کلینیک پوست ارکیده - پوست ، مو و زیبایی

علت باز شدن روزنه های پوست صورت

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]آدرس وب سایت : www.orkideclinic.ir
آدرس مطب : شهرکرد ، خیابان فردوسی ، حدفاصل چهارراه مولوی و چهارراه فردوسی ، مجتمع پالادیوم ، طبقه دوم تلفن مطب : 32263360 - 038

افزایش سن، قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی و نور خورشید و برخی عوامل ژنتیکی باعث ایجاد آسیب های پوستی می شود که زیبایی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. یکی از این آسیب ها منافذ باز پوست است که به دلیل ضعیف شدن پوست در سن بالا و کاهش تولید کلاژن و الاستین اتفاق می افتد. باز شدن منافذ پوست، علاوه بر اینکه زیبایی فرد را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می دهد، زمینه ای برای بروز دیگر مشکلات پوستی نیز است. به همین دلیل افراد به دنبال راه هایی هستند که این منافذ را از بین ببرند تا ضمن داشتن پوستی زیباتر و یکدست تر، از ایجاد آسیب در پوست خود جلوگیری کنند. عدم رسیدگی مناسب به منافذ ایجاد شده باعث بازتر و واضح تر شدن آنها خواهد شد و آسیب های ناشی از آنها را نیز گسترش خواهد داد.

این موضوعات باعث شده است که متخصصان به فکر ایجاد روش هایی بیفتند که با کمترین عوارض و درد، منافذ باز پوست را تنگ تر کنند و زیبایی افراد را به آنها برگردانند. روش های کلینیکی می توانند از باز شدن منافذ پوست جلوگیری کنند. در این مطلب درباره دلایل ایجاد روزنه های باز پوست و روش های درمان آن توضیح خواهیم داد.

درمان مشکلات و بیماری های پوستی با لیزر، از اقدامات موثر کلینیک ارکیده در شهرکرد می باشد. شما می توانید جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.

عملکرد منافذ پوستی

علل و دلایل باز شدن روزنه های پوست صورت

  1. ژنتیک (وراثت): ژن ها نقش مهمی را در باز شدن منافذ پوست ایفا می کنند. چنانچه والدین دچار این مشکل باشند، به احتمال زیاد فرزندان آنها نیز این عارضه پوستی را به ارث خواهند برد.
  2. ترشح بیش از اندازه چربی: غدد چربی چربی طبیعی بدن به نام سبوم را ترشح می کنند که پوست را مرطوب می سازد. این غدد گاهی چربی بیش از اندازه تولید می کنند و در نتیجه منافذ در ابتدا متورم می شوند و در نهایت جوش یا آکنه ناخوشایند روی پوست نمودار می شود.
  3. تعریق بیش از اندازه: چنانچه فرد تعریق بیش از اندازه داشته باشد، باید منافذ پوستش نیز بزرگتر باشد تا تمام عرق خارج شود. نتیجه این امر بزرگتر و باز شدن منافذ پوست است.
  4. بالا رفتن سن: گذر عمر نیز از آن رو به باز شدن منافذ پوست می انجامد که همگام با بالا رفتن سن خاصیت ارتجاعی پوست در اثر تضعیف کلاژن کمتر می شود. تخریب کلاژن، شل شدن منافذ و بزرگتر شدن آنها را به دنبال دارد.
  5. قرار گرفتن در معرض نور خورشید: پرتوهای ماوراءبنفش کلاژن را تخریب می کند و پوست را پیر نشان می دهد. مدت زمان طولانی در زیر نور آفتاب بودن آسیب دیدگی و تحریک سلول های پوستی را در پی دارد و به باز شدن منافذ پوست منجر می شود.
  6. مسدود شدن منافذ: جمع شدن سلول های مرده مازاد و چربی پوست در منافذ باعث بزرگتر شدن آنها می شود.

منافذ باز پوست

انواع روزنه های باز پوست

روزنه های باز اصولاً به یکی از سه شکل زیر است:

۱. منافذ به شکل O

این منافذ به احتمال زیاد در منطقه T صورت شما دیده می شوند (پیشانی و بینی). شکل آنها گرد است. اگر مستعد آکنه هستید یا پوست چرب دارید، این نوع منافذ بزرگتر به نظر می رسند.

۲. منافذ به شکل U

خشکی پوست علت ایجاد این نوع منافذ می باشد.

۳. منافذ به شکل Y

با افزایش سن، تولید کلاژن در پوست شما کاهش می یابد. این امر می تواند به منافذ شما شکل یک قطره آب بدهد. همچنین به منافذ Y شکل نیز معروف هستند و بیشتر روی گونه ها ظاهر می شوند.

روش های درمانی باز شدن روزنه های پوست صورت

درمان با داروهای موضعی

استفاده از داروهای موضعی مانند رتینوئید، سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید و یا بنزوئیل پروکساید، نه تنها اندازه ی منافذ صورت را کاهش می دهد بلکه موجب از بین رفتن باکتری هایی می شود که عامل بروز آکنه های پوستی بوده اند. این روش همچنین آسیب های خورشیدی را نیز از بین می برد.

پیلینگ شیمیایی

در روش پیلینگ شیمیایی از اسید های مختلفی با دوز تجویزی (دوزهای بالاتر از داروهای غیرتجویزی که بدون نسخه نیز قابل تهیه هستند) مانند سالیسیلیک، لاکتیک، رتینول و تریکلرواسید برای برداشتن لایه ی خارجی پوست که دارای سلول های مرده پوستی است، استفاده می شود. بعد از لایه برداری، پوستی شاداب تر، سالم تر و هموارتر آشکار می شود.

لیزر فراکشنال

لیزر فراکشنال روشی است که به زیبایی و ظرافت، حفره های بسیار ریز و میکرو در پوست ایجاد می کند که موجب تولید کلاژن بیشتر در پوست، هموار شدن و شادابی بیشتر پوست می شود. این روش می تواند منافذ باز پوستی را کوچک تر کند و همچنین جای جوش را از روی پوست از بین ببرد. مدت زمان بهبودی بعد از این روش بسیار کوتاه است که در این زمان پوست کمی قرمز خواهد بود و ممکن است پوسته پوسته شود. معمولاً انجام حتی ۲ جلسه ی درمانی نیز برای رسیدن به نتایج ماندگار و بلندمدت کافی است.

آی پی ال

روش آی پی ال (IPL) یا پالس نوری شدید، نیز در درمان منافذ باز پوستی مؤثر است و موجب بهبود بافت پوست و کوچک شدن منافذ باز پوستی می شود. در این روش از امواج پالسی نوری شدید برای نفوذ به بافت عمقی پوست استفاده می شود که این امواج بافت های آسیب دیده ی پوست را ترمیم کرده و پوست شما را جوانسازی می کنند.

فوتودینامیک

در روش فوتودینامیک تراپی از یک محلول خاص استفاده می شود که با تابش نور فعال می شود و اندازه ی غدد چربی پوست را کاهش می دهد. انجام یک تا دو جلسه ی درمانی معمولاً موجب کاهش چشمگیر اندازه ی منافذ پوستی می شود. در این روش همچنین علائم آسیب های خورشیدی ناشی از تابش نور آفتاب نیز از بین می روند.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش کم تهاجم برای درمان منافذ باز پوستی است که در آن از وسیله ی خاصی برای لایه برداری ملایم پوست استفاده می شود و لایه برداری پوست که ضخیم و ناهموار است، کنار می رود. بعد از برداشته شدن این لایه، لایه ی جدیدی روی پوست تشکیل می شود که سالم تر و شاداب تر است و منافذ پوستی باز یا هیچ ضایعه پوستی دیگری ندارد. این روش همچنین موجب تولید کلاژن بیشتر در پوست می شود. کلاژن ماده ای است که موجب حفظ سلامتی، شادابی و انسجام بیشتر پوست می شود.

مزوتراپی

مزوتراپی روشی است که در آن اسیدهای آمینه، ویتامین، مواد معدنی و داروهای خاص در بالای لایه میانی پوست تزریق می شوند. برای درمان منافذ باز پوستی یک ترکیب مخصوص تهیه می شود و این ترکیب از طریق تزریق های میکرو به نواحی مورد نظر در پوست منتقل می شود و این ترکیب موجب تحریک پوست برای آغاز روند بازسازی و جوان سازی می شود. فرو بردن سوزن های تزریق در پوست همچنین کانال های میکرو در پوست ایجاد می کند که این امر نیز موجب تحریک کلاژن و الاستین در پوست می شود.

رادیوفرکوئنسی (آر اف)

رادیوفرکوئنسی روشی است که موجب گرم شدن بافت های عمقی پوست می شود و معمولاً در مواردی به کار می رود که پزشک قصد دارد منافذ پوستی بسیار بزرگ را درمان کند. در این سیستم از تکنولوژی امواج رادیوفرکانسی (RF) برای گرم کردن بافت های زیر پوستی استفاده می شود. این روش بدون ایجاد درد و ناراحتی، بهترین نتایج ممکن را ایجاد می کند. بعد از انجام چند جلسه ی درمانی، حالت پوست شما به صورت طبیعی بازمی گردد و این نتایج بین ۳ تا ۵ سال ماندگاری دارند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش درمانی مؤثر است که تقریباً نیازی به گذراندن دوره بهبودی ندارد و می تواند بافت پوست و اندازه منافذ پوستی را بهبود دهد. در این روش درمانی، سوزن های استریل بسیار کوچکی در لایه برداری پوست و تا عمق کنترل شده ای فرو برده می شوند تا موجب تحریک پوست برای آغاز روند بازسازی و جوان سازی شوند.

مراقبت های پس از درمان روزنه های باز صورت

پیشگیری از باز شدن روزنه های پوست

اولین قدم برای جلوگیری از باز شدن منافذ پوستی، رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن پوست است. درصورتی که پوست به صورت روزانه با استفاده از پاک کننده های مرغوب و سازگار با پوست تمیز شود، آلودگی های و چربی های باقیمانده بر روی سطح پوست از بین می روند و منافذ پوستی دیگر باز نخواهند شد. علاوه بر این عدم دست کاری جوش ها و لک های پوستی نیز از دیگر عوامل جلوگیری از باز شدن منافذ پوست است. دست کاری این موارد باعث ایجاد زخم در سطح پوست می شود و جای این زخم حتی در صورت بهبود کامل نیز مانند یک روزنه گشاد بر روی پوست باقی خواهد ماند.

نور خورشید و آلودگی های محیطی یکی از اصلی ترین عوامل بازی منافذ پوست هستند. به همین دلیل استفاده منظم از کرم های ضد آفتاب، آسیب ناشی از این موارد را تا حد زیادی خنثی خواهد کرد. توجه کنید که کرم های ضد آفتاب و دیگر مواد آرایشی که استفاده می کنید، باید با نوع پوست شما سازگار باشند تا خود دلیلی برای باز شدن منافذ پوست و شروع آسیب بیشتر نباشند.

عوارض جانبی درمان باز شدگی روزنه های پوست صورت

عوارض این روش های درمانی منافذ باز پوست، شایع، اما جزئی مانند قرمزی پوست است که تا دو ساعت پس از درمان برطرف می شود و هیچ عارضه ی جانبی خطرناک و جدی دیگری ندارند. پزشکان پس از بررسی دقیق سابقه پزشکی و عارضه کنونی طرح درمانی منحصر به فردی را متناسب با شرایط فعلی شما تهیه می کنند تا بدون تحمل عوارض بستن منافذ باز پوست صورت در کمترین زمان ممکن به بهترین نتیجه دست یابید.

بکارگیری سلولهای بنیادی در جوانسازی پوست و کاشت مو، از جمله اقداماتی است که در کلینیک ارکیده شهرکرد، توسط متخصص پوست قابل انجام می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32225455 - 038 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آنچه در مورد اصول زیبایی بینی باید بدانیم

دکتر بهنام خرمی [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

نتیجه عمل جراحی لیزیک چه موقع مشخص می شود؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

پوست خود را بهتر بشناسیم

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

اریتروملالژیا درد پا

دکتر طناز احدی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

علت و درمان بی اختیاری ادراری در زنان و مردان

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

درد، مورمور و گزگز بین انگشتان پا (مورتون نوروما)

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

برای زیباتر و جوانتر شدن پوست چه اقداماتی میتوان انجام داد؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت