دکتر فاطمه عندلیب - متخصص پوست و مو

هنگام ورزش چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drandalib.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم تلفن مطب : 36260819 - 031

ورزش یکی از ضروری ترین اقدامات برای حفظ تناسب اندام، تحرک بدنی، سلامتی و البته خوش فرم بودن است. همچنین یک روش عالی برای تقویت درخشش پوست شما با تحریک گردش خون است. وقتی تپش قلبتان شدید می شود و سرعت ضربان قلبتان افزایش می یابد، قلب شما در حال پمپاژ مقادیر بیشتری نسبت از حالت عادی بدن به کل اندام های شما است.

آنچه در این مطلب میخوانید

قلب با ضربان بیشتر خون زیادی را از طریق رگ ها به ارگان های فعال بدنی می رساند و با رسیدن خون بیشتر به اعضای بدن شما در ادامه رسیدن اکسیژن و مواد مغذی هم به آنها افزایش می یابد. در ادامه این روند سریع غذا و اکسیژن رسانی باعث درخشش پوست شما خواهد شد با این حال به علت تعریق زیاد و عدم رعایت نکات مراقبتی در هنگام ورزش، می تواند باعث ایجاد آکنه و بروز مشکلات پوستی نیز گردد. نکته مهمی که بسیاری از افراد به آن کمتر توجه می کنند، مراقبت از پوست قبل و بعد از ورزش است. باید روتین مراقبت از پوست را انجام دهید تا علاوه بر جسمی متناسب و سالم، پوستی زیبا و شاداب نیز داشته باشید و از بروز جوش و آکنه روی پوست جلوگیری کنید.

فواید ورزش بر پوست

گردش خون بهتر در پوست

هنگام ورزش کردن عضلات قلب به شدت کار می کند و گردش خون بالا می رود و حتی بعد از اتمام ورزش نیز گردش خون ادامه دارد و مواد مغذی و اکسیژن را به سلول ها می رسانند که این امر سبب بیشتر شدن تولید سلول های پوستی جدید و شادابی و کیفیت پوست می گردد.

سم زدایی پوست

افزایش گردش خون و تغذیه سلول ها باعث شاه راهی برای جذب بهتر مواد مغذی برای سلول ها و در نتیجه دفع مواد زائد می باشد، ورزش کردن موجب سرعت بیشتر در شاهراه ها می شود و مواد مغذی زودتر به سلول ها می رسد و مواد زائد و سموم از بدن خارج می شود. این اتفاق در تمام سلول های بدن و همچنین سلول های پوست می افتد.
سلامتی کل بدن موجب سلامتی پوست نیز می گردد.

هنگامی که بیمار می شویم و سیستم ایمنی بدن تضعیف می گردد، نشانه های بیماری ابتدا در پوست ظاهر می گردد و به نوعی می توان گفت پوست یکی از سد های دفاعی بدن در مقابل بیماری های گوناگون می باشد. با ورزش کردن می توانید سلامتی جسمانی خود را تا حد قابل توجهی بالا ببرید و در نتیجه سلامتی بدن باعث می شود تا پوست سالم تر با کیفیت بهتری داشته باشید.

کند شدن روند پیری

تحقیقات علمی ثابت کرده است که افرادی که به طور مداوم و منظم ورزش می کنند نسبت به افراد هم سن و سال خود جوان تر به نظر می آیند و دارای پوست شاداب تری هستند. طبق مطالعات انجام شده روی افراد بالای 65 سال و بررسی کامل وضعیت پوست افراد، آزمایشی روی آنها انجام شد و از آنها خواسته شد تا به مدت سه ماه هر روز ورزش های هوازی انجام دهند و بعد از 3 ماه نتایج شگفت انگیزی مشاهده شد، پوست این افراد تغییرقابل ملاحظه ای داشت و 20 سال جوان تر شده بود. اگر روزی 30 دقیقه ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید روند پیری پوست کند شده و کیفیت پوست بالا می رود. البته علاوه بر سلامت پوست از سلامت جسمانی نیز برخوردار خواهید شد.

کاهش استرس و سلامتی پوست

طبق مطالعات انجام شده استرس تأثیر مخربی روی پوست و مو می گذارد و باعث تشدید بیماری های پوستی نظیر روزاسه، آکنه، اگزما و بیماری پسوریازیس می گردد. ورزش منظم باعث می شود به مرور استرس از شما دور شود و پاسخ های هورمونی و ایمنی به استرس کاهش یابد.

هنگام ورزش چگونه از پوست خود مراقبت کنیم

مراقبت از پوست قبل و بعد از ورزش

دلیل اصلی مشکلات پوستی در ورزش به علت عرق کردن حین ورزش و آغشته شدن صورت یا پوست به گرد و خاک است که باعث فعالیت باکتری می شود. همچنین به این علت که ورزش باعث ترشح تستوسترون که محرک اصلی سبوم یا سباسه است می شود معمولاً ورزش باعث چرب شدن پوست و مو می شود و آکنه به دنبال آن به وجود می آید.

افزایش جریان خون در حین ورزش موجب باز شدن منافذ پوستی می شود. این باز شدن منافذ می تواند بستر مناسبی برای نفوذ باکتری و ترکیب با تعریق باشد. در صورت استفاده از آرایش این مورد می تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست شود.

حتی در استفاده از وسایل شخصی هم باید مراقب تمیزی و ضد عفونی کردن هر از چندگاهی وسایلمان باشیم. در صورتی که در باشگاه تمرین می کنید این امر می تواند چندبرابر مهم باشد؛ زیرا لوازم و تجهیزات باشگاه های ورزشی که به صورت عمومی استفاده می شوند می توانند حامل میکروب های زیادی باشند. استفاده از وسایل شخصی در ورزش های عمومی با وسایل سبک و قابل حمل مانند کش ورزشی، دمبل، حوله و … می تواند از لحاظ بهداشتی کمک کند.

مو می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد که باعث می شود منافذ پوست مسدود شده و مشکلاتی مانند قارچ پوستی را به همراه داشته باشد.

هر گونه باکتری، روغن یا آلودگی که لمس کرده اید می تواند به پوست شما منتقل شود و در مسدود شدن منافذ و ایجاد عفونت ها تأثیر داشته باشد؛ بنابراین قبل از تمرین و بعد از تمرین حتماً دستتان را بشویید.

آب یک روش مؤثر برای کمک به دفع سموم از بدن شما است که به شما امکان می دهد توانایی های داخلی و ضد آکنه را به طور مؤثرتری داشته باشید.

لباس های عرق کرده و محکم رطوبت را در کنار پوست شما به دام می اندازند و محیط مناسبی را برای ایجاد جوش های آکنه ایجاد می کنند؛ بنابراین انتخاب لباس مناسب می تواند به جلوگیری از آسیب های پوستی کمک کند.

مهم است که قبل از پوشیدن مجدد لباس، به خوبی آن را بشویید. روغن ها و آلودگی های مسدود کننده منافذ می توانند در مواد گیر افتاده و دفعه دیگر که تمرین می کنید به پوست شما منتقل شوند.

در صورت امکان، بلافاصله بعد از تمرین دوش بگیرید تا عرق، چربی، خاک و باکتری تجمع یافته شما پاک شود. برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد و تحریک پوست، از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست، بهتر است از دوش آب سرد یا ولرم به جای آب بسیار گرم استفاده کنید.

عوارض عدم مراقبت از پوست در ورزش

نور خورشید و اثرات مخرب آن روی پوست

نور خورشید همانقدر که برای ما مفید است اگر در مقابل آن از پوست خود محافظت نکنیم می تواند به آن آسیب بزند. ورزش کردن در فضاهای باز به خصوص در فصول گرم سال که اشعه خورشید قوی تر است به پوست بدن آسیب می زند و آن را دچار مشکلات متعددی می کند، پس قبل از ورزش در فضای باز حتماً از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید و هر 3 ساعت آن را تمدید کنید. از کرم ضد آفتاب برای بدن بیشتر استفاده کنید؛ زیرا تعریق زیاد ممکن است اثرات ضد آفتاب را کم کند.

بروز کهیر و خارش پوستی

ممکن است در حین ورزش با مواردی مانند کهیر و حساسیت پوستی مواجه شوید که معمولاً در مناطقی که چین خوردگی دارند و تجمع رطوبت در آن آسان تر است اتفاق می افتد، مناطقی مانند زیر بغل، قسمت داخل ران، زیر سینه و بین باسن بیشتر مستعد این مشکلات می باشد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است بعد از ورزش حتماً استحمام کنید و نواحی مورد نظر را خوب خشک کنید تا هیچ رطوبتی باقی نماند.

ایجاد جوش

مواد آرایشی موجب بسته شدن منافذ باز پوست می گردد و هنگام ورزش و موقع ای که تعریق زیاد می کنید پوست نمی تواند سموم داخل منافذ را دفع کند و این کار می تواند باعث آسیب به پوست و ایجاد آکنه و جوش شود، بنابراین حتماً قبل از ورزش آرایش خود را پاک کنید.

تشدید بیماری های پوستی مانند روزاسه و آکنه

درست است که علت اصلی بیماری های ذکر شده چیز دیگری است؛ اما تعریق و رطوبت زیاد برای از این قبیل بیماری های پوستی بسیار مضر بوده و باعث تشدید آن می شود، همین طور افزایش گردش خون موجب التهاب و قرمزی پوست بیمار می گردد. پس باید برای جلوگیری از آن بعد از ورزش از سرم ها و داروهای تسکین دهنده استفاده شود.

کربن تراپی یا کربن درمانی روشی سریع و موثر در بهبود پوست و افزایش شادابی و نشاط آن است برای آشنایی بیشتر با این روش شما را به مطالعه مقاله کربن تراپی یا کربن درمانی چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد دعوت می کنیم.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

باروری آزمایشگاهی (IVF) در افراد مبتلا به واریکوسل

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

آنچه باید درباره سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری بدانید

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

سونوگرافی ترانس رکتال (TRUS) برای تشخیص سرطان پروستات

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

چاقی و زیادی تغذیه در کودکان پیش دبستانی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

گاهی ناخن ها خبر از بیماریهای مهم می دهند

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

مکمل ویتامین د

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

پر بودن مثانه پیش از سونوگرافی چه دلیلی دارد؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

در فصل پائیز چگونه از پوست خود مراقبت نماییم

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت