دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

مفصل شارکو چیست و چگونه درمان می شود؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021
آنچه در این مطلب میخوانید

پای شارکو می تواند ناشی از بی حسی کامل یا تقریباً کامل در یک یا هر دو پا یا مچ پا باشد. این وضعیت باعث می شود استخوان های پا ضعیف شوند و آن ها را مستعد آسیب هایی مانند شکستگی و دررفتگی کند.

از آنجایی که پا بی حس است، درد ناشی از شکستگی یا آسیب های دیگر می تواند مورد توجه قرار نگیرد و منجر به آسیب های اضافی ناشی از راه رفتن و ایستادن شود.

با ادامه ضعیف شدن استخوان ها، مفاصل پا ممکن است دررفته یا فرو بریزند و شکل پا را تغییر دهند. شکل به دست آمده به عنوان پا با کف گهواره ای نامیده می شود، زیرا قوس به سمت پایین و بیرون کشیده شده و ظاهری مانند صندلی گهواره ای ایجاد می کند.پای شارکو همچنین می تواند منجر به بروز زخم هایی شود که به سختی بهبود می یابند. در صورت عدم درمان، پای شارکو می تواند منجر به تغییر شکل شدید، ناتوانی یا قطع عضو شود.

علائم پای شارکو:

پای شارکو در سه مرحله رخ می دهد:

این مرحله حاد و اولیه با علائمی مانند قرمزی و تورم قابل توجه پا و مچ پا مشخص می شود. همچنین در مقایسه با پای دیگر، ممکن است در لمس آن ناحیه گرم یا داغ شود. در داخل، تورم بافت نرم و شکستگی های کوچک استخوان شروع به رخ دادن می کند که نتیجه آن تخریب مفاصل و استخوان اطراف است. این امر باعث از دست دادن ثبات مفاصل و در نتیجه دررفتگی می شود. استخوان ها حتی ممکن است ژله ای شده و کاملاً نرم شوند. در طی این مرحله، قسمت پایینی پا ممکن است ظاهری صاف یا ته صاف پیدا کند. برآمدگی های استخوانی (برآمدگی های کف پا) نیز ممکن است در پایین پا ظاهر شوند. در صورت عدم درمان، این مرحله می تواند تا یک سال ادامه یابد.

در این مرحله بدن تلاش می کند تا آسیب وارد شده در مرحله اول را التیام بخشد. تخریب مفاصل و استخوان ها کند می شود و در نتیجه تورم، قرمزی و گرما کمتر می شود.

در این مرحله سوم و نهایی، مفاصل و استخوان های پا بهبود می یابند. متأسفانه آن ها به خودی خود به وضعیت یا شکل اولیه خود بر نمی گردند. در حالی که هیچ آسیب بیشتری به پا وارد نمی شود، اغلب در وضعیت تغییر شکل یافته و ناپایدار باقی می ماند. همچنین ممکن است پا بیشتر مستعد ایجاد زخم باشد که می تواند منجر به تغییر شکل بیشتر یا در برخی موارد نیاز به قطع عضو شود.

مفصل شارکو

علل ایجاد پای شارکو:

پای شارکو در افرادی رخ می دهد که در پاهای خود بی حسی دارند. این از دست دادن حس نتیجه نوعی آسیب عصبی به نام نوروپاتی محیطی است.پای شارکو بیشتر به عنوان یک عارضه نادر مرتبط با دیابت است اما نوروپاتی محیطی با چندین بیماری همراه است که شامل موارد زیر می شود:

تشخیص پای شارکو:

در مرحله یک، پای شارکو ممکن است تشخیص داده نشود زیرا اشعه ایکس ممکن است هنوز آسیبی را که شروع به رخ دادن کرده است، تشخیص ندهد. به همین دلیل، مهم است که در صورت داشتن شرایط پزشکی که ممکن است منجر به پای شارکو شود، به پزشک خود اطلاع دهید.

در مراحل بعدی که بیماری پیشرفت کرده است، فناوری های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و ام آر آی می توانند مفید باشند.

پزشک شما علاوه بر تجزیه و تحلیل علائم شما، علائم نوروپاتی را از طریق معاینه فیزیکی، مرور تاریخچه پزشکی و آزمایشات بررسی می کند. این تست ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پزشک شما همچنین رفلکس های تاندون شما را آزمایش می کند و تون عضلانی و قدرت پای شما را تجزیه و تحلیل می کند.

درمان پای شارکو:

درمان پای شارکو در مراحل اولیه به منظور کاهش تورم و گرما در ناحیه ملتهب و همچنین تثبیت پا با بی حرکت نگه داشتن آن است. مهم است که هرگونه وزن یا فشار روی پا را از بین ببرید تا آسیب اضافی وارد نشود. چندین درمان غیرجراحی و با تکنولوژی پایین برای پای شارکو ممکن است به توقف پیشرفت آن کمک کند که شامل:

این پشتیبانی ها ممکن است برای چندین ماه یا بیشتر مورد نیاز باشد. در این مدت، باید به طور منظم به پزشک مراجعه کرده تا پیشرفت شما را زیر نظر داشته باشد. اگر فقط یک پا تحت تاثیر قرار گرفته باشد، پای دیگر شما از نظر علائم در این مدت تحت نظر خواهد بود.

هنگامی که پای شما بهبود یافت، ممکن است برای کاهش یا از بین بردن احتمال ابتلا به پای شارکو در آینده، کفش های درمانی یا کفش های دیابتی تجویز شود.

گچ گیری تماسی:

اکثر موارد پای شارکو حاد را می توان به صورت غیرجراحی با روش های کاهش فشار مانند گچ گیری تماسی کامل (TCC) که استاندارد طلایی درمان است، درمان کرد. بیشتر لایه های گچ گیری برای انطباق دقیق با اندام تحتانی با هدف توزیع یکنواخت نیروها در سطح کف پا حذف می شوند. یک جوراب ساق بلند لوله ای با فوم کم چگالی یا نمد یک چهارم اینچی روی تاج تیبیا و مالئول ها و اطراف سرهای متارسال با یک لایه بالشتک مصنوعی اعمال می شود.

اولین گچ پس از یک هفته به دلیل کاهش سریع ادم که در نتیجه TCC و تحمل وزن محافظت شده و محدود رخ می دهد، تعویض می شود. گچ های بعدی در فواصل دو تا چهار هفته ای تغییر می کنند تا زمانی که اریتم و ادم برطرف شده، دمای اندام آسیب دیده کاهش یافته و مشابه اندام طرف مقابل باشد و در یافته های رادیوگرافی تثبیت شود.

وجود زخم واگنر درجه 3 (یا بالاتر) نیاز به برش، درناژ و درمان آنتی بیوتیکی با رفع هرگونه آبسه قبل از استفاده از TCC دارد. ارزیابی دوره ای زخم باید همراه با دبریدمان در زمان تعویض گچ انجام شود.TCC با راهپیمایی محافظت شده خطر ایجاد فرآیند شارکوی طرف مقابل را در مقایسه با عدم تحمل وزن با عصا کاهش می دهد. TCC همچنین با بهبود زخم های غیرعفونی کف پا در بیماران دیابتی مرتبط است.

بریس پنوماتیک پیش ساخته راه رفتن:

جایگزینی برای TCC یک بریس پنوماتیک پیش ساخته راه رفتن (PPWB) است که مشخص شده است فشار کف پای جلویی و میانی پا را در درمان زخم کف پای نوروپاتیک کاهش می دهد. مزایای آن شامل نظارت آسان تر زخم، سهولت استفاده و توانایی استفاده از چندین نوع پانسمان است. استفاده از PPWB در بیمارانی که دچار ناهنجاری شدید پا هستند یا افراد ناسازگار، محدود است.

بریس یا ارتز هم تراز کننده:

پس از رفع تورم و اریتم و ثبات رادیوگرافیک، بسته به ادم قدامی باقیمانده، TCC به واکر ارتوتیک مهار شارکو (CROW) یا بریس حامل تاندون کشکک تغییر می کند. اگر ادم قدامی ادامه یابد، از سیستم CROW full-enclosure استفاده می شود. این دستگاه به مدت شش ماه تا دو سال استفاده شده تا زمانی که پای ثابت حاصل شود. سپس می توان برای بیماران کفش های عمیق با کفی های سفارشی یا ارتز قرار داد تا هرگونه تغییر شکل باقی مانده را در خود جای دهد. بازگشتن به کفش معمولی پا ممکن است در همه موارد امکان پذیر نباشد.

پزشک ممکن است اولین کسی باشد که ترومای جزئی اندام تحتانی را در یک بیمار نوروپاتیک ارزیابی می کند. اگر یافته های رادیوگرافی طبیعی باشد، یک دوره یک تا دو ماهه بی حرکتی با تحمل وزن و به دنبال آن پوشیدن کفش حمایتی توصیه می شود. تشخيص فرآيند شارکوييد در 25 درصد بيماران به تأخير مي افتد اما تشخيص زودهنگام مي تواند از قطع عضو جلوگيري کند.

جراحی پای شارکو:

اگر پای شارکو به طور قابل توجهی ناپایدار شده باشد یا اینکه به هیچ وجه نتوان آن را مهار کرد یا از آن حمایت کرد، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند. همچنین اگر زخمی وجود دارد که بهبود نمی یابد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. تکنیک های جراحی عبارتند از:

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

جلو گیری از ایجاد پای شارکو:

در برخی موارد می توان از ایجاد پای شارکو جلوگیری کرد:

سکته مغزی زمانی ایجاد می شود که ناحیه ای از مغز نتواند خون کافی دریافت کند. این وضعیت ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. پس از سکته مغزی مهم است که با استفاده از ابزار و روشهای مختلف بتوان بیمار را تاحد امکان و هرچه سریع تر به زندگی عادی بازگرداند. استفاده از ارتزهای دست و پا علاوه بر روشهایی مانند فیزیوتراپی و ورزش درمانی، نقش مهمی در توانبخشی بیماران سکته مغزی دارد. شما می توانید برای تهیه ارتزهای مخصوص این بیماران، مانند ارتز مچ پا (AFO)، ارتز زانو مچ پا (KAFO) و اسپلینت دست به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تغذیه در فوتبال

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

علائم اولیه ریزش مو بعد از کرونا

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

علت علائم و درمان بزرگ شدن کلیه

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

نارسایی حاد و مزمن کلیه چیست؟

دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

بیوگرافی دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست و مو در شهرکرد

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

مراقبت های پوستی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

اگر شوهر تو شدم به نقش مردانه ام عمل میکنم

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

عمل بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل چیست و چگونه انجام میشود؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت