دکتر جمال الدین حسن زاده - متخصص پوست و مو

مراقبت از پوست برای پیشگیری از سرطان

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drhassanzadeh.net
آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم تلفن مطب : 33246361 - 087

پوست مانند یک مانع بزرگ از بدن در برابر میکروب ها و آلودگی های محیطی مراقبت و دمای آن را تنظیم می کند. پوست از شما در برابر اشعه های خورشید محافظت کرده و ویتامین D مورد نیاز استخوان ها را تولید کند؛ اما این بدان معنا نیست که شما می توانید، بدون استفاده از محصولات مراقبت پوستی بیرون بروید. وقتی پوست در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گرد برای محافظت از خود در برابر اشعه های فرابنفش UVA و UVB از خود ملانین بیشتری (لک) تولید می کند تا از لایه های عمیق پوست شما محافظت کند. این کار علاوه بر ایجاد لکهای ناشی از آفتاب و آفتاب سوختگی به مرور زمینه های سرطان پوست را میسازند. سرطان پوست به معنی رشد غیر طبیعی سلولهای پوستی است که مهمترین عامل ایجاد آن قرار گرفتن پوست در معرض نور مستقیم خورشید و اشعه های UVA و UVB می باشد. البته نور خورشید تنها عامل ایجاد سرطان نیست و سرطان پوست تنها در قسمتهایی که در معرض نور خورشید است ایجاد نمی شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

مضرات آفتاب برای پوست

1. خشکی پوست

حرارت، باعث تبخیر آب شده و در نتیجه خشکی ایجاد میشود . پوست هم از این قائده مستثنی نیست. وقتی آفتاب به پوستتان میتابد، برای خنک کردن بدن، تعریق کرده و قطرات آب روی سطح پوست پدیدار میشود. این قطرات آب بر اثر گرما از روی پوست تبخیر میشوند و در نهایت پوست شما دچار کم آبی خواهد شد.

2. چروک و پیری زودرس

یکی از مهم ترین دلایل چروک شدن پوست، ازدست رفتن خاصیت ارتجاعی آن است که بر اثر خشک شدن پوست، ایجاد میشود.

3. آسیب به لایه محافظ پوست

اولین لایه پوست ما، درم نام دارد. درم از کلاژن، الاستین و محافظت کننده های دیگر پوست تشکیل شده است و مهمترین نقش آن، حفظ طراوت، شادابی و زیبایی پوست است. اشعه فرابنفش آسیب بسیار زیادی به این لایه محافظتی خواهد زد و در نتیجه آن، پوست طراوت، شادابی و زیبایی اش را ازدست میدهد.

4. لک پوستی

لک های قهوه ای یا خاکستری رنگ سطح پوست، یکی دیگر از آسیب های آفتاب است که در روند پیری پوست اتفاق می افتد .

5. آفتاب سوختگی

زمانی که آفتاب به پوستتان میتابد، پوست برای محافظت از خود ملانین تولید میکند و در نتیجه رنگ پوست برنزه میشود این در حالی است که با شدید بودن آفتاب، طول موج uvb اشعه فرابنفش که طول موج کوتاه اما انرژی زیادی دارد، باعث سوختن سطح پوست میشود .

6. سرطان پوست

یکی از مضرات آفتاب، بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان پوست است. کراتوزاکاینیک یا کراتوز خورشیدی با تابش مستقیم نور آفتاب ارتباط دارد و با ایجاد تغییرات بافتی پوست، ریسک سرطان پوست را بالا میبرد.

مراقبت از پوست برای پیشگیری از سرطان

مراقبت از پوست برای پیشگیری از سرطان

اصلی ترین مسئله مؤثر در ابتلا به سرطان پوست این است که به شکل طولانی مدت و مداوم در برابر اشعه های مضر آفتاب قرار نگرفت. در نتیجه برای پیشگیری از بروز این مشکل باید راهکارهای زیر را انجام داد:

تابش نور خورشید در نیمه روز یعنی در ساعات 10 الی 4 بعد از ظهر قوی ترین حالت خود را به همراه دارد که به همین دلیل یکی از راه های پیشگیری از بروز این مشکل، پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شکل مستقیم در این ساعات از روز و کاهش قرار گرفتن در معرض خورشید است.

کرم های ضد آفتاب به صورت کلی محصولاتی هستند که برای کاهش آسیب های ناشی از اشعه های مضر خورشید به پوست انسان ساخته شده اند و استفاده از آنها برای تمامی افراد خصوصاً افرادی که در شهر های گرمسیری قرار دارند، بسیار الزامی است. لزوم استفاده از کرم ضد آفتاب به حدی است که پزشکان توصیه می کنند حتی در روز های ابری نیز از کرم ضد آفتاب با اس پی اف 30 استفاده کنید.

یکی از مواردی که می تواند آسیب اشعه های مضر خورشید را برای پوست شما کاهش دهد. پوشش مناسب است؛ زیرا حتی کرم ضد آفتاب نیز نمی تواند به صورت کامل شما را از این اشعه های مضر در امان نگه دارد. از این رو باید سعی کنید که هنگام خارج شدن از خانه و در مواقعی که می خواهید به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار بگیرید از پوشش مناسب استفاده کنید تا این اشعه ها به پوست بدن شما برخورد نکنند.

استفاده از عینک آفتابی نه تنها آسیب هایی که به علت تابش خورشید به چشم شما وارد می شود را مهار می کند، بلکه میتواند از پوست اطراف چشم شما نیز محافظت کند. از این جهت استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم و پوست و پیشگیری از سرطان پوست الزامی است. به کمک عینک آفتابی نه تنها می توانید از سرطان پوست جلوگیری کنید بلکه مانع از چروک شدن اطراف چشم خود بر اثر تابش نور خورشید می شوید.

سعی کنید که همیشه به پوست خود توجه کامل داشته باشید و مراقبت های پوستی را به خوبی انجام دهید تا همیشه پوستی سلامت و شاداب داشته باشید. علاوه بر آن سعی کنید که به جوش و لکه های پوستی خود نیز توجه داشته باشید و در صورتی که با مسائل غیر عادی بر روی پوست خود مواجه شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید تا علت بروز مشکل مشخص شود و سریعاً تحت درمان قرار بگیرید.

مصرف برخی از داروها باعث افزایش حساسیت به آفتاب می شوند. به عنوان مثال آنتی بیوتیک ها می توانند باعث افزایش حساسیت پوست در برابر آفتاب شوند. به همین دلیل آسیب های ناشی از آفتاب بر روی شما با مصرف این داروها افزایش پیدا می کند. از این رو اگر ناگزیر به مصرف این داروها هستید، از پزشک معالج خود بخواهید که در صورت امکان داروهای شما را تغییر دهد.

درمان پوست آسیب دیده در اثر نور خورشید

اولین قدم برای معکوس کردن پوست آسیب دیده از آفتاب، جلوگیری از آسیب بیشتر است. یک کرم ضد آفتاب خوب با طیف گسترده ای که از قرار گرفتن پوست در معرض مستقیم اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، اولین و مهم ترین گام برای جلوگیری از عوارض تابش آفتاب بر پوست است. جلوگیری از عوارض ناشی از تابش آفتاب بر پوست، آسان تر از درمان آن است. اقداماتی شامل پوشیدن لباس محافظ، استفاده از کرم ضد آفتاب و اجتناب از برنزه کردن، می تواند باعث جلوگیری از آسیب شود. مراقبت مناسب از پوست به معنی توجه به هرگونه تغییر است. افرادی که دارای پوست روشن هستند یا سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان پوست دارند، باید بیشتر مراقب محافظت در برابر آفتاب باشند.

کرم ها و ژل های موضعی

استفاده از انواع کرم ها و ژل های موضعی برای لایه برداری شیمیایی و فیزیکی پوست و درمان های لیزری می توانند به طور موقت، پوست را ترمیم کرده و صاف و هموار جلوه دهند.

رتینوئیدها

این ترکیبات که از نظر شیمیایی از ویتامین A مشتق شده اند، سلول های پوست را تحریک می کنند تا از بین بروند و خود را تجدید کنند و چرخه ترمیم سلول های پوست را بهبود می بخشند. آنها همچنین تولید کلاژن را تحریک می کنند، لکه های قهوه ای را محو می کنند و طبق مطالعات، اندازه منافذ را نیز کاهش می دهند.

ویتامین سی و سایر آنتی اکسیدان ها

ویتامین سی، می تواند روند بهبود پوست را تسریع کند و همچنین محافظ خوبی برای جلوگیری از عوارض تابش آفتاب بر پوست است. آنتی اکسیدان ها می توانند علائم پیری پوست را کند کرده، آسیب UV به را پوست کاهش داده و به تولید کلاژن کمک کنند.

لایه بردار ها

آسیب ها و عوارض ناشی از نور آفتاب سرعت چرخش یا جایگزینی سلول های پوست را کاهش می دهد. این باعث تیرگی و خشکی پوست ، ناهمواری رنگ پوست و حتی لکه ها و انسداد منافذ می شود. لایه بردارهای شیمیایی می توانند گردش سریع سلول های پوست را تحریک کنند. لایه برداری شیمیایی یک روش غیرجراحی است که توسط متخصص پوست و مو با استفاده از محلول های مختلف برای بهبود ظاهر پوست انجام می شود. عمق درمان متفاوت است. بسته به نوع پوست و هدف زیبایی و درمانی می تواند سطحی، متوسط یا عمیق باشد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

مواد آرایشی روشن کننده

لوازم آرایشی سفید کننده یا روشن کننده معمولاً شامل هیدروکینون هستند، عنصری که نشان داده شده دارای خواص روشن کنندگی پوست است. ترکیب رتینوئید، می تواند لکه های سطحی، رنگدانه های ناهموار و لکه های خورشیدی را روشن کند؛ اما به طور کامل از بین نمی برد.

دستگاه های مبتنی بر نور

این دستگاه ها که به عنوان جوانساز پوست نیز شناخته می شوند، مانند دستگاه IPL ، می توانند بافت پوست، قرمزی و لکه های قهوه ای را بهبود ببخشند.

مصرف داروهای اشتها آور اغلب با عوارضی همراه است که برای آگاهی از این عوارض شما را به مطالعه مطلب داروهای اشتها آور بخوریم یا نخوریم دعوت می نماییم.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تکارتراپی روشی موثر برای درمان کمردرد

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیوگرافی IVP روشی برای تصویربرداری از کلیه ها

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

علت لکه های پوستی چیست؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

میکرودرم ابریژن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

فواید و کاربردهای مزونیدلینگ صورت

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

بلفاروپلاستی غیر جراحی (درمان افتادگی پلک)

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

میکرودرم ابریژن؛ لایه برداری غیرتهاجمی پوست

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سرطان مثانه چه بیماری است؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت