از مهمترین دلایل خشکی و تضعیف پوست، به ویژه در ناحیه صورت است.
  9. به چشم خود استراحت دهید، بستن چشم و قرار دادن کمپرس سرد مانند برش خیار و قاشق سرد و چای کیسه ای خنک، به کاهش پف دور چشم کمک می کند.
  10. از تماس دست آلوده با چشم خودداری کنید.
  11. رژيم غذايی سالم و متعادلی داشته باشيد.
  12. خوردن آب کافی در طول روز ضروری است.
  13. کمپرس پوست اطراف چشم با یخ یا یک محلول قابض
  14. قرار دادن سیب زمینی روی پف چشم

مالیدن مرتب چشم، چسب مژه، ریمل، سایه چشم، استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته، سرم مژه، زیاده روی در استفاده از کرم های استروئیدی، تماس پیدا کردن لایه بردارها و محلول های شستشوی ضدآکنه با چشم، مواد شستشوی معطر و فرآورده های مراقبت از پوست و مو می تواند چشم ها را تحریک کند. به نوع و زمان بروز علائم و فعالیتی که موجب بروز علائم شده است، توجه کنید. اگر از لنز استفاده می کنید، لنز را مرتب عوض کنید و تمیز نگه دارید، از سایه چشم مات و فرآورده های غیرعطری استفاده کنید، ریمل تان را هر سه ماه یک بار عوض کنید و هرگز از ریمل مشترک استفاده نکنید و داروهای موضعی و فرآورده های مراقبت از پوست را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. همچنین مراقب باشید که داروهای ضدآکنه و پاک کننده ها با چشمتان تماس پیدا نکند و اگر قرار است در معرض نور آفتاب باشید و عرق کنید از فرآورده های حاوی بنزوئیل پراکسید استفاده نکنید.

راه های درمان پف زیر چشم

در پزشکی برای درمان و از بین بردن پف زیر چشم روش های مختلفی به کار می رود. از جمله:

  1. استفاده از کرم دور چشم
  2. مزوتراپی
  3. آراف فرکشنال
  4. تزریق ژل
  5. کربوکسی تراپی
  6. جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

درمان پف زیر چشم با کرم دور چشم

بسته به شدت پف زیر چشم، ممکن است روش های درمانی مانند استفاده از کرم دور چشم را انتخاب نمایید. کرم های دور چشم حاوی ویتامین کا و رتینول با کاهش میزان تیرگی و پف زیر چشم، تا حدی به کاهش سیاهی دور چشم کمک می کنند. کرم های روشن کننده پوستی که حاوی کوژیک اسید یا هیدروکینون می باشند به کاهش یا رفع پف زیر چشم ها کمک می کنند. کرم های دور چشم حاوی کافیین نیز به دلیل تنگ و منقبض کردن رگ های خون زیر چشم موجب کاهش پف و تیرگی زیر چشم می شوند. اگرچه کرم های دور چشم تاثیرات جزئی تا متوسطی را ارائه می دهند اما نتایج این کرم ها در مجموع رضایت بخش نیست و بیشتر جنبه پیشگیری مختصر دارند.

درمان پف زیر چشم با مزوتراپی

اگر چربی اضافه یا تیرگی در منطقه زیر چشم وجود دارد، این عارضه را با انجام مزوتراپی می توان تا حدودی درمان نمود. داروهای ضدتیرگی و چربی سوز توسط سوزن های ریزی به پوست زیر چشم تزریق می شوند، بیمار هر دو هفته یک بار تزریق های کوچکی در این کیسه چربی زیر چشم خواهد داشت. ترکیبات فعال در مزوتراپی دیواره سلولی چربی را حل می کند و میزان رنگدانه سازی را کاهش می دهد و گردش خون را در این منطقه افزایش می دهد. برای دستیابی به نتیجه دلخواه مزوتراپی باید ۳ تا ۴ جلسه باشد و به صورت هر دو هفته یک بار انجام شود. طی ۲۴ ساعت پس از درمان باید انتظار بروز ورم خفیفی را داشته باشید. با این روش تیرگی کاهش یافته، پف کمتر شده و چروک ریز نیز بهبود پیدا می کنند. این روش برای درمان پف های شدید کاربردی ندارد.

درمان پف زیر چشم با آراف فرکشنال

دستگاه فرکشنال آراف، با تحریک کلاژن سازی در پوست حالت چروک، رنگ، سفتی و ظاهر پوست را بهبود می دهد، در نتیجه شما شاهد کاهش تیرگی و بهبود ورم زیر چشم خواهید بود. این درمان باعث کاهش افتادگی و شلی پوست زیر چشم می شود. این روش درمانی موجب جوانسازی زیر چشم شده که تاثیر آن ماه ها ماندگاری دارد. همچنین پس از عمل جراحی و برداشتن چربی اضافی زیر چشم می توان به وسیله آراف فرکشنال سطح پوست را سفت تر و هموار کرد. این روش باعث می شود تا پوست به آرامی جمع شده و پف زیر چشم از بین برود یا کاهش یابد. با وجود این که با آر اف فرکشنال نمی توان پف زیر چشم را کامل از بین برد ولی اگر درمان به درستی انجام شود برای موارد پف خفیف، با جمع کردن پوست سبب می شود ظاهر کلی پلک و ناحیه گونه بهتر شود. این روش جای عمل بلفاروپلاستی را نمی گیرد اما وقتی به درستی انجام شود باعث بهتر شدن وضعیت زیر چشم ها می شود.

درمان پف زیر چشم با تزریق ژل

از روش های درمانی غیرتهاجمی که برای درمان پف زیر چشم می توان استفاده کرد، روش تزریق ژل می باشد. به این ترتیب بدون این که زیر تیغ جراحی بروید، تزریق ژل تاثیر بسزایی در چهره شما ایجاد می کند. کیفیت ژل های مخصوص زیر چشم دائما در حال پیشرفت می باشد و اکنون به کمک تزریق ژل راه حل های با کمترین میزان تهاجم برای رفع مشکل پوست زیر چشم موجود است. انتخاب روش تزریق ژل، جهت رفع پف و تیرگی زیر چشم به شدت پف کردگی، شکل، رنگ و ساختار بافت پوست بیمار بستگی دارد. هر بیمار ارزیابی شده و پزشک مناسب ترین روش را با توجه به انتظارات، نگرانی ها و نوع پوست بیمار طراحی می کند. طیف گسترده ای از انواع ژل وجود دارد که فرد می تواند آن را از این میان انتخاب کند.

در حال حاضر راحت ترین و بی خطرترین راه برای درمان پف زیر چشم استفاده از ژل های اسید هیالورانیک است. این نوع از ژل ها شامل رستیلین، بلوترو، ژویدرم و آلیاکسین است. تمام این محصولات مشابه هم بوده و فقط در غلظت محتویات تفاوت هایی دارند (مانند چگالی، ضخامت، جریان و غیره). انتخاب هر یک از این ژل ها نباید بدون آگاهی و درک صحیح از نحوه کارکرد، تاثیرگذاری و همچنین تفاوت های بیوشیمیایی این مواد باشد.

تزریق ژل یا تزریق چربی می تواند روی مشکل را بپوشاند و ظاهر پف را محو کند اما تزریق در زیر چشم می تواند خطرناک باشد و باید فقط توسط فرد متخصص که با این تکنیک آشنا است انجام شود. ژل های تزریقی مانند ژویدرم و رستیلین درمان های تزریقی کم تهاجمی هستند که به بهبود حلقه های سیاه و کاهش پف زیر چشم کمک می کند. با تزریق ژل، افزایش حجم در ناحیه زیر پف به وجود می آید که باعث هموار شدن پف زیر چشم می شود. پوست اطراف چشم ظریف و حساس است و کوچک ترین اشتباه پزشک می تواند سبب ناهمواری و عارضه در این ناحیه شود بنابراین برای تزریق ژل در این ناحیه باید حتما به پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کرد.

معمولا پزشک، ژل (هیالورونیک اسید) را زیر چشم و در ناحیه اتصال چشم به گونه تزریق می کند تا فرورفتگی ناخوشایند بین پف و گونه از بین برود. تزریق ژل در مطب و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود. ماندگاری نتایج از شش تا دو سال است. در مواردی که شدت پف زیاد است این روش کاربرد موفقی ندارد و جراحی بلفاروپلاستی توصیه می شود.

درمان پف زیر چشم با کربوکسی تراپی

تئوری پشتوانه این روش، دمیدن مقدار کمی دی اکسیدکربن در پلک پایین برای افزایش گردش جریان خون است. با این کار تورم کاهش یافته و اکسیژن وارد شده باعث بهبود پوست می شود. پس از 4 تا 6 جلسه درمانی با کربوکسی تراپی پلک پایین، بافت پلک، چین وچروک ها، تیرگی، تجمع عروق و بیرون زدگی چربی به طور قابل توجهی بهبود می یابد و پوست زیر چشم درخشنده تر به نظر می رسد. نتایج حاصل از این عمل دائمی نبوده و باید هر 6 تا 9 ماه تکرار شود.

درمان پف زیر چشم با بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی، شامل برداشتن بافت چربی اضافه از پلک های فوقانی و پائینی، سفت کردن پوست و عضلات، به منظور کاهش پف و چین وچروک است. نتایج برطرف کردن پف زیر چشم در این روش تقریبا دائمی است. در خلال عمل بلفاروپلاستی جراح یک شکاف زیر مژه ها و در چین های طبیعی اطراف چشم یا داخل پلک پایین (ترنس کنژکتیوال) ایجاد می کند. جراح چربی های اضافی و بیرون زده را برمی دارد و عضلات و پوست افتاده را کشیده و بخیه می کند. این عمل معمولا به عنوان یک عمل سر پایی شناخته می شود. جراحان بلفاروپلاستی پلک پایین را انجام می دهند تا بدین وسیله چربی، مایع و پوست اضافه پلک پایینی را از بین ببرند. در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از عمل پلک برای کاهش ورم و کبودی به کیسه ی یخ نیاز خواهید داشت. حدود ۵ تا ۶ روز پس از عمل بخیه ها برداشته خواهند شد. پس از ۲ هفته، کاملا التیام خواهید یافت و بیشتر کبودی و ورم زیر چشم نیز محو خواهند شد. جراحی مستلزم از بین بردن توده چربی می باشد که این امر می تواند ظاهر چهره را لاغر و استخوانی نشان دهد که در این صورت پس از انجام جراحی پلک پایین و برطرف کردن پف، با روش تزریق ژل یا چربی این حالت اصلاح شده و ظاهری بسیار طبیعی ایجاد می شود.

با این حال برخی بیماران باید ترکیبی از درمان های مختلف مانند جوانسازی با لیزر و تزریق ژل یا لیفت پلک را برای رفع پف پلک هایشان انجام بدهند. متخصصین کلینیک تخصصی پوست و لیزر هور، بعد از بررسی علل پف زیر چشم، بهترین روش و پلان درمانی را به شما پیشنهاد می دهند.

هزینه درمان پف و تیرگی زیر چشم

هزینه درمان پف و تیرگی زیر چشم پس از معاینه اولیه توسط پزشکان کلینیک هور و تعیین مناسب ترین روش مشخص می شود.

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون جراحی زیبایی، رادیولوژی و سونوگرافی، کنترل درد و ... بیابید و همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مزایای الکس سرد کوانتا برای لیزر موهای زائد

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

مشکلات پوستی بیماران مبتلا به ایدز

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

کرایولیپولیز چیست و چگونه موجب لاغری میشود؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

استرابيسم (انحراف چشم)

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

چه عواملی باعث کوچک شدن آلت تناسلی میشود؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

درمان منافذ باز پوست با پلاسما فرکشنال

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

زاويه دار كردن فک بدون جراحی

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

آیا باید به کودک روشهای مقابله با سو استفاده جنسی را بیاموزیم؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت