دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

فلج عصب صورت (فلج بلز) به چه وضعیتی گفته میشود؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drsalmanfallah.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول تلفن مطب : 91011414 - 031

فلج بلز به یک نوع ضعف یا فلج شدگی گفته می شود که بر روی رشته های عصبی که وظیفه کنترل عضلات صورت را برعهده دارند تأثیر می گذارند. این اختلال به علت وجود مشکل در عصب صورت به وجود می آید. این اختلال به طور ناگهانی و معمولاً در یک طرف صورت ایجاد می شود و هنوز علت بروز آن مشخص نیست؛ اما در اکثر موارد به علت عفونت ویروسی ایجاد می شود و اکثر افرادی که مدت دو تا سه ماه به طور کامل بهبود پیدا می کنند. احتمال بروز این اختلال در هر سنی وجود دارد و به طور یکسان مردان و زنان را درگیر خواهد کرد. بهبودی از فلج بل به میزان و شدت آسیب به عصب جمجمه هفتم بستگی دارد. اگر فلج صورت فقط جزئی باشد، می توان بهبودی کامل را انتظار داشت. عضلات آسیب دیده معمولاً طی یک تا دو ماه به عملکرد اصلی خود را بازمی گردند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل فلج بلز

علت دقیق این آسیب ناشناخته مانده است.اغلب دانشمندان معتقدند که عفونت های ویروسی مانند مننژیت ویروسی یا ویروس عامل سرماخوردگی (هرپس سیمپلکس) می تواند این بیماری را ایجاد کند. آنها معتقدند که عصب صورت در پاسخ به عفونت، متورم و ملتهب می شود و به کانال فالوپین فشار وارد می کند و در نتیجه موجب ایسکمی (محدودیت اکسیژن رسانی و خون رسانی به سلول های عصبی) می شود. در برخی موارد جزئی (که بهبودی سریع حاصل می شود)، تنها به غلاف میلین عصب آسیب وارد شده است. غلاف میلین یک پوشش از جنس چربی است که به عنوان عایق بر روی رشته های عصبی در مغز عمل می کند.این بیماری همچنین با بیماری هایی از جمله آنفولانزا یا بیماری مشابه آنفولانزا، سردرد، عفونت مزمن گوش میانی، فشار خون بالا، دیابت، سارکوئیدوز، بیماری لایم، تومور و آسیب هایی از جمله کستگی جمجمه یا جراحت صورت همراه بوده است. هوای سرد و تماس صورت با هوای سرد فرد را مستعد بروز فلج صورت خواهد کرد.

علائم فلج بلز

نشانه های بیماری فلج بلز به صورت ناگهانی رخ می دهند. آشنایی با علائم این بیماری می تواند در تشخیص این بیماری بسیار مؤثر باشد.

فلج عصب صورت

عوامل خطر فلج بلز

این احتمال در افراد زیر بیشتر است:

  1. افراد باردار
  2. افراد مبتلا به بیماری های بخش های فوقانی دستگاه تنفسی
  3. اشخاص مبتلا به دیابت
  4. افراد دارای سابقه خانوادگی بروز فلج بلز

عارضه هایی که سبب افزایش احتمال بروز فلج بلز می شوند شامل:

فلج بلز خفیف

علائم اولیه فلج بلز شامل تب خفیف، درد در پشت گوش، سفتی گردن و ضعف یا سفتی در یک طرف صورت است. علائم به طور ناگهانی شروع می شود و در طی چند ساعت به سرعت پیشرفت می کند و در نتیجه بخشی یا تمام صورت را تحت تأثیر قرار می دهند. در بیشتر موارد، فلج بلز، فقط ضعف عضلات صورت رخ می دهد و فلج صورت موقتی است و همچنین بیشتر موارد با دو تا سه هفته برطرف می شوند. تقریباً ۸۰ درصد موارد طی سه ماه برطرف می شود. با این حال، برخی از موارد همچنان ادامه دارد. گاهی اوقات فقط نیمه بالا یا پایین صورت تحت تأثیر قرار می گیرد.

فلج بلز شدید

در موارد شدید فلج بلز، عضلات صورت در طرف آسیب دیده کاملاً فلج شده و باعث می شوند آن طرف صورت صاف، بی حالت و بی حرکت شود. اغلب دهانه بین پلک های بالا و پایین بزرگ شده و در هنگام خواب باز می ماند. این اتفاق می تواند منجر به عدم توانایی بستن چشم در طرف آسیب دیده شود. اگر ناحیه فشرده شده عصب صورت در کنار انشعاب سایر اعصاب باشد تولید بزاق و یا اشک کاهش می یابد. برخی از افراد مبتلا به فلج بلز دچار از بین رفتن حس چشایی در یک طرف دهان، آبریزش و افزایش حساسیت به صدا (هایپرراکوزیس) در ناحیه آسیب دیده سر می شوند.

عوارض فلج بلز

در صورتی که فلج بلز به صورت خفیف رخ دهد، بهبودی طی 6 ماه بعد از بروز بیماری حاصل خواهد شد. با این حال در موارد شدیدتر، این بیماری عوارضی را بر جای خواهد گذاشت. عوارض فلج بلز در افراد مختلف، متفاوت است. در ادامه برخی از شایع ترین عوارض برای شما شرح خواهیم داد:

تشخیص فلج بلز

تشخیص فلج بل بر اساس تظاهرات بالینی انجام می شود که شامل کج شدن صورت، عدم توانایی در حرکت دادن عضلات سمت آسیب دیده ی صورت و رد کردن سایر بیماری های ایجاد کننده ی فلج صورت می باشد. هیچ آزمایش بالینی مخصوصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. به طور معمول، پزشک ضعف فوقانی و پایینی صورت فرد را معاینه می کند. در اغلب موارد، این ضعف به یک سمت صورت محدود می شود و یا گاهی اوقات به پیشانی، پلک و دهان می رسد. آزمایشی با عنوان الکترومیوگرافی (EMG) یا نوار عصب و عضله می تواند آسیب به عصب را تشخیص دهد و شدت و وسعت درگیری اعصاب را تعیین می کند. آزمایشات خونی می تواند گاهی اوقات به تشخیص سایر مشکلات همزمان از جمله دیابت و عفونت های خاص کمک کند. با استفاده از عکسبرداری های MRI و سی تی اسکن می توانیم ساختارهایی که بر روی عصب صورت فشار وارد می کنند را تشخیص داده و از بین ببریم.

فیزیوتراپی فلج بلز

بعد از بررسی ها و آزمون های اولیه از صورت و علائم به وجود آمده، فیزیوتراپیست بلافاصله کارهای زیر را انجام می دهد:

  1. به شما آموزش می دهند که چگونه از صورت و چشمان خود محافظت کنید.
  2. به شما نشان می دهند که چگونه با وجود فلج صورت، عملکردهای روزانه خود را مدیریت کنید.
  3. مسیر مورد نظر برای رسیدن به بهبودی را توضیح داده و بنابراین می توانید نشانه ها و علائم بهبودی را تشخیص دهید.
  4. روند پیشرفت را ارزیابی کرده و اگر پیشرفتی حاصل نشود، تعیین می کنند که آیا لازم است به یک متخصص ارجاع داده شوید.

تمرینات اولیه

در مراحل اولیه، هنگامی که در ایجاد همه حرکات صورت بطور کامل با مشکل مواجه هستید، درمانگر ورزش هایی را به شما آموزش می دهد که حرکات صورت (اولیه) را ایجاد می کند. درمانگر به شما نشان می دهد که صورت خود را در چه حالتی قرار دهید که حرکت دادن آن آسانتر شود (که به آن محدوده حرکتی پشتیبانی می گویند) یا اینکه چگونه عضلات صورت را تحریک کنیم تا حرکتی را که می خواهیم انجام دهد.

هنگامی که عضلات صورت قادر به انجام به حرکت اصلی بودند، درمانگر تمریناتی را برای افزایش فعالیت عضلات، قدرت عضلات و بهبود توانایی برای استفاده از عضلات در مدت زمان طولانی طراحی می کند (فعالیت تسهیل کننده عضله).

فیزیوتراپ تمریناتی را با هدف زیر طراحی می کند:

  1. بهبود هماهنگی عضلات صورت
  2. ایجاد حرکات صورت برای عملکردهای خاص مانند صحبت کردن یا بستن چشم
  3. بازیابی حرکاتی برای حالات صورت مانند لبخند زدن
  4. اصلاح الگوهای غیرطبیعی از حرکات صورت که می تواند در طول دوران بهبودی رخ دهد.
  5. برای تمرین هماهنگی عضلات صورت، لازم است که ابتدا به سطح کافی از فعالیت عضلات صورت رسیده باشید. فیزیوتراپ تعیین می کند که چه زمانی برای این کار آماده هستید.

در طول دوران بهبودی ممکن است دچار گرفتگی عضلات یا تکان های ناگهانی صورت شوید. فیزیوتراپ ورزش هایی را برای کاهش این فعالیت ناخواسته عضله طراحی می کند. درمانگر به شما آموزش می دهد که چگونه تشخیص دهید که چه زمانی عضلات صورت در حالت فعال و چه زمانی عضلات در حالت استراحت قرار دارند. با یادگیری تعامل مؤثر با عضلات صورت و سپس توقف آن، قادر خواهید بود که عضلات صورت را به خواست خود استراحت داده و تکان ها و اسپاسم های آن را کاهش دهید.

از آنجایی که احساس صورت در فلج بلز آسیب نمی بیند، ماساژ با تحمل درد احتمالاً نه تنها بی خطر است، بلکه یک مداخله مهم برای افزایش انعطاف پذیری و تغذیه مناسب عضلات شل شده است. ماساژ می تواند عضلات صورت شما را به طور خاص کشش داده و با همکاری شما، عضلاتی را که ابروها و دهان را کنترل می کنند، برای به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن، تمرین دهد. هدف از ماساژ صورت برای فلج بلز، حفظ نرمی عضلات و کاهش خطر انقباض است.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان قطعی فلج بلز

داروهایی که به طور معمول برای درمان فلج بلز به کار می رود، شامل:

  1. کورتیکواستروئید مانند پردنیزون
  2. داروهای ضدویروسی

درمان خانگی می تواند شامل:

  1. محافظت از چشمانی که بسته نمی شوند.
  2. استفاده از داروهای مسکن

مدت زمان درمان فلج بلز

به نقل از مجله ی Southern Cross تا 90 درصد از کیس ها بین شش تا دوازده هفته از زمان شروع علائم بهبودی کامل پیدا می کنند. در درصد کمی از افراد ممکن است علائم به طور کامل بهبود پیدا نکرده و درجاتی از فلجی به طور دائم باقی بمانند. کسانی که 60 سال یا بیشتر سن دارند شانس کمتری برای بهبود کامل و شانس بیشتری برای فلجی دائمی دارند.

امروزه به علت فعالیت های بسیار زیاد و سنگین، قسمت اعظمی از مردم درگیر مشکلات و بیماری های متعددی در بخش مهم بدن ، یعنی پا هایشان هستند و قطعا راه حل درمانی این افراد، باید در کلینیک های تخصصی پا جستجو شود. سوزش و درد انگشت شست پا نیز از مشکلات رایج پا محسوب می شود. همشهریان گرامی یکی از بهترین کلینیک های تخصصی پا در اصفهان کلینیک دکتر فلاح می باشد. شما می توانید جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

پیچ خوردگی تخمدان

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

درمان درد زانو با روش پی آر پی

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

سوزش ادرار از مهمترین علائم سنگ مثانه

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

لیفت پوست بدون جراحی

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

وزوز گوش ضربانی چیست؟

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

درمان تنگی کانال نخاعی با جراحی و دارو درمانی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

علت پوسته ریزی زخم و خارش پوست سر

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

شیشه خطرناکترین ماده مخدر است!

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت