دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم

لیزیک چشم

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]آدرس وب سایت : www.dreshraghi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، چهارباغ بالا ، مجتمع كوثر 2 ، طبقه سوم ، واحد 527 تلفن مطب : 36205114 - 031

امروزه جراحی ليزيك را می توان متداول ترين جراحي اصلاح عیوب انکساری چشم دانست كه براي بهبود وضعيت بينايي افراد دوربين، نزديك بين و همچنين افراد مبتلا به آستيگمات چشم به كار مي رود. اين جراحي ها به دليل اينكه فرد را از عينك بي نياز كرده و بينايي مناسبي در اختيار فرد قرار مي دهند مورد استقبال قرار گرفته اند. واژه ی لیزیک امروزه بعنوان یک اصطلاح عمومی نیز به کار می رود که خود شامل انواع جراحی هایی است که در آن از لیزر جهت اصلاح عيب انكسارى استفاده می شود.

انواع جراحی های لیزری وجود دارند که بنابه نوع آسیب چشم به کار گرفته می شوند. برخي دسته بندي ها دو دسته ي اصلي جراحي عيوب انكسارى با ليزر را نام مي برند كه شامل جراحي پی آر کی و ليزيك مرسوم است. در هر دو روش از لیزر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می شود اما روش جراحی کمی متفاوت است. در روش لیزیک، یک فلپ نازک در قرنیه ایجاد می شود و بافت از زير ان برداشته شده و پس از جراحی به جایگاه خود بازگردانده می شود. در روش پی- آر- کی لایه ی بیرونى از سطح قرنيه برداشته مى شود و جراحی صورت می گیرد.

با گذر زمان این بخش خودبه خود ترمیم می یابد. روش های جراحی لیزری دیگری نیز علاوه بر موارد ذکرشده وجود دارند که از جمله ی آنها می توان به لیزیک با استفاده از لیزر فمتوسکوند اشاره کرد که کاربرد فراوانی که جراحی چشم یافته است. امروزه استفاده از لیزر در جراحی چشم در حال گسترش است و انواع تکنیک ها در حال پدیدآمدن هستند که معایب سایر روش ها را رفع کرده و مزایای جدیدی را ایجاد می کنند. در ادامه ي اين مطلب به معرفی جراحی لیزیک مرسوم، و جراحی با لیزر فمتوسکوند خواهیم پرداخت.

لیزیک در اصفهان و تهران، جزو خدماتی است که توسط دکتر بهرام اشراقی جراح و متخصص چشم انجام می شود. لطفا جهت تعیین نوبت از مطب تهران با شماره تلفن 88713593 - 09309095800 و مطب اصفهان با شماره تلفن 36205114 تماس حاصل فرمایید.

لیزیک مرسوم (LASIK: laser in-situ keratomileusis) :

این روش جراحی برای افراد نزدیک بین، دوربین همچنین افرادی که دچار آستیگمات چشم هستند می تواند استفاده شود و روش مناسبی برای جایگزینی عینک یا لنزهای تماسی است. نکته ی مهم در مورد این جراحی این است که همه افراد کاندید مناسبی برای جراحی نیستند. در صورتی که قرنیه ی چشم انحنای مناسب خود را از دست بدهد، نور پس از تماس با قرنیه در مسیر مناسبی حرکت نمی کند، در نتیجه تصویر تشکیل شده از اشیا، تار خواهدبود. روش لیزیک روشی است که با استفاده از لیزر، تغییر شکلی در قرنیه اینجا می کند. در نتیجه، وضعیت بینایی بهبود می یابد.

روش جراحی لیزیک برای چه افرادی مفید است؟

افراد نزدیک بین :

افراد نزدیک بین افرادی هستند که چشم آنها اجسام نزدیک تر را واضح تر از اجسامی در فاصله ی دورتر می بیند. زمانی نزدیک بینی ایجاد می شود که کره ی چشم نسبت به قرنیه کشیده تر باشد. این مسئله باعث می شود تا نور به جای تمرکز بر روی شبکیه، در جلوی آن متمرکز شود و تصویر ایجادشده بر روی شبکیه تار باشد.

افراد دوربین :

افراد دوربین افرادی هستند که چشم آنها اجسام دورتر را واضح تر نسبت به اجسام نزدیک تر می بیند. این حالت زمانی ایجاد می شود که قرنیه صاف تر و یا کره ی چشم نسبت به قرنیه کوتاه تر از حالت طبیعی باشد. در این حالت نور به جای متمرکزشدن بر روی شبکیه در نقطه ای در پشت آن متمرکز می شود.

افرادی که چشم آنها دچار آستیگمات است :

در صورتی که قرنیه چشم به صورت نامتوازنی انحنا یابد نمی تواند نور را به طور متناسب متمرکز کند.

لیزریک چشم

چه افرادی نمی توانند از جراحی لیزیک استفاده کنند؟

برای اینکه که بتوان جراحی لیزیک را بر روی یک فرد انجام داد لازم است تا قدرت بینایی فرد در طول یک بازه ی زمانی مشخص (معمولاً یک سال) پایدار باشد، به این معنی که طی یک سال قبل از جراحی لیزیک شماره ی چشم آنها تغییر نکرده باشد. همچنین جراحی لیزیک بر روی افراد زیر ۱۸ سال معمولاً صورت نمی گیرد. برخی بیماری ها نیز وجود دارند که می توانند عوارض جراحی لیزیک را افزایش دهند. این بیماری ها شامل موارد زیر هستند:

نکاتی که قبل و پس از جراحی لیزیک باید رعایت شوند :

زمان بهبود جراحی لیزیک چقدر است؟

با اینکه افرادی که تحت جراحی لیزیک قرار گرفته اند پس از جراحی می توانند دید مناسبی داشته باشند اما بهبود کامل وضعیت چشم بین ۳ تا ۶ ماه به طول می انجامد.

آدرس اینستاگرام دکتر بهرام اشراقی

عوارض جراحی لیزیک چیست؟

معمول ترین عوارض جراحی لیزیک شامل موارد زیر هستند :

برخی افراد پس از جراحی لیزیک احساس می کنند که در درون چشم آنها چیزی افتاده است. همچنین این افراد تاری دید را نیز گزارش می کنند. معمولاً این مشکل با مصرف کورتیکواستروئیدها و در طیح چندهفته رفع می گردد.
علاوه بر موارد مطرح شده، مشکلات نادری نیز وجود دارند که اگرچه به ندرت رخ می دهند اما می توانند مشکلات حادی را ایجاد کنند. این عوارض نادر شامل موارد زیر هستند:

لیزیک با لیزر فمتوسکوند (Femtosecond-assisted LASIK) :

لیزر فمتوسکوند یک لیزر فروسرخ است که می توان بوسیله ی آن به آسیب کنترل شده ی بافت پرداخت. امروزه سیستم های لیزر فمتوسکوند مختلفی طراحی و بکار گرفته می شوند. این روش به نام فمتولیزیک نیز شناخته می شود.

تفاوت جراحی فمتوسکوند با جراحی لیزیک مرسوم و جراحی پی آر کی :

در حقیقت جراحی فمتوسکوند، نوعی جراحی با لیزر است و مانند سایر روش های جراحی با لیزر، برای تغییر شکل قرنیه و بهبود وضعیت بینایی از لیزر استفاده می شود. در لیزیک مرسوم، به جای حذف لایه ی بالایی قرنیه، یک فلپ ایجاد می شود. این فلپ در روش لیزیک مرسوم توسط ابزار مکانیکی (و نه لیزر) ایجاد می شود. در جراحی فمتولیزیک، فلپی که ایجاد می شود با استفاده از لیزرهای فمتوسکوند است و نیازی به استفاده از از ابزارهای مکانیکی نیست. در جراحی پی آر کی برخلاف این دو جراحی، فلپ ایجاد نشده و لایهی بالایی قرنیه به طور کامل برداشته می شود. این لایه پس از مدتی خود به خود ترمیم می شود.

چه افرادی برای جراحی فمتولیزیک مناسب هستند؟

برخی از بیماری ها نیز وجود دارند که افراد مبتلا به آن ها معمولا از جراحی لیزیک منع می شوند. این بیماری ها شامل بلفاریت یا پلک ملتهب، خشکی چشم، هرپس سیمپلکس ( تب خال)،هرپس زوستر، ایریتیس یا آماس عنبیه، فشار چشم و پیرچشمی است. لازم است تا پزشک متخصص از وجود این بیماری ها در فرد آگاهی داشته باشد.

مکانیسم انجام جراحی لیزیک فمتوسکوند :

در این جراحی از دو نوع لیزر برای تصحیح بینایی استفاده می شود. ابتدا یک لیزر فمتوسکند برای ایجاد فلپ های نازک در قرنیه استفاده می شود. سپس لیزر دیگری به نام لیزر برانگیخته اکسایمر برای تغییر شکل بافت زیرین قرنیه و تصحیح بینایی استفاده می شود. پس از این فرایند، فلپ ایجادشده به محل اصلی خود بازگردانده می شود. در این روش، وجود لیزر فمتوسکوند جراح را از تیغ جراحی (میکروکراتوم) بی نیاز می کند. این تیغه در سایر روش ها برای ایجاد فلپ در قرنیه استفاده می شود.

مزایای لیزیک با لیزر فمتوسکند چیست؟

اولین مزیت روش های لیزیک فمتوسکوند، بی نیازی از تیغ جراحی است. سایر مزایای لیزیک فمتوسکوند شامل موارد زیر می باشد:

در برخی از موارد لیزر فمتوسکند این امکان را برای جراح ایجاد می کند که فلپ قرنیه ی ایجادشده را به حد کافی نازک کند. این مسئله جراح را قادر می سازد تا به مقدار زیادی نزدیک بینی را ترمیم کند. با توجه به این که فلپ ایجادشده در این جراحی دارای لبه هایی است که امکان بازگشت به محل اصلی خود را فراهم می کند، زمان التیام آن کاهش یافته و خطر جابجایی به حداقل می رسد.

عوارض جراحی فمتوسکوند چیست؟

روش های جراحی لیزیک به طور کلی روش هایی ایمن هستند که تاثیر بسزایی در تصحیح بینایی دارند. این جراحی ها به طور معمول عوارض چندانی ندارند اگرچه احتمال بروز عوارض صفر نیست. در مورد جراحی فمتوسکوند نیز این نوع جراحی به طور عمومی شامل خطرات انواع جراحی های لیزیک است که شامل موارد زیر هستند:

علاوه بر این مشکلات عمومی، برخی مشکلات نیز وجود دارند که به صورت اختصاصی مربوط به جراحی فمتولیزیک هستند. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

جراحان پلاستيك و ترميمى چشم برای جوانسازی چشم ممکن است از روشهایی مانند تزریق ژل یا فیلر و تزریق چربی، و در مواردی هم تزریق بوتاکس استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید؛ انجام این روشها به ویژه در نواحی اطراف چشم، اگر توسط پزشک متخصص و مجرب انجام نشود، می تواند عوارض ناخوش آیندی به همراه داشته باشد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

اصوات بلند باعث تجمع مایع در گوش داخلی می شود

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

التهاب کبد چیست؟

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

دلایل وجود خون در ادرار مردان

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

توضیحاتی درباره بیماری پوستی روزاسه

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

سقط مکرر - بخش چهارم

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

علت کوچک شدن بیضه

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

تزریق ژل بهترین روش جوانسازی زیر چشم

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علل تیرگی زیر بغل

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

مراقبت های بعد از انجام پی آر پی

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت