آقای امید ترکاشوند - خدمات پزشکی در منزل

اطلاعاتی درمورد انتقال خون (ترانسفوزیون درمانی)

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]آدرس وب سایت : www.omidesalamati.ir
آدرس مطب : تلفن مطب : -

خون مایعی حیاتی است که در رگ های ما در جریان بوده و امکان حیات را برای ما فراهم کرده است. اختلالات خون تأثیرات زیادی بر سلامت افراد دارد. ترکیبات موجود در این مایع قرمز رنگ به حدی حیاتی است که کوچک ترین تغییری در این ترکیب (چه افزایش و چه کاهش آنها) ممکن است عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد یا شرایطی را برای او ایجاد کند که کیفیت زندگی وی را در سال های باقی مانده عمر به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

چه بسا که همین تغییرات در برخی موارد جان افراد را به خطر انداخته و طول عمر آنها را کاهش دهند. انتقال خون به فرایند انتقال خون یا فراورده های خونی از شخص اهداکننده به دستگاه گردش خون فرد دیگر گفته می شود. انتقال خون هنگامی صورت می گیرد که خون اهداشده پس از تجویز پزشک، با تزریق در سیاهرگ دریافت کننده، به طور مستقیم در جریان خون او وارد می شود.

انتقال خون برای درمان بسیاری از مشکلات پزشکی فرد دریافت کننده، مانند بیماری های خونی، سرطان و نیز درمان برخی جراحت ها و جراحی های بزرگ که در آن خون از دست رفته است، دارای اهمیت است. پزشکان با در نظرگرفتن علت و شدت کم خونی (هموگلوبین پایین)، بیماری و علائم آن، نیاز به انتقال خون را تعیین می کنند. همچنین انتقال پلاکت در صورت پایین بودن پلاکت های خون یا اختلال در عملکرد آنها و انتقال پلاسما برای تأمین پروتئین های خون و توقف خونریزی ضرورت دارد.

خون اهداکنندگان داوطلب واجد شرایط لازم (با انجام برخی پایش ها)، توسط مراکز انتقال خون جمع آوری می شود. سپس خون هدیه شده برای بررسی ایمنی و سلامت آن مورد آزمایش های غربالگری و تأیید سلامتی قرار گرفته و خونی که در این آزمایش ها، رد شود با شرایط خاص و با حفظ کامل ایمنی سوزانده و معدوم می گردد. خون و فراورده های خونی سالم به بانک خون مراکز درمانی تحویل و در مواقع نیاز برای یکی از بیماران نیازمند مصرف می شود.

اجزای خون

خون دارای اجزای مختلفی است، از جمله:

اطلاعاتی درمورد انتقال خون

انواع گروه های خونی

۴ گروه خونی آ (A)، ب (B)، آ.ب (AB) و اُ (O) وجود دارند. علاوه بر این گروه های خونی، عامل آر. اچ (RH) مثبت یا منفی هم در بیمار و هم در فرد اهداکننده خون بررسی می شود. حدود ۴۰ درصد مردم گروه خونی اُ دارند و انتقال خون آنها تقریباً برای همه افراد بی خطر است. به همین دلیل به آنها اهداکننده های جهانی گفته می شود. اگر گروه خونی آ.ب دارید، می توانید از هر گروهی خون دریافت کنید و به شما دریافت کننده های جهانی گفته می شود و اگر خونتان آر. اچ منفی است، فقط باید خون آر. اچ منفی دریافت کنید.

سازگاری گروه های خونی با هم

  1. گروه خونی O، به تمام گروه های خونی می تواند خون اهدا کند؛ اما فقط می تواند از گروه خونی O خون دریافت کند.
  2. گروه خونی A، می تواند به گروه های AB و A خون اهدا کند و از گروه های خونی A و O خون دریافت کند.
  3. گروه خونی B، می تواند به گروه های AB و B خون اهدا کند و از گروه های خونی B و O خون دریافت کند.
  4. گروه خونی AB، تنها می تواند به گروه خونی AB خون اهدا کند، ولی از تمام گروه های خونی می تواند خون دریافت کند.

همچنین بخوانید : دیالیز در منزل

اهداف تزریق خون

  1. افزایش حجم خون به دنبال جراحی، ضربه و خونریزی.
  2. افزایش تعداد گلبولهای قرمز و ایجاد سطح بالایی از هموگلوبین در بیمارانی که آنمی یا کم خونی شدید مزمن دارند.
  3. برای بالا بردن فاکتورهای انعقادی پلاسما جهت کنترل خونریزی در بیماران هموفیلی.

چه کسانی به تزریق خون نیاز دارند؟

گاهی اوقات، بیماری می تواند تولید خون سالم را برای بدن شما دشوار کند. برخی از شرایطی که ممکن است نیاز به درمان انتقال خون داشته باشند عبارتند از:

انواع انتقال خون

طبق گفته صلیب سرخ آمریکا، چهار نوع رایج انتقال خون وجود دارد:

اگر فرد دچار خونریزی شدید کم خونی شدید (مانند کم خونی فقر آهن) باشد، یا اگر دچار اختلال خونی باشد، ممکن است به دریافت گلبول قرمز نیاز داشته باشد.

تزریق پلاکت می تواند به افرادی که تعداد پلاکت کمتری دارند، مانند افراد تحت شیمی درمانی یا اختلال پلاکتی، کمک کند.

اگر فردی دچار سوختگی شدید، عفونت یا نارسایی کبدی شده باشد، تزریق پلاسما دریافت می کند.

برای افرادی که خونریزی شدید تروماتیک را تجربه کرده باشد و به گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها نیاز داشته باشد، استفاده می شود. از آنجایی که گلبول های سفید ممکنه است حمل بیماری های ویروسی باشند. قبل از تزریق خون گلبول های سفید را از خون خارج می کنند.

تزریق خون در چه مواقعی ضروری است؟

زمانی که بدن فاقد خون کافی برای عملکرد صحیح باشد، انتقال خون ضروری است. به عنوان مثال، اگر فردی دچار آسیب و خونریزی شدید شده باشد یا در حین جراحی خون زیادی از دست داده باشد، ممکن است نیاز به تزریق خون داشته باشد.

آماده شدن برای تزریق خون

مراحل انتقال خون

از آنجایی که خون اهدایی مورد استفاده برای انتقال خون باید با گروه خونی گیرنده سازگار باشد، قبل از انجام انتقال خون، نمونه خونی از شخص گیرنده برای بررسی نوع گروه خونی گرفته خواهد شد تا مشخص شود که شخص دارای کدام یک از گروه های A، B، AB یا O است و آیا Rh مثبت یا Rh منفی است. در طول انتقال خون، متخصص یک سوزن کوچک را در رگ دست وارد می کند و سپس خون از یک کیسه، از طریق یک لوله لاستیکی و سوزن به داخل رگ فرد حرکت می کند. بیمار در طول دریافت خون به حالت نشسته یا خوابیده به پشت قرار می گیرد و متخصص یا پرستار علائم حیاتی شخص گیرنده (دما، ضربان قلب و فشار خون) را در طول روند انتقال خون بررسی می کند. انتقال یک کیسه خون ممکن است تا 4 ساعت طول بکشد. بازو یا دست فرد گیرنده ممکن است تا چند روز بعد درد و کبودی داشته باشد. اگر فرد در عرض 24 ساعت پس از تزریق خون احساس ناخوشایندی کرد، به خصوص اگر مشکل تنفس یا درد در قفسه سینه یا کمر داشته باشند، لازم است به پزشک مراجعه کنند.

مدت زمان انتقال خون چقدر است؟

زمان کلی این فرایند به عوامل متعددی بستگی دارد، مانند مقدار خون یا اجزای خونی موردنیاز. بیشتر انتقال ها بین ۱ تا ۴ ساعت زمان می برند. درباره زمان لازم برای این کار می توانید با کادر درمان صحبت کنید.

مراقبت های ترانسفوزیون خون

تضمین ایمنی و سلامت بیمار مهم ترین بخش مراقبت از بیمار در حین تزریق خون می باشد. از آنجا که واکنش های مخرب در تزریق انواع فرآورده های خونی ممکن است دیده شود، بنابراین در تمام بیمارانی که FFP، کرایوپرسیپیتات، پلاکت کنستانتره، خون کامل یا گلبول قرمز دریافت می کنند، نظارت و مراقبت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. واکنشهای شدید اغلب در ۱۵ دقیقه ی اول تزریق پدید می آید بنابراین در ۱۵ دقیقه ی ابتدای هر تزریق بیماران به ویژه بیماران بیهوش باید به دقت تحت مراقبت قرار گیرند. رعایت گام های زیر در ترانسفوزیون خون و فرآورده های آن، به حفظ ایمنی و سلامت بیمار کمک خواهد کرد:

در طول فرآیند چه چیزی انتظار می رود؟

قبل از انتقال خون

در موارد بیماری مزمن، پزشک آزمایش خونی به نام شمارش کامل خون (CBC) را برای تعیین اینکه آیا نیاز به انتقال خون دارید یا خیر، تجویز می کند. فقط چند دقیقه طول می کشد تا برای این آزمایش، خون گرفته شود. نتایج از چند ساعت تا چند روز بعد در دسترس هستند. اگر وضعیت شما اورژانسی باشد، پزشک قبل از انتظار برای نتایج آزمایش خون اقدام می کند

گروه خونی

هنگامی که پزشک تشخیص داد که شما نیاز به انتقال خون دارید، یک متخصص پزشکی نمونه خون دیگری می گیرد. نمونه برای آزمایش به آزمایشگاهی فرستاده می شود. این تست را می توان تنها در چند دقیقه انجام داد. دانستن گروه خونی شما مهم است. این اطمینان می دهد که نوع خونی که پزشک به شما می دهد با خون شما مطابقت دارد.

15 دقیقه اول تزریق خون

یک پرستار حداقل تا 15 دقیقه اول انتقال خون در کنار شما خواهد بود. به این دلیل که بیشتر واکنش هایی که با انتقال خون اتفاق می افتد، بلافاصله رخ می دهد. نمونه هایی از واکنش های انتقال خون عبارتند از:

  1. تب
  2. کمر درد
  3. خارش
  4. مشکل در تنفس
  5. لرز

اگر این علائم را داشته باشید، تزریق خون بلافاصله متوقف می شود.

یک تا چهار ساعت بعد

اگر واکنشی نشان ندادید، پرستار ممکن است سرعت انتقال خون را افزایش دهد. اگر شرایطی دارید که بر توانایی بدن شما برای حفظ تعادل مایعات تأثیر می گذارد، مانند نارسایی احتقانی قلب، ممکن است انتقال خون کندتر باشد. در طول انتقال خون، پرستار یا پزشک علائم حیاتی شما را مرتباً بررسی می کند. موارد زیر بررسی می شود:

  1. فشار خون
  2. ضربان قلب
  3. درجه حرارت
  4. فراتر از چهار ساعت
  5. اگر به طور مداوم خونریزی دارید، تزریق خون تا زمانی که خونریزی دارید ادامه خواهد داشت. اگر خونریزی گوارشی دارید یا در جراحی خون از دست می دهید، پزشک سعی می کند میزان از دست دادن خون را دنبال کند و در صورت نیاز خون را جایگزین کند.

عوارض جانبی انتقال خون

استفاده از خون سازگار بسیار مهم است. در غیر این صورت، سیستم ایمنی بدن شما به خون اهداکننده حمله خواهد کرد. این می تواند یک رویداد تهدید کننده زندگی باشد. اگرچه برخی خطرات وجود دارد؛ اما اقدامات احتیاطی دقیق خطر انتقال عفونت یا بیماری را کاهش می دهد، انتقال عفونت از طریق انتقال خون نادر است. برخی از افراد پس از این روش، واکنش هایی نسبت به انتقال خون نشان می دهند. علائم عموماً خفیف هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

ممکن است این نشانه ها را با تأخیر داشته باشید. این زمانی اتفاق می افتد که عوارض جانبی روزها یا حتی هفته ها بعد رخ دهد. گاهی اوقات شامل ادرار تیره رنگ نیز می شود. حتماً عوارض جانبی حتی خفیف را فوراً به پزشک یا پرستار خود گزارش دهید. داروهای مصرفی قبل از تزریق خون می توانند عوارض جانبی را کاهش دهند.

قبل از انجام روشهایی مانند رینوپلاستی، بلفاروپلاستی و لیفت ابرو بهتر است آگاهی خود را نسبت به هرگونه اقدام زیبایی یا درمانی بالا ببرید و نسبت به فواید و مضرات آن مطلع شوید و از دانش و تجربه ی پزشکی جراح اطمینان کامل کسب کنید. مشاوره آنلاین به بیماران این فرصت را می دهد تا بتوانند به راحتی از مشاوره پزشکان از جمله جراحان زیبایی صورت، به طور آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری بهره مند شوند. جلسات مشاوره رایگان آنلاین و ارزیابی های پزشکی از جمله موارد مهم در تشخیص صلاحیت شما برای انجام جراحی زیبایی می باشند. شما می توانید جهت مشاوره آنلاین با جراح زیبایی و پلاستیک صورت از طریق تماس با شماره تلفن های 02146015770 و 09399545088 اقدام فرمایید.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

پله و سالمندی

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

نکات ویژه در انتخاب غذای مایع و جامد در ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

یائسگی در مردان به چه پدیده ای گفته میشود؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

نکاتی برای فرم بهتر و افزایش ماندگاری ژل لب

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

تشخیص فتق کشاله ران یا هرنی اینگوینال با سونوگرافی

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

کاربرد و نحوه انجام رادیوگرافی ساده زانو

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

چند دلیل باور نکردنی وزوز گوش را بشناسید

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

مزایای استفاده از الیت پلاس در رفع موهای زائد چیست؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

ویتامین ها ( ویتامین سی قسمت ششم )

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت