آقای امید ترکاشوند - خدمات پزشکی در منزل

روش تنظيم سمعك چگونه است؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]آدرس وب سایت : www.omidesalamati.ir
آدرس مطب : تلفن مطب : -

کم شنوایی در نتیجه آسیب رسیدن به یک یا چند بخش از گوش بیرونی، میانی یا داخلی است. کم شنوایی ممکن است ناشی از آسیب دیدن سلول های حسی کوچک در گوش داخلی به نام سلول های مویی است. به این نوع کاهش شنوایی کاهش شنوایی حرکتی گفته می شود. این آسیب می تواند در نتیجه بیماری، پیری، یا صدمه ناشی از سر و صدا یا داروهای خاصی ایجاد شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

سمعک لرزش یا vibration صدای وارد شده به گوش را بیشتر می کند. سلولهای مو باقی مانده، ارتعاشات بزرگتر را تشخیص داده و آنها را به سیگنالهای عصبی منتقل می كنند. هرچه صدمه به سلول های مویی فرد بیشتر شود، از دست دادن شنوایی شدیدتر و نیاز به سمعک قوی تری است. سمعک وسیله الکترونیکی کوچکی است که در گوش یا پشت گوش قرار می گیرد. این امر بعضی از صداها را بلندتر می کند تا فرد مبتلا به کم شنوایی بتواند صداها را بشنود و در فعالیتهای روزانه مشارکت بیشتری داشته باشد. سمعک به افراد کمک کند صداها را در هر دو فضای آرام و پر سر و صدا، بهتر بشنوند. این پروتز پزشکی صدا را از طریق میکروفون دریافت می کند، امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند و آنها را به یک تقویت کننده می فرستد. تقویت کننده قدرت سیگنال ها را افزایش داده و سپس آنها را از طریق بلندگو به گوش می فرستد. سمعک ها در درجه اول به افرادی که دچار کم شنوایی هستند، در بهبود شنوایی و درک گفتار کمک میکند. مراحل ارزیابی مشکلات گوش و تجویز سمعک قابل انجام در منزل شما می باشد. امروزه تجویز سمعک در منزل توسط شنوایی شناس به لطف گسترش فناوری امکان پذیر شده است. در مواردی که فرد امکان مراجعت به کلینیک شنوایی شناسی را نداشته باشد می توان ویزیت و اقدامات مورد نیاز وی را در منزل انجام داد. یکی از اصلی ترین مزایای تجویز سمعک در منزل این است که تنظیمات آن در محیط واقعی که فرد در آن حضور دارد انجام می شود.

مزایای سمعک

سمعک ها معمولاً باعث بهبود سلامت روانی، جسمی و اجتماعی فرد می شوند. تحقیقات نیز همانند تجربیات نشان داده اند که سمعک ها کیفیت زندگی را ارتقا داده و به شما کمک می کنند تا:

روش تنظيم سمعك چگونه است؟

بسته به مدل سمعکی که برای بیمار تجویز می شود بیمار می تواند آن را تنظیم نماید. در سمعک پشت گوشی دکمه هایی برای تنظیم صدا وجود دارد که بیمار می تواند خود صدای سمعک را کم یا زیاد کرده و یا برنامه شنیداری سمعک را تغییر دهد. در مدل های قدیمی تر این دکمه ها به صورت ولوم های چرخشی و در مدل های جدیدتر به شکل دکمه لمسی یا فشاری و یا الاکلنگی وجود دارد که با فشار دست توسط بیمار این کار انجام می شود. تکنولوژی به کار رفته در نوع سمعک در تنظیمات آن بسیار اهمیت دارد. در سمعک های امروزی که از تکنولوژی هوشمند برخوردار می باشند سمعک خود متناسب با محیطی که بیمار در آن قرار می گیرد صدای خود را کم و زیاد کرده و حتی برنامه شنیداری آن کاملاً به صورت هوشمند بسته به نوع محیطی که بیمار در آن قرار می گیرد تغییر می کند و نیاز به هیچگونه دستکاری توسط بیمار ویا ادیولوژیست ندارد. به این ترتیب که وقتی بیمار در محیط آرام وارد می شود سمعک صدای افراد را بیشتر تقویت می کند و زمانی که برعکس اصوات بلند به سمعک وارد می شود سمعک این اصوات را نه تنها تقویت نکرده بلکه آنها را حذف می نماید مثل سر و صدای خیابان. در مدل های جدید و سمعک های هوشمند حتی می تواند دکمه های تغییرصدا را برای بیمار فعال یا غیرفعال کرد.

روش تنظيم سمعك

تنظیم سمعک پشت گوشی

تنظیم سمعک پشت گوشی با توجه مدل و نوع پردازش سمعک انجام می پذیرد. اگر سمعک از نوع دیجیتریم باشد این تنظیم از طریق پتانسیومترهای که روی سمعک قرار دارد انجام می شود. اگر سمعک از نوع آنالوگ باشد با استفاده از ولوم کنترل های که پشت سمعک قرار می گیرد تنظیم سمعک پشت گوشی صورت می پذیرد؛ اما در سمعک های پیشرفته و هوشمند تنظیم سمعک پشت گوشی معمولاً از طریق ارتباط سمعک با کامپیوتر یا لپ تاپ و از طریق نرم افزارهای مربوط به برنامه ریزی سمعک انجام می پذیرد در این سمعک ها به صورت خودکار و هوشمند صدای سمعک کم و زیاد می شود به عنوان مثال اگر در خیابان و یا جاهای شلوغ قرار گیرد سمعک به صورت اتوماتیک صدای سمعک را کاهش می دهد. این سمعک ها همچنین توانایی یادگیری از محیط را دارند و در شرایطی که در محیط قدیمی تر قرار گیرند متناسب با شرایط قبلی ایده آل تنظیم سمعک ست می شوند.

ظهور تکنولوژی در تمام زمینه ها و از جمله سمعک، باعث شده است که سمعک ها را با نرم افزارهای موبایلی مانند نرم افزار سمعک برای اندروید تنظیم و کنترل کرد. بیشتر کمپانی های بزرگ سازننده سمعک، برای تنظیم کردن صدای سمعک نرم افزارهای مخصوصی را تولید و به رایگان در اختیار گذاشتند تا کاربران سمعک با استفاده از این نرم افزار ها و نصب آنها بر روی گوشی های همراه خود بتوانند هر زمانی که نیاز داشتند بدون اینکه به سمعک دست بزنند یا از وسایل جانبی استفاده کنند صدای سمعک را تنظیم و حتی برنامه مورد نظر را تغییر دهند. توصیه می شود هنگام خرید سمعک تمام اطلاعات مربوط به سمعک ها اعم از تنظیم صدا یا تغییر برنامه و حتی نحوه اتصال سمعک به موبایل را کاملاً فرا گرفته تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی از سمعک استفاده بهینه تری داشته باشید.

تنظیم سمعک دیجیتال بسیار راحتتر از سمعک های قدیمی و آنالوگ است. یکی از مزایای تنظیم سمعک دیجیتال این است که پس از تنظیم کردن سمعک، دیگر نیازی به تنظیم مجدد در محیط های مختلف نیست؛ اما سمعک های غیر دیجیتال باید در محیط های مختلف صوتی به صورت دستی صدای سمعک را زیاد و یا کم کرد. علت این امر هم از تبدیل صدای آکوستیکی به صدای به صورت عددی یا دیجیت است که باعث می شود با برنامه ریزی روی سمعک، رفتار سمعک یا به عبارتی درست تر تنظیم فرکانس های مختلف وارد شده به سمعک به صورت کنترل شده صورت گیرد. با پیشرفت تکنولوژی خوشبختانه بسیاری از سمعک های که در بازار موجود می باشند به صورت دیجیتال هستند و تنظیم سمعک دیجیتال به صورت بسیار حرفه ای و علمی صورت می گیرد. لذا توصیه می شود چنانچه قصد خرید سمعک دارید حتماً از سمعک های با پردازش دیجیتال استفاده نمایید.

سمعک از هر نوعی که باشد وظیفه اش تقویت اصوات است. تقویتی که بر اساس میزان کم شنوایی تنظیم گردیده است. با این حال در برخی موارد دیده می شود که صدای سمعک کاهش پیدا کرده است. علت کم شدن صدای سمعک دلایل متفاوتی ممکن است داشته باشد. تمام شدن یا رو به اتمام شدن باتری سمعک باعث می شود که صدای سمعک کم شود. قطعی یا پارگی شلنگ یا تین تیوبی که در سمعک های پشت گوشی وجود دارد ممکن است دلیل کم شدن صدای سمعک باشد. ایراد پیدا کردن یا اتصالی قطعات داخلی سمعک ها نیز ممکن است باعث کاهش شدت صدای خروجی سمعک باشد. همچنین یکی از مواردی که بعد از بررسی سمعک باید مورد بررسی قرار گیرد میزان کم شنوایی است. در برخی از افراد بعد از استفاده از سمعک به صورت اکتسابی یا موروثی فرد کاهش شنوایی بیشتری پیدا می کند در این حالت تصور می کند که صدای سمعک کم شده است این در حالی است که این کم شدن صدا ناشی از بیشتر شدن کم شنوایی است.

تنظیم سمعک برنافون

تنظیم سمعک یکی از موارد مهمی است که باید با دقت زیاد انجام شود. اگر تنظیم سمعک به درستی صورت نگیرد، علاوه بر اینکه سمعک کارایی لازم را در جهت حل مشکل شنوایی فرد نخواهد داشت، ممکن است مشکلات شنوایی بیمار را بدتر کند. این مرحله باید توسط ادیولوژیست ماهر صورت گیرد. شرایط شنوایی هر بیمار متفاوت است، بنابراین فرایند تنظیم سمعک نیز برای هر بیمار متفاوت خواهد بود. در سمعک های جدید امروزی از نوع هوشمند و دیجیتال، تنظیم سمعک کاملاً به وسیله کامپیوتر و توسط ادیولوژیست انجام می شود. ممکن است بعد از تنظیم اولیه بیمار ابتدا از صدای سمعک ناراضی باشد که این امری طبیعی است. بیمار باید صبر و حوصله به کار گیرد تا سمعک به تدریج به تنظیم مناسب و مطلوب برسد.

تنظیم سمعک استارکی

برند آمریکایی سمعک استارکی از جمله باسابقه ترین سازندگان سمعک است. مدل های جدید تولید شده سمعک استارکی، به دلیل بهره گیری از بلوتوث قابلیت اتصال به گجت های هوشمند دیگر را دارند. برای تنظیم سمعک استارکی، شما می توانید با استفاده از نرم افزار اختصاصی این شرکت با نام thrive، درخواست خود را مبنی بر تنظیم سمعک ارسال کنید. متخصصین شنوا طب می توانند از راه دور سمعک شما را تنظیم کرده و اطلاعات آن را به تلفن هوشمند شما ارسال کنند و از طریق نرم افزار تنظیمات روی سمعک شما اعمال گردد.

تنظیم سمعک oticon

با نرم افزار اختصاصی سمعک های اتیکن با نام Oticon ON متخصص شنوایی سنج ، سمعک را برای شما تنظیم نموده و قادر به استفاده از سمعک در محیط های مختلف می شوید.

تنظیم سمعک phonak

مدل های تولیدی برند سوئیسی سمعک فوناک از جمله معروف ترین سمعک ها در جهان هستند. سمعک های فوناک در انواع مدل ها تولید و عرضه می شوند. برای تنظیم سمعک فوناک علاوه بر روش های رایج تنظیم سمعک می توان از نرم افزار اختصاصی این شرکت با نام myPhonak استفاده نمود. البته این نکته را یادآوری کنیم که تنظیمات اولیه سمعک حتماً باید توسط متخصص شنوایی سنج انجام گیرد. یک مزیت ویژه که محصولات برند فوناک دارند، ارائه انواع تجهیزات جانبی جهت استفاده بهینه از سمعک در موقعیت های مختلف با هر سطح صدایی است.

نکاتی در مورد نگهداری از سمعک

  1. سمعک خود را از حرارت و رطوبت دور نگه دارید و قبل از خوابیدن و حمام کردن آن را از گوش خود خارج کنید.
  2. اشعه های عکس برداری پزشکی می تواند به سمعک آسیب بزند.
  3. باتری های سمعک ها در صورت بلعیده شدن سمی هستند، به همین خاطر از دسترس اطفال دور نگه دارید.
  4. باتری سمعک را به مدت طولانی درون سمعک نگذارید و آن را از سمعک خارج کنید.
  5. سمعک را پس از بیرون آوردن از گوش درون جعبه ی محافظ قرار دهید.
  6. در صورتی که درون گوش خود درد یا التهاب احساس کردید، سمعک را از گوش خود خارج کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

برای آگاهی از نحوه انجام رادیولوژی در منزل کلیک کنید. همچنین جهت هماهنگی انجام رادیولوژی در منزل برای همه مناطق تهران و کرج از طریق تماس با شماره تلفنهای 09399545088 - 09105545790 - 91016923 - 021 اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مراقبت های قبل و بعد، هزینه و عوارض عمل جراحی بینی غضروفی

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

بلفاریت یا التهاب لبه پلک چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

مزایای ترمیا نانو ابلیتیو در لیفت و جوانسازی پوست

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

بررسی تاثیر درمان های سرطان پروستات بر عملکرد جنسی

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

9 عارضه ای که در اثر بزرگ بودن سینه ها ایجاد میشود

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

مراحل تزریق چربی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

لیفت پوست بدون جراحی

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

در کلینیک پا چه خدماتی ارائه می شود؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت