آقای امید ترکاشوند - خدمات پزشکی در منزل

فیزیوتراپی در منزل برای چه کسانی مناسب است؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]آدرس وب سایت : www.omidesalamati.ir
آدرس مطب : تلفن مطب : -

فیزیوتراپی که همچنین تحت عنوان درمان فیزیکی به آن اشاره می شود، یک کار و حرفه ی درمانی پیوسته است که از بیومکانیک ها یا اصول مکانیزم حرکتی بدن، درمان دستی، ورزش درمانی و درمان های الکتریکی برای کمک به بیماران در بازیابی، حفظ و افزایش توانایی حرکت فیزیکی، قدرت و عملکرد آنها استفاده می کند. فیزیوتراپیست ها بهتر می توانند به بیماران در بازیافتن توانایی حرکتی شان کمک کنند؛ زیرا درک بهتری از چگونگی کارکرد بدن دارند و در مهارت های بالینی برای ارزیابی، تشخیص و درمان ناتوانی ها دوره دیده اند.

آنچه در این مطلب میخوانید

خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی در منزل مناسب کسانی است که به دلیل مشکلات حاد حرکتی و فیزیکی مانند عوارض بعد از جراحی های سنگین، شکستگی های متعدد، سکته مغزی و سایر مشکلات جسمی و نیز در اختیار نداشتن زمان کافی، نداشتن امکانات لازم برای رفت و آمد، قادر به مراجعه حضوری به کلینیک ها نمی باشند. در این شرایط متخصص فیزیوتراپی به منزل آمده و خدمات ویزیت، ارزیابی تشخیص مشکل را انجام و برنامه درمانی فرد را در منزل و به طور منظم انجام خواهد داد. به علاوه در منزل می توان به آسیب ها و بیماری هایی که متخصصین به طور منظم در کلینیک به آنها رسیدگی می کنند، در خانه رسیدگی و درمان های تسکینی برای بهبودی و تثبیت وضعیت سلامتی را در ویزیت های خانگی انجام داد. اغلب دستگاه های کلینیک فیزیوتراپی دارای نوع پرتابل برای درمان در منزل هستند.

کاربرد فیزیوتراپی در منزل

لیستی از رایج ترین دلایلی که افراد مختلف به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه می کنند و یا از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده میکنند به شرح زیر است:

فواید فیزیوتراپی در منزل

انجام فیزیوتراپی در منزل فواید زیادی دارد. برخی از فواید فیزیوتراپی در منزل عبارتند از:

  1. اولین فایده آن این است که دریافت درمان برای بیمار به آسانی امکان پذیر می شود.
  2. اعضای خانواده برای همراهی بیمار در جلسات درمانی نیازی به مرخصی از کار ندارند.
  3. بیماران خستگی ناشی از رفت و آمد به مراکز درمانی را تجربه نخواهند کرد. آنها می توانند انرژی خود را بر روی فیزیوتراپی متمرکز کنند و انگیزه خود را برای ادامه کار حفظ کنند.
  4. با فیزیوتراپی در منزل بیمار همچنین با تمریناتی که باید خود به تنهایی انجام دهد بیشتر آشنا می شود. آنها برای انجام این تمرینات در بین جلسات درمانی آمادگی بیشتری خواهند داشت. این به بهبود نتایج کمک می کند.
  5. با داشتن فیزیوتراپیست های واجد شرایط جلسه یک به یک را به راحتی منزل خود انجام می دهند و بیمار می تواند احساس راحتی بیشتری داشته باشد.
  6. از مراقبت های شخصی توسط فیزیوتراپیست برخوردار می شود، بدون اینکه مجبور شود در بیمارستان ها یا کلینیک ها صبر کند.
  7. فیزیوتراپی در منزل می تواند یک گزینه راحت تر و ایمن تر باشد، به خصوص برای کسانی که برای رسیدن به مراکز درمانی با موانعی روبرو هستند یا تحرک محدودی دارند.
  8. علاوه بر آن در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی می شود که در شهرهای بزرگ مانند تهران نکته قابل توجهی می باشد.
  9. با استفاده از گزینه فیزیوتراپی در منزل، افراد بیشتری قادر به ادامه جلسات فیزیوتراپی و جلوگیری از بروز عوارض احتمالی سلامتی خواهند بود.

نکات مهم فیزیوتراپی در خانه

جلسات فیزیوتراپی در خانه برای کمک به بهبودی سریع تر بیمار، چه یک آسیب یک باره باشد یا یک بیماری مزمن، طراحی و انجام می شوند. در اینجا به چند نکته برای اینکه بتوانید بیشتر فایده را از جلسات فیزیوتراپی تان در خانه ببرید، اشاره خواهیم کرد:

فیزیوتراپی در منزل

روش های فیزیوتراپی در منزل

در اولین ملاقات، فیزیوتراپیست بیمار را ارزیابی خواهد کرد. این ارزیابی شامل بررسی سوابق پزشکی و معاینه فیزیکی خواهد بود. پس از اینکه فیزیوتراپ درک کاملی از مشکل بیمار پیدا کرد یک برنامه درمانی در نظر می گیرد و در همان جلسه اول کار درمان شروع می شود. بازه زمانی جلسه اول فیزیوتراپی یک ساعت خواهد بود. در جلسه اول بهتر است یک یا دو نفر از اعضای خانواده در کنار بیمار باشد تا برنامه تمرینی و نکاتی گفته شده فیزیوتراپیست را یادداشت کنند و با بیمار تمرینات را انجام دهند. هنگامی که برای رفع مشکلات خود مانند احساس درد یا اختلال در حرکت به یک فیزیوتراپیست مراجعه می کنید، وی ممکن است از مداخلات مختلفی برای کمک به شما برای حرکت بهتر و احساس بهتر استفاده کند. این مداخلات که روش های درمانی یا روش های فیزیکی نامیده می شوند، با تقویت برنامه درمانی فیزیوتراپیست شما به شما کمک می کنند تا تحرک عملکردی طبیعی خود را بازیابید. فیزیوتراپیست ها از روش های مختلفی برای کمک به درمان بیماران خود استفاده می کنند. مجموعه ای از روش های درمانی وجود دارد که می توانند به تقویت، آرامش و بهبود ماهیچه ها کمک کنند. از این میان مواردی که فیزیوتراپیست شما انتخاب می کند، ممکن است بسته به شرایط خاص، نیازها و اهداف کلی بازتوانی (توانبخشی) شما متفاوت باشد.

تکنیک های دستی

منوال تراپی یا تکنیک های دستی در فیزیوتراپی مهمترین روش فیزیوتراپی است. در این روش از تکنیک های مختلف برای کاهش التهاب و مشکلات عضلات و مفاصل استفاده می شود. درمانی ها دستی در فیزیوتراپی 4 اثر دارد.

  1. تأثیر مکانیکی: در این مورد باعث از بین بردن چسبندگی یا بافت اضافی پس از شکستگی استخوان و یا جراحی هایی که انجام شده می شود.
  2. تأثیر فیزیولوژیکی بر عصب: باعث اثر بازدارندگی ریشه های عصبی نخاعی بدن شده و درد را مهار می کند.
  3. تاثیرشیمیایی: به ترشح مواد تسکین دهنده درد تأثیر می گذارد.
  4. تأثیر روانی: باعث خوشایندی بیمار از ماساژ می شود.

کیسه آب گرم

فیزیوتراپیست ها معمولاً کیسه های آب گرم و مرطوب را در چندین لایه حوله می پیچند و آنها را در محلی که نیاز به درمان دارد قرار می دهند. گرمای تأمین شده توسط کیسه های آب گرم چندین مزیت مهم دارد، مثلاً ماهیچه های منقبض شده را شل می کند و باعث شل شدن بافت ها می شود. این مسئله باعث کاهش درد ناشی از تنش عضلانی یا اسپاسم می شود. همچنین باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود که گردش خون در آن منطقه را افزایش می دهد. بیماران مبتلا به کشیدگی عضلانی، اسپاسم یا آرتروز، اغلب درمان با کیسه های آب گرم برای آنها مفید است

کمپرس یخ و کرایوتراپی (سرما درمانی)

کمپرس یخ یک ماده ژله ای منجمد است که توسط فیزیوتراپیست ها برای درمان نواحی دارای درد و التهاب استفاده می شود. معمولاً کمپرس های یخ در یک حوله مرطوب پیچیده و مستقیماً بر روی ناحیه مورد نیاز قرار داده می شوند. سرمای منتقل شده به پوست، عضله و بافت بیمار، اثرات مفیدی دارد؛ چرا که کاهش دمای بافت باعث انقباض رگ های خونی، محدود کردن جریان خون و در نهایت کاهش التهاب آن ناحیه می شود. با کاهش التهاب، می توان درد و تورم را کنترل کرد و کاهش داد. فیزیوتراپیست شما در روش ماساژ یخ نیز از سرما برای درمان استفاده کند (سرما درمانی). باید مراقبت باشید؛ زیرا استفاده طولانی مدت از ماساژ یخ می تواند به پوست و بافت شما آسیب برساند. معمولاً فقط تماس به مدت یک تا سه دقیقه توصیه می شود.

امواج فراصوت

دستگاه هایی که امواج فراصوت تولید می کنند، مشابه دستگاه های سونوگرافی، در مواردی توسط فیزیوتراپیست ها برای درمان استفاده می شوند. این امواج صوتی به بافت و عروق اطراف منتقل می شوند و با نفوذ به عضلات باعث گرم شدن عمیق بافت یا عضله می شوند. این مسئله باعث شل شدن بافت می شود و بنابراین در درمان گرفتگی عضلات و اسپاسم مفید است. همچنین باعث گشاد شدن عروق و افزایش گردش خون در همان ناحیه می شود که به روند بهبود (التیام) کمک می کند. فیزیوتراپیست همچنین می تواند فرکانس امواج صوتی دستگاه را به گونه ای تنظیم کند که باعث کاهش التهاب شود؛ اما باید در هنگام استفاده از این دستگاه احتیاط شود؛ زیرا تحقیقات نشان می دهند که گرم شدن و گشاد شدن عروق ناشی از آن، به بهبودی کلی عملکرد بافت عضله کمکی نمی کند.

ﻓﻮﻧﻮﻓﻮﺭﺯﻳﺲ (Phonophoresis)

از امواج فراصوت همچنین برای ﻓﻮﻧﻮﻓﻮﺭﺯﻳﺲ استفاده می شود که در آن به کمک امواج، دارو به زیر پوست و بافت رانده می شود. در طی این روش فیزیوتراپیست، ژل دارویی که اغلب داروی ضدالتهابی مانند دگزامتازون می باشد را روی قسمت آسیب دیده بدن می مالد و سپس از دستگاه برای نفوذ بیشتر آن استفاده می کند.

الکتروتراپی با تنس (TENS)

TENS که مخفف تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست می باشد، دستگاه کوچکی است که با باتری کار می کند و از انتقال جریان الکتریسیته برای کاهش درد استفاده می کند. در واقع الکترودهای آن بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده می شوند و پس از روشن شدن دستگاه، جریان الکتریکی از طریق الکترودها ارسال می شود. پس از آن احساس سوزن سوزن شدن در پوست و عضله زیرین احساس می شود. این سیگنال الکتریکی در اصل سیگنال عصبی درد را که از ناحیه آسیب دیده به اعصاب اطراف ارسال می شود، مختل می کند و در این شرایط بیمار احساس درد کمتری را تجربه می کند

تحریک الکتریکی

در روش تحریک الکتریکی، از جریان الکتریکی برای انقباض یک عضله منفرد یا گروهی از عضلات استفاده می شود. با قرار دادن الکترودها روی پوست در نواحی مختلف، فیزیوتراپیست شما می تواند رشته های عضلانی مناسب را به کار بگیرد. انقباض عضله از طریق تحریک الکتریکی عصبی-عضلانی (NMES) دستگاه استیمولاتور، به بهبود انقباض عضله آسیب دیده کمک می کند. فیزیوتراپیست شما می تواند تنظیمات فعلی را تغییر دهد تا باعث انقباض عضلانی شدید یا ملایم شود. همزمان با افزایش قدرت انقباض عضله، این روش همچنین باعث افزایش خونرسانی به ناحیه می شود که به بهبودی کمک می کند.
یونتوفورزیس (Iontohoresis) شکل دیگری از تحریک الکتریکی است که فیزیوتراپیست ممکن است از آن استفاده کند. در طول این روش، از جریان الکتریسیته برای انتقال دارو به داخل پوست، عضلات، تاندون ها یا رباط های آسیب دیده استفاده می شود. معمولاً یونتوفورزیس برای اهداف ضد التهابی استفاده می شود، اگرچه انواع مختلفی از دارو را می توان برای شرایط مختلف استفاده کرد.

آموزش دستگاه های ارتوز و پروتز

آسیب شما ممکن است به گونه ای باشد که برای کمک به حرکت بهتر شما، نیاز به استفاده از دستگاه ارتوز (دستگاه یا وسیله ای ارتوپدی برای حمایت بدن) یا دستگاه پروتز (دستگاه مصنوعی است که جایگزین قسمت از دست رفته بدن می شود) باشد و فیزیوتراپیست می تواند به شما در یادگیری نحوه صحیح استفاده از آنها کمک کند. اگر قطع عضو شده اید، او می تواند به شما کمک کند که چگونه اندام مصنوعی خود را استفاده و یا از جایگاه جدا کنید و اینکه یاد بگیرید با آن چگونه به خوبی حرکت کنید. اگر به دلیل ضعف در عضله تیبیالیس قدامی مچ پا دچار افتادگی پا (مچ پا) شده اید، ممکن است از بریس یا ارتوز مچ پا (AFO) بهره مند شوید تا به شما در راه رفتن بهتر کمک کند. فیزیوتراپیست شما ممکن است از دستگاه های کمکی مختلفی برای کمک به شما به منظور حرکت بهتر استفاده کند. مواردی شامل موارد زیر:

این دستگاه ها می توانند به سهولت راه رفتن و رفت وآمد کمک کنند. از سایر وسایل کمکی ممکن است برای بازوها و اندام فوقانی شما استفاده شود.

نور درمانی

نور درمانی شامل استفاده از لیزر و دیودهای ساطع کننده نور، برای بهبود فرآیند ترمیم در بافت های آسیب دیده است. لیزرهایی با طول موج خاص به بافت های آسیب دیده شما تابانده می شوند و این نظریه وجود دارد که این نور باعث سرعت بخشیدن به فرآیندهای سلولی و ترمیم آنها می شود.

نوار (چسب) کینزیولوژی

استفاده از نوار کینزیولوژی یا K-Tape یک روش درمانی نسبتاً جدید در فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی است. در این روش یک نوار پارچه ای مخصوص برای کاهش درد، بهبود گردش خون یا تسهیل عملکرد عضلات روی بدن شما زده می شود. نوار می تواند تا پنج روز در جای خود بماند تا به بهبود وضعیت شما کمک کند. دقت کنید که استفاده از نوار کینزیولوژی یک روش درمانی جدید است و هنوز تحت تحقیقات علمی دقیق قرار نگرفته است.

قیمت فیزیوتراپی در منزل تهران

عوامل مختلفی وجود دارد که هزینه فیزیوتراپی در منزل را تعیین می کند، برخی از این موارد عبارتند از:

  1. مدت زمان جلسه
  2. اهمیت مسئله
  3. نوع فیزیوتراپی ارائه شده
  4. تعداد اندام های درگیر

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

بلفاروپلاستی پلک تحتانی چیست و چگونه انجام میشود؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

نقش تغذیه در باروری آقایان

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

جوانی دوباره با تزریق فیلر

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

پی آر پی

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

باورهای نادرست درباره درمان با ایمپلنت بخش دوم

دکتر محمدحسن سمندری [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

رفلکسولوژی روشی جدید برای کاهش درد زایمان

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

روشهای از بین بردن لک پوستی ناشی از آکنه

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

خال اپی درمال چیست؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت