دکتر علی نقره کار - متخصص درد

سندرم کم پارتمان چیست؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

کم پارتمان به فضایی اطلاق میشود که شامل بافت عضلانی، عروق خونی و اعصاب می باشد. چارچوب اطراف کم پارتمان ها استخوان ها هستند که به قسمت های مختلف تقسیم شده و این تقسیم بندی توسط دیواره هایی از جنس بافت همبند یا فاشیا ایجاد می شود در تمامی اندام ها این کمپارتمانها وجود دارد. به طور مثال کم پارتمان بازو، ران، ساق، دست و شکمی که هر کدام شامل ۲ تا ۴ کم پارتمان کوچکتر میباشد. سندرم کم پارتمان یک وضعیت جدی است که زمانی رخ می دهد که فشار زیادی در داخل محفظه عضلانی وجود داشته باشد. محفظه ها گروه هایی از بافت عضلانی، عروق خونی و اعصاب در بازوها و پاهای شما هستند که توسط یک غشای بسیار قوی به نام فاسیا احاطه شده اند. فاسیا منبسط نمی شود، بنابراین تورم در یک محفظه می تواند منجر به افزایش فشار داخل محفظه شود. این منجر به آسیب به عضلات، عروق خونی و اعصاب داخل محفظه می شود. افزایش فشار می تواند جریان خون را به محفظه قطع کند. این می تواند منجر به از دست دادن اکسیژن به بافت ها (ایسکمی) و مرگ سلولی (نکروز) شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می نمایند، احساس درد در نقاط مختلف بدن، از جمله کمر، زانوها، دست و ... است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می کنید، با مراجعه به کلینیک دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می توانید به بهبود و درمان درد خود بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

سندرم کم پارتمان چیست؟

سندروم کم پارتمان یک عارضه ی دردناک و شاید جدی است که براثر خونریزی یا تورم در گروه ماهیچه های به هم بسته شده (بنام کم پارتمان ماهیچه) بروز می کند. هر گروه از ماهیچه های واقع در دست ها و پاها، همراه با رگ های خونی و عصب های مجاور خود، در فضایی قرار می گیرند که توسط بافتی بنام فاسیا (لایه پوششی فیبری) احاطه و پوشانده می شوند. سندروم کم پارتمان هنگامی رخ می دهد که فشار در یک کم پارتمان افزایش یافته و موجب محدود شدن جریان خون به ناحیه شود و احتمال دارد که به عضلات و عصب های مجاور آسیب وارد کند. این سندروم معمولاً در پاها، کف پا، بازوها و دست ها رخ می دهد، البته می تواند در هر جایی از بدن که یک کم پارتمان بسته شده ای وجود دارد، رخ دهد.

علل ایجاد سندرم کم پارتمان

سندرم کم پارتمان به دلایل مختلفی ایجاد شده و موجب فشار عضلات، کاهش گردش خون و همچنین کاهش سطح اکسیژن می شود. دلایل ایجاد سندرم کم پارتمان عبارتند از:

1. فعالیت ورزشی شدید

فعالیت های ورزشی سنگین و مکرر از جمله دویدن، دوچرخه سواری، شنا و... می توانند موجب ایجاد آسیب در ناحیه کم پارتمان و در نهایت آسیب عضله شوند.

2. شکستگی ها

شکستگی های استخوانی و آسیب های شدید می توانند موجب ایجاد سندرم کم پارتمان شوند.

3. عفونت بعد از شکستگی

سندرم کم پارتمان

انواع سندروم کم پارتمان

دو نوع سندروم کم پارتمان وجود دارد که هر کدام کاملاً از دیگری متفاوت است. سندروم کم پارتمان مزمن یا فشاری (exertional) که بیشتر اوقات به خاطر یک سری عادات همیشگی فرد بروز می کند. ورزش هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری یا شنا کردن، اغلب علت بروز این مشکل هستند که البته بیشتر موارد این سندروم در قسمت پایین پا رخ می دهد. حرکات تکراری در این ورزش ها باعث می شوند تا عضلات به تدریج آسیب ببینند، به این معنا که این بیماری خیلی کندتر از سندروم کم پارتمان حاد ظاهر می شود. اگرچه این می تواند به این معنا نیز باشد که مدت زمان بهبودی از این سندروم ممکن است طولانی باشد، سندروم کم پارتمان مزمن خیلی کم خطرتر از کم پارتمان حاد است.

سندروم کم پارتمان حاد

سندروم کم پارتمان مزمن

سندرم کم پارتمان قدامی

در قسمت جلویی ساق پا، مجموعه ای قرار گرفته که کم پارتمان قدامی نام دارد. این کم پارتمان شامل 4 عضله میباشد که کار این عضلات بالا آوردن مچ پا ونزدیک کردن آن به سمت صورت میباشد که این حرکت، دورسی فلکشن نام دارد. این حرکت، جزئی مهم در فازهای راه رفتن انسان است، لذا سلامت این کم پارتمان بر روی زندگی فرد اثر مستقیم دارد. این عضلات شامل عضله تیبیالیس انتریور، اکستانسور هالوسیس لانگوس، اکستانسور دیجیتروم لانگوس و فیبولاریس ترتیوس است که این مجموعه توسط پرونئال عمقی عصب دهی شده و نیز شریان تیبال قدامی نیز آن را خونرسانی میکند. این کم پارتمان در اثر فعالیت های ورزشی و نیز کار سنگین و ضربات شدید آسیب دیده و گچ گیری های مداوم این ناحیه موجب تشدید شدن علائم سندرم کم پارتمان در فرد میگردد و چون این عضلات مستقیماً در راه رفتن تأثیر میگذارند درمان به موقع سندرم کم پارتمان باعث بهبود عملکرد فرد میگردد.

سندرم کم پارتمان ساعد

ساعد قسمتی از اندام فوقانی است که بین ۲ مفصل آرنج و مچ دست واقع شده است. این ناحیه از ۲ استخوان رادیوس و اولنا تشکیل شده است و ۱۳ عضله نیز از این قسمت عبور می کنند. حال ساعد شامل ۴ کم پارتمان میباشد. کم پارتمان شکمی سطحی و عمقی شامل ۷ عضله، کم پارتمان پشتی شامل ۴۴ عضله و کم پارتمان متحرک شامل ۲۲ عضله. از هریک از این کمپارتمانها اعصاب و عروق مربوط به عضلات آن ناحیه عبور میکند که به دنبال شکستگیها، ضربات شدید، ورزشهای سنگین، انواع سوختگیها، بد گچ گرفتن و غیره ممکن است فشار داخلی ناحیه کم پارتمان زیاد شده و باعث فشار بر عروق و اعصاب این قسمت شود که در طولانی مدت و فشار زیاد باعث مرگ بافتهای عضلانی و عصبی ناحیه میشود و درد زیادی در قسمت ساعد و پایینتر ایجاد میکند. از درمانها میتوان به درمانهای غیر جراحی در حالت حاد و جراحی های فاسیوتومی و خارج سازی بافت.

سندرم کم پارتمان دست

دست یکی از مناطقی از بدن است که با وجود اینکه عضو کوچکی است؛ اما دارای شاخه های زیادی از عروق و اعصاب و نیز استخوانهای ریز بسیاری میباشد. به علت اینکه دست در فعالیت های روزانه تحرک بسیاری دارد، در معرض آسیب بسیاری میباشد. از جمله این آسیب ها میتوان به بریدگیها، شکستگیها، له شدگی، خوردن گلوله، سوراخ شدن، مار گزیدگی، یخ زدگی، سوختگی و ضربات شدید اشاره کرد. حتی گاهی بیماری هایی مانند هموفیلی که اختلال در انعقاد خون میباشد، موجب ایجاد سندرم کم پارتمان میشود. در این سندرم به علت اینکه فشار داخلی در کم پارتمان افزایش مییابد، عضلات و عرق و اعصاب تحت تأثیر قرار گرفته و تا ۴۸۸ ساعت بعد علائم آغاز شده و در صورت تداوم آسیبهای غیر قابل بازگشت به ناحیه وارد میگردد. کمپارتمانهای دست شامل ۱۱ مجموعه جدا میباشد.

تشخیص سندرم کم پارتمان

بعد از بروز علائم گفته شده فرد به پزشک مراجعه کرده و متخصص با انجام آزمایشات مختلف و بررسی وضعیت بیمار، نوع آسیب، درجه و میزان آسیب و نوع سندرم را تشخیص می دهد. این آزمایشات عبارتند از:

  1. انجام آزمایشات فیزیکی و مشاهدات لازم از جمله تکان دادن ناحیه آسیب دیده، لمس ناحیه آسیب دیده و...به منظور تخمین و بررسی میزان درد، تورم، بی حس و ناتوانی و قدرت عضلانی
  2. اندازه گیری فشار داخل کم پارتمان ساق و تست عصب
  3. عکس برداری از ناحیه آسیب دیده و دردناک با استفاده از سی تی اسکن، اشعه ایکس و ام آر آی جهت مشاهده ناحیه آسیب دیده و میزان آسیب و بررسی دقیق بافت های آسیب دیده

مراقبت های پرستاری در سندرم کم پارتمان

  1. اطمينان از عدم سفت بودن گچ
  2. مقايسه اندام شكسته و سالم از نظر گردش خون، حركت، حس، تورم، بو
  3. حركت انگشتان دست و پا هر دو ساعت يك بار
  4. بررسي علائم sp شامل pain(درد)- pallor رنگ پريدگي (pulselessnes) عدم نبض ( parasthesia (پارستزي) - paralgsis) فلج عصبي
  5. در صورت شك به سندرم كمپارتمان اندام نبايد بالاتر از سطح قلب قرار گيرد و گچ براي كاهش فشار بايد از وسط بريده شود.
  6. ورزشهاي ايزومتريك در حاليكه اندامهاي تحتاني روي سطح صاف قرار دارد زانوي خود را به طرف پايين فشار دهد و بيمار با گچ باز و دست خود را مشت كند و بفشارد و هر يك ساعت يكبار انجام دهد.
  7. عدم خاراندن سطح زير گچ (خارش با سشوار سرد تسكين مي يابد)
  8. خشك نگه داشتن گچ

افراد در معرض ابتلا به سندرم کم پارتمان

با وجود اینکه این عارضه می تواند برای هر کسی رخ دهد؛ اما برخی از افراد بیش از دیگران در معرض دریافت آن قرار دارند:

  1. افراد ورزشکاری که زیر 30 سال سن دارند.
  2. افرادی که دارای فعالیت های خاص و مکرر مانند دویدن هستند.
  3. افرادی که به طور شدید ورزش می کنند.
  4. افرادی که به دلیل مصرف الکل و مواد مخدر دچار مسمومیت می شوند.
  5. افرادی که به شکستگی اندام دچار شده اند.

عوارض سندروم کم پارتمان

سندروم کم پارتمان فشاری مزمن، یک وضعیت خطرناک نیست و معمولاً در صورت درمان مناسب و به موقع، موجب آسیب در دراز مدت نمی شود. اگرچه درد، ضعف یا بی حسی ناشی از سندروم کم پارتمان مزمن ممکن است شما را از ادامه دادن تمرینات یا تمرین ورزشتان با همان شدت قبل بازدارد.

مشکلات ناشی از سندروم کم پارتمان حاد

درمان سندرم کم پارتمان

سندروم کم پارتمان مزمن معمولاً خطرناک نیست و گاهی می توان با متوقف کردن تمریناتی که سبب بروز آن شده اند و تغییر دادن آنها به تمریناتی کم شدت تر، آن را برطرف کرد. فیزیوتراپی، کفی طبی و مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می تواند به درمان آن کمک کند، البته قبل از آنها حتماً با پزشک خود مشورت کنید. تنها در صورتی می توان درباره ی جراحی صحبت کرد که علیرغم اقدامات درمانی، علائم در شما ادامه داشته باشد. در این موارد شما در لیست انتظار برای عمل قرار خواهید گرفت؛ زیرا سندروم مزمن کم پارتمان یک موقعیت اورژانسی نیست.

تغییرات و اصلاحاتی در نوع فعالیت

در مورد سندروم کم پارتمان مزمن، انجام فعالیت هایی را که سبب بروز و یا افزایش علائم می شوند متوقف کنید. درمان سندروم کم پارتمان مزمن با استراحت و دست کشیدن از فعالیت های شدید آغاز می شود و تا وقتی علائم کاملاً از بین نروند، باید از انجام آنها خودداری کرد. برای بسیاری از ورزشکاران، این به معنای کناره گرفتن کامل از ورزش است. هرگاه که علائم برطرف شدند، با انجام یک سری اصلاحات و تغییرات، می توان به فعالیت های قبل برگشت. اگر می خواهید ورزش خود را ادامه دهید، بهترین راه، انجام عمل جراحی است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست بعد از انجام معاینات و بررسی ها، یک برنامه ی مخصوصی را بر اساس سبک زندگی و اهدافتان برای شما در نظر می گیرد. او بر اساس علائمتان و واکنش شما نسبت به روش های درمانی مختلف، مناسب ترین روش های فیزیوتراپی را برای شما انتخاب خواهد کرد. معمولاً ترکیبی از روش های درمانی برای شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این درمان ها عبارتند از:

  1. حرکت دادن
  2. ماساژ بافت های نرم
  3. الکتروتراپی
  4. کشش های PNF
  5. استفاده از ارتز یا کفی طبی
  6. نوار چسب مخصوص محافظت از قوس و خم شدگی
  7. اصلاح بیومکانیکی
  8. تجویز کفش مناسب
  9. تمرینات انعطافی
  10. تمرینات استقامتی و تقویتی
  11. اصلاح نوع فعالیت ها و تمرینات
  12. توصیه هایی برای کاهش وزن
  13. بیشتر بیماران مبتلا به سندروم کم پارتمان به خوبی بعد از دوره ی توان بخشی مناسب بهبود می یابند. دوره ی بهبودی ممکن است چند هفته تا چند ماه به طول بی انجامد.
  14. کشش و ماساژ با یخ

برای سندروم کم پارتمان، سبک عضلات عضو آسیب دیده را با انجام حرکات کششی استراحت دهید. برای کاهش ورم و درد، کار را با ماساژ با یخ ادامه دهید. به طور مثال، اگر سندروم کم پارتمان در قسمت پایین پا رخ داده است، انگشتان پا را به مدت 30 ثانیه به طرف بینی تان خم کنید. سپس انگشتان پا را برای 30 ثانیه به سمت بیرون بکشید. این حرکت را سه تا پنج بار تکرار کنید. عضو آسیب دیده را به حالت آزاد و استراحت قرار دهید و یک قالب یخ را در طول عضلات دردناک، به مدت 15 دقیقه مالش دهید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

تمریناتی برای کاهش ورم

برای درمان سندرم کم پارتمان مزمن، فشار ناشی از ورم برجای مانده را با استفاده از یک چوب ماساژ یا رول (غلطک) فومی در امتداد عضلات آزاد کنید. این کار را با غلطاندن آرام رول از عضو آسیب دیده به طرف بدن انجام دهید. کاهش ورم و فشار عضلات باعث کاهش درد خواهد شد.

سندروم کم پارتمان حاد

در حال حاضر درمان غیر جراحی مؤثری برای سندروم کم پارتمان حاد وجود ندارد. اگر متحمل آسیبی شوید که منجر به بروز این وضعیت گردد، نیاز به انجام یک عمل جراحی اورژانسی خواهید داشت تا فشار به وجود آمده برطرف شود. این جراحی شامل روندی تحت عنوان فاسیوتومی است که در آن جراح برشی در فاسیا (بافت پوششی گروه عضلات) ایجاد می کند تا فضای بیشتری را برای عضلات فراهم آورد. چه موقع این برش را می توان بست به شدت تورم بستگی دارد، البته اگر نتوان فشار را به موقع از روی عضلات برداشت، ممکن است منجر به آسیب دائمی و یا حتی ناتوانی فرد شود. پزشک یا جراح برشی را ایجاد می کند تا پوست و بافت پوششی اطراف عضلات باز شود و با این کار فشار داخل کم پارتمان عضله برداشته می شود. بریدگی ایجاد شده معمولاً چند روز بعد از عمل بسته می شود. گاهی اوقات ممکن است برای پوشاندن زخم باز شده، به پوست پیوندی نیاز باشد.

اگر دچار کمردرد هستید؛ این عارضه ممکن است مربوط به آرتروز ستون مهره ها یا دیسک باشد؛ در هر صورت شما می توانید با مراجعه به کلینیک درد دریابید جراحی دیسک کمر به درمان درد شما کمک می کند یا خیر؟! لازم به ذکر است یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای جراحی دیسک، عمل بسته دیسک کمر با لیزر است.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

رایج ترین بیماری های پوستی دور چشم چیست؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

روش تشخیص و درمان انواع لک پوستی در طب ایرانی

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

تفاوت کلینیک زیبایی با کلینیک تخصصی پوست و مو

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ده نکته تزریق بوتاکس

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

پس از لیزر فرکشنال چه باید کرد؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

تزریق ژل برای چه کسانی مناسب است و برای چه کسانی نامناسب است؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

کرایو تراپی ( سرما درمانی ) چیست ؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

مشکلات پستان در شیردهی ( بخش دوم )

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

افزایش فعالیت های جنسی برای قلب مردان مضر است

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت