دکتر محسن سلیمانی - پوست و مو

بررسی انواع جوش و روش های درمان جوش ها

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drsoleimani.com
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، بعد از اورژانس بیمارستان شریعتی ، طبقه دوم بانک آینده ،کلینیک پوست ومو بهین تلفن مطب : 36290689 - 031

جوش صورت از شایعترین مشکلات پوستی است که عوامل مختلفی ممکن است یک فرد را مستعد آن کند. به طور کلی کسانی که پوست چرب تری دارند بیشتر جوش می زنند؛ چرا که محیط مناسبی برای رشد پاتوژن ها روی پوست خود دارند. عوامل ژنتیکی، اختلالات هورمونی، استرس، تغذیه و کشیدن سیگار و … نیز می تواند در بروز آکنه تأثیر بسزایی داشته باشد. علت ایجاد جوش های بزرگسالی با آکنه ی دوران بلوغ متفاوت است. آکنه در دوران بزرگسالی به علت عدم تعادل در هورمون ها ایجاد می شود. در واقع دراین حالت میزان هورمون های مردانه یعنی آندروژن ها نسبت به هورمون زنانه یعنی استروژن افزایش پیدا می کند. آندروژن ها باعث افزایش ترشحات غدد سباسه که از عوامل اصلی ایجاد جوش هستند می شود. غدد سباسه روی صورت به فراوانی یافت می شوند. جوش یا آکنه انواع بسیار متفاوتی دارد و یک فرد ممکن است روی پوست خود یکی از این انواع و یا چند نوع را به طور همزمان تجربه کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ایجاد انواع جوش صورت

تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ

بیشترین خطر ابتلا به آکنه در دوران بلوغ است. در این مدت، بدن شما دستخوش تغییرات هورمونی زیادی می شود. این تغییرات می تواند باعث تولید چربی زیاد روی پوست در نتیجه منجر به افزایش خطر آکنه شود.

برخی از مشکلات مربوط به زنان

عادت ماهانه، بارداری و زایمان یا برخی بیماری های زنانه نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و سایر شرایط غدد درون ریز میتوانند باعث ایجاد آکنه روی پوست زنان شوند.

کشیدن سیگار و قلیان

یکی از شایع ترین دلایل ایجاد آکنه کشیدن میزان بالای سیگار و قلیان است.

خواب ناکافی و استرس

موقعیت های استرس زا باعث افزایش هورمون کورتیزول شده و درنتیجه غدد پوستی تحریک شده و سطح چربی پوست بالا می رود و باعث ایجاد جوش میشود.

لوازم آرایشی نامرغوب یا فاسد

استفاده از انواع پاک کننده ها، کرم ها، مرطوب کننده ها و سایر محصولات زیبایی با ترکیبات مضر برای پوست یا تاریخ مصرف گذشته.

برخی از داروها

استفاده از برخی داروها شامل لیتیوم، برخی از انواع کنترل بارداری هورمونی، داروهای ضد تشنج و استروئیدها.

عوامل ژنتیکی

اگر سابقه خانوادگی در آکنه دارید، احتمال ابتلا به جوش نیز در شما بالا میرود.

بررسی انواع جوش و روش های درمان جوش

برخی از غذاها یا رژیم های غذایی

استفاده از غذاهای چرب و شیرین ازجمله غذاهای آماده و فست فود می تواند باعث ایجاد جوش در نواحی مختلف بدن شود. مصرف برخی غذاهای حساسیت زا برای بعضی افراد باعث ایجاد جوش در صورت یا دیگر نواحی بدن شود.

رعایت نکردن بهداشت و نظافت پوست

عواملی مانند رعایت نکردن بهداشت شست و شوی پوست پس از استفاده از لوازم آرایشی، قرار گرفتن در معرض آلودگی یا تعریق پس از ورزش میتواند جلوی باز نگه داشتن منافذ پوست و اکسیژن رسانی به سلول ها را بگیرد و باعث ایجاد جوش شود.

آلودگی های محیطی

معمولاً آلودگی میتواند از طریق یک زخم باز یا جای جوش به داخل پوست نفوذ پیدا کند و باعث بدتر شدن جوش و التهاب شود.

انواع جوش صورت

جوش سرسفید

این نوع جوش پوستی با نام کومدون بسته نیز شناخته می شود. جوش سرسفید حاصل مسدود شدن کامل منافذ پوست است؛ یعنی وقتی منافذ پوست در عمق و عرض کاملاً پر از چربی اضافه و سلول مرده می شود و مقداری از محتویات آن بیرون می زند، به شکل جوش سرسفید دیده می شود.

جوش سرسیاه

این نوع جوش درست مشابه جوش سر سفید است با این اختلاف که محتویات منافذ پوست شما از آن بیرون زده و در معرض هوا سیاه شده است.

ندول

آکنه ندولار شامل غده های زیر پوستی قرمز رنگی است که به صورت عمیق در زیر سطح پوست ایجاد می شود. آکنه ندولار معمولاً نتیجه تجمع باکتری پروپیونی است که باعث عفونت دردناک در داخل منافذ پوست می شود. این باکتری به بافت های اطراف آسیب زده و ندول را ایجاد می کند. ندول ها از انواع حاد و عفونی جوش صورت محسوب می شود که ممکن است از خود اسکار آکنه و لکه پوستی به جای بگذارند.

پاپول

این نوع جوش که به آن سفت دانه نیز می گویند زمانی ایجاد می شود که چربی اضافه پوست با یک باکتری به نام پروپیونی یا باکتری آکنه در منافذ پوست به هم می رسند. ترکیب باکتری و چربی به نوعی سرریز کرده و باکتری به بافت های اطراف نفوذ می کند. به همین دلیل پاپول یک عارضه عفونی در پوست به حساب می آید. پاپول بافت سفتی داشته و تا نیم سانتی متر عمق دارد.

پاسچول

این نوع جوش مرکز سفید رنگ دارد که با بافت قرمز رنگ احاطه شده است. پاسچول با عنوان چرک دانه نیز شناخته می شود زیرا از چرک و آلودگی سفید یا زرد رنگ انباشته شده است. پاسچول درست مانند جوش سرسفیدی به نظر می رسد که بزرگ و مزمن شده است. این عارضه معمولاً در ناحیه قفسه سینه، صورت یا پشت یافت می شوند. پاسچول در واقع نتیجه منافذ مسدود شده ای است که آلوده می شود. این نوع جوش صورت همچنین می تواند ناشی از تغییرات هورمونی در بدن باشد. پاسچول بسیار به پاپول شبیه است. البته پاسچول حاوی مایع زرد رنگی است که در پاپول وجود ندارد.

کیست

آکنه کیستیک شدید ترین شکل آکنه است و همچنین نتیجه عفونت عمیق درون پوست محسوب می شود. کیست های آکنه بزرگ، قرمز، ملتهب و دردناک بوده که پر از عفونت است. کیست ها نرمتر از ندول ها هستند؛ زیرا آنها پر از عفونت بوده و پوست اطراف را نیز در برگرفته اند. آکنه کیستیک سخت ترین نوع جوش صورت برای درمان نیز به حساب می آید.

درمان جوش صورت

درمان های کلینیکی درمان هایی قدرتمندتر هستند که می توانند بر روی انواع وخیم تر جوش نظیر کیست ها، ندول ها، پاپول ها و پاسچول ها اثر بگذارند. در این روش ها پزشک شما را معاینه کرده و بسته به شدت جوش ها و نوع آنها درمان مناسب را به شما پیشنهاد می دهد. البته این درمان برای جوش های غیرالتهابی نیز قابل استفاده است و می تواند بهبود آنها را سرعت بخشد.

درمان جوش های غیرالتهابی

پزشک برای درمان جوش های سرسفید یا سرسیاه از درمان های موضعی استفاده می کند. این درمان ها ممکن است تنها روی خود جوش ها متمرکز شوند یا بر روی همه صورت انجام بگیرند. مواد مورد استفاده در این درمان ها معمولاً حاوی گوگرد، اسید سالیسیلیک یا پراکسید بنزوئیل است. در میان این مواد بنزوئیل پراکسید موثرترین گزینه و گوگرد خفیف ترین آنها است. اسید سالیسیلیک نیز به جلوگیری از بازگشت مجدد جوش های غیرالتهابی کمک می کند.
ازجمله مواد مؤثر دیگر در درمان جوش های غیرالتهابی، رتینوئیدهای موضعی حاوی ویتامین A نظیر رتینول، آداپالن و ترتینوئین هستند. این مواد باعث از بین بردن چربی ها و سلول های جمع شده در منافذ پوستی شده و آنها را باز می کنند. این داروها را می توان از موثرترین داروهای موضعی برای درمان آکنه دانست.

درمان پاپول ها

پزشکان برای درمان پاپول از بنزوئیل پراکسید استفاده می کنند. این ماده دارای فعالیت ضدباکتریایی است و می تواند باکتری های ایجادکننده پاپول را از بین ببرد. برخی پزشکان برای درمان جوش های التهابی از رتینوئیدهای موضعی، آنتی بیوتیک ها یا قرص های ضدبارداری استفاده می کنند. البته توجه کنید که قرص های ضدبارداری معمولاً برای زنانی تجویز می شود که جوش های آنها تنها در دوران قاعدگی خود را نشان می دهند. این قرص ها با کاهش سطح آندروژن به کاهش تولید روغن کمک کرده و درنتیجه جوش ها را از بین می برند.

درمان پاسچول ها

با استفاده از گزینه های درمانی پیشنهادی برای پاپول ها می توان پاسچول ها را نیز برطرف کرد. البته در این مورد به دلیل شدت بیشتر و وجود چرک استفاده از آنتی بیوتیک های ضد باکتری بیشتر توصیه می شود.

درمان ندول ها

ازآنجایی که ندول ها در زیر سطح پوست قرار دارند، نمی توان از درمان های موضعی برای درمان ندول ها استفاده کرد. پزشک معمولاً در این موارد داروهای حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک، آنتی بیوتیک های قوی ضد باکتری، رتینوئیدها و قرص های ضدبارداری را توصیه می کند. اگر استفاده از داروها مؤثر واقع نشود، پزشک ندول ها را با دست تخلیه کرده یا از لیزر برای لایه برداری شیمیایی استفاده می کند.

درمان کیست ها

درمان کیست کار بسیار مشکلی است؛ اما غیرممکن نیست. پزشکان برای درمان این مورد از داروهایی نظیر ایزوترتینوئین، رتینوئیدهای خوراکی، آنتی بیوتیک ها نظیر تتراسایکلین، مینوسایکلین، داکسی سایکلین یا اریترومایسین، قرص های ضدبارداری یا اسپیرونولاکتون ها استفاده می کنند. توجه کنید که اسپیرونولاکتون همچون قرص های ضدبارداری تنها برای درمان کیست ها در زنان و نه مردان به کار می روند.
کاهش سطح آندروژن توسط این دارو ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در مردان شود. ممکن است بنا به تشخیص پزشک برای از بین بردن کیست ها به چند نوع دارو نیاز داشته باشید. در برخی موارد برای درمان مستقیم و سریع تر التهابات از تزریق استروئید به کیست ها استفاده می شود.

آدرس اينستاگرام دکتر سليماني

پیشگیری از ایجاد جوش

شاید بخواهید بدانید تورم بعد از تزریق ژل لب چگونه درمان می شود؟


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

روش های پزشکی آبرسانی پوست

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات چیست و چگونه درمان می شود؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

عمل بسته دیسک با لیزر

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

مزایای کاشت مو به روش SUT (اس یو تی)

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

پوستی شاداب و جوان با ویتامین ها

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

دلایل انجام سونوگرافی کبد

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

نمك طبيعي يا نمك دريا

دکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]

درمان عفونت گوش با کارهایی ساده در خانه

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت