شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

مراقبت های روزانه یا روتین پوستی چیست؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

با توجه به افزایش سن، پوست شما نیاز به رسیدگی بیشتری پیدا می کند و این کار نیازمند صبر و تداوم است. روتین پوستی، همان مراقبت های پوستی است که افراد می توانند در خانه انجام دهند تا پوست شاداب و جوان تری داشته باشند. گرفتن نتیجه مناسب در گرو انجام روتین پوست به صورت مداوم است. قبل از این که روتین مراقبتی برای پوست خود را شروع کنید، لازم است نوع پوست خود را تعیین کنید و براساس آن انواع شوینده، تونر، سرم و آبرسان (Hydration cream) مناسب پوست خود را انتخاب کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع پوست

پوست طبیعی یا نرمال

  1. اصولا پوست معمولی، یکدست و نرم است.
  2. همه چیز در پوست طبیعی متعادل و نرمال هست. این نوع از پوست نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است.
  3. بیش از حد حساس نیست و به هر چیزی که روی پوست استفاده می شود، واکنش نشان نمی دهد.

پوست چرب

  1. پوست چرب، براق و روغنی است و ممکن است منافذ باز نیز داشته باشد.
  2. پوست های چرب معمولا دارای غدد چربی بزرگ بوده و به همین دلیل پوست چربی اضافی تولید می کند.
  3. این نوع پوست ها معمولا مستعد جوش زیر پوستی، سرسیاه و التهابی هم هستند.

پوست خشک

  1. اگر پوست شما بعد از شست وشو احساس خشکی، کشیدگی و خارش می کند، پوست شما خشک است.
  2. پوست خشک، پوست پوست، زبر و زمخت است.
  3. این پوست مستعد پیری زودرس نیز می باشد.

پوست ترکیبی

پوست حساس

5 نوع مختلف پوست

شکل 1 انواع مختلف پوست

1- پاک کننده ها و شست وشو

شستن صورت اولین و اساسی ترین مرحله در انجام روتین پوست است. پوست ما هر روز با آلودگی های محیطی، خاک و سایر عوامل در تماس است که باید به آرامی آن ها را از روی پوست برداشت.

شوینده ی پوست خود را براساس نوع پوست خود انتخاب کنید:

یک شوینده یا میسلار واتر مناسب، پوست شما را از کثیفی و ناخالصی ها (و حتی آرایش) پاک می کند، بدون این که چربی طبیعی پوست را از بین ببرد یا در پوستتان احساس کشیدگی و خشکی کند. اگر آرایش دارید بهتر است از تکنیک شست وشوی دوگانه یا دابل کلینزینگ استفاده کنید. شست وشوی دوگانه به این شکل است که اول با یک روغن یا شیرپاک کن آرایش خود را پاک می کنید، روغن پاک کننده آرایش، آرایش را به راحتی در خودش حل می کند، بدون این که نیاز باشد به پوست فشاری وارد کنید، بنابراین می تواند بهترین انتخاب برای پوست خشک باشد. پس از این مرحله با یک شوینده مناسب یا با فوم شست وشو صورتتان را از روغن پاک می کنید و آبکشی می کنید. این مرحله را هم می توان با دست انجام داد هم با فیس براش. البته چشم هایتان را باید با شوینده مخصوص چشم شست وشو دهید.

طریقه استفاده از روغن پاک کننده آرایش

شکل 2 نحوه استفاده از روغن پاک کننده صورت

دقت کنید بعد از پاک کردن آرایش باید مرحله آبکشی را حتما رعایت کنید چون اگر به یک فوم خالی و دستمال مربوط بسنده کنید بعد از مدتی پوست شما دچار مشکل خواهد شد. شست وشو پوست شما را برای مراحل بعدی مراقبت از پوست آماده می کند، به این معنی که محصولاتی مانند سرم ها و مرطوب کننده ها (Moisturizer) بهتر جذب می شوند.

عملکرد میسلار واتر

شکل 3 عملکرد میسلار واتر

2- تونرها

قدم دوم استفاده از تونر است. تونرها علاوه بر این که آلودگی باقی مانده بر پوست پس از شست وشوی صورت را از بین می برند، به سایر محصولات روتین شما کمک می کنند تا بهتر جذب شوند و PH پوست شما را نیز متعادل می کنند. تونر ها براساس ترکیبات تشکیل دهنده خود می توانند تاثیرات مختلف داشته باشند. تونرها ممکن است آبرسان، روشن کننده یا تنظیم کننده چربی پوست باشند.

تونرهایی که بر پایه الکل هستند، چربی های اضافه پوست را می گیرند. تونرهای امروزه تکامل یافته تر از گذشته هستند، آن ها با مواد مغذی ادغام شده اند تا اثر بهتری بر روی پوست داشته باشند. تونرها دارای مواد خاصی هستند که در فرمولاسیون آن ها از مواد مغذی مورد نیاز پوست استفاده شده است که دیگر محصولات پوستی فاقد آن ها هستند.

معمولا تونرها می توانند حاوی مواد زیر باشند:

الف- اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی برای از بین بردن سلول های مرده پوستی و بهبود بخشیدن پوست آسیب دیده در برابر آفتاب

ب- اسید هیالورونیک برای تقویت هیدراتاسیون پوست، کم کردن تعرق پوست، درمان چین وچروک های ریز

ج- گلاب و چای سبز برای آرام کردن سوزش و کاهش قرمزی با خاصیت ضدالتهابی، ویتامین E و C به عنوان آنتی اکسیدان برای مقابله با رادیکال های آزاد

تونر را بلافاصله بعد از شست وشو بر روی صورت استفاده کنید. روش استفاده از تونر بسیار ساده است، پنبه را به محلول تونر خانگی یا کارخانه ای آغشته کنید و روی صورت خود بکشید و صبر کنید تا خشک شود.

تونر پوستی

شکل 4 تونر

3- سرم ها

سرم ها تقویت کننده های پوست هستند که از نظر بافت نسبت به کرم ها سبک تر و از نظر سایز مولکولی بسیار ریزتر هستند، بنابراین به عمق بیشتری از پوست نفوذ می کنند. برای هر نوع پوست باید سرمی متناسب با مشکلات خاص آن پوست انتخاب کرد. سرم ها دارای ترکیبات فعالی هستند که لکه های تیره و چروک ها را از بین می برند. برای نتیجه ی بهتر، سرم را صبح ها در روتین پوستی خود قرار دهید. حتی اگر مشکل خاصی ندارید نیز بهتر است سرم ها را در روتین خود قرار دهید.

سرم ها داری مواد زیر هستند:

الف- اسیدهیالورونیک برای حفظ هیدراتاسیون و تقویت عملکرد درست لایه های پوست

ب- ویتامین C برای کمک به درخشان تر شدن پوست و کاهش لکه های تیره با استفاده مداوم

ج- رتینول، ویتامین B3، پپتیدها برای تحریک تولید کلاژن و الاستین

د- گوگرد کلوئیدی، نیاسینآمید برای کاهش قرمزی و تحریک با کاهش التهاب و بهبود آکنه با اثرات ضدمیکروبی آن

استفاده از سرم کاملا اختیاری است. اگر پوستتان به هیچ سرمی نیاز ندارد می توانید از آن صرف نظر کنید.
بعد از استفاده از سرم باید مدتی صبر کنید تا سرم کاملا جذب پوست شود. (به صورتتان دست بزنید اگر خیس بود کمی صبر کنید تا خشک شود و اگر خیس نبود مرحله بعد را انجام دهید.)
سعی نکنید سرم ها را با مرطوب کننده خود ترکیب کنید. در این صورت توانایی جذب سرم را به میزان زیادی کاهش می دهید. محصولات باید یکی یکی استفاده شوند.
سرم ها را نمی توان در هر زمانی استفاده کرد و براساس ترکیبات آن ها زمان مصرف آن ها نیز متفاوت است. به طور مثال صبح زمان بهتری برای مصرف آنتی اکسیدان ها است زیرا پوست شما را از آلودگی محیط محافظت می کنند. همچنین بعضی از ترکیبات بهتر است شب استفاده شوند. به عنوان مثال “رتینول ها در برابر آفتاب پایدار نیستند و در صورت استفاده در روز خاصیت آن ها از بین می رود.”
حتما این نکته را مد نظر قرار دهید که اگر پوست چرب دارید از سرم های بر پایه آب و اگر پوست خشک دارید از سرم های بر پایه روغن استفاده کنید.

سرم‌های پوستی

شکل 5 سرم های پوستی

چه زمانی از سرم استفاده کنیم؟

بعد از پاکسازی (شوینده یا تونر) و قبل از آبرسان و مرطوب کننده.

4- مرطوب کننده یا آبرسان

ممکن است فکر کنید چون جوان هستید یا پوست بدون مشکل یا خیلی چربی دارید پس نیاز به مرطوب کننده ندارید اما باید بدانید که همه انواع پوست هر روز به یک مرطوب کننده مناسب نیاز دارند چرا که به طور طبیعی توانایی حفظ رطوبت پوست با افزایش سن و همچنین فعالیت های روزانه مخصوصا شست وشوی روزانه کاهش می یابد.

اساسی ترین کار یک مرطوب کننده، آبرسانی و نرم کردن پوست است. اساس کار مرطوب کننده ها این است که با نفوذ به لایه های زیرین پوست، مانع از دست رفتن رطوبت از طریق لایه های بیرونی و همچنین حفظ چربی طبیعی پوست است. علاوه بر این مرطوب کننده ها دارای روغن های حاوی سرامید هستند که به ساختار پوست نیز کمک می کند. پوست به طور طبیعی توانایی حفظ رطوبت را ندارد و فعالیت های روزانه مانند شست وشو می تواند باعث جلوگیری از خشکی آن شود. همه پوست ها به مرطوب کننده نیاز دارند، با توجه به نوع پوست خود باید از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

اساس کار مرطوب کننده‌های پوستی

شکل 6 اساس کار مرطوب کننده های پوستی

با توجه به نوع پوست خود باید آبرسان یا مرطوب کننده مورد نیاز پوست خود را استفاده کنید. بعضی محصولات هم آبرسان هستند و هم مرطوب کننده اما برخی دیگر فقط یکی از این دو نوع هستند. آبرسان ها آب مورد نیاز پوست را به آن بر می گردانند و مرطوب کننده ها باعث ایجاد یک لایه روی پوست می شوند که آب و رطوبت پوست از آن خارج نشود. اگر پوست به شدت دهیدراته ای دارید می توانید ابتدا از آبرسان و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید.

چگونه از مرطوب کننده استفاده کنیم؟

در حالی که هنوز پوست شما بعد از شست وشو با شوینده صورت مرطوب است (در صورتی که از تونر و سرم استفاده می کنید، بعد از استفاده از این محصولات) کرم روز یا شب خود را به صورت بمالید، در این حالت رطوبت پوست بیشتر حفظ می شود. اگر آکنه دارید یا پوست شما چرب است از ژل کرم یا مرطوب کننده بر پایه آب استفاده کنید.

5- کرم ضدآفتاب

همه متخصصین پوست در این مورد اتفاق نظر دارند که ضدآفتاب ، مهمترین محصول مراقبت از پوست است. استفاده روزانه و مداوم از ضدآفتاب به جلوگیری از خطوط ریز، چین وچروک و ایجاد تغییر در منافذ با گذشت زمان کمک می کند.

6- استفاده از کرم دور چشم

توجه به سن و وضعیت پوست دور چشم خود باید از یک کرم یا سرم دور چشم استفاده نمایید که بهتر است در روتین روز از نوع اس پی اف دار آن به پوست دور چشم خود بزنید.

کرم دور چشم

شکل 7 کرم دور چشم

سایر نکات مراقبتی روزانه پوست

  1. سیگار نکشید چون می تواند پوست شما را پیر کرده و آن را زرد و خشک کند.
  2. مرتب ورزش کنید.
  3. با آرایش نخوابید آرایش می تواند منافذ شما را مسدود کند و منجر به جوش و لک های پوستی شود.
  4. تغذیه مناسب داشته باشید و غذاهای سرخ کرده را به حداقل برسانید.
  5. خواب کافی داشته باشید.
  6. کاهش استرس
  7. به پوست خود زیاد دست نزنید، مخصوصا به جوش
  8. از هد بندهای محکم یا کلاه های پشمی استفاده نکنید که باعث تحریک پوست شما می شود.

نکته مهم در مراقبت از پوست این است که محصولات را به ترتیب قوام باید مصرف کنید، به عنوان مثال: پاک کننده، تونر، سرم و در مرحله آخر قبل از مرطوب کننده.

ترتیب مراحل استفاده از محصولات پوستی

شکل 8 ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوستی

اکنون که همه نکات مربوط به مراقبت از پوست را می دانید، همه این مراحل اجباری نیست و می توانید بعضی از آن ها را از روتین خود حذف کنید. با توجه به این که بعضی از این مراحل را کافی است فقط هفته ای یک یا دو بار انجام دهید، هر کاری که به حفظ زیبایی شما کمک کند رضایت شما را از خودتان بیشتر می کند. با انجام مراقبت های روزانه پوستی دیگر پوستی جوان و شاداب و برای شما آرزو نخواهد بود. رعایت همین نکات ساده و ابتدایی می تواند زیبایی و سلامت پوست شما را تحسین برانگیز کند.

برنامه روتین روزانه پوستی هر فرد با فرد دیگر براساس نوع پوست و احیانا مشکلات پوستی مانند لک، جوش و غیره کاملا متفاوت است و بهتر است قبل از خرید به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا هم نوع پوست شما را تشخیص دهد و هم بهترین گزینه ها و برندهای موجود در بازار و مناسب پوستتان را مشخص کند.

طراحی سایت شخصی بستری را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با استفاده از آن کسب و کار، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را در دنیای وب معرفی نمایید. شما می تواند ساخت وب سایت خود را به ما بسپارید و در قبال آن به طور چشمگیری با افزایش رتبه سایت خود مواجه شوید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

فراموشی همیشه هم بد نیست

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

عکس دندان ، عصای دست دندانپزشک

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

سوالات رایج و دانستنی های لازم پس از عمل هیدروسل

دکتر محمد رضا قرائتی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

تشخیص بیماریهای مزمن کبد با تکنیک جدید سونوگرافی

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

تغییرات فیزیکی دوران قاعدگی در پستان

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

تزريق بوتاكس براى درمان تعريق بيش ازحد

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

خطرات سونوگرافی داپلر در بارداری

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

کربوکسی تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

آیا ابروهای کاشته شده می ریزند؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت