دکتر علی نقره کار - متخصص درد

چه عواملی باعث سیاتیک می شود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

سیاتیک (sciatica) به دردی گفته می شود که در طول مسیر عصب سیاتیک که از پایین کمر منشعب شده و به ران ها، باسن و پاها می رسد، امتداد می یابد. معمولاً سیاتیک تنها بر یک طرف بدن تأثیر می گذارد. سیاتیک در اکثریت موارد زمانی اتفاق می افتد که دچار بیرون زدن دیسک (فتق دیسک)، خار استخوانی در ستون فقرات و یا تنگی کانال نخاعی می شوید که در نتیجه آن بخشی از عصب ستون فقرات تحت فشار قرار می گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

حاصل این وضعیت التهاب، درد و اغلب کمی بی حسی در یکی از پاها است. اگر چه درد مربوط به سیاتیک ممکن است شدید باشد اما در اکثر موارد بدون درمان های جراحی ظرف چند هفته بهبود می یابد. افرادی که سیاتیک شدید دارند و علائمی مانند ضعف شدید پا و یا تغییر وضعیت کنترل مثانه یا روده را تجربه می کنند، ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند.

تشخیص و درمان درد سیاتیک در کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار قابل انجام است. در حال حاضر درمان درد انتشاری از کمر به پاها (سیاتیک) توسط دکتر نقره کار با جدید ترین و موثرترین متد های صورت می پذیرد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 88670088 - 021 ارتباط برقرار نمایید.

علائم و نشانه های سیاتیک چیست؟

دردی که از پایین ستون فقرات به باسن و پا می زند مشخصه اصلی سیاتیک است. ممکن است تقریباً در هر جایی در طول مسیر عصب تحت فشار، احساس ناراحتی داشته باشید اما احتمال ناراحتی از پایین کمر تا باسن و پشت رانها بیشتر است. درد سیاتیک ممکن است بسیار متفاوت باشد و از درد خفیف تا درد سوزشی تیز یا ناتوان کننده می تواند تجربه شود. گاهی اوقات درد ممکن است شبیه شوک الکتریکی احساس شود.

ممکن است درد سیاتیک هنگام سرفه کردن یا عطسه کردن بدتر شود و نشستن طولانی مدت علائم را تشدید می نماید. معمولا تنها یک طرف بدن درگیر است و فرد دچار بی حسی، مور مور یا گزگز و یا ضعف عضلات پا شوند. همچنین ممکن است در یک ناحیه از پا درد داشته باشید و بی حسی را در بخش دیگری از پا تجربه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

موارد خفیف سیاتیک معمولاً به مرور زمان بهبود می یابد. در صورتی که با اقدامات مراقبتی در خانه نتوانستید این علایم را برطرف کنید یا در صورتی که درد بیش از یک هفته طول کشیده است، یا در صورتی که درد شدید است یا به صورت پیش رونده بدتر می شود به پزشک مراجعه کنید. در موارد زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

عوارض و خطرات سیاتیک | کلینیک درد دکتر علی نقره کار

چه عواملی باعث سیاتیک می شود؟

سیاتیک زمانی اتفاق می افتد که عصب سیاتیک تحت فشار قرار گرفته است که معمولاً به دنبال بیرون زدن دیسک ستون فقرات و یا رشد بیش از حد استخوان (خار استخوانی) در مهره های کمر اتفاق می افتد. در موارد نادر ممکن است عصب در اثر وجود یک تومور تحت فشار قرار گرفته باشد یا در اثر بیماری هایی مانند دیابت آسیب دیده باشد.

عوامل زمینه ساز سیاتیک چیست

سن

تغییرات مرتبط با افزایش سن در ستون فقرات (مانند خار استخوانی و بیرون زدگی دیسک) متداولترین عامل سیاتیک است

چاقی

وزن اضافی بدن فشار زیادی بر ستون فقرات وارد می کند و امکان تغییراتی در ستون فقرات که باعث تحریک سیاتیک می شود را فراهم می آورد

شرایط فیزیکی شغل

مشاغلی که در آنها باید دائماً خم شوید، اجسام سنگین بلند کنید یا به مدت طولانی وسیله نقلیه برانید، احتمال سیاتیک را افزایش می دهند. با این حال شواهد قطعی در مورد این ارتباط وجود ندارد.

نشستن به مدت طولانی

افرادی که مدت طولانی می نشیند یا سبک زندگی کم تحرک دارند احتمال بیشتری دارد که دچار سیاتیک شوند.

دیابت در بیماران دیابتی، توانایی استفاده از قند خون در بدن بیمار دچار اختلال میشود و موجب این میشود که خطر آسیب دیدن عصب افزایش یابد.

عوارض و خطرات سیاتیک

اگر چه بیشتر افراد بدون درمان، درد سیاتیکشان کاملاً بهبود می یابد اما درد سیاتیک ممکن است نشاندهنده آسیب به این عصب باشد.
در موارد زیر باید فورا به پزشک مراجعه کنید :

پیشگیری از سیاتیک

همیشه امکان پیشگیری از سیاتیک وجود ندارد اما اقدامات زیر می تواند نقش مهمی در پیشگیری از سیاتیک و محافظت از کمر داشته باشد:

ورزش منظم

برای حفظ قدرت عضلات کمر باید توجه ویژه ای به ورزش منظم داشته باشید. عضلات شکم و پایین کمر برای حفظ حالت درست بدن بسیار مهم هستند. در مورد ورزش های مناسب از پزشک سؤال کنید.

حفظ حالت مناسب بدن هنگام نشستن

هنگام نشستن بر روی صندلی، صندلی ای انتخاب کنید که پشتی و تکیه گاه مناسبی برای کمر داشته باشد و دسته های مناسبی برای استراحت دست ها و چرخهایی برای چرخیدن صندلی داشته باشد. برای حفظ انحنای نرمال کمر یک بالش کوچک یا حوله لوله شده در ناحیه پایین کمر بگذارید. زانوها باید همتراز با رانها باشند.

حفظ حالت مناسب بدن هنگام ایستادن

در صورتی که مدت طولانی باید بایستید، هرازگاهی یک پای خود را بر روی چهار پایه یا جعبه کوچکی بگذارید. هنگامی که شیء سنگین را بلند میکنید وزن آن را بر روی پاهای خود تحمل کنید و وزن آن را بر ناحیه کمر نیندازید. هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها خم نشوید. تنها زانوها را خم کنید، دقت داشته باشید کمر تان صاف باشد. بار را تا حد ممکن نزدیک به بدن نگه دارید. از بلند کردن و چرخیدن هم زمان پرهیز کنید. تا حد ممکن هنگام بلند کردن اشیای سنگین از اطرافیان کمک بگیرید.

تشخیص سیاتیک چگونه است؟

پزشک در معاینه فیزیکی قدرت عضله و واکنش آن را بررسی می کند. برای مثال ممکن است از شما خواسته شود بر روی پنجه یا پاشنه راه بروید و در حالی که به پشت خوابیده اید پای خود را بلند کنید. درد حاصل از سیاتیک معمولاً در هنگام این فعالیت ها بدتر می شود.

تست ها و آزمایش ها

در بسیاری از افراد در عکس پرتوی ایکس یا انواع دیگر عکس برداری بیرون زدگی دیسک یا خار استخوانی شناسایی می شود در حالی که ممکن است بیمار هیچ علائمی نداشته باشد. معمولاً پزشک این آزمایش ها را تجویز نمی کند مگر این که درد شدید باشد یا ظرف چند هفته بهبود نیافته باشد.

روش های درمان سیاتیک چیست؟

در صورتی که درد سیاتیک با اقدامات مراقبت در منزل بهبود نیافت، ممکن است برخی از درمان های زیر توصیه شود:

1- داروها

داروهایی که برای درد سیاتیک ممکن است تجویز شوند عبارتند از:

2- درمانهای فیزیکی

پس از این که درد حاد سیاتیک بهبود یافت، پزشک ممکن است برنامه توان بخشی برای کمک به پیشگیری از آسیبها و دردهای آتی توصیه نماید. این درمان ها معمولاً شامل ورزش های اصلاحی، ورزش های تقویت کننده عضلات پشتیبانی کننده کمر و بهبود انعطاف پذیری بدن می باشد.

3- تزریق استروئید

در برخی موارد ممکن است پزشک توصیه کند تزریق کورتیکو استروئید در ناحیه پیرامون ریشه عصبی درگیر، انجام شود. کورتیکو استروئیدها با برطرف کردن التهاب پیرامون عصب تحریک شده، به کاهش درد کمک می کنند. معمولاً با این درمان تا چند ماه بعد درد برطرف می شود. تزریق کورتیکواسترویید موجب افزایش خونرسانی به عصب آسیب دیده شده و فاکتورهایی که موجب التهاب عصب شده توسط خون شسته میشوند و اکسیژن بیشتری به عصب میرسد که فرایند ترمیم عصب آسیب دیده را نتسریع می کند.

4- جراحی

این روش درمانی معمولاً در شرایطی انجام می شود که عصب تحت فشار باعث ضعف قابل توجه، از دست دادن کنترل مثانه یا روده و یا درد پیشرونده شده است یا با درمان های دیگر درد بهبود نیافته است. در صورتی که خار استخوانی باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب شده باشد طی یک عمل جراحی، استخوان زاید برداشته میشود و در صورتی که فتق دیسک عامل آن باشد، ممکن است عمل جراحی دیسک انجام شود. در مواردی که دیسک خفیف تا متوسط باشد ممکن است با روشهای بسته از جمله لیزر، ازن، دیسکوژل بیرون زدگی دیسک اصلاح شده و فشار از روی عصب برداشته شود اما در موارد شدیدتر نیاز به عمل جراحی باز می باشد.

درمان های خانگی و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی برای سیاتیک

در بیشتر افراد اقدامات خود مراقبتی برای بهبود سیاتیک کفایت می کند. توجه داشته باشید اگر چه استراحت به مدت یکی دو روز باعث بهبود درد می شود اما عدم تحرک طولانی مدت درد را تشدید می نماید.
اقدامات دیگری که می توانید در خانه انجام دهید عبارتند از:

کمپرس سرد - به عنوان اولین اقدام چند قطعه یخ را در داخل دستمال تمیزی بپیچید و آن را به مدت 20 دقیقه بر روی ناحیه دردناک قرار دهید. این کار را چند مرتبه در روز انجام دهید. هرگز یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار ندهید.
کمپرس گرم - پس از چند روز کمپرس گرم استفاده کنید. برای این منظور می توانید از کیسه آب گرم یا حوله گرم استفاده کنید. اگر درد ادامه داشت می توانید کمپرس گرم و سرد را به نوبت استفاده کنید.
حرکت کششی - ورزش ها و حرکات کششی پایین کمر به بهبودی کمک کرده و فشار را از ریشه عصبی برمی دارد. از پریدن، خم شدن یا تغییر وضعیت ناگهانی در هنگام حرکات کششی خودداری کنید و هر حرکت کششی را حداقل 30 ثانیه حفظ کنید.
داروهای بدون نسخه - برای کاهش درد می توانید مسکن هایی مانند ایبوپروفن مصرف نمایید.

طب جایگزین

طب سوزنی - در طب سوزنی سوزن های بسیار نازکی در نقاط خاصی از بدن وارد پوست می شود. برخی پژوهش ها نشان می دهند طب سوزنی می تواند به کاهش درد کمر کمک کند در حالی که برخی پژوهش های دیگر نتایج متناقضی نشان می دهند. در صورتی که می خواهید طب سوزنی انجام دهید حتماً این کار را تنها نزد متخصص مجرب و ماهر انجام دهید.
کایروپراکتیک - مانور دستی یکی از اَشکال درمان کایروپراکتیک است که برای درمان محدودیت حرکت ستون فقرات انجام می شود. هدف از این کار بازگرداندن دامنه حرکتی و در نتیجه بهبود عملکرد و کاهش درد است. مانور دستی ستون فقرات به نظر می رسد به عنوان درمان استاندارد برای درد پایین کمر روش مطمئن و مؤثری است اما ممکن است برای دردهای تیر کشنده و امتدادی مناسب نباشد.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

چگونه برای مراجعه به پزشک آماده شوید؟

همه افرادی که سیاتیک دارند نیاز به درمان پزشکی ندارند. اما اگر علائم شما شدید است یا بیش از یک ماه طول کشیده است باید به پزشک مراجعه کنید. اقداماتی که برای کمک به تشخیص درست باید پیش از آن انجام دهید به صورت زیر است:

اگر به درد دیسک کمر مبتلا هستید، و مایلید بدون برش جراحی و عوارض عمل باز دیسک کمر، همچنین بدون طی دوران نقاهت طولانی به درمان درد خود بپردازید، برای دیدن فیلم نحوه جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مکمل ها و غذاهای ورزشی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

عوامل ایجاد پای پرانتزی یا ژنوواروم

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

نکاتی که باید پیش از جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی بدانید

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

خواندن ، یکی از شستشو دهنده های مغز

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

افسردگي پس از زايمان

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

معایب و مزایای کرم های کورتون دار

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

این گونه سال ها جوان تر شوید

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

رژیم نوین برای کاهش فشار خون ( بخش سوم )

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

بیش فعالی کودکان

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت