دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درمان های غیرجراحی در رفتگی کشکک زانو

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

کشکک زانو یک استخوان مثلثی شکل است که توسط تاندون ها در سر جای خود قرارگرفته و توسط رباطی در شیار انتهایی استخوان های ران و ساق پا ثابت شده است و درون این شیار حرکت می کند. شیاری که استخوان کشکک درون آن قرارگرفته و در آن حرکت می کند، شیار پتلافمورال نام دارد. زمانی که استخوان کشکک زانو از درون این شیار بیرون بیاید، اصطلاحاً دررفتگی کشکک زانو رخ داده است. دررفتگی کشکک زانو زمانی رخ می دهد که کشکک زانو به طور کامل از درون این شیار خارج شود. این آسیب اغلب در افراد جوان که فعالیت فیزیکی بالایی دارند ایجاد می شود و معمولاً به این صورت اتفاق می افتد که درحالی که پای شخص روی زمین ثابت و زانوی او خم شده است و سپس در این حالت، با وارد شدن ضربه یا فشار کوچکی زانو پیچ می خورد و کشکک زانو از جای خود خارج می شود. در اغلب موارد، شایع ترین علائم بروز آسیب که در مورد کشکک زانو گزارش می شود، ناپایداری کشکک زانو (انحراف یا کجی کشکک) است. ناپایداری کشکک زانو می تواند به علت شکل غیرعادی استخوان ها در مفصل زانو، ضعیف بودن عضلات اطراف مفصل زانو و لگن و یا انقباض و گرفتگی بیش ازحد عضلات در قسمت کناری و خارجی زانو باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از علل اصلی مراجعه افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی، مشکلات و دردهای زانو است. مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ یکی از موسسات مجهز برای فیزیوتراپی زانو در تهران محسوب می شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

انواع دررفتگی زانو

دررفتگی زانو با توجه به جابجایی کشکک زانو و استخوان درشت نی به پنج نوع اصلی طبقه بندی می شود.

دررفتگی های چرخشی به چهار زیر شاخه به شرح زیر تقسیم بندی می شود:

علل در رفتگی مکرر کشکک زانو

درمان های غیرجراحی در رفتگی کشکک زانو

علائم در رفتگی کشکک زانو

عوامل خطر دررفتگی زانو

عوامل مختلفی وجود دارند که ریسک دررفتگی زانو را افزایش می دهند. این موارد به شرح زیر می باشند:

  1. چاقی و اضافه وزن در هنگام راه رفتن فشار بسیار زیادی را به عضلات و ساختارهای زانو وارد می کند. در این حالت زانو ۴ برابر بیشتر از وزن طبیعی تحت فشار قرار می گیرد و در نتیجه افراد چاق بیشتر دچار دررفتگی زانو خواهند شد.
  2. سابقه آسیب دیدگی زانو در گذشته که باعث ناپایدار شدن یا ضعیف شدن زانو می شود.
  3. انجام دادن فعالیت ورزشی سنگین یا فعالیت هایی که تماس جسمانی بالایی دارند.
  4. کار کردن در ارتفاع یا قرار داشتن در معرض سقوط از ارتفاع.

تشخیص دررفتگی زانو

ابتدا، پزشک علائم و علت بروز دررفتگی مفصل زانو را به طور دقیق از بیمار می پرسد. او حتی از بیمار می خواهد که در مورد هرگونه آسیب دیدگی زانو که در گذشته به آن دچار شده است نیز کاملاً توضیح دهد. سپس از بیمار معاینه فیزیکی به عمل می آید که شامل معاینه زانو در حال خم و راست کردن پا می شود؛ این کار جهت مشاهده مسیر حرکت کشکک زانو روی شیار و بررسی امکان اصلاح راستای کشکک و حتی تثبیت آن انجام می شود. از آنجا که همیشه دررفتگی کشکک زانو با سایر عارضه ها یا آسیب های زانو مرتبط است، اغلب پزشک توصیه می کند که عکس رادیولوژی، ام آر آی و سیتی اسکن گرفته شود تا علاوه بر کمک به تشخیص دقیقتر دررفتگی کشکک زانو، از عدم وجود هرگونه عوارض دیگری اطمینان حاصل شود.

درمان های غیرجراحی در رفتگی کشکک زانو

جا انداختن کشکک زانو، کنترل درد، التهاب و تورم

درمان فیزیوتراپی برای عارضه دررفتگی کشکک می تواند پس از ارزیابی اولیه شروع شود. درمان های فیزیوتراپی رایج، شامل روش هایی برای کنترل درد و تورم، درمانهایی برای بهبود انقباض عضلات و عملکرد اطراف کشکک زانو و تمرین قدم برداشتن برای کمک به بیمار برای راه رفتن می باشد. در این شیوه درمانی پزشک با استفاده از روش ها و تکنیک های زیر به بهبودی سریع و هر چه زودتر بیمار کمک میکند:

عضلات چهار سر ران در قسمت بالای پا به کنترل موقعیت کشکک و یا پاتلای زانو کمک می کند و اگر دچار دررفتگی کشکک باشید، ممکن است این گروه عضلانی عملکردی ضعیف داشته باشند. فیزیوتراپیست تمرینات زانو را برای کمک به بهبود انقباض این گروه عضلانی به محض اینکه درد و تورم اجازه دهد، برای بیمار توصیه میکند.

اکثر تحقیقات اخیر نشان می دهد که ضعف لگن نیز ممکن است در ایجاد دررفتگی و یا نیمه دررفتگی زانو نقش داشته باشد، بنابراین تمرینات تقویت مفصل ران نیز ممکن است به عنوان بخشی از یک برنامه فیزیوتراپی لحاظ شود. تقویت عضلات ران ممکن است بعد از چند هفته برای کمک به آماده سازی برای بازگشت به فعالیت های طبیعی و یا برای ورزشکاران مورد نیاز باشد.

همچنین استفاده از تکنیک نوار درمانی که بسیاری از فیزیوتراپیست ها برای کنترل موقعیت کشکک زانو از آن استفاده می کنند، روشی مؤثر شناخته شده است. بطور کلی می توان گفت این نوارها، پاتلا را در وضعیت مناسب و حالت نرمال تری قرار می دهد، در حالی که ماهیچه های اطراف زانو چگونگی عملکرد صحیح را برای نگه داشتن کشکک در جای خود یاد می گیرند.

همچنین ممکن است از بریس زانو برای کنترل موقعیت کشکک استفاده شود تا از دررفتگی یا برآمدگی بیشتر زانو جلوگیری شود. قبل از خرید بریس حتماً با پزشک مشورت کنید. باید با احتیاط از زانوبندهای طبی استفاده کرد؛ چراکه پوشیدن بیش از حد بریس نیز عوارض خود را دارد و حتی برای بیمار وابستگی ایجاد میکند. پوشیدن طولان مدت بریس، ماهیچه ها و تاندون هایی که از زانو پشتیبانی میکنند را ممکن است ضعیف کند و زانو نتواند عملکرد درستی داشته باشد. به طور کلی باید از بریس برای فعالیت های ورزشی یا یک فعالیتی که مفاصل پا را مانند پیاده روی یا کارهای حیاط درگیر می کند استفاده کرد. هنگامی که در خانه هستید و استراحت می کنید، زانوبند نباید استفاده شود.

بعد از چهار تا هشت هفته درمان، زانو باید نسبتاً بدون درد باشد و به درستی حرکت کند. البته زمان لازم برای بهبودی کامل به عوامل مختلفی از جمله شدت آسیب دیدگی، سن و وضعیت سلامتی بیمار بستگی دارد. اگر همچنان درد زانو به دلیل سابولاکس یا نیمه دررفتگی ادامه دار باشد، باید در مورد گزینه های دیگر درمان به پزشک مراجعه کنید.

انتخاب کفش نیز مهم است. کفش در چرخه راه رفتن نقش مهمی دارد. پوشیدن کفش مناسب و یا استفاده از آرتزهای طبی در کفش ممکن است به کنترل راه رفتن شما هنگام دویدن و کاهش فشار روی زانو کمک کند، بنابراین احتمال نیمه دررفتگی و یا دررفتگی مفصل زانو با پوشیدن کفش مناسب به حداقل می رسد.

درمان جراحی بی ثباتی و در رفتگی کشکک زانو

بعضی از بیماران با روش های درمانی ساده و یا حتی فیزیوتراپی درمان نمی شوند و ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند، خصوصاً در بیمارانی که درد قابل توجهی دارند یا دررفتگی مکرر در آنها زیاد است. با دیدن وضعیت زانو با آرتروسکوپ، جراح می تواند حرکت و عملکرد مفصل زانو را در صورت وجود مشکلی که قابل اصلاح است ارزیابی کند. برخی از این گزینه ها برای درمان جراحی شامل موارد زیر است:

در حالی که عمل جراحی میتواند ابزاری مفیدی برای کمک به مشکلات زانو باشد، مهم است که بدانید که هدف از جراحی چیست و چگونه این روش به اصلاح مشکل اساسی کمک میکند. در چندین سال اخیر، جراحی آرتروسکوپی و آزادسازی بافت های کپسولی خارج زانو برای مشکلات مبهم در زانو مؤثر شناخته شده است.در حالی که برخی از بیماران با جراحی بهبود می یابند، برخی دیگر با عمل جراحی ممکن است بدتر شوند. انجام عمل جراحی، بدون درک مشکل خاصی که برای اصلاح در نظر گرفته شده است، میتواند منجر به نارضایتی بیمار از عمل باشد و نتایج خوبی نداشته باشد.

بازتوانی پس از جراحی در رفتگی کشکک زانو با طب فیزیکی

توانبخشی زانو بعد از عمل یکی از مهمترین قسمت های درمان است. مهم است که ماهیچه های خود را برای عملکرد بهتر دوباره بسازید تا از دررفتگی و نیمه دررفتگی زانو در آینده جلوگیری شود. موفق ترین و سریع ترین نتایج، حاصل از راهنمایی و نظارت یک فیزیوتراپیست با تجربه است. توانبخشی شما پس از جراحی زانو بر بازیابی کامل حرکت، قدرت و استقامت در زانو متمرکز است. با طب فیزیکی یک برنامه توان بخشی به منظور کمک به تقویت و انعطاف پذیری زانو و عضلات اطراف آن به شما ارائه می شود. فیزیوتراپی همچنین به بازیابی دامنه حرکتی در زانو نیز کمک می کند. تمرینات سبک تحمل وزن، مانند بلند کردن پا نیز به تقویت عضلات اطراف زانوی آسیب دیده کمک می کنند. پزشک ممکن است انجام برخی حرکات کششی و تقویتی ساده را برای انجام در منزل بین جلسات درمانی به شما آموزش دهد. فیزیوتراپی ممکن است به مدت ۶ تا ۸ هفته و هر هفته یک مرتبه یا تا زمانی که شکستگی کشکک زانو به طور کامل بهبود یابد ادامه داشته باشد.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

عوارض دررفتگی زانو

با توجه به شدت آسیب دیدگی زانو احتمال بروز عوارض جانبی در این اختلال افزایش پیدا می کند که برخی از آنها به شرح زیر می باشند:

بیوفیدبک به شما این توانایی را می دهد که روش های جدیدی را برای کنترل بدن، بهبود وضعیت سلامتی و یا عملکرد فیزیکی تمرین کنید. این روش در صورت تشخیص موثر بودن، در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ قابل انجام می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع روش های درمان ریزش مو

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

بهترین درمان لاغری صورت

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

بکارگیری چند روش درمان طبيعی براى آرتروز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درمان سندرم تونل کارپال با ورزش

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

انواع پیلینگ

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

موادی که باعث کاهش وزن میشود

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

هرگز جوش ها را دستکاری نکنید

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت