دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

علت و درمان خواب رفتگی، گزگز، بی حسی، و مورمور شدن دست و پا

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

بی حسی و سوزن سوزن شدن احساس خارش غیر معمولی است که می تواند در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتد. مردم به طور کلی متوجه این احساسات در دست ها و پاها می شوند. بسیاری از موارد می تواند باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن شود، از جمله چهار زانو نشستن یا خوابیدن روی بازو. اگر بی حسی و سوزن سوزن شدن ادامه داشته باشد و دلیل واضحی برای احساسات وجود نداشته باشد، می تواند علامتی از بیماری یا آسیب باشد، مانند بیماری ام اس یا سندرم تونل کارپ. ، متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی روشهای مؤثری را اعمال می نمایند که به بهبود شرایط شما کمک خواهد کرد. شما می توانید جهت تشخیص و درمان این عارضه به کلینیک دکتر سلمان فلاح متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت

سوزن سوزن شدن یک نگرانی شایع است. سوزن سوزن شدن ممکن است در اثر فشار روی اعصاب هنگامی که بیش از حد در یک موقعیت قرار گرفته اند، ایجاد شود. وقتی فرد حرکت می کند، احساس باید از بین برود.با این حال، سوزن سوزن شدن ممکن است مداوم باشد. اگر احساس سوزن سوزن شدن به مدت طولانی ادامه دارد یا همراه با درد است، باید به پزشک مراجعه شود.

گزگز دست و پا

شرایط مزمن

انواع شرایط مزمن می تواند باعث سوزن سوزن شدن شود، از جمله:

دیابت و نوروپاتی دیابتی:

دیابت و یک عارضه مرتبط با آن که به عنوان نوروپاتی دیابتی شناخته می شود، یکی از شایع ترین علل سوزن سوزن شدن مداوم در دست و پا است. نوروپاتی دیابتی نتیجه آسیب عصبی ناشی از قند خون بالا است.

مالتیپل اسکلروزیس (MS):

بیماری ام اس یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به پوشش محافظ روی اعصاب یا میلین حمله کند. این امر باعث آسیب عصبی و اختلال در ارتباط بین مغز و بدن می شود. سوزن سوزن شدن یا بی حسی در بدن، صورت و اندام ها (دست و پا) از شایع ترین علائم MS است.

کم کاری تیروئید:

سندرم تونل تارسال (TTS):

سندرم تونل تارسال (TTS) باعث درد، سوزن سوزن شدن یا سوزش در مچ پا، پاشنه پا یا پا می شود. این وضعیت در اثر فشردگی عصب درشت نی که در امتداد داخل مچ پا و پا است، ایجاد می شود. درمان می تواند شامل فیزیوتراپی یا تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش درد یا التهاب است.

نارسایی کلیه:

نارسایی کلیه ممکن است باعث سوزن سوزن شدن پا شود. نارسایی کلیه می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما شایع ترین آن ها دیابت و فشار خون بالا است.

بیماری Charcot-Marie-Tooth (CMT):

بیماری (CMT) گروهی از اختلالات عصبی محیطی است که منجر به موارد زیر می شود:

به منظور تشخیصCMT ، پزشک ممکن است آزمایش خون برای بررسی ناهنجاری های ژنتیکی، بیوپسی عصب و مطالعه هدایت عصبی را انجام دهد.

در حال حاضر درمانی برای CMT وجود ندارد اما اکثر افراد مبتلا به این بیماری می توانند فعال بمانند و طول عمر طبیعی داشته باشند. درمان های زیر می تواند به بیمار در مدیریت علائم کمک کند:

بیماری های خود ایمنی:

بیماری های خود ایمنی زمانی رخ می دهند که بدن به خود حمله می کند. تعدادی از بیماری های خود ایمنی می توانند باعث سوزن سوزن شدن شوند. برخی از آن ها عبارتند از:

عفونت ها:

تعدادی از عفونت ها می توانند باعث التهاب اعصاب شوند که منجر به سوزن سوزن شدن می شود. این عفونت ها عبارتند از:

اختلال مصرف الکل و نوروپاتی الکلی:

نوشیدن زیاد الکل به طور منظم می تواند باعث ایجاد نوروپاتی الکلی شود که به دلیل مصرف زیاد الکل به اعصاب محیطی آسیب می رساند. تخمین زده می شود که 46.3 درصد از افرادی که از مشروبات الکلی به طور مزمن استفاده می کنند، نوروپاتی محیطی را تجربه می کنند.افرادی که دچار نوروپاتی الکلی می شوند ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در پاها، دست ها و اندام های خود داشته باشند که از چند ماه تا چند سال طول می کشد.اختلال مصرف الکل با سوء تغذیه و کمبود ویتامین همراه است. به همین دلیل، تعیین اینکه آیا سوزن سوزن شدن پا ناشی از نوروپاتی الکلی است یا نوروپاتی ناشی از کمبودهای تغذیه ای دشوار است.

علل دیگر

شرایط کوتاه مدت نیز می تواند باعث سوزن سوزن شدن دست یا پا شود.

بارداری:

احساس سوزن سوزن شدن پا در دوران بارداری غیر معمول نیست. حجیم شدن رحم بر اعصابی که از پاها پایین می آیند، فشار وارد می کند. این امر باعث احساس سوزن سوزن شدن می شود.

ممکن است بتوان سوزن سوزن شدن را با روش های زیر برطرف کنید:

کمبود ویتامین:

عدم دریافت کافی ویتامین های خاص، به ویژه ویتامین 12B، می تواند باعث سوزن سوزن شدن دست و پا شود. کمبود ویتامین می تواند نتیجه رژیم غذایی ناکافی یا یک بیماری زمینه ای باشد.

B12 یکی از ویتامین های مرتبط با نوروپاتی محیطی است. برخی از علائم کمبود ویتامین B12:

مصرف دارو:

سوزن سوزن شدن پا می تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. رایج ترین داروهایی که باعث ایجاد این احساس می شوند، داروهای مورد استفاده در درمان سرطان (شیمی درمانی) و داروهای مورد استفاده در درمان HIV و ایدز هستند.

سایر داروها شامل موارد زیر هستند:

عصب فشرده:

فشار عصب پشت می تواند باعث سوزن سوزن شدن دست و پا شود. فشار عصبی ممکن است به دلیل آسیب یا تورم باشد.

قرار گرفتن در معرض سموم:

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی و سموم می تواند باعث سوزن سوزن شدن شود. برخی از سموم که در صورت بلعیدن یا جذب توسط پوست باعث سوزن سوزن شدن می شوند عبارتند از:

هایپرانتیلاسیون:

هنگامی که بیش از حد عمیق و سریع تنفس می کنید، هایپرانتیلاسیون یا تهویه بیش از حد اتفاق می افتد. این امر باعث کاهش سطح دی اکسید کربن در خون شده که می تواند باعث سبکی سر، تنگی نفس و اضطراب شود. کاهش سطح دی اکسید کربن همچنین می تواند باعث سوزن سوزن شدن در پا یا دستان شود.

زمان مراجعه به پزشک

اگر احساس سوزن سوزن شدن بیش از یک دوره کوتاه ادامه داشت یا درد یا ناراحتی قابل توجهی ایجاد کرد، باید به پزشک مراجعه شود.اگر علائم دیگری همراه با پارستزی مشاهده شود، باید فوراً با پزشک مشورت شود. این علائم ممکن است به دلیل بیماری جدی تری ایجاد شود.

پارستزی همراه با هر یک از علائم زیر نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد:

تشخیص

در صورت مراجعه به پزشک برای سوزن سوزن شدن بی دلیل در دست یا پا، موارد مختلفی وجود دارد که ممکن است در تشخیص به آن ها کمک کند. برخی از آن ها عبارتند از:

درمان

  1. درمان موفقیت آمیز بستگی به تشخیص دقیق و درمان علت سوزن سوزن شدن دارد. تا زمانی که سلول های عصبی محیطی از بین نرفته باشند، می توانند بازسازی شوند. اگرچه هیچ درمانی برای انواع ارثی نوروپاتی محیطی وجود ندارد اما بسیاری را می توان با درمان بهبود بخشید. به عنوان مثال، کنترل خوب قند خون در دیابت می تواند به بدتر نشدن نوروپاتی دیابتی کمک کند و مکمل های ویتامین می تواند نوروپاتی محیطی را در افراد مبتلا به کمبود ویتامین اصلاح کند.
  2. توصیه های کلی شیوه زندگی شامل کنترل وزن، اجتناب از قرار گرفتن در معرض سموم، پیروی از برنامه ورزشی تحت نظارت پزشک، رژیم غذایی متعادل و اجتناب یا محدود کردن الکل است. توصیه ها همچنین شامل ترک سیگار می شود که باعث محدود شدن خون رسانی به رگ های خونی می شود که مواد مغذی را برای اعصاب محیطی تأمین می کند.
  3. در برخی موارد، سوزن سوزن شدن و سایر علائم نوروپاتی محیطی ممکن است با تجویز داروهایی برای درمان تشنج و افسردگی کاهش یابد.

ماساژ درمانی سوزن سوزن شدن دست و پا:

سوزن سوزن شدن و بی حسی دست و پا می تواند به دلیل مشکلات گردش خون باشد و بنابراین ماساژ درمانی می تواند در احیای جریان خون به دست و پا مفید باشد. ماساژ از طریق تحریک بیرونی سیستم گردش خون و مایعات لنفاوی، باعث بهبود جریان خون می شود.

استفاده از کمپرس آب گرم:

کمپرس آب گرم می تواند به افزایش جریان خون در نواحی بی حس شده کمک کند. اگر علائم بی حسی با گذشت زمان با استفاده از این روش تشدید شد، کمپرس آب گرم را کنار گذاشته و از کمپرس آب سرد برای کاهش ورم استفاده کنید.

بریس مچ دست:

در صورت بروز درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در انگشتان دست،احتمال ابتلا به سندرم تونل کارپال وجود دارد. این بیماری شایع بوده و افراد را در مشاغل مختلف اعم از ورود اطلاعات به رایانه تا بسته بندی مواد غذایی مبتلا می سازد. علت آن فشار به عصب میانی است. استفاده از بریس مچ بند می تواند کمک کند تا مچ دست در حالت صاف و بدون فشار نگه داشته شود.

فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی شامل تکنیک های ضد التهابی مانند یخ و ماساژ، تمرین های کششی و تقویت کننده برای بازگرداندن عملکرد و کاهش درد است و گاهی اوقات استفاده از آتل دست نیز توصیه می شود. فیزیوتراپیست ها همچنین به بیماران آموزش می دهند که کف پاهای خود را از نظر زخم و تاول معاینه کنند (برای افراد دیابتی) که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به قطع عضو شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

تمرینات ورزشی

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، با استفاده از روشهایی مانند کایروپراتیک، تزریق اپیدورال، فیزیوترپی و ... می توان درد عصب سیاتیک را تسکین داد یا درمان نمود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره ۰۹۳۰۳۹۷۰۰۲۰ ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آشنایی با طب فیزیکی و توانبخشی

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

واژینیسموس و تاثیر درمانی بوتاکس

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

درمان شکستگی لگن در سالمندان و جوانان

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

چگونه لکه های قهوه ای روی دست را از بین ببریم؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

بلفاروپلاستی غیر جراحی (درمان افتادگی پلک)

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان لاغری صورت

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

تاثیر افسردگی بر رابطه جنسی

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

علائم آسیب دیدگی ستون فقرات

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت