دکتر علی نقره کار - متخصص درد

7 ورزش برای زانو درد همراه با اضافه وزن

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

در حال حاضر تعداد زیادی از افراد جامعه هستند که مشکل زانو درد دارند. اگر سبک زندگی نادرست و اضافه وزنی که مردم ما در سالهای اخیر پیدا کرده اند را در نظر بگیریم، شاید دیدن این تعداد مبتلا به زانو درد چندان هم جای تعجب نباشد. فقط کافی است به این وزن اضافی فکر کنید. اینکه هر روز و هر لحظه این اضافه وزن، فشار و استرس بیش از حد توان را بر روی زانو وارد می کند. نتیجه این فشار اضافی می تواند درد های مزمن باشد که اگر ادامه پیدا کند احتمالاً به مشکلات دیگری تبدیل خواهد شد، از جمله شایعترین این مشکلات ایجاد آرتروز در مفاصل کمر، زانو مچ پا و غیره میباشد. البته شرایط آنقدر ها هم نا امید کننده نیست. کسی که به زانو درد مبتلا است و اضافه وزن هم دارد، مهم ترین کاری که باید انجام دهد، کمی ورزش است. ورزش علاوه بر این که به کاهش وزن و از بین رفتن چربی ها کمک می کند، باعث تقویت عضلات هم می شود و این دقیقاً همان چیزی است که یک زانوی آسیب دیده نیاز دارد، یعنی عضلاتی که بتوانند از آن حمایت کنند!

آنچه در این مطلب میخوانید

شاید در ابتدا فکر کنید ورزش کردن با زانویی که آسیب دیده است فکر کاملاً اشتباهی است و حتماً وضعیت زانو با ورزش کردن بدتر از پیش هم می شود. خوب باید در جواب بگوییم که تا حدی حق با شماست. بسیاری از فعالیت ها و ورزش هایی که به طور رایج مردم انجام می دهند برای فردی که دچار آسیب دیدگی زانو است، مفید محسوب نمی شود. ولی ورزش هایی هم هستند که اگر به طور مرتب انجام شوند هم به کاهش وزن کمک می کنند و هم اینکه زانو درد، سفتی و تورمی که ممکن است به مرور زمان ایجاد شده باشند را کاهش می دهد. همان طور که قبل تر هم گفتیم، راه کلیدی برای حل مشکل درد زانو تقویت عضلات در اطراف زانو است. زمانی که این عضلات آمادگی کافی دارند، بیشتر شوک و فشاری که به زانو وارد می شود را به خود جذب می کنند و در نتیجه مفصل زانو فشار و استرس کمتری را متحمل می شود.

تزریق پی آر پی (PRP) بدون درد، ایجاد عوارض خاص و نیاز به طی دوران نقاهت، می تواند تا حد زیادی در بهبود دردهای اسکلتی - عضلانی، از جمله دردهای زانو تاثیر مثبت داشته باشد. در کلینیک فوق تخصصی درمان درد دکتر علی نقره کار ، تزریق پی آر پی با فرمولاسیون خاص و موثر برای تسکین دردهای استخوانی انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

7 ورزش برای زانو درد همراه با اضافه وزن

فرقی نمی کند که یک ورزش کار حرفه ای باشید یا مبتدی. به هر حال وقتی که دچار زانو درد باشید به احتمال زیاد احساس می کنید هر نوع فعالیت ورزشی برای شما سخت و طاقت فرسا خواهد بود، ولی لازم نیست ورزش کردن لزوماً سخت و دردناک باشد. در واقع ورزش هایی هم وجود دارند که نه تنها سخت نیستند، بلکه به بهبود این مشکل هم کمک می کنند. به طور کلی ورزش هایی برای درد زانو می توانند مفید باشند که آرام و سبک هستند. این نوع ورزش ها علاوه بر تقویت عضلات و کاهش فشار روی زانو، انعطاف پذیری مفصل زانو را هم افزایش می دهند.

1. بشین و پاشو با صندلی

قبل از هر چیز باید یک صندلی بدون دسته آماده کنید. روی صندلی بشینید و پاها را روی زمین بگذارید. دست ها را هم روی پا بگذارید یا نزدیک به بدن تان در حالت استراحت (شل) نگه دارید. هر کدام که راحت ترید.
حالا به آرامی بلند شوید. بلند شدن را با کنترل کامل انجام دهید تا کاملاً به حالت ایستاده برسید.
این حالت را چند ثانیه حفظ کنید و بعد به آرامی بشینید. این حرکت را به مدت حدود 1 دقیقه تکرار کنید.

بشین پاشو

2. کشش همسترینگ

عضله همسترینگ، همان عضله ای است که پشت ران قرار دارد. برای کشیدن این عضله اول روی لبه صندلی بشینید. پاها را کاملاً دراز کنید و پاشنه پا را روی زمین بگذارید. در این حالت نوک انگشت پا باید به سمت جلو باشد.
حالا همین طور که نشسته اید سعی کنید بالا تنه را به سمت ران ها هل بدهید بدون اینکه کمر را خم کنید و زیادی به جلو خم شوید.
بعد به حالت اولیه باز گردید. این حرکت را 3 بار برای هر پا انجام دهید.

کشش همسترینگ

3. بلند شدن با ساق پا

در این حرکت، شما با کمک عضله ساق پا، وزن بدن تان را بلند می کنید. برای شروع پشت صندلی بایستید طوری که صندلی رو به روی شما باشد.
حالا آرام پاشنه پا را از زمین بلند کنید و تا جایی که می توانید بالا ببرید. بعد همین حرکت را به طور معکوس انجام دهید و روی پاشنه پا برگردید.
این کار را 3 ست و هر بار 10 تا 15 بار انجام دهید.

بلند شدن با ساق پا

4. کشش ساق پا

باز هم مثل حرکت قبل پشت صندلی بایستید طوری که صندلی رو به روی شما باشد. یکی از پاهایتان را کمی عقب تر بگذارید. پای عقبی باید صاف باشد و در نتیجه پای جلو باید کمی خم شود.
دست ها را روی تکیه گاه صندلی بگذارید یا به اصطلاح بالای پشتی صندلی را بگیرید
پای عقب باید طوری قرار بگیرد که هم صاف باشد و هم پاشنه پا به طور کامل روی زمین قرار داشته باشد( در طی انجام این حرکت به هیچ وجه پاشنه را از روی زمین بلند نکنید). بدن باید به سمت صندلی متمایل شود. در این حالت احساس کشیدگی را در عضله پشت ساق احساس می کنید.
این موقعیت را چند ثانیه حفظ کنید و بعد همین کار را با پای دیگر انجام دهید. کشش پا را تقریباً یک دقیقه انجام دهید.

کشش ساق پا

5. بلند کردن یک پا

روی زمین دراز بکشید و یکی از پا ها را از زانو 90 درجه خم کنید. کف پایی که خم شده است باید روی زمین قرار بگیرد. پای دیگر را کاملاً دراز کنید
حالا با استفاده از عضلات چهار سر ران، پایی که صاف روی زمین است را به همان صورت که صاف نگه داشته اید، بلند کنید تا زاویه 45 درجه نسبت به بدن پیدا کند.
این حالت را 1 یا 2 ثانیه حفظ کنید و بعد به آرامی آن را پایین بیاورید.
این کار را در 3 ست و هر ست 8 تا 12 تکرار انجام دهید.

بلند کردن یک پا

6. خم کردن پا از پشت

روی زمین طوری دراز بکشید که شکم روی زمین قرار بگیرد. پا ها را کاملاً دراز کنید. در ابتدا کف پا باید به سمت بالا قرار بگیرد و روی پا و نوک انگشتان با زمین در تماس باشد.
حالا یکی از پا ها را از زانو خم کنید. یعنی پاشنه پایی که خم می کنید را تا جایی که می تواند به ران نزدیک کنید. همین حالت را چند ثانیه حفظ کنید. بعد پا را به موقعیت اول باز گردانید.
این کار را 3 ست و هر ست را با 15 تکرار انجام دهید.

خم کردن پا از پشت

البته این حرکت را طور دیگر و با استفاده از صندلی هم می توانید انجام دهید. به این شکل که پشت صندلی بایستید طوری که صندلی رو به رویتان باشد. دستتان را روی صندلی بگذارید و بعد یکی از پا ها را از زانو (از عقب) خم کنید و بالا بیاورید و بعد سر جای خود برگردانید.

خم کردن

7. چرخش زانو

روی زمین روی کمر دراز بکشید. هر دو پا را از زانو خم کنید طوری که کف پاها روی زمین قرار بگیرد.
دست ها را کنار بدن قرار دهید و سر هم به سمت بالا باشد.
حالا پا ها را به سمت راست متمایل کنید. به این صورت که زانو ها را کمی پایین تر بیاورید و به سمت راست حرکت دهید. هم زمان با این کار سر تان را به سمت چپ بچرخانید. زانو ها در حین حرکت باید در کنار هم و چسبیده به هم باشند. زانو ها را تا جایی پایین بیاورید که در ران ها و قسمت تحتانی کمر احساس کشش کنید.
این حالت را به مدت 5 ثانیه حفظ کنید و بعد زانو ها را بلند کنید و به حالت اولیه باز گردانید. سر را هم به صورت هم زمان چرخانده و به سمت بالا برگردانید. این کار را برای هر طرف 10 بار تکرار کنید. بین هر بار حرکت کمی به پاها استراحت دهید.
دقت کنید که در حین انجام این حرکت ممکن است کمی احساس درد کنید که کاملاً طبیعی است. ولی اگر این درد شدید بود، انجام حرکت را همان جا متوقف کنید. به علاوه بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

چرخش زانو

ورزش های هوازی برای زانو درد همراه با اضافه وزن

1. شنا کردن

شنا کردن یکی از بهترین ورزش های هوازی است که هر کسی با مشکل زانو درد می تواند انجام دهد. شنا کردن علاوه بر این که نوعی تفریح هم محسوب می شود، می تواند به شما کمک کند تا عضلات و استخوان های خود را تقویت کنید و البته انعطاف پذیرمفصلتان را افزایش دهید. شنا کردن نقطه مقابل انجام ورزش با وزنه است. ورزش با وزنه باعث ایجاد فشار و استرس روی زانو می شود در حالی که شنا کردن دقیقاً بر عکس است و پا کاملاً در آب شناور است و وزنی را تحمل نمی کند. بنابراین هنگام شنا کردن زانو فشار و نیرویی را تحمل نمی کند و عضلات به آرامی و با فشار کم تقویت می شوند. حتماً متوجه شدید که وقتی در آب هستید مدت بیشتری می توانید بدون اینکه به زانودردتان فکر کنید فعالیت داشته باشید.

2. اسکی فضایی

اگر خیلی به شنا کردن و آب تنی علاقه ای ندارید، مجبور نیستید این کار را انجام دهید. ورزش های دیگر هم هست که می توانند جای خالی آن را پر کنند. مثلا می توانید از دستگاه اسکی فضایی یا الیپتیکال استفاده کنید. استفاده از این دستگاه تقریباً حالتی شبیه به دویدن را برای شما ایجاد می کند ولی فشاری که روی پا احساس می کنید به مراتب کمتر خواهد بود. شاید بهتر باشد یک بار خودتان امتحان کنید.

3. راه رفتن

یکی از راه های راحت و ساده برای تقویت عضلات که همیشه هم قابل انجام است، راه رفتن است. راه رفتن یکی از ورزش های هوازی با فشار کم روی پا محسوب می شود که علاوه بر مزایای دیگری که دارد، به کاهش زانو درد هم کمک می کند.

ورزش هایی که باید از انجامشان خود داری کرد

کسانی که مشکل زانو درد دارند باید از انجام برخی فعالیت ها خود داری کنند، مثل دویدن، پریدن و جهش ناگهانی و چمباتمه زدن کامل. مهم نیست که فرد اضافه وزن دارد یا نه، این کارها به هر حال برای زانوی آسیب دیده مضر است و شرایط را بدتر می کند.
با این که ورزش هایی که معرفی کردیم طوری طراحی شده اند که به زانو فشار وارد نکنند، ولی باز هم ممکن است بعضی افراد کمی احساس درد کنند. برای راحت تر انجام دادن ورزش ها می توانید از زانو بندهای طبی استفاده کنید که هم به کاهش درد کمک می کند و هم از وارد شدن فشار و انجام حرکات نامناسب برای زانو جلوگیری می کند.

در صورتی که به تشخیص پزشک برای رفع تنگی کانال نخاعی ، مجبور به انجام عمل جراحی هستید، بهتر است در صورت امکان اقدام به جراحی باز ننموده و کلینیک جراحی دیسک کمری را بیابید که از روشهای کمتر تهاجمی برای این کار استفاده می کنند. کمتر تهاجمی بودن جراحی لیزری برای رفع فشار از روی دیسک باعث می شود؛ دوره بازیابی و ریکاوری پس از عمل جراحی به میزان قابل ملاحظه ای کمتر شود و همچنین خطرات و عوارض پس از انجام عمل جراحی هم کاهش پیدا کند.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تغییر شیوه زندگی در بهبودی بیماری آسم در کودکان

دکتر محمد رضا مدرسی [ فوق تخصص ریه و دستگاه تنفسی کودکان ]

5 روش پر طرفدار جوانسازی صورت

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

مزایا و معایب کاشت مو به روش fit

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بیماریهای شایع چشم

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

ورم پا و مسافرت

دکتر طناز احدی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

علل وزوز

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

چه بیماریها و مشکلاتی با فیزیوتراپی بهبود یافته و درمان میشود؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت