دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی

بهترین روشهای درمان شوره سر

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]آدرس وب سایت : www.doctormodaresi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ تلفن مطب : 36703885 - 031

شوره سر، پوسته های سفید رنگی است که در اثر تجمع سلول های مرده پوست در موها ایجاد می شود. در واقع سلول های مرده پوست شروع به ریزش کرده و در اثر این اتفاق، شوره سر ایجاد می شود. این وضعیت معمولاً بی ضرر است و با عوارضی همراه نیست؛ اما ممکن است گاهی با خارش همراه شود. احتمال وقوع شوره سر در هر فردی با هر سنی وجود دارد؛ اما معمولاً جوانان و افراد میانسال بیش از دیگران با این موضوع درگیر هستند. این وضعیت دارای شدت های مختلفی بوده و ممکن است خشک یا چرب باشد.

بهداشت ضعیف نمی تواند عاملی برای تشدید یا ایجاد شوره سر باشد؛ اما معمولاً زمانی که فرد موهای خود را به طور مرتب شانه نزده یا آنها را نمی شوید، شوره ها بیشتر به چشم می آیند. عوامل دیگر نظیر سن افراد، شرایط آب و هوایی، سطح استرس افراد، شرایط سلامتی و برخی بیماری ها، شیوه مراقبت از موها و کیفیت محصولات مراقبتی مو می تواند باعث تشدید شوره سر شود.

شما می توانید جهت انجام کلیه اقدامات جوانسازی و زیبایی ، تقویت و کاشت مو ، ابرو، ریش و سبیل، لیزر موهای زائد ، تشخیص و درمان مشکلات و بیماری های پوست و مو ، تزریق ژل ، چربی و بوتاکس و ... که انجام آنها در مراکز تخصصی پوست مو مجاز است؛ به کلینیک دکتر رامین مدرسی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 03136703885 تماس حاصل فرمایید.

علت ایجاد شوره سر

1 . کم شستن موها

اگر موهایتان را به طور مرتب نشویید، چربی و سلول های پوست سر تجمع پیدا می کنند و پوست سر شوره می زند.

2. مخمرهایی شبیه قارچ (مالاسه زیا)

مالاسه زیا روی کف سر بسیاری از افراد بزرگسال زندگی می کند؛ اما در برخی افراد موجب سوزش و خارش پوست سر می شود. همچنین رشد سلول های پوست را بیشتر می کند. در نتیجه، سلول های اضافی پوست می میرند، می ریزند و به صورت پوسته های سفید روی مو یا لباس دیده می شوند. هنوز مشخص نشده است که چرا مالاسه زیا موجب تحریک پوست کف سر در بعضی افراد می شود.

3. پوست خشک

بیشتر پوسته پوسته های ناشی از پوست خشک، نسبت به علل دیگر بروز شوره، کوچک تر هستند و چربی کمتری دارند. همچنین، قرمزی و التهاب پوست در این مورد کمتر است.

4. حساسیت به محصولات مراقبت از مو (درماتیت تماسی)

گاهی، حساسیت به مواد مشخصی در محصولات مراقبت از مو یا رنگ مو می تواند موجب قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر شود.

5. پوست چرب و حساس (درماتیت سبوره ای)

این اختلال، یکی از رایج ترین علل بروز شوره سر بوده و نشانه ی آن، پوستی قرمز و چرب است که با پوسته های سفید یا زرد پوشیده شده است. درماتیت سبوره ای ممکن است بر پوست سر و نواحی که در آنها غدد چربی فراوان هستند، اثر بگذارد.

بهترین روشهای درمان شوره سر

انواع شوره سر

شناخت نوع شوره سر می تواند تأثیر زیادی در انتخاب شیوه درمان آن داشته باشد. برخی از انواع شوره را می توان به تغییر در برنامه های مراقبت از مو یا راهکارهای خانگی درمان کرد؛ اما برخی دیگر ممکن است به درمان های دارویی یا استفاده از شامپوهای قوی ضد شوره نیاز داشته باشد.

شوره خشک

شوره خشک معمول ترین نوع شوره است. این شوره معمولاً در فصل زمستان تشدید می شود؛ چراکه سرد و گرم شدن محیط می تواند پوست سر شما را خشک کند. علاوه بر این شستن مداوم موها با آب داغ نیز می تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد. پوسته های شوره خشک معمولاً سفید و ریز هستند و ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف شوند. خارش شدید به همراه شوره های خشک می تواند نشانه ای از یک بیماری پوستی جدی تر باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.

شوره چرب

در زیر سطح پوست شما غدد تولیدکننده سبوم وجود دارند. سبوم ماده ای روغنی است که به مرطوب سازی و محافظت از پوست کمک می کند. زمانی که سبوم تولیدشده توسط این غدد چربی زیاد شود پوست سر شما چرب خواهد شد. این چربی اضافه می تواند باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره شود. پوسته های این شوره معمولاً بزرگ تر از شوره خشک است و ممکن است حالتی روغنی داشته باشد. همچنین این پوسته ها رنگ زردتری دارند. اگزمای سبورئیک نوع شدیدی از شوره چرب است.

درمان شوره سر

از مؤثرترین و رایج ترین راه های درمان شوره سر ، استفاده از شامپوهای شوره سر است. شامپوهای حاوی مواد زیر ممکن است به جلوگیری و کاهش شوره سر شما کمک کند.

پیریتیون زینک به از بین بردن باکتری ها و قارچ های روی پوست سر کمک می کند و در درمان شوره سر، التهاب پوستی و حتی بیماری های اگزما و پسوریازیس اثر دارد. شامپوهای حاوی پریتیون زینک برای اکثر انواع مو مناسب هستند. حساسیت پوست ممکن است از اثرات جانبی شامپوهای پیریتیون زینک باشد.

قطران ذغال سنگ روند مرگ سلول های پوست سر را کند می کند و پوسته پوسته شدن پوست را کاهش می دهند؛ بنابراین شامپوهای حاوی قطران ذغال سنگ در درمان شوره و بیماری پسوریازیس مؤثر هستند. از عوارض این شامپوها می تواند تغییر رنگ در موهای رنگ روشن باشد.

اسید سالیسیلیک چربی بیش از حد پوست سر را کنترل می کند و با نابود کردن سلول های پوستی مرده از ابتلا به شوره جلوگیری می کند. اسید سالیسیلیک دارای اثر ضد عفونی کننده خفیف است. زنان باردار باید با مشورت پزشک از این شامپوها استفاده کنند.

سولفید سلنیوم با قارچ هایی که باعث شوره سر می شوند مبارزه می کند، ضدعفونی کننده است، باعث کاهش چربی پوست سر شده و برای از بین بردن خارش و پوسته ریزی سر استفاده می شود. شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم در درمان شوره سر بسیار مؤثر هستند؛ اما نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

زنان باردار نباید از این شامپو حاوی سولفید سلنیوم استفاده کنند و مصرف آن در دوران شیردهی نیز باید با احتیاط انجام شود. همچنین باید از تماس شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم با چشم ها، نواحی تناسلی و قسمت های آسیب دیده و ملتهب پوست جلوگیری کرد.

کتوکونازول یک ضد قارچ است که می تواند از رشد قارچ های ایجادکننده شوره سر جلوگیری کند. شامپوهای حاوی کتوکونازول معمولاً برای درمان عفونت های قارچی پوست کف سر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مشکلاتی نظیر شوره های بیش از حد سر و یا ابتلا به بیماری پسوریازیس را رفع می کنند.

شامپوی کتوکونازول در دو نوع ۱ درصد و ۲ درصد در بازار موجود هستند. نوع ۲ درصد این شامپو باید حتماً با تجویز پزشک استفاده شود. سوزش پوست کف سر، ایجاد برآمدگی های جوش مانند خشکی مو، چرب یا خشک شدن مو یا پوست سر، تغییر بافت طبیعی مو و تغییر رنگ می تواند از عوارض جانبی استفاده از شامپوی کتوکونازول باشد.

جلوگیری از ریزش مو و شوره سر

۱. پیشگیری از کم آبی بدن

میزان نوشیدن آب می تواند بر مشکل شوره سر شما تأثیرگذار باشد. اگر آب موردنیاز بدن، تأمین باشد، احتمال اینکه دچار شوره سر شوید، کاهش پیدا می کند. نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز را فراموش نکنید. همین طور از میوه ها، سبزی ها سرشار از آب هم استفاده کنید و از نوشیدن زیاد قهوه و چای پرهیز کنید.

۲. اصلاح رژیم غذایی

به منظور پیشگیری از شوره سر، در رژیم غذایی ، مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، روی و ویتامین B6 را جا بدهید. از جمله این مواد می توان به جوانه گندم، سبوس، گردو، جگر، فلفل، ماهی، سیب زمینی، بادام هندی، تخم مرغ، زیتون و سبزی های خام اشاره کرد. حتماً از مصرف غذاهای بسیار تند یا شیرین و بسیار چرب پرهیز کنید.

۳. در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

نور خورشید باعث بهبود تولید ویتامین D3 می شود و تولید چربی های سالم روی پوست را تحریک می کند. برای پیشگیری از شوره سر، چند دقیقه ای از روز، زمانی که نور خورشید خیلی شدید نیست، مثل اوایل صبح یا اواخر بعدازظهر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

۴. کنترل استرس

استرس، یکی دیگر از دلایل بروز شوره سر است. استرس و اضطراب می تواند تعادل شیمیایی را در بدن انسان تغییر دهد و باعث ترشح بیش از حد چربی روی پوست و در نتیجه، افزایش میزان شوره سر شود. برای مدیریت استرس، مدیتیشن انجام دهید یا از روش هایی که به آرامش ذهن و بدن کمک می کند، استفاده کنید تا بتوانید استرس را کنترل کنید.

۵. از شانه یا برس های مرغوب استفاده کنید.

شانه نکردن روزانه موها نیز یکی از دلایل ایجاد شوره سر است. شانه زدن یا برس کشیدن مداوم و صحیح موها باعث از بین بردن پوسته های خشک روی پوست سر می شود و همین طور، جریان خون را به سمت پوست سر هدایت می کنند که باعث تقویت موها می شود.

اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

عوارض شوره سر

شوره سر به خودی خود بی ضرر است و تنها در بعضی موارد با خارش همراه خواهد بود؛ اما در برخی مواقع ممکن است شوره سر با برخی علائم دیگر همراه باشد که نشان دهنده مشکل پزشکی جدی تری است. اگر همراه با شوره سر موارد زیر را مشاهده کردید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. توجه کنید که گاهی اوقات این مشکلات به نوع شامپوی مورد استفاده مربوط می شود که اغلب با تعویض شامپو برطرف خواهند شد.

ممکن است نشانه هایی شبیه به شوره سر در برخی نوزادان نیز مشاهده شود. این نشانه ها معمولاً در ۲ ماه اول پس از تولد ظاهرشده و ممکن است تا چند هفته یا چند ماه طول بکشند. شوره سر در نوزادان معمولاً با شست وشوی آرام و مداوم پوست سر کودک و استفاده از روغن کودک برطرف می شود و چندان خطرناک نیست؛ اما اگر با علائم زیر مواجه شدید حتماً با پزشک نوزادان مشورت کنید.

اگر می خواهید بدون نیاز به جراحی و ایجاد برش و بخیه، لیفت پوست با هایفوتراپی در اصفهان را تجربه نمایید، می توانید به کلینیک تخصصی و مدرن دکتر رامین مدرسی مراجعه کنید تا در این مرکز با استفاده از به روزترین دستگاه ها، بهترین نتایج را شاهد باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 03136703885 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

وجود خون در ادرار چه دلایلی دارد؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

روشهای غربالگری، تشخیص و درمان سرطان پستان

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

اریتروملالژیا ( قرمزی و سوزش کف دست یا پا )

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

راه های رفع و از بین بردن غبغب

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

عمل تنگی مجرای ادراری به چه مراقبتهایی نیاز دارد و عوارض آن چیست؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

تشخیص ندول های تیروئید با سونوگرافی

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

برداشتن خال بدون جراحی و خونریزی

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

آیا میتوان در طول درمان ناباروری نزدیکی کرد؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت