دکتر جمال الدین حسن زاده - متخصص پوست و مو

علایم و بیماری های پوستی مرتبط با ایدز HIV

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drhassanzadeh.net
آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم تلفن مطب : 33246361 - 087

ایدز (AIDS) مخفف عبارت انگلیسی (Acquired Immunodeficiency Syndrome) است که معنی آن به فارسی «سندرم نقص ایمنی اکتسابی» است. این بیماری توسط ویروسی به نام اچ آی وی منتقل می شود و می تواند فرد مبتلا به این بیماری را به مرور زمان و با توجه به شدت بیماری به کام مرگ بفرستد. بیماری ایدز، سیستم ایمنی بدن که وظیفه مقابله با ویروس ها، باکتری ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگر را دارد در بدن فرد آهسته از بین می برد، در نتیجه بدن در برابر نفوذ ویروس ها، باکتری ها، انگل ها، مواد آلاینده، مواد سرطان زا، سموم و قارچ ها مقاومت خود را از دست می دهد. اچ آی وی (HIV) در واقع یک عفونت ویروسی است که می تواند از طریق رابطه جنسی، خون و یا از طریق مادر به فرزند در طول بارداری، بدو تولد و یا در دوره شیردهی منتقل شود. بدون مصرف دارو، سال ها طول می کشد تا ویروس HIV سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا را ضعیف کند و به نقطه ای برسد که فرد را مبتلا به بیماری ایدز دانست.

حدود 90 درصد از افراد مبتلا به HIV دچار تغییراتی در پوست خود می شوند. به طور کلی، بثورات HIV به عنوان ضایعات قرمز کوچک متعدد ظاهر می شوند که صاف و بزرگ هستند. بثورات پوستی از علائم HIV است که معمولاً در دو ماه اول پس از ابتلا به ویروس خود را نمایان می کند. در ادامه علائم پوستی این بیماری شرح داده میشود.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می باشند.

انواع علائم پوستی ایدز

عفونت هاي باكتر يال

بيماران آلوده به HIV اغلب دچار عفونت هاي پوستي ناشي از باكتري مي شوند. در معتادان تزريقي ممكن است در محل تزريق آبسه هايي پديد آيد. شايع ترين عفونت باكتريايي، زرد زخم است كه مي تواند به پيدايش تاول هاي خوشه اي بزرگ، نرم و پر از مايع منتهي شود. اين تاول ها به سرعت پاره شده و سپس مايعي زردرنگ از آنها به بيرون مي تراود.

اگزمای شوره ای

اين بيماري به صورت ضايعات پوسته دار، قرمز رنگ و خارش دار، اغلب بر روي صورت پديد مي آيد كه گونه ها، پيشاني، ابروها، بيني و گوش ها را در بر مي گيرد. بر روي پوست سر هم مي تواند به صورت شوره ديده شود. ضايعات در ساير نقاط بدن مثل قفسه سينه و كشاله ران نيز ممكن است پديد آيند. درمان معمولاً شامل استفاده از كرم ها و پمادهاي مختلف است كه داروهاي كورتن دار را نيز شامل مي شود در بيماران آلوده به HIV ممكن است براي كنترل بيماري به درمان هاي شديدتري نياز باشد.

پسوريازيس

عفونت HIV در بيماران مبتلا به پسوريازيس اغلب باعث تشديد بيماري مي شود. تشديد بيماري به صورت افزايش در اندازه و تعداد ضايعات پوسته دار صورتي رنگ بروز مي كند كه ممكن است تمامي بدن را بپوشانند و بخصوص روي پوست سر، آرنج ها و زانوها شديدتر است. در بعضي از بيماران، ضايعات پوسته دار ضخيم پسوريازيس بر روي كف دست ها و كف پاها ايجاد مي شود كه بسيار ناراحت كننده هستند و مي توانند همراه با تاول هاي پر از چرك نيز باشند. پسوريازيس منتشر حاد هم ممكن است پديد آيد كه در اين حالت تمام بدن همراه با خارش دچار قرمزي و پوسته ريزي مي شود

علائم پوستی ایدز

خارش

يكي از مشكلات بيماران مبتلا به HIV خارش وسيع همراه با برجستگي هاي كوچك يا بزرگ كهيري قرمز است. خارش بيمار بسيار ناراحت كننده بوده و كنترل آن مشكل مي باشد. اين نوع خارش اغلب به دوزهاي بالاي داروهاي آنتي هيستامين و داروهاي موضعي از جمله كرم هاي محتوي كورتيزون پاسخ رضايت بخشي نمي دهد.

فوليكوليت ها و ضايعات آكنه اي

بسيار از بيماران مبتلا به HIV دچار كورك هاي كوچك در اطراف فوليكول هاي مو در پوست قفسه سينه و پشت و گاهي صورت، پوست سر، پاها و نشيمنگاه مي شوند. اين ضايعات پوستي شبيه آكنه مي توانند همراه با خارش شديد بوده و مانند كهير بيمار را آنقدر وادار به خاراندن محل كنند كه به خونريزي و عفونت ثانويه منجر شود. اين حالت كه به فوليكوليت مشهور است معمولاً با تركيبي از آنتي هيستامين ها و لوسيون هاي موضعي خنك كننده كه در درمان آكنه كاربرد دارند درمان مي شود.

سارکوم کاپوزی

سارکوم کاپوزی، اولین سرطانی بود که مرتبط با ایدز شناخته شد. این بیماری که در ابتدا به شکل لکه های صورتی است و بعداً منتشر و قابل لمس می شود، دارای سه مرحله پچ، پلاک و ندول است. در این بیماری درگیری مخاطی شایع است؛ اما بیماری های احشایی شایع نبوده (حدود ۱۰% از بیماران در زمان تشخیص به آنها دچار هستند) و در صورت نبود علائم مربوطه به بررسی برای وجود چنین بیماری هایی نیاز نیست.

دانه های سروکانورژن

در طی چند هفته از عفونت HIV، بسیاری از افراد علائم آنفولانزا و دانه های پوستی را تجربه می کنند. این فرآیند که به نام سروکانورژن شناخته می شود، هنگامی رخ می دهد که بدن آنتی بادی های HIV تولید می کند. سروکانورژن ممکن است باعث تب و تورم غدد لنفاوی شود. این دانه های اچ آی وی خارش ندارد و معمولاً صاف و قرمز است. این اغلب روی مناطق بزرگ بدن مانند سینه یا پشت تأثیر می گذارد.

تبخال

دو نوع تبخال وجود دارد که شامل هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) و تبخال سیمپلکس نوع ۲ (HSV-2) است. نوع اول اغلب در دهان یا نزدیکی دهان رخ می دهد و به صورت درد سرماخوردگی ظاهر می شود و نوع دوم اغلب روی بدن یا در نزدیکی اندام های جنسی اتفاق می افتد و گاهی « تبخال دستگاه تناسلی » نامیده می شود. ویروس تبخال از طریق تماس شخصی نزدیک سرایت می کند.

برای تبخال درمانی وجود ندارد و تا زمانی که محرکی باعث فعالیت مجدد ویروس در بدن فرد مبتلا شود، در سلول های عصبی نهفته باقی می ماند. بروز این تبخال ها با داروهای ضدویروسی قابل کنترل است. تبخال بسیار مسری است و به شکل یک دانه ظاهر می شود. افراد مبتلا به اچ آی وی در مبارزه با ویروس تبخال بسیار ناتوان هستند، بنابراین علائم آنها بدتر از افراد بدون HIV است.

زگیل آبکی

این بیماری مانند زگیل موجب ضایعات می شود که می تواند به دیگران نیز انتقال یابد. ضایعات پوستی به رنگ پوست بوده دارند و موجب آسیب نمی شود؛ اما در طول زمان، آنها بدتر می شوند.

کهیر حاد

بر اساس آمارهای پزشکی، نشانه های کهیر در این بیماری انواع مختلفی دارد. یکی از نشانه های آن «سبوریک درماتیتیس» است که در ابتدای ورود ویروس HIV به بدن با جوش های کوچک و تیره بر روی صورت، تن، دست ها و پاها ظاهر می شود. در برخی موارد، کهیر به شکل زخم در دهان بروز می یابد و ممکن است حدود دو هفته در نقاط مختلف بدن رؤیت شود. این حالت معمولاً حدود 2 الی سه هفته پس از انتقال ویروس رخ می دهد.

زگیل تناسلی

علائم ظاهری ایدز در کشور ما بیشتر در ناحیه تناسلی و معمولاً در آقایان دیده می شود. به وجود آمدن ضایعات بسیار بزرگ و مقاوم در برابر درمان از بارزترین و مهم ترین علائم ظاهری ایدز در افراد مبتلا به زگیل تناسلی است. مؤثرترین درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی با فریز کردن است. ویژگی اصلی این زگیل های تناسلی پخش سریع آن در ناحیه تناسلی و همچنین در سایر قسمت های بدن است.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

تشخیص ایدز

آزمایشات HIV شامل موارد زیر هستند:

درمان ایدز

تزریق بوتاکس برای رفع خطوط اخم و پیشانی در سنندج توسط دکتر جمال الدین حسن زاده با تکنیکی موثر و بکارگیری بهترین مواد انجام می پذیرد. اگر مایل به تزریق بوتاکس در کلینیک دکتر حسن زاده می باشید؛ جهه هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مشخصات یک مسواک مناسب

دکتر سید محسن هاشمی نیا [ متخصص درمان ریشه ]

توصیه هایی برای داشتن پوستی سالم

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

متخصص اورولوژی با چه اندام هایی سرو کار دارد؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ویتامین ها ( ویتامین آ قسمت دوم )

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

فیزیوتراپی و توانبخشی در طب فیزیکی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ترک سیگار ـ قسمت دوم

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

دکتر احمد شکرچی زاده جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در اصفهان

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

ورم پا و مسافرت

دکتر طناز احدی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تغذیه و آب مروارید

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت