دکتر مینا رضایی - کوچینگ سلامت

تغذیه برای گروه‌های سنی مختلف

دکتر مینا رضایی [ کوچینگ سلامت ]آدرس وب سایت : www.drminarezaei.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مردوایج ، نبش چهارراه رسالت جنوبی ، مجتمع مرداویج ، طبقه 4 تلفن مطب : 36681564 - 031

نیاز انسان به خوراک یکی از احتیاجات طبیعی یا فیزیولوژیک است که مهم ترین عامل بقای زندگی و طول عمر می باشد. احتیاج به خوراک، دائمی است و ارگانیسم را مجبور می کند تا برای بدست آوردن خوراک و رفع گرسنگی کوشش کند. تغذیه صحیح رشد را میسر می سازد؛ به تندرستی و طول عمر می انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می گردد.

غذای انسان باید شامل پروتئینها، چربی ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی، ویتامین و آب باشد تا رشد و سلامت یاخته های بدن تأمین شود. این مواد با تغییراتی که در لوله گوارش حاصل می کنند؛ قابل جذب می شوند و برای تأمین نیازهای حیاتی مورد استفاده یاخته های بدن قرار می گیرند؛ و ضامن بقا هستند. در این مطلب به بررسی تغذیه در نوزادان و سالخوردگان می پردازیم و نقش تغذیه صحیح را در این رده های سنی بررسی می کنیم.

شرکت سوشانس به عنوان یک سازمان در زمينه صنعت سلامت و تندرستي انسان و محیط زیست با 4 زير شاخه گردشگري تندرستي، تندرستی محل كار، آب درمانی و اسپا در حال فعاليت است. کوچینگ سلامت سوشانس، یکی از مراکز مدرن و پیشرفته در اصفهان است که با ارائه خدمات رژیم درمانی، و بکارگیری روشهایی برای لاغری در خدمت مراجعین گرامی می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36681564 - 031 تماس حاصل فرمایید.

تغذیه نوزاد و اهمیت آن

شیر مادر غذایی ایده آل برای رشد و تکامل نوزادان و بهترین شروع برای آنان است. شیر مادر ترکیب منحصر به فردی از مواد مغذی و سایر مواد غذایی مهمی است که می تواند با کاهش ریسک ابتلا به عفونت، آسم، اگزما و سایر آلرژی ها از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری کند. همچنین پژوهش ها نشان می دهد تغذیه با شیر مادر ریسک ابتلا به فشار خون بالا و چاقی در کودکی، نوجوانی و بزرگسالی را کاهش می دهد که این امر موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مزمن همچون دیابت تیپ 2، امراض قلبی و سکته در آینده می شود. همچنین شیردهی، به مادران در بازگشت به وزن پیش از بارداری و کاهش ریسک برخی سرطان ها کمک می کند. شیر مادر غذایی طبیعی، بهداشتی، مناسب و ارزان برای نوزادان است.

توصیه می شود که نوزادان در شش ماهه ی اول زندگی فقط با شیر مادر تغذیه شوند. تغذیه با شیر باید تا 12 ماهگی ادامه یابد و تا زمانی که نوزاد و مادر بخواهند آن را ادامه دهند، طول بکشد. در اواخر شش ماهگی، غذاهای جامد همچون غلات غنی شده با آهن برای نوزادان، گوشت پوره، سویا، حبوبات و پس از آن سبزیجات، میوه، و سایر مواد غذایی را می توان به غذای نوزاد افزود. تا 12 ماهگی، بایستی نوزاد انواع مختلف غذاهای مغذی را همراه با مابقی اعضای خانواده مصرف کند. به غذاهای مکمل نباید نمک یا شکر افزوده شود. .برای مادران بسیار مهم است که در زمان شیردهی تغذیه مناسبی داشته باشند.

مادران تازه ممکن است با بی خوابی و نیز نیاز زیاد به مواد غذایی دست و پنجه نرم کنند.کمک به مادران در وعده های غذایی و کارهای روزانه می تواند مفید باشد. پرستاران بهداشت اطفال، مشاوران شیردهی، پزشکان و سایر متخصصان بهداشت می توانند کمک های لازم را در زمانی که مادران و خانواده ها هرگونه مشکلی در تغذیه نوزادان داشته باشند، فراهم آورند.

اصول تغذیه

تغذیه سالخوردگان

تغذیه سالم به همان میزان برای افراد سالخورده حائز اهمیت می باشد که برای دیگر افراد. به علاوه، باید به طور منظم ورزشی سبک، از جمله پیاده روی یا شنا انجام دهند. ورزش کمک می کند تا اشتها و درنتیجه وزن تحت کنترل باشد و قلب، عروق خونی، شش ها و استخوان ها را استحکام می بخشد و در داشتن خوابی بهتر کمک کننده است.

پیری می تواند احساساتی از قبیل تنهایی، خستگی، افسردگی و نیز نگرانی از آینده را با خود به همراه داشته باشد که همه اینها می توانند منجر به تغییراتی در سبک زندگی شوند و در برخی افراد بی توجهی به رژیم غذایی را در پی خواهد داشت. توصیه هایی که مطرح می شود، به حفظ سلامت در سنین بالاتر کمک می کند. در این سنین، پیروی از اصول تغذیه ای زیر می تواند به سلامتی بیشتر کمک کند.

نمک کمتری مصرف کنید :

هر فرد به میزان معینی سدیم کلراید یا نمک نیاز دارد. گرچه نمک طبیعی را به میزان کافی در غذاهایی از قبیل گوشت، تخم مرغ و سبزیجات استفاده می کنیم. رژیم غذایی پرنمک، خطر پیشرفت فشار خون بالا را افزایش می دهد. به جای افزودن نمک می توان از طعم دهنده هایی مانند سبزیجات، ادویه و آبلیمو بهره برد.

آب بیشتری بنوشید :

نوشیدن آب برای حفظ جذب آب بدن ضروری است. به خاطر داشته باشید حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید، به صورت منظم، به میزان حداقل شش مرتبه در روز، نوشیدنی مصرف کنید. در کنار آب، نوشیدنی هایی مانند: چای، قهوه، آب گازدار، آبمیوه و شیر را نیز می توانید در برنامه غذایی خود جای دهید.

مصرف غذاهای پرچرب را محدود کنید :

غذاهای سرخ شده از قبیل چیپس، حاوی مقادیر فراوانی چربی می باشند که باید مصرف آنها را به حداقل میزان مصرف کاهش داد. چنانچه تمایل به مصرف مقداری دسر دارید، می توانید میوه یا بستنی کم چرب را امتحان کنید.

در نظر داشته باشید؛ رژیم غذایی نامناسب را نمی توان تنها با افزودن مکمل های ویتامین، به رژیم غذایی مناسبی تبدیل کرد. اگر قادر به خوردن نمی باشید، گزینه های مغذی وجود دارند که به سادگی قابل هضم هستند. مانند املت، یک لیوان آبمیوه تازه یا یک کاسه سوپ سبزیجات.

اینستاگرام دکتر مینا رضایی

ملاحظات خاص تغذیه ای برای سالخوردگان

استخوان های شکننده:

پوکی استخوان به کاهش حجم مواد معدنی استخوان ها اطلاق می شود. زمانی که کلسیم از استخوان ها خارج شود، استخوان ها شکننده شده و خطر شکستگی را افزایش می دهند. این مشکل عمدتاً افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، به ویژه زنانی که در دوران پس از یائسگی به سر می برند. ورزش، رژیم غذایی و نور خورشید به میزان کافی می تواند شما را در برابر پیشرفت بیماری محافظت نماید. کلسیم، فلوراید و ویتامین D نیز برای این مساله مهم به شمار می روند.

شیر کامل یا فاقد چربی، فرآورده های شیری از قبیل ماست، پنیر و ماهی دارای استخوان های نرم قابل خوردن، از قبیل ماهی های آزاد یا انواع ساردین حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم می باشند. اگر ملزم به کاهش مصرف چربی هستید، می توانید شیر حاوی چربی اصلاح شده، ماست کم چرب و پنیر تهیه شده از شیر فاقد چربی میل کنید. ممکن است برای افرادی که به میزان کافی لبنیات مصرف نمی کنند مکمل کلسیم ضروری باشد اما مطمئن شوید که پیش از استفاده با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت می کنید.

نور آفتاب نیز در تولید ویتامین D به بدن ما یاری می رساند. این ویتامین به ورود کلسیم به استخوان ها کمک می کند. تنها بایستی هر روز مدت زمان کوتاهی را در معرض خورشید بگذرانید. اما اگر مبتلا به سرطان پوست می باشید یا به هر دلیل دیگری نمی توانید در معرض نور خورشید باشید، اطمینان حاصل کنید که از غذاهای حاوی ویتامین D به میزان کافی استفاده می کنید، مانند زرده تخم مرغ، کره، مارگارین خوراکی، شیر کامل، ماست، پنیر، شیر فاقد چربی، گوشت بره ی تفت داده شده، جگر، تن ماهی و انواع ماهی ساردین. به منظور دریافت یک مکمل ویتامین D بی خطر، با پزشک خود، متخصص تغذیه یا داروساز مشورت نمایید و بیش از میزان تجویز شده مصرف نکنید.

آرتروز :

افراد مبتلا به آرتروز باید انواع غذاهای سالم را میل کنند. چاقی می تواند باعث تشدید درد در مفاصلی شود که وزن بدن را تحمل می کنند. سعی کنید حداقل یک مرتبه در هفته ماهی بخورید، اما برای درمان آرتروز از مکمل های روغن ماهی استفاده نکنید مگر آنکه پزشک شما آن را تجویز کرده باشد.

فشارخون بالا :

افزایش سن خطر فشارخون بالا و احتمال وقوع سکته ی مغزی یا پیشرفت بیماری های قلبی را بالا می برد. طبق تحقیقات سطح بالای نمک در رژیم غذایی، چاقی و کم تحرکی خطر پیشرفت فشار خون بالا را افزایش می دهد.

یبوست :

برای جلوگیری از یبوست، می توانید از غذاهای حاوی مقادیر فراوان فیبر، غذاهای نشاسته ای سبوس دار، نان سبوس دار، میوه های خشک شده، نخودفرنگی، حبوبات و عدس خشک شده استفاده کنید.

بهداشت دهان و دندان :

از دست دادن دندان ها، زخم دهان و دندان های مصنوعی نامناسب، جویدن غذا را دشوار می سازند. بایستی برای بررسی منظم دندان های خود به پزشک مراجعه نمایید و نیز افراد دارای دندان مصنوعی، مطمئن شوند که اندازه آنها مناسب است.

کوچینگ سلامت سوشانس، یکی از مراکز مدرن و پیشرفته در اصفهان است که با ارائه خدمات کاهش وزن و لاغری از جمله تجویز رژیم غذایی کتوژنیک در خدمت مراجعین گرامی می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36681564 - 031 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

راز و رمز داشتن تغذیه سالم

دکتر مینا رضایی[ کوچینگ سلامت ]تاریخ انتشار : 1400-03-17تاریخ بروز رسانی : 1400-04-01

چگونه تغذیه سالم داشته باشیم؟

دکتر مینا رضایی[ کوچینگ سلامت ]تاریخ انتشار : 1400-03-05تاریخ بروز رسانی : 1400-05-28

کاربرد بلاک عصب های اسپلانکینیک و سلیاک

دکتر حسین عدل خو [ فوق تخصص کنترل و درمان درد ]

تخم مرغ چند عدد در هفته مجاز است ؟

پروانه کاظمی [ کارشناس ارشد تغذیه ]

لکه های رنگارنگ دور گردن و سر شانه

دکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]

درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

دکتر فریدون آشنایی [ فوق تخصص بيماريهای قلب اطفال ]

خال اوتا و ايتو چيست ؟

دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

قرص ال آرژنين چيست ؟

دکتر اکرم صالحی [ طب سنتی ]

جوانسازی ناحیه تناسلی بانوان

دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

نکاتی در مورد مصرف مغزها و سن شروع آن در کودکان

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

رژیم غذایی بعد از جراحی روده بزرگ

پروانه کاظمی [ کارشناس ارشد تغذیه ]

سیانوز ( کبودی ) در کودکان

دکتر فریدون آشنایی [ فوق تخصص بيماريهای قلب اطفال ]

انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)

[ 1400-07-01 ]دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

ارتباط بین کم خونی و کم شنوایی

[ 1400-07-01 ]دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

بیماری هیدرآدنیت چیست؟

[ 1400-06-31 ]کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

سونوگرافی دستگاه گوارش برای تشخیص چه بیماری‌هایی انجام می‌شود؟

[ 1400-06-31 ]دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

عوامل تشدیدکننده باز شدن منافذ پوست

[ 1400-06-31 ]دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

توصیه‌هایی جهت کاهش عوارض رنگ مو

[ 1400-06-31 ]دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

کاربردها، معایب و مزایای رادیولوژی

[ 1400-06-31 ]دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

آیا آرتروز زانو قابل درمان است؟

[ 1400-06-31 ]دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

پارگی یا سوراخ شدن مثانه

[ 1400-06-31 ]دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

عوارض عدم درمان پارگی رباط صلیبی زانو

[ 1400-06-31 ]دکتر مهدی مؤیدفر [ فوق تخصص جراحی زانو ]

درمان افتادگی صورت با هایفوتراپی

[ 1400-06-31 ]دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

راه های جلوگیری از لاغری صورت طی رژیم

[ 1400-06-31 ]پروانه کاظمی [ کارشناس ارشد تغذیه ]

کاربرد بلاک عصب های اسپلانکینیک و سلیاک

[ 1400-06-31 ]دکتر حسین عدل خو [ فوق تخصص کنترل و درمان درد ]

مزایای بکارگیری لیزر اندولیفت چیست؟

[ 1400-06-31 ]دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تشخیص ناتوانی جنسی ناشی از نشت وریدی آلت با سونوگرافی

[ 1400-06-31 ]دکتر جواد فرخی [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

PRP (پی آر پی) مو چیست؟

[ 1400-06-30 ]دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

تزریق چربی به صورت چقدر ماندگاری دارد؟

[ 1400-06-30 ]دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

چه کسانی می‌توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند؟

[ 1400-06-30 ]دکتر مینا رضایی [ کوچینگ سلامت ]

تزریق آنزیم بینی چه کاربردی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟

[ 1400-06-30 ]کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

لاغری سریع با رژیم های سخت

[ 1400-06-30 ]پروانه کاظمی [ کارشناس ارشد تغذیه ]

درمان غیر جراحی درد ناشی از آرتروز زانو در کلینیک درد

[ 1400-06-29 ]دکتر حسین عدل خو [ فوق تخصص کنترل و درمان درد ]

راکوتان چیست؟

[ 1400-06-29 ]دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات
دکتر احمد شکرچی زاده

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات


www.drshekarchizadeh.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر جواد فرخی - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر جواد فرخی

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.doctorfarokhi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر مهدی مؤیدفر - فوق تخصص جراحی زانو
دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو


www.drmoayedfar.com
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت