دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی

بررسی دلایل و خطرات واسکولیت یا التهاب رگ

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]آدرس وب سایت : www.drseif-radiology.ir
آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین چهلستون و بیستون ، راديولوژي و سونوگرافي شقایق تلفن مطب : 88553155 - 021

واسکولیت گروهی از اختلالات روماتولوژی است که با التهاب در انواع مختلف (عروق، رگ ها یا مویرگ ها) و اندازه رگ های خونی مشخص می شود. این امر می تواند بر روی هر ارگان یا سیستمی در بدن تأثیر بگذارد، به همین دلیل برخی از انواع واسکولیت به عنوان اختلالات سیستمیک شناخته می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

واسکولیت، التهابی است که باعث تغییر در دیواره رگ های خونی مانند باریک شدن، انسداد یا بزرگ شدن می شود، در نتیجه جریان خون را محدود می کند و احتمالاً به اندام ها و بافت ها آسیب می رساند. همچنین می تواند هر کسی را مبتلا کند، اگرچه برخی از انواع آن در گروه های سنی خاص شایع تر است. انواع مختلفی از واسکولیت وجود دارد و اکثر آنها نادر هستند که ممکن است فقط یک اندام یا چند عضو را تحت تأثیر قرار دهد. این وضعیت می تواند کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد. واسکولیت می تواند عروقی خونی خیلی کوچک (مویرگ ها)، عروق خونی متوسط یا عروق خونی بزرگ از جمله آئورت (رگ خونی اصلی که از قلب خارج می شود) را مبتلا کند. بسته به نوع واسکولیت، ممکن است بدون درمان نیز بهبود پیدا کنید؛ اما اکثر انواع واسکولیت برای کنترل التهاب نیاز به دارو دارند. در صورتی که جریان خون کاهش یابد یا متوقف شود، بافت ها شروع به مردن می کنند. موفقیت در درمان مربوط به تشخیص سریع، درمان تهاجمی و پیگیری دقیق می باشد.

علل بروز واسکولیت

هیچ علت واحدی برای واسکولیت وجود ندارد و در بیشتر موارد علت دقیق آن ناشناخته است. عوامل ژنتیکی در این امر نقش مهمی دارند؛ زیرا چندین مورد در یک خانواده رخ می دهد. برخی از انواع واسکولیت می توانند به عفونت ها، به ویژه موارد مرتبط با هپاتیت مربوط باشند. برخی از موارد این عارضه بعد از درمان با داروهای خاص، به عنوان مثال پروپیل تیوراسیل (برای درمان بیماری تیروئید) و آلوپورینول (برای درمان نقرس استفاده می شود) و همچنین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) و آنتی بیوتیک ها اتفاق می افتد. تصور می شود که بیشتر اشکال واسکولیت نوعی بیماری خود ایمنی است. این بدان معنا است که مکانیسم های دفاعی بدن وظیفه عادی خود را در مبارزه با عفونت ها انجام نمی دهن بلکه در عوض به قسمت سالم بدن حمله می کنند و باعث التهاب می شوند.

عوامل خطر واسکولیت

عوامل خطر بسته به ثانویه یا اولیه بودن واسکولیت متفاوت است. عوامل خطر واسکولیت اولیه شامل سابقه خانوادگی است. با این حال، همه افراد مبتلا به عوامل خطر واسکولیت ندارند.
عوامل خطر واسکولیت ثانویه عبارتند از:

بررسی دلایل و خطرات واسکولیت یا التهاب رگ

علائم واسکولیت

علائم واسکولیت می تواند متنوع باشد؛ اما معمولاً شامل تب، تورم و احساس ناخوشی عمومی است. علائم رایج عبارتند از:

  1. راش های پوستی
  2. خستگی
  3. ضعف
  4. تب
  5. درد مفاصل
  6. درد شکم
  7. مشکلات کلیوی (از جمله ادرار تیره یا خون آلود)
  8. مشکلات اعصاب (از جمله بی حسی، ضعف و درد)
  9. سرفه و یا تنگی نفس

علائم دیگری نیز ممکن است بسته به ناحیه ای از بدن که مبتلا به واسکولیت شده است، رخ دهند. در صورتی که رگ خونی مبتلا به واسکولیت در پوست کوچک باشد، رگ ممکن است پاره شود و منجر به نواحی کوچک خونریزی درون بافت شود. این نواحی به صورت نقاط قرمز کوچک یا بنفش روی پوست ظاهر می شوند. اگر رگ بزرگتری در پوست ملتهب شود، می تواند متورم شود و یک ندول (توده یا برآمدگی بافتی) ایجاد کند که در صورت نزدیک بودن رگ خونی به سطح پوست قابل لمس باشد.

تشخیص بیماری واسکولیت

پزشک احتمالاً با گرفتن سابقه پزشکی و انجام یک معاینه فیزیکی شروع می کند. او ممکن است بخواهد که یک یا چند آزمایش و روش تشخیصی را انجام دهید تا سایر شرایطی که شبیه واسکولیت هستند را رد کند یا واسکولیت را تشخیص دهد. آزمایش ها و روش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون

در آزمایش خون به دنبال نشانه های التهاب، مانند سطح بالای پروتئین واکنش گر C هستند. شمارش کامل سلول های خونی می تواند نشان دهد که آیا گلبول های قرمز کافی دارید یا خیر. آزمایش های خونی که به دنبال آنتی بادی های خاص هستند مانند آزمایش آنتی بادی سیتوپلاسمی ضد نوتروفیل (ANCA) می توانند به تشخیص واسکولیت کمک کنند.

تست های تصویربرداری

تکنیک های تصویربرداری غیرتهاجمی می توانند به تعیین رگ های خونی و اندام های آسیب دیده کمک کنند. سونوگرافی روش تصویر برداری خاصی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای بررسی ساختارهای درونی بدن استفاده می کند. این تصاویر، اطلاعات ارزشمندی برای تشخیص و درمان بیماری ها در اختیار پزشک قرارمی دهند.

اشعه ایکس از عروق خونی (آنژیوگرافی)

در طی آنژیوگرافی، یک کاتتر انعطاف پذیر، شبیه یک نی نازک، در یک شریان یا ورید بزرگ قرار داده می شود. سپس یک رنگ مخصوص به کاتتر تزریق می شود و در حالی که رنگ سرخرگ یا ورید را ا پر می کند، اشعه ایکس گرفته می شود. خطوط کلی رگ های خونی در اشعه ایکس حاصل قابل مشاهده است.

بیوپسی

این یک روش جراحی است که در آن پزشک نمونه کوچکی از بافت را از ناحیه آسیب دیده بدن بر می دارد. سپس این بافت را برای علائم واسکولیت بررسی می کند.

انواع واسکولیت از نظر اندازه رگ ها

پزشکان واسکولیت را به اندازه رگهای خونی درگیر به انواع مختلف تقسیم می کنند:

  1. بزرگ: این شامل مواردی مانند بیماری پلی میالژیا روماتیکا، التهاب عروقی تاکایاسو و آرتریت گیجگاهی است.
  2. متوسط: به عنوان مثال می توان به بیماری بورگر، واسکولیت پوستی، بیماری کاوازاکی و پلی آرتریت ندوزا اشاره کرد.
  3. کم اهمیت: این شامل سندرم بهجت، سندرم چرگ اشتراوس، واسکولیت پوستی، پورپورای هنوخ شوئن لاین، پلی آنژیت میکروسکوپی، گرانولوماتوز همراه با پلی آنژیت، واسکولیت گلف و کرایوگلوبولینمی است.

عوارض و خطرات واسکولیت

واسکولیت می تواند به عروق خونی آسیب برساند و باعث ضخیم شدن، ضعف، باریکی یا زخم شدن آن ها شود. این می تواند جریان خون را محدود کند، باعث می شود اعضای بدن و بافت اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز را دریافت نکنند.
عوارض ناشی از این عارضه می توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. آسیب اندام
  2. لخته شدن خون
  3. آنوریسم یا برجستگی یا نقطه ضعف در رگ خونی
  4. کاهش بینایی یا نابینایی
  5. عفونت هایی مانند ذات الریه و سپسیس (عفونت خون)
  6. از دست دادن اندام

درمان واسکولیت

درمان بستگی به این دارد که چه عواملی باعث واسکولیت شما شده و کدام اندام ها تحت تأثیر قرار می گیرند. واسکولیت اگر نتیجه واکنش آلرژیک باشد، به خودی خود از بین می رود؛ اما اگر اعضای حیاتی مانند ریه ها، مغز یا کلیه ها درگیر شوند، بلافاصله به درمان نیاز دارید. واسکولیت را با استفاده از داروهای مخصوص کنترل می کنند. کنترل واسکولیت در واقع از طریق کنترل التهاب رگ ها و خونریزی رگ ها است. در صورتی که فرد دارای بیماری های زمینه ای باشد، درمان تخصصی تر خواهد بود. پزشکان درمان را طی دو مرحله انجام می دهند. مرحله اول، متوقف کردن التهاب و مرحله دوم جلوگیری از شدت گرفتن دوباره بیماری است. برای هر دو مرحله از دارو استفاده می کنند. بسته به نوع واسکولیت بیمار، میزان سلامت عمومی بیمار و اندام های درگیر شده بیمار، نوع دارو و دوره درمانی آنها متفاوت است. ممکن است برای بعضی از بیماران عود مجدد بیماری و علائم آن رخ دهد و برخی دیگر ممکن است نیاز به درمان همیشگی داشته باشند. احتمالاً پزشک برای مقابله با التهاب به شما داروهای کورتیکواستروئید که به آنها استروئید نیز گفته می شود، می دهد. ممکن است لازم باشد آنها را برای مدت طولانی مصرف کنید. سایر داروها می توانند با کاهش عوارض جانبی خفیف تری نسبت به استروئیدها، به کاهش سرعت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. این موارد شامل متوترکسات (روماتروکس، ترکسال) است. دارویی به نام توسیلیزوماب (Actemra) پروتئین التهابی را در بدن شما مسدود می کند.

پیشگیری از واسکولیت

از آنجا که اکثر شرایط واسکولیت از سیستم ایمنی خودکار (سیستم ایمنی بدن که به رگ های خونی حمله می کند) برخوردار است، بنابراین اقدامات پیشگیرانه ای انجام نمی شود. در صورت جلوگیری از عفونت یا جلوگیری از عامل آلرژیک، برخی از انواع مربوط به عفونت یا واکنش های آلرژیک قابل پیشگیری هستند.

شما می توانید در مرکز مجهز سونوگرافی و رادیولوژی شقایق تهران، محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان با سونوگرافی را با دقت بالا انجام دهید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از این مرکز با شماره تلفن 02188553155 تماس حاصل فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تفاوت RF فرکشنال با لیزر فرکشنال CO2

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

جراحی عیوب انکساری بخش چهارم

دکتر سیروس بخت آور [ متخصص چشم پزشکی ]

آنچه در مورد اصول زیبایی بینی باید بدانیم

دکتر بهنام خرمی [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

راهکار پیشگیری و درمان کک و مک

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

چگونه به گردن درد مبتلا نشویم؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

زرد زخم چیست

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

کدام جوش ها با داکسی سایکلین درمان میشوند؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

تصمیمات ما بر اساس ناخوداگاه است یا عقل

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

بیماری زونا چیست و آیا زونا خطرناک است؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت