دکتر امیر بهنام فر - فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی

آیا افراد مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]آدرس وب سایت : www.doctorbehnamfar.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شیخ مفید ، بین چهارراه دهش و رکن الملک تلفن مطب : 36631677 - 031

سرطان مثانه یک نوع سرطان شایع است که از سلول های مثانه شروع می شود. مثانه یک اندام عضلانی توخالی در قسمت پایین شکم است که ادرار را ذخیره می کند.

سرطان مثانه اغلب در سلول هایی (سلول های اوروتلیال) که داخل مثانه را پوشانده اند، شروع می شود. سلول های اوروتلیال نیز در کلیه ها و لوله های حالب که کلیه ها را به مثانه متصل می کنند، یافت می شوند. سرطان اوروتلیال می تواند در کلیه ها و حالب ها نیز اتفاق بیفتد، اما در مثانه بسیار شایع تر است.

اکثر سرطان های مثانه در مراحل اولیه، زمانی که سرطان به شدت قابل درمان است، تشخیص داده می شوند. اما حتی سرطان های مثانه در مراحل اولیه نیز می توانند پس از درمان موفقیت آمیز عود کنند. به همین دلیل، افراد مبتلا به سرطان مثانه معمولاً برای سال ها پس از درمان به آزمایش های پیگیری نیاز دارند تا سرطان مثانه عودکننده را تشخیص دهند.

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می کنند. این حالت از جمله در سرطان هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده شده تاکید می کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی های مثانه در مراحل اولیه ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش های درمان سرطان مثانه خواهد داشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.

درمان سرطان مثانه:

گزینه های درمانی سرطان مثانه به عوامل متعددی از جمله نوع سرطان، درجه سرطان و مرحله سرطان بستگی دارد که به همراه سلامت کلی فرد و ترجیحات درمانی در نظر گرفته می شود.

درمان سرطان مثانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترکیبی از رویکردهای درمانی ممکن است توسط پزشک توصیه شود.

درمان سرطان مثانه

جراحی سرطان مثانه:

رویکردهای جراحی سرطان مثانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

روشی برای تشخیص سرطان مثانه و حذف سرطان های محدود به لایه های داخلی مثانه است، آن سرطان هایی که هنوز مهاجم عضلانی نیستند. در طول این عمل، جراح یک حلقه سیم الکتریکی را از طریق یک سیستوسکوپ به مثانه وارد می کند. جریان الکتریکی در سیم برای بریدن یا سوزاندن سلول های سرطانی استفاده می شود. همچنین ممکن است از لیزر پرانرژی استفاده شود.

از آن جایی که پزشکان این روش را از طریق مجرای ادرار انجام می دهند، هیچ بریدگی (برشی) در شکم خود نخواهید داشت.

به عنوان بخشی از روش TURBT، پزشک ممکن است تزریق یکباره داروی کشنده سرطان (شیمی درمانی) را به مثانه برای از بین بردن سلول های سرطانی باقیمانده و جلوگیری از عود سرطان توصیه کند. دارو برای مدتی در مثانه شما باقی می ماند و سپس تخلیه می شود.

روش جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از مثانه است. در طی یک سیستکتومی جزئی، جراح تنها بخشی از مثانه را که حاوی یک تومور سرطانی است، برمی دارد. سیستکتومی رادیکال عملی است برای برداشتن کل مثانه و غدد لنفاوی اطراف.

در مردان، سیستکتومی رادیکال معمولاً شامل برداشتن پروستات و وزیکول های منی می شود. در زنان، سیستکتومی رادیکال ممکن است شامل برداشتن رحم، تخمدان ها و بخشی از واژن باشد.

سیستکتومی رادیکال را می توان از طریق یک برش در قسمت تحتانی شکم یا با چندین برش کوچک با استفاده از جراحی رباتیک انجام داد.

پس از سیستکتومی رادیکال، جراح باید راه جدیدی برای خروج ادرار از بدن ایجاد کند (انحراف ادرار). یکی از گزینه های انحراف ادرار، بازسازی مثانه است. جراح یک مخزن کروی شکل از قطعه ای از روده ایجاد می کند. این مخزن که اغلب مثانه جدید نامیده می شود، در داخل بدن قرار دارد و به مجرای ادرار متصل می شود. مثانه جدید به اکثر افراد اجازه می دهد تا به طور طبیعی ادرار کنند. تعداد کمی از افراد در تخلیه مثانه جدید مشکل دارند و ممکن است نیاز به استفاده دوره ای از کاتتر برای تخلیه کلیه ادرار از مثانه داشته باشند.

برای این نوع انحراف ادرار، جراح یک لوله (مجرای روده ای) با استفاده از قطعه ای از روده ایجاد می کند. این لوله از حالب ها که کلیه ها را تخلیه می کند به سمت خارج بدن کشیده می شود، جایی که ادرار در کیسه ای (کیسه اروستومی) که روی شکم پوشیده می شود، تخلیه می شود.

در طول این نوع روش انحراف ادرار، جراح از بخشی از روده برای ایجاد یک کیسه کوچک (مخزن) برای نگهداری ادرار، واقع در داخل بدن استفاده می کند. فرد هر روز چند بار با استفاده از کاتتر ادرار را از مخزن از طریق سوراخی در شکم تخلیه می کند.

شیمی درمانی سرطان مثانه:

درشیمی درمانی داروهایی استفاده می شود که سلول های سرطانی را از بین می برد. شیمی درمانی برای سرطان مثانه معمولاً شامل دو یا چند دارو است که به صورت ترکیبی استفاده می شوند.

داروهای شیمی درمانی که تجویز می شود، عبارتند از:

پرتو درمانی سرطان مثانه:

پرتودرمانی از پرتوهای انرژی قدرتمند مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. در پرتودرمانی سرطان مثانه معمولاً از دستگاهی استفاده می شود که در اطراف بدن حرکت کرده و پرتوهای انرژی را به نقاط دقیق هدایت می کند.

گاهی اوقات پرتودرمانی با شیمی درمانی برای درمان سرطان مثانه در شرایط خاص، مانند زمانی که جراحی مطلوب نیست، ترکیب می شود.

ایمونوتراپی سرطان مثانه:

ایمونوتراپی یک درمان دارویی است که به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان کمک می کند.

ایمونوتراپی به روش های زیر صورت می پذیرد:

درمان هدفمند سرطان مثانه:

داروهای درمان هدفمند بر روی نقاط ضعف خاص موجود در سلول های سرطانی تمرکز دارند. با هدف قرار دادن این نقاط ضعف، درمان های دارویی هدفمند می توانند باعث مرگ سلول های سرطانی شوند. ممکن است سلول های سرطانی آزمایش شوند تا ببینند آیا درمان هدفمند احتمالاً مؤثر است یا خیر.

در صورتی که سایر درمان ها کمکی نکرده باشند، درمان هدفمند ممکن است گزینه ای برای درمان سرطان پیشرفته مثانه باشد.

بهبودی و احتمال عود سرطان مثانه:

بهبودی زمانی است که سرطان در بدن قابل تشخیص نباشد و علائمی وجود نداشته باشد. این موضوع را می توان «بدون شواهدی از بیماری» یا NED نیز نامید.

بهبودی ممکن است موقت یا دائمی باشد. این عدم اطمینان باعث می شود بسیاری از افراد نگران بازگشت سرطان باشند. در حالی که بسیاری از بهبودی ها دائمی هستند، مهم است که با پزشک خود در مورد احتمال بازگشت سرطان صحبت کنید. درک خطر عود و گزینه های درمانی ممکن است به شما کمک کند در صورت بازگشت سرطان احساس آمادگی بیشتری کنید.

اگر سرطان پس از درمان اولیه عود کند، سرطان عودکننده نامیده می شود. ممکن است در همان مکان (به نام عود موضعی)، نزدیک (عود منطقه ای) یا در مکان دیگری (عود دور، که به عنوان متاستاز نیز شناخته می شود) عود کند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، یک چرخه آزمایشی جدید دوباره شروع می شود تا هرچه بیشتر در مورد عود سرطان اطلاعات کسب کنید. پس از انجام این آزمایش، شما و پزشکتان در مورد گزینه های درمانی صحبت خواهید کرد.

به طور کلی، سرطان های مثانه غیر تهاجمی عضلانی که در همان محل تومور اصلی یا در جای دیگری در مثانه عود می کنند، ممکن است به روشی مشابه سرطان اول درمان شوند. با این حال، اگر سرطان پس از درمان به بازگشت خود ادامه دهد، سیستکتومی رادیکال ممکن است توصیه شود. جراحی برای از بین بردن سرطان های مثانه که در خارج از مثانه عود می کنند، دشوارتر است و اغلب با روش های درمانی با استفاده از درمان سیستمیک، پرتودرمانی یا هر دو درمان می شوند. پزشک همچنین ممکن است آزمایش های بالینی را پیشنهاد کند که در حال مطالعه روش های جدید برای درمان این نوع سرطان عودکننده هستند.

همشهریان گرامی؛ در صورت مشاهده هرگونه علامتی از بیماری سرطان بیضه، توصیه می شود به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید؛ تا با تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی به موقع، از وخامت بیماری جلوگیری کنید. برای آشنایی با علائم بدخیمی بیضه کلیک کنید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

کاربرد بوتاکس

دکتر کاوه کریمی راد [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

توصیه به کودکانی که سمعک دارند

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

مشاوره ژنتیک

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

اوزون تراپی مو چیست و چه فوایدی دارد؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

نحوه تزریق فیلر زیر چشم و مراقبتهای پس از آن

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

عوارض کاهش وزن و لاغری برای پوست صورت و بدن چیست؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

بیماری گال چگونه ايجاد می شود؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

میخچه و یا پینه پا چگونه درمان میشود

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

فواید انبه برای بدن

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت