دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

ضعف دست نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

ضعف به از دست دادن قدرت عضلانی اطلاق می شود، یعنی با وجودی که فرد تمام تلاش خود را می کند؛ اما نمی تواند به طور عادی عضله اش را حرکت دهد. ضعف دست می تواند یک وضعیت خسته کننده و آزاردهنده باشد. این مشکل اغلب به دلیل فشرده شدن اعصاب و آسیب به تاندون های دست ایجاد می شود. ضعف ناگهانی دست، نگران کننده است؛ زیرا ممکن است نشانه ی سکته مغزی باشد که یک وضعیت اورژانسی جدی است و باید فوراً به پزشک مراجعه شود. با این حال ضعف دست معمولاً به یک مشکل پزشکی جدی مربوط نمی شود و به ندرت تهدید کننده زندگی است. اگر این ضعف درمان نشود، ضعف می تواند همراه با علت زمینه ای حتی بدتر شود. اینکه چه شرایطی بر ایجاد ضعف دست اثر می گذارند و چگونه درمان میشوند، در ادامه به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

آنچه در ادامه این مطلب می خوانید:

آنچه در این مطلب میخوانید

شایع ترین علل ضعف دست

سندرم تونل کارپال

این سندروم یکی از شایع ترین علل ضعف و درد دست است. سندرم تونل کارپال به دلیل استفاده بیش از حد از دست، بازو یا مچ دست، اغلب به دلیل حرکات تکراری مانند کار با ماشین آلات یا تایپ کردن ایجاد می شود. همچنین این سندروم می تواند به دلیل تورم در قسمت داخلی مچ دست ایجاد می شود. در واقع این سندروم تورم عصبي به نام عصب مدين را فشرده می كند كه از ميان «تونل» استخوان ها و رباط هاي داخل مچ دست می رود. این باعث درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف و همچنین از دست دادن هماهنگی دست می شود. اگر فشار روی عصب ادامه یابد، درد و ضعف می تواند به بازو برسد.

نوروپاتی دیابتی

دیابت یک بیماری مزمن پزشکی است که در آن بدن نمی تواند قند خون را به درستی تنظیم کند. یکی از عوارض دیابت آسیب عصبی است که به آن نوروپاتی دیابتی می گویند. نوروپاتی دیابتی اغلب دست ها و پاها را درگیر می کند که به محض درگیری دست ها می تواند باعث ضعف، درد، گزگز و اختلال در هماهنگی حرکات دست شود.

ضعف دست

نوروپاتی محیطی

در حالی که دیابت شایع ترین علت نوروپاتی است، دلایل متعددی نیز وجود دارد که می تواند باعث ضعف دست شود. نوروپاتی که در اعصاب خارج از مغز و نخاع رخ می دهد نوروپاتی محیطی نامیده می شود. در این نوع نوروپاتی دست ها و پاها بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. ممکن است پزشک شما برای تعیین اینکه آیا علت نوروپاتی مربوط به عفونت، بیماری خودایمنی، اختلال متابولیک، کمبود تغذیه یا عارضه جانبی دارویی است، نیاز به آزمایش خون داشته باشد. صرف نظر از علت، نوروپاتی محیطی علائم مشابهی (درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن، سوزش یا ضعف) را ایجاد می کند. اکثر نوروپاتی ها پس از درمان علت زمینه ای بهبود می یابند.

آرتروز

آرتروز مفاصل که به آن آرتریت نیز گفته می شود، وضعیتی است که باعث زوال تدریجی مفاصل می شود. هنگامی که استئوآرتریت روی دست ها تأثیر می گذارد، می تواند باعث درد، ضعف، سفتی، مشکل در گرفتن و تغییر شکل مفاصل انگشتان شود. اگر آرتریت دارید، ممکن است بتوانید علائم خفیف تر و اولیه را نادیده بگیرید؛ اما با گذشت زمان، با ادامه تجزیه غضروف مفصل، درد و ضعف می تواند بدتر و غیر قابل تحمل شود.

رادیکولوپاتی

بسیاری از افراد رادیکولوپاتی را در مقطعی از زندگی خود تجربه می کنند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که استخوان های ستون فقرات فشرده شده و در نهایت فرو می ریزند، زمانی که یک آسیب تروماتیک ستون فقرات وجود دارد، یا زمانی که بافت ها بین استخوان های ستون فقرات جابجا می شوند.یک عصب فشرده در ستون فقرات گردن (به نام رادیکولوپاتی گردنی) می تواند باعث ضعف دست شود؛ زیرا این بخشی از نخاع است که حرکات دست را کنترل می کند. گاهی اوقات، گرفتگی عصب در گردن می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن (پارستزی)، درد پشت یا شانه و درد تیراندازی در نقاط دورتر بدن مانند ساق پا شود.

فتق دیسک

فتق دیسک، جابجایی غضروفی است که ستون فقرات را حمایت کرده و لنگر می اندازد. همچنین فتق دیسک می تواند بر روی اعصاب نخاعی فشار بیاورد و بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد. از آنجایی که ریشه های عصبی نخاعی بسیاری از احساسات و حرکات بدن را کنترل می کنند، ساخت دیسک می تواند علائم مختلفی را بر اساس محل وقوع آن ایجاد کند. فتق دیسک در ستون فقرات گردنی می تواند باعث درد آزاردهنده و ضعف در دست یا بازو شود.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان ضعف دست

درمان ضعف دست بستگی به علت ایجاد آن دارد که به این شرح است:

درمان سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال یک مشکل قابل درمان است. استراحت، سرمادرمانی و داروهای ضد التهابی بدون نسخه معمولاً به درمان آن کمک می کند. مچ بند و تنظیم حرکت مچ دست در حین کار می تواند از بدتر شدن سندرم تونل کارپال جلوگیری کند. در موارد شدید، یک روش جراحی ساده به نام آزادسازی تونل کارپال، یک رباط در مچ دست را قطع می کند تا فشار را برای همیشه کاهش دهد.

درمان کیست گانگلیون

کیست گانگلیون معمولاً نیازی به درمان ندارد. با این حال، اگر کیست باعث درد شود، فرد می تواند انواع درمان های زیر را دریافت کند:

درمان اپی کندیلیت

درمان اپی کندیلیت با توقف فعالیتی که در وهله اول باعث ایجاد این بیماری شده و اجتناب از فعالیت هایی که شرایط را تشدید می کند، شروع می شود. گزینه های درمانی شامل قرار دادن کمپرس سرد بر روی بازو یا دست آسیب دیده، استفاده از داروهای ضد التهابی، انجام تمریناتی برای تقویت ساعد یا تزریق کورتیکواستروئید است.

درمان سندرم کوبیتال

گزینه های درمانی این بیماری عبارت است از:

درمان رادیکولوپاتی گردنی

درمان رادیکولوپاتی گردنی شامل موارد زیر است:

درمان سارکوپنیا

گزینه های درمانی، بر پیشگیری و مدیریت این بیماری از طریق فعالیت بدنی مانند تمرینات مقاومتی تمرکز دارند. این می تواند به بهبود قدرت و افزایش توان عضلات کمک کند. فرد همچنین می تواند طبق دستور پزشک، مقدار پروتئین مصرفی خود را افزایش دهد.

درمان رادیکولوپاتی سرویکال

درمان بسته به علت متفاوت است؛ اما ممکن است شامل داروهای ضد التهابی، تزریق استروئید یا انواع مختلف جراحی باشد. فیزیوتراپی نیز می تواند کمک کننده باشد. برخی از افراد مبتلا به رادیکولوپاتی، بدون هیچ درمانی بهبود می یابند (مانند عصب فشرده شده که در دوران بارداری ایجاد می شود).

درمان نوروپاتی اولنار

تشخیص و درمان نوروپاتی اولنار مشابه سایر اشکال نوروپاتی است. اگر عفونت درگیر باشد (معمولاً باکتریایی)، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود. آسیب های ترومایی ممکن است نیاز به آرنج بند داشته باشند تا زمانی که علائم بهبود یابند. برخی موارد نوروپاتی اولنار نیازی به درمان ندارند.

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان فلج رادیال

فلج رادیال را می توان تنها با علائم تشخیص داد و اغلب پس از برداشتن فشار نیازی به درمان ندارد. با این اوصاف، مواردی وجود دارد که فشرده سازی طولانی مدت باعث آسیب شدید عصبی و از دست دادن عملکرد و یا حس دست می شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریق استروئید ممکن است برای کاهش التهاب و بهبود علائم استفاده شوند. در موارد نادر، ممکن است نیاز به ترمیم عصب از طریق جراحی باشد.

درمان نوروپاتی محیطی

ممکن است پزشک شما برای تعیین اینکه آیا علت نوروپاتی مربوط به عفونت، بیماری خودایمنی، اختلال متابولیک، کمبود تغذیه یا عارضه جانبی دارویی است، نیاز به آزمایش خون داشته باشد. صرف نظر از علت، نوروپاتی محیطی علائم مشابهی را مانند درد، بی حسی، گزگز، سوزش یا ضعف ایجاد می کند. اکثر نوروپاتی ها پس از درمان علت زمینه ای آن بهبود می یابند.

درمان استئوآرتریت

پزشک شما می تواند استئوآرتریت را بر اساس علائم، معاینه فیزیکی، اشعه ایکس و احتمالاً آزمایش خون تشخیص دهد. این یک بیماری دردناک است که با داروهای ضد التهابی، استفاده از سرمادرمانی و فیزیوتراپی قابل درمان است. استئوآرتریت می تواند ناتوان کننده باشد؛ اما به ندرت تهدید کننده زندگی است.

درمان فتق دیسک

فتق دیسک را می توان با فیزیوتراپی، داروهای ضد التهابی یا داروهای مسکن نیز درمان کرد. ممکن است در شرایط خاصی از جراحی استفاده شود.

شما می توانید با مراجعه به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، انواع زانوبند را که شامل انواع ورزشی، آتل دار، زانوبند کشکک باز ، زانوبندهای کشی و چسبدار میباشند، تهیه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

بوتاکس زیر بغل و درمان تعریق

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

آثار مثبت خندیدن

دکتر عبد الرحیم حزینی [ فوق تخصص آنکولوژی ]

تزریق چربی به سینه بهتر است یا تزریق ژل به سینه؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درپستان چه تغییرات فیزیولوژیکی در طی فاز لوتئال سیکل قاعدگی اتفاق می افتد؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

میکرودرم ابریژن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

کاربرد پی آر پی در جوانسازی

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

میل جنسی کودکان

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

خال های قرمز، سیاه و سبز نشانه چه چیزهایی هستند؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت