دکتر امیر بهنام فر - فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی

بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی چیست؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]آدرس وب سایت : www.doctorbehnamfar.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شیخ مفید ، بین چهارراه دهش و رکن الملک تلفن مطب : 36631677 - 031

بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی یک بیماری غیرسرطانی ناشی از بافت اسکار فیبری است که روی آلت تناسلی ایجاد می شود و باعث نعوظ های منحنی و دردناک می شود. آلت تناسلی از نظر شکل و اندازه متفاوت است و داشتن نعوظ خمیده لزوما دلیلی برای نگرانی نیست. اما بیماری پیرونی باعث خمیدگی یا درد قابل توجهی در برخی از مردان می شود.
این بیماری می تواند شما را از داشتن رابطه جنسی محروم کند یا ممکن است نعوظ یا حفظ آن را دشوار نماید ( اختلال نعوظ ). برای بسیاری از مردان، بیماری پیرونی نیز باعث استرس و اضطراب می شود. کوتاه شدن آلت تناسلی یکی دیگر از نگرانی های رایج است.
بیماری پیرونی به ندرت خود به خود از بین می رود. در اکثر مردان مبتلا به بیماری پیرونی، این وضعیت به همین شکل باقی می ماند یا بدتر می شود. درمان زودهنگام بلافاصله پس از ایجاد این بیماری ممکن است از بدتر شدن آن جلوگیری کند یا حتی علائم را بهبود بخشد. حتی اگر مدتی است که به این بیماری مبتلا بوده اید، درمان ممکن است به بهبود علائم آزاردهنده مانند درد، انحنا و کوتاه شدن آلت تناسلی کمک کند.

بدخیمی آلت تناسلی، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را می پوشاند و در زمان ختنه شدن جدا می شود) مشاهده می شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده شود ، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص ، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می شود. درمان سرطان های پیشرفته تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می شود.

علائم کجی آلت تناسلی:

علائم و نشانه های بیماری پیرونی ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند یا به تدریج ایجاد شوند. شایع ترین علائم و نشانه ها عبارتند از:

علت کجی آلت تناسلی:

علت بیماری پیرونی به طور کامل شناخته نشده است اما به نظر می رسد تعدادی از عوامل دخیل باشند.تصور می شود که بیماری پیرونی به طور کلی ناشی از آسیب مکرر به آلت تناسلی است. به عنوان مثال، آلت تناسلی ممکن است در حین رابطه جنسی، فعالیت ورزشی یا در نتیجه تصادف آسیب ببیند.
در بیماری پیرونی، زمانی که آلت تناسلی نعوظ پیدا می کند، ناحیه دارای بافت اسکار کشیده نمی شود و آلت تناسلی خم می شود یا بدشکل می شود و احتمالا دردناک می شود.در برخی از مردان، بیماری پیرونی به تدریج ظاهر می شود و به نظر نمی رسد که ارتباطی با آسیب داشته باشد.

کجی آلت تناسلی

عوامل خطرساز کجی آلت تناسلی:

آسیب جزئی به آلت تناسلی همیشه منجر به بیماری پیرونی نمی شود. با این حال، عوامل مختلفی می توانند در بهبود ضعیف زخم و ایجاد بافت اسکار نقش داشته باشند که ممکن است باعث بروز بیماری پیرونی شوند، این عوامل عبارتند از:

عوارض کجی آلت تناسلی:

عوارض بیماری پیرونی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. ناتوانی در برقراری رابطه جنسی
  2. مشکل در دستیابی یا حفظ نعوظ (اختلال نعوظ)
  3. اضطراب یا استرس در مورد توانایی های جنسی یا ظاهر آلت تناسلی بر رابطه خود با شریک جنسی
  4. مشکل در فرزند آوری، زیرا رابطه جنسی دشوار یا غیرممکن است
  5. کاهش طول آلت تناسلی

تشخیص کجی آلت تناسلی:

یک معاینه فیزیکی اغلب برای شناسایی وجود بافت اسکار در آلت تناسلی و تشخیص بیماری پیرونی کافی است. به ندرت، شرایط دیگر باعث علائم مشابه می شوند و باید رد شوند.آزمایش هایی برای تشخیص بیماری پیرونی و درک اینکه دقیقا چه چیزی باعث علائم شما می شود ممکن است شامل سونوگرافی شود.
سونوگرافی رایج ترین آزمایشی است که برای ناهنجاری های آلت تناسلی استفاده می شود. آزمایش های اولتراسوند از امواج صوتی برای تولید تصاویری از بافت های نرم استفاده می کنند. این آزمایش ها می توانند وجود بافت اسکار، جریان خون به آلت تناسلی و هر گونه ناهنجاری دیگر را نشان دهند.

درمان کجی آلت تناسلی:

توصیه های درمانی برای بیماری پیرونی بستگی به مدت زمانی دارد که علائم شما شروع شده است.

  1. فاز حاد: شما درد آلت تناسلی یا تغییر در انحنا، طول یا تغییر شکل آلت تناسلی دارید. مرحله حاد در اوایل بیماری اتفاق می افتد و ممکن است تنها دو تا چهار هفته طول بکشد اما گاهی تا یک سال یا بیشتر طول می کشد.
  2. فاز مزمن: علائم شما ثابت است و هیچ درد آلت تناسلی یا تغییر در انحنا، طول یا تغییر شکل آلت تناسلی ندارید. مرحله مزمن بعدا در بیماری رخ می دهد و به طور کلی حدود 3 تا 12 ماه پس از شروع علائم رخ می دهد.

برای مرحله حاد بیماری، درمان ها شامل موارد زیر است:

برای فاز مزمن بیماری، چندین درمان بالقوه در دسترس است. آن ها ممکن است به تنهایی یا ترکیبی انجام شوند:

داروها:

تعدادی از داروهای خوراکی برای درمان بیماری پیرونی آزمایش شده است، اما اثربخشی آن ها ثابت نشده است و به اندازه جراحی موثر نیستند. در برخی از مردان، داروهایی که مستقیما به آلت تناسلی تزریق می شوند ممکن است انحنا و درد مرتبط با بیماری پیرونی را کاهش دهند.
داروها عبارتند از:

  1. کلاژناز
  2. وراپامیل
  3. اینترفرون

کشش درمانی:

درمان کشش آلت تناسلی شامل کشش آلت تناسلی با یک دستگاه مکانیکی خودکار برای مدتی برای بهبود طول، انحنا و تغییر شکل آلت تناسلی است. بسته به دستگاه خاص، درمان کششی ممکن است نیاز به استفاده از 30 دقیقه تا سه تا هشت ساعت در روز برای دستیابی به مزایا داشته باشد. اثربخشی درمان ممکن است به دستگاه خاص مورد استفاده نیز بستگی داشته باشد. کشش درمانی در مراحل اولیه بیماری پیرونی توصیه می شود. این تنها درمانی است که برای بهبود طول آلت تناسلی نشان داده شده است.

عمل جراحي:

در صورتی که بدشکلی آلت تناسلی شما شدید باشد، به اندازه کافی آزاردهنده باشد یا از برقراری رابطه جنسی جلوگیری کند، ممکن است پزشک جراحی را پیشنهاد کند. معمولا تا زمانی که به مدت 9 تا 12 ماه دچار این عارضه نشوید و انحنای آلت تناسلی شما افزایش پیدا نکند و حداقل برای سه تا شش ماه تثبیت نشود، جراحی توصیه نمی شود.

روش های رایج جراحی عبارتند از:

بخیه زدن سمت سالم:

از روش های مختلفی می توان برای بخیه زدن سمت بلندتر آلت تناسلی، سمت بدون بافت اسکار استفاده کرد. این امر منجر به صاف شدن آلت تناسلی می شود، اگرچه اغلب به انحناهای کمتر شدید محدود می شود.

برش یا برداشتن و پیوند:

با این نوع جراحی، جراح یک یا چند برش در بافت اسکار ایجاد می کند و به غلاف اجازه می دهد تا کشیده شده و آلت تناسلی صاف شود. جراح ممکن است مقداری از بافت اسکار را بردارد.یک تکه بافت (گرافت) اغلب در جای خود دوخته می شود تا سوراخ های تونیکا آلبوژینا را بپوشاند. پیوند ممکن است بافتی از بدن شما، بافت انسانی یا حیوانی یا یک ماده مصنوعی باشد. این روش عموما در مردانی با انحنای شدیدتر یا بدشکلی مانند فرورفتگی استفاده می شود. این روش با خطرات بیشتر بدتر شدن عملکرد نعوظ در مقایسه با روش های لیسکینگ همراه است.

کاشت آلت تناسلی:

ایمپلنت های آلت تناسلی که با جراحی گذاشته می شوند در بافت اسفنجی قرار می گیرند که در طول نعوظ با خون پر می شود. ایمپلنت ها ممکن است نیمه سفت باشند، بیشتر اوقات به صورت دستی به سمت پایین خم می شوند و برای مقاربت جنسی به سمت بالا خم می شوند. نوع دیگری از ایمپلنت با پمپ کاشته شده در کیسه بیضه باد می شود. اگر هم بیماری پیرونی و هم اختلال نعوظ دارید، ممکن است ایمپلنت آلت تناسلی در نظر گرفته شود هنگامی که ایمپلنت ها در جای خود قرار می گیرند، جراح ممکن است در صورت نیاز روش های دیگری را برای بهبود انحنا انجام دهد. نوع جراحی مورد استفاده به شرایط شما بستگی دارد. پزشک محل بافت اسکار، شدت علائم و عوامل دیگر را در نظر می گیرد.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تشخیص و درمان بیماری های پا

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

مراقبت پس از بوتاکس

دکتر محمد رفیع منزلت [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان چاقی موضعی با مزوژل چربی سوز

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

درماتیت سبورئیک

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

کاربرد مزوژل پروسترولین چیست؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

مراقبت از پوست برای پیشگیری از سرطان

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

رنگ مو برای چه کسانی ضرر دارد؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

جراحی انکوپلاستی سینه چیست؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

پیلینگ کربن چه روشی است و چه کاربردهایی دارد؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت