دکتر علی نقره کار - متخصص درد

دلیل گزگز و بی حسی دست و پا چیست؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

گزگز و بی حسی دست و پا که عارضه بسیار شایع و آزاردهنده ای است؛ گاهی خوش خیم و موقت بوده و بدون نیاز به اقدامات درمانی رفع می گردد.ممکن است هنگام خوابیدن بازوی شما زیر سرتان بماند و دچار گزگز و بی حسی موقت شود یا هنگامی که پاهایتان را روی یکدیگر قرار دادید و به عصب پای زیری فشار وارد شده و دچار گزگز می شود اما با برداشتن این فشار، این عارضه از بین می رود.در بیشتر مواقع، سوزن سوزن شدن در دست ها، پاها یا هر دو می تواند شدید، اپیزودیک یا مزمن باشد.

همچنین می تواند با علائم دیگری مانند درد، خارش، بی حسی و تحلیل عضلانی همراه باشد. در چنین مواردی، سوزن سوزن شدن ممکن است نشانه ای از آسیب عصبی باشد که می تواند ناشی از علائم مختلفی مانند آسیب های تروماتیک یا آسیب های استرس مکرر، عفونت های باکتریایی یا ویروسی، قرار گرفتن در معرض سمی و بیماری های سیستمیک مانند دیابت باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

دیابت

دیابت می تواند باعث مشکلات بلند مدت در سرتاسر بدن شود. از جمله درد عصبی و درگیر کردن اعصاب بدن، خصوصا اگر قند خون بالا باشد و به درستی کنترل نشود. این عارضه شایع ترین علت بی حسی یا مور مور شدن پاها و دست ها است.از طریق آزمایش خون، پزشک تشخیص می دهد فرد دچار دیابت هست یا خیر. در صورت داشتن این بیماری، پزشک آسیب عصبی احتمالی را کاهش می دهد و از بدتر شدن آن جلوگیری می کند.

بارداری

خواب رفتگی یا احساس سوزن شدن در دوران بارداری به گونه ای است که در موضع مورد نظر حس از بین رفته و حس سوزن شدن پدید می آید. این علامت در بارداری شایع است و معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی در بدن رخ می دهد. وقتی مادر به سه ماهه دوم و سوم بارداری پا می گذارد، ممکن است به دلیل احتباس آب، تورم در دست ها و پاها ایجاد شود. این تورم خود یکی از دلایل خواب رفتگی اعضا در بارداری است. خواب رفتگی اعضای بدن در سه ماهه اول بارداری اغلب به عنوانعلامت بارداریتلقی می شود. در سه ماهه دوم، عمدتاً به دلیل وضعیت نامناسب خواب است. در سه ماهه سوم، از آنجا که رگ های خونی یا اعصاب به دلیل رشد رحم و تغییر در وضعیت های خواب تحت فشار قرار می گیرند، علائم با شدت بیشتری بروز می کند.

اعصاب فشرده

دیسک برآمده یا لیز خورده در ستون فقرات می تواند بر روی اعصابی که در پاها حرکت می کنند فشار وارد کند و باعث بی حسی یا گزگز شدن پاها شود. یک عصب فشرده در مچ دست شما می تواند باعث شود دست و انگشتان احساس خود را از دست بدهند. بیشترین توصیه برای درمان عصب تحت فشار، استراحت برای ناحیه آسیب دیده است. پزشک از شما می خواهد که هرگونه فعالیتی را که باعث تشدید فشار می شود را متوقف کنید. بسته به محل عصب فشرده شده، ممکن است به یک آتل، یقه یا بریس برای بی حرکت کردن ناحیه نیاز داشته باشید. اگر به سندرم تونل کارپال مبتلا هستید، ممکن است پزشک استفاده از آتل را در طول روز و همچنین در شب توصیه کند، زیرا مچ دست ها اغلب در طول خواب خم می شوند و باز می شوند.

بیماری خودایمنی

بیماری خودایمنی وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بدن شما حمله می کند. سیستم ایمنی به طور معمول در برابر میکروب هایی مانند باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند. وقتی این مهاجمان خارجی را احساس می کند، ارتشی از سلول های جنگنده را برای حمله به آنها می فرستد. به طور معمول، سیستم ایمنی می تواند تفاوت بین سلول های خارجی و سلول های خود را تشخیص دهد.برخی از بیماری های خودایمنی تنها یک اندام را هدف قرار می دهند. دیابت نوع یک به پانکراس آسیب می رساند. سایر بیماری ها مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) بر کل بدن تأثیر می گذارد.

این عارضه به اعصاب نیز آسیب می رساند. ممکن است به سرعت یا آهسته ظاهر شوند و عفونت های اخیر می توانند آنها را تحریک کنند. پزشک علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی خواهد کرد. این به آن ها کمک می کند بفهمند چه اتفاقی می افتد و درمان هایی را برای کاهش علائم شما امتحان کنند.

گزگز و بی حسی دست و پا

کمبود ویتامین

ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند که بدن برای انجام یک سری فعالیت های طبیعی به آنها نیاز دارد، این ریزمغذی ها در بدن ساخته نمی شوند و لازم است که از طریق مواد غذایی مصرفی وارد بدن شوند. بهترین راه دریافت این ترکیبات مؤثر رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده مناسب از تمام گروه های غذایی به ویژه میوه ها و سبزیجات است. کمبود ویتامین ها در بدن، علائم متفاوتی ایجاد می کند که گاهی بسیار خفیف و گاهی خطرناک و غیرقابل جبران است.کمبود ویتامین های B یا E می تواند بر اعصاب و سایر قسمت های بدن تأثیر بگذارد. پزشک شما می تواند برای بررسی سطح ویتامین شما آزمایش خون بدهد و غذا های مناسبی جهت مصرف به شما پیشنهاد بدهد.

داروها

مشکلات عصبی اغلب از عوارض جانبی برخی از دارو های تجویزی است. داروهای سرطان (شیمی درمانی)، HIV یا ایدز، فشار خون بالا، سل و برخی عفونت ها می توانند باعث ضعف یا بی حسی در دست ها و پاهای شما شوند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا داروی شما مقصر است یا خیر.

عفونت

چندین عفونت ویروسی و باکتریایی می تواند به اعصاب شما آسیب برساند و منجر به درد و بی حسی در دست ها و پاها شود. برخی از این ویروس ها عبارتند از اچ آی وی، بیماری لایم، زونا، اپشتین بار، هپاتیت B و C، نیل غربی، سیتومگالوویروس. پزشک شما ممکن است بتواند عفونت را درمان کند تا علائم شما از بین بروند.

نارسایی کلیه

این بیماری زمانی رخ می دهد که کلیه ها به طور ناگهانی قادر به فیلتر کردن مواد زائد از خون نباشند. وقتی کلیه ها توانایی فیلتر کردن خود را از دست می دهند، سطوح خطرناکی از مواد زائد ممکن است جمع شوند و ترکیب شیمیایی خون از تعادل خارج شود.

کلیه های شما از شر سموم موجود در خون خلاص می شوند که می توانند به اعصاب آسیب برسانند. بنابراین وقتی کلیه های شما درست کار نمی کنند، دست ها و پاهایتان ممکن است گزگز شوند. دو عامل شایع نارسایی کلیه، دیابت و فشار خون بالا هستند.

ناهنجاری ژنتیکی

به هر نوع بیماری که به دلیل ناهنجاری ژنتیکی در فرد ایجاد شود بیماری ژنتیکی می گویند. ناهنجاری ژنتیکی ممکن است طیفی از ناهنجاری های جزئی مثل جهش یک نقطه (باز) از دی. اِن. اِی (DNA) در یک ژن خاص تا ناهنجاری های عمده مثل اضافه یا کم شدن بخشی از کروموزوم یا مجموعه کروموزومی را شامل شود.

بیماری Charcot-Marie-Tooth و نوروپاتی ارثی با مسئولیت فلج فشاری (HNPP) دو اختلال ژنتیکی هستند که باعث بی حسی در دست ها و پاها می شوند. بیماری شارکو ماری توث عضله شما را از بین می برد. ممکن است برای کاهش علائم به فیزیوتراپی یا کمک های ویژه نیاز داشته باشید. HNPP بر اعصاب شما تأثیر می گذارد و به احتمال زیاد باعث بی حسی و ضعف در بازوها و پاهای شما می شود. اجتناب از موقعیت های خاص می تواند کمک کند.

تومور

توموریک توده جامد از بافت است که سلول های غیرطبیعی در کنار هم قرار گرفته و می توانند بر استخوان ها، پوست، بافت، اندام ها و غدد تاثیر بگذارند. بسیاری از تومورها سرطانی نیستند(خوش خیم هستند)، اما ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. تومورهای سرطانی یا بدخیم می توانند تهدید کننده زندگی باشند و نیاز به درمان دارند.

مجموعه ای از سلول های غیرطبیعی (تومور) که در کنار یا روی اعصاب شما رشد می کنند، می توانند روی آنها فشار بیاورند و احساس را در بازو ها و پا های شما از بین ببرند. این می تواند در مورد تومورهای سرطانی یا غیرسرطانی رخ دهد. تومورها در جاهای دیگر می توانند بر سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارند و باعث آسیب عصبی شوند. اگر پزشک درمان تومور را کوچک کند، علائم ممکن است از بین بروند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

مشکلات تیروئید

غده تیروئید اندام کوچکی است که در جلوی گردن قرار دارد و در اطراف نای پیچیده شده است. شما در سرتاسر بدن خود غدد دارید، جایی که موادی را ایجاد و آزاد می کنند که به بدن شما کمک می کند تا کار خاصی را انجام دهد. تیروئید هورمون هایی می سازد که به کنترل بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن کمک می کنند.کم کاری تیروئید می تواند باعث درد، سوزش و بی حسی در دست ها و پاهای شما شود. این معمولاً در صورتی اتفاق می افتد که کم کاری تیروئید شدید باشد و آن را درمان نکرده باشید. دارو های تیروئید، ورزش و وزن بدن سالم می توانند به بهبود این علائم کمک کنند.

نوشیدن بیش از حد الکل

الکل یک ماده روان گردان است که هشیاری فرد را تغییر داده و ادراکات و رفتار را دگرگون می سازد. با گذشت زمان، مصرف الکل می تواند به اعصاب و بافت ها آسیب برساند. نوشیدن زیاد می تواند باعث کمبود ویتامین هایی مانند B12 و فولات شود. هم آسیب و هم کمبود ویتامین ها مانع از کارکرد اعصاب شما به شکلی که باید خواهد شد. این عارضه می تواند منجر به از دست دادن احساس در پاها و دستان شما شود. اگر نوشیدن الکل را متوقف کنید، ممکن است بخشی از آسیب را برطرف کند.

برای هر گونه گزگز در دست ها، پاها یا هر دو که مدتی طول کشیده است، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید. هر چه زودتر علت سوزن سوزن شدن شما پیدا شود و تحت کنترل باشد، احتمال ابتلا به مشکلات مادام العمر کمتر می شود.

در صورتی که به تشخیص پزشک برای رفع تنگی کانال نخاعی ، مجبور به انجام عمل جراحی هستید، بهتر است مراکزی را بیابید که از روشهای کمتر تهاجمی برای این کار استفاده می کنند. کمتر تهاجمی بودن روش بکار گرفته شده باعث می شود؛ دوره بازیابی و ریکاوری پس از عمل جراحی به میزان قابل ملاحظه ای کمتر شود و همچنین خطرات و عوارض پس از انجام عمل جراحی هم کاهش پیدا کند.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

خطرناک ترین نوع دیسک کمر چیست؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

آیا افزایش وزن و چاقی در ناباروری مردان تاثیر دارد؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

کک و مک چیست ؟

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

انسداد مثانه چیست و چه دلایلی دارد؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

عوارض عدم درمان واریکوسل یا واریس بیضه چیست؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

بهترین کرم ضد آفتاب

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

کرایوتراپی بهترین روش درمان زگیل

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

هیدرودیسککتومی، جدیدترین روش درمان دیسک

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تزریق بوتاکس به خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت