شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

سرطان سینه در مردان

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

مردان بعلت نا آگاهي از علائم سرطان سينه و يا احساس خجالت از طلب کمک در اثر اين بيماري جان خود را از دست مي دهند. سالانه حدود 250 مرد مبتلا به سرطان سينه در انگليس تشخيص داده مي شوند در حاليکه 70 نفر در اثر آن فوت مي کنند اما نيمي از مردان بيمار تا زماني که سرطانشان به مرحله پيشرفته نرسيده تشخيص داده نمي شوند. به گفته محققان در صورت تشخيص زود هنگام ، احتمال بهبود کامل در مرد مبتلا به سرطان سينه 75 تا 100 درصد است در حاليکه با پيشرفت اين ميزان به 30 درصد تنزل مي يابد.نگراني عمده اين است که بسياري از افراد در اين باره اطلاع کافي ندارند. معمولا مدت زمان بين مشاهده توده و مراجعه مردان به پزشک حدودا 16 ماه است. مشکل اين است که مردان چنين فکري نمي کنند.

اين بدان معني است که وقتي آنها بالاخره به بيمارستان مي رسند سرطان سينه آنقدر پيشرفت کرده که شانس زنده ماندن به ميزان زيادي تقليل يافته است. اما در صورتي که زود تشخيص داده شود درمان سرطان سينه در مردان نيز مانند زنان امکان پذير است.گفتگو با مردان مبتلا نشان داده است علاوه بر حمايت ، نياز ويژه به اطلاعات مربوط به جنس درزمينه سرطان سينه در مردان نيز وجود دارد. مردان از کمبود اطلاعات و حمايت رواني نيزشکايت دارند. نيازبه ايجاد پروتوکل هاي ملي براي اطلاع رساني و حمايت از مردان مبتلا به سرطان سينه نيز کاملا احساس مي شود.

گفته مي شود که از آنجا که سرطان سينه در مردان نادر است ، ابتلا به آن مي تواند باعث انزواي فرد از جامعه شود و از طرفي چون اين بيماري عمدتا در زنان ديده مي شود ، مردان مبتلا به آن را بيشتر از لحاظ روحي تحت تاثير قرار مي دهد. اين مشکلات نياز به اطلاع رساني و حمايت از اين بيماران را تاييد مي کند.اطلاع رساني از اين جهت حائز اهميت است که مردان بدانند چه وضعيتي نرمال محسوب مي شود و با مشاهده هرگونه تغيير هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند. سرطان سينه هرچه زودتر تشخيص داده شود ، درمانش آسانتر است.

چرا مردان به سرطان پستان دچار مي شوند ؟

بطور کلي مردان مانند زنان پستان ندارند اما داراي مقدار کمي بافت پستاني هستند. در واقع پستان هاي يک مرد مشابه با پستان يک دختر پيش از بلوغ بوده و داراي چند مجرا ست که توسط بافت پستان و بافت هاي ديگر احاطه شده اند.در دختران اين بافت در پاسخ به هورمون هاي زنانه رشد مي کند اما در مردان که چنين مقاديري از هورمون هاي زنانه را ترشح نمي کنند رشد اين بافت متوقف مي شود.اما بهر حال در مردان هم بافت پستاني محسوب مي شود و احتمال سرطاني شدن آن وجود دارد. در حقيقت مردان نيز به همان نوع از سرطان هاي پستان که در زنان وجود دارد ، مبتلا مي شوند سرطان ها ي درگير کننده قسمت هاي توليد و ذخيره شيردر پستان بسيار نادرند.

فراواني سرطان پستان در مردان

سرطان پستان در مردان بيماري خيلي نادري است. اين امر احتمالا مربوط به ميزان کمتر بافت پستاني و نيز اين واقعيت است که مردان مقادير کمتري از هورمون هايي همچون استروژن راکه مشخص شده ايجاد سرطان پستان در زنان را تحت تاثير قرار مي دهد ، توليد مي کنند. بهر حال از هر 100 مورد سرطان سينه تنها يک مورد آن در مردان مشاهده مي شود و درميان يک ميليون مرد تنها 10 نفر دچار اين بيماري مي شوند.

چه مرداني مستعد اين بيماري هستند؟

براي مردان زير 35 سال سن ابتلا به سرطان پستان بسيار ناد راست اما احتمال آن با بالا رفتن سن افزايش مي يابد. گفته مي شودکه مردان آفريقايي آمريکايي بيش از مردان سفيد پوست در معرض خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند. در واقع در برخي مناطق آفريقا سرطان پستان در مردان شايع تر است. روشن ترين موارد ابتلا به اين بيماري در مرداني ديده مي شود که در پاسخ به دارو يا هورمون درماني ، ياحتي ابتلا به عفونت ها و سموم ،دچار بزرگي غير طبيعي پستان (جينکوماستيا) شده اند. افراد مبتلا به يک بيماري ژنتيکي نادر بنام سندرم کلاين فلتر که يکي از نشانه هاي بيماري شان جينکوماستيا مي باشد بويژه مستعد به سرطان پستان هستند.

درمان سرطان سینه در مردان

سرطان پستان در مردان چقدر جدي است ؟

پزشکان گمان مي کردند سرطان پستان در مردان جدي تر از آن در زنان است اما اکنون بنظر مي رسد پيامدهاي آن در هر دو جنس مشابه است.مشکل عمده اين است که سرطان پستان در مردان اغلب ديرتر تشخيص داده مي شود و همانطور گفته شد يکي از دلائل آن اين است که مردان کمتر به وجود ناهنجاري در اين ناحيه مشکوک مي شوند.بعلاوه بافت کوچک پستاني در آنها خيلي نامحسوس است و اين مسئله تشخيص زود هنگام سرطان را دشوار مي سازد و لذا منجر به گسترش سريع تومور مي شود بطوريکه همه بافت را فرا مي گيرد.

نشانه هاي سرطان پستان در مردان

نشانه هاي اين بيماري در مردان مشابه علائم ديده شده در زنان است. اکثر سرطان هاي پستان در مردان زماني تشخيص داده مي شوند که فرد وجود يک توده راروي قفسه سينه يا فرورفتگي نوک سينه به طرف داخل را احساس مي کند.اما برخلاف زنان مردان زماني به پزشک مراجعه مي کنند که نشانه ها پيشرفت کرده و اغلب خونريزي از نوک سينه و ناهنجاري ها در پوست ناحيه سرطاني بوجود آمده است. در بسياري از اين مردان در اين حالت سرطان به غدد لنفاوي گسترش يافته است.

تشخيص سرطان پستان در مردان

همان تکنيک هاي مورداستفاده براي تشخيص بيماري درزنان شامل معاينه با دست ، ماموگرافي ، و بيوپسي در مردان نيز بکار مي روند. اکثر مردان فکر نمي کنند دچار سرطان سينه شوند و تشخيص اين بيماري معمولا موجب حيرت آنها مي شود.سرطان پستان آخرين وضعيتي است که ممکن است به ذهنشان خطور کند. حتي پزشکان نيز انتظار دارند بيمار مبتلا به سرطان سينه زن باشد. و اغلب به هنگام خواندن نام بيمار ابتدا کلمه خانم را ذکر مي کنند.همانطور که گفته شد سرطان سينه در مردان نادر است اما مردان تومورهاي بزرگ تر ي دارند و موارد بيماري آنها جدي تر از بيماري در زنان است. محققان نمي دانند که آيا علت ، تهاجمي تر بودن سرطان پستان در مردان و يا مراجعه ديرتر مردان به پزشک است.

خطرات مربوط به سرطان پستان در مردان به ميزان قابل توجهي با خطرات اين بيماري در زنان متفاوت است. براي زنان فاکتورهاي عمده شامل تاريخچه خانوادگي ، قرار گرفتن در معرض هورمون ها در طول زندگي ، و سن در مراحل بيولوژيک متفاوت مانند اولين دوره قاعدگي ، زايمان و يائسگي است.گرچه بسياري از تومورها در مردان هورموني هستند (و پس از جراحي با مسدود کننده هاي هورموني مانند تاموکسي فن ، دارويي که در زنان زياد مورد استفاده قرارميگيرد) اين بيماري بيشتر مردان بالاتر از 65 سال را درگير مي کند و در ميان مردان جوان بسيار نادر است.اين سرطان در مردان با ناهنجاري هاي پستان و بيضه ، نازايي و سندرم کلاين فلتر (يک ناهنجاري ژنتيکي که در آن مردان يک يا تعداد بيشتري کروموزوم ايکس اضافي دارند) ارتباط دارد. سندرم کلاين فلتر اغلب بوسيله جينکوماستيا (بزرگي غير طبيعي بافت پستان) مشخص مي شود که مي تواند يک ريسک فاکتور ابتلا به سرطان پستان محسوب شود.

با توجه به ميزان پايين سرطان پستان در مردان قاعدتا بررسي توسط خود فرد از نظر وجود توده بنظر کافي است زيرا تشخيص توده درقفسه سينه مردان بسيار آسان است.همچنين مردان مي توانند از لحاظ داشتن ژن BRAC2 ، ژني که يک ريسک فاکتور شناخته شده براي مردان و زنان است ، تحت آزمايش ژنتيکي قرار گيرند. مرداني که داراي فرزند هستند بويژه اگر دختردارند بيشتر تمايل دارند که اين آزمايش را انجام دهند.

درمان

همان چهار درمان سرطان در زنان شامل جراحي ، پرتودرماني ، شيمي درماني ، هورمون درماني براي مردان نيز تجويز مي شود. يک تفاوت عمده اين است که مردان مبتلا به سرطان پستان خيلي بهتر از زنان به هورمون درماني پاسخ مي دهند.بسياري از سرطان هاي پستان گيرنده هاي هورموني دارند که جايگاه هاي خاص برروي سلولهاي سرطاني هستند که هورمون هاي خاص مانند استروژن مي توانند در آنجا عمل کنند. مردان بيش از زنان داراي اين گيرنده ها هستند که اين امر هورمون درماني را موثرتر مي سازد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع جراحی دیسک کمر به روش بسته و روش باز

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

دوران نقاهت بعد از جراحی زیبایی سینه

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

آیا لیزر موهای زائد کرکی مؤثر است؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

درد ها و مشکلات تمامی خانم ها

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

مشكلات پوستی همراه با مصرف کورتون

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

چه مقدار کرم؟

دکتر محمد شیزرپور [ متخصص پوست و مو ]

رفع چربی مو و خارش پوست سر

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

لک صورت یا ملاسما

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

جوراب ضد آمبولی یا آنتی ترمبیوز چیست؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت