شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

بررسی انواع روش های كاشت دندان

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

از هزاران سال پیش بشر در جستجوی راهکارهایی جهت جایگزینی دندانهای از دست رفته خود بوده است. اتروسکانها که در ایتالیای امروز زندگی میکردند دندانهای مصنوعی را از استخوانهای گاو نر میساختند. تیم باستان شناسی دکتر Wilson آروارهای از نژاد Mayan کشف کردند که دندانهای تراشیده شدهای از جنس صدف در این آرواره به جای دندانهای ثنایای از دست رفته جایگزین شده بود.

کاشف ایمپلنت در اول قرن 19 شروع گردید. تحقیقات در مورد استفاده از موادی که بتواند جایگزین دندان از دست رفته شوند همچنان ادامه داشت در ابتدا سعی براین بود که دندانهای طبیعی از دهان شخص دیگر کاشته شوند اما این روش کاشت ایمپلنت با عفونت همراه بود و با شکست مواجه میگردید. ایمپلنت از جنس طلا ، نقره ، چینی و حتی سرب امتحان گردید اما درصد موفقیت کاشت آنها کم بود و قابل پیش بینی نبود. دکتر A.E.Strock در سال 1931 میلادی استفاده از آلیاژ Vitallium را برای ساخت ایمپلنتها توصیه نمود. در سال 1947 میلادی Manlio. Formiggini ایتالیایی ایمپلنتی از جنس Tantalum ساخت و در همان زمان Rapheal Cherchere ایمپلنتهایی از جنس آلیاژ کروم ، کبالت را ابداع کرد.

تحقیقات تیم سوئدی در مورد ایمپلنت دندانی

در سال 1952 میلادی یک تیم تحقیقاتی سوئدی در دانشگاه Lund سوئد به پیشرفت مهمی در علم ایمپلنتولوژی دست یافتند. سرپرست این تیم Peringar Branemark یک جراح ارتوپد بود. یکی از پروژههای تحقیقاتی این تیم ارزیابی میکروسکوپی پروسههای التیامی در استخوان بود. آنها بر روی خرگوش تحقیق میکردند و ایمپلنت تیتانیومی را در داخل استخوان ران خرگوش کار گذاشتند. بعد از چندین ماه متوجه اتصال خوب فلز تیتانیوم با استخوان ران خرگوش شدند. این پدیده اتصال استخوان را Osseointegrration نامگذاری نموده اند. بر اساس این تحقیق استفاده از ایمپلنتهای تیتانیومی متداول گردید. فلز تیتانیوم قابلیت اتصال بیولوژیکی بالایی را با استخوانها دارد از آن زمان تا کنون چند هزار بیمار از مزایای داشتن ایمپلنتهای دندانی بهرهمند شده اند.

تعریف ایمپلنت دندانی و عملکرد آن

اگر شخصی یک یا چند دندان را از دست داده باشد و یا کاملا بدون دندان باشد بمنظور جایگزینی دندانهای از دست رفته میتواند از ایمپلنت های دندانی استفاده نماید. یک ایمپلنت دندانی پایه کوچکی از جنس فلز تیتانیوم یا آلیاژهای تیتانیوم میباشد. این فلز به وسیله استخوانها براحتی پذیرفته میشود و اتصال استخوان فک با این فلز بخوبی صورت میپذیرد. واژه اتصال ایمپلنت به استخوان (Osseoitgration) خیلی زیاد در این رابطه استفاده میشود که منظور از آن پیوستگی و اتصال ایمپلنت دندانی با استخوان فک میباشد. ایمپلنت دندانی که جایگزین ریشه دندان میگردد دارای شیارهای ظریفی بر روی سطوحش میباشد که در استخوان فک پیچ میگردد ایمپلنت در داخل حفرهای که توسط دریل ایجاد شده است قرار میگیرد. اصلیترین هدف در نصب یک ایمپلنت رسیدن به یک اتصال فوری با استخوان اطراف آن میباشد. این امر یک پایداری اولیه را بوجود خواهد آورد که با گذشت زمان بوسیله افزایش بیشتر توده استخوانی بر روی سطح زیر میکروسکوپی ایمپلنت محکمتر خواهد گردید.

این سطح زیر توسط روشهای مختلف Acid etching Blosting و غیره ایجاد میگردد. پس از مدت زمان کوتاهی که استخوان اطراف کاملا به ایمپلنت متصل گردید میتوان قسمت تاج ْآن را بشکل یک دندان طبیعی بازسازی نمود، دندان جدید از نظر زیبایی همانند یک دندان طبیعی عمل مینماید. در مواردی که تحلیل استخوانی زیاد است، دست دندان متحرک بیمار گیر کافی ندارد و در نتیجه بیمار در جویدن، صحبت کردن و ... با مشکل مواجه میگردد. در این موارد میتوان با استفاده از تعداد محدودی ایمپلنت بعنوان پایه این مشکل را حل نمود.

كاشت دندان چیست

مزایای استفاده از ایمپلنتهای دندانی

اولین مزیت سلامتی و زیبایی بیشتر است وقتی که دندانها از دست میروند استخوان اطراف دندان شروع به تحلیل میکند. این تحلیل استخوان میتواند منجر به عقب رفتن فک گردد. بکار بردن ایمپلنتهای دندانی مانع این امر گردیده و بنابراین شکل طبیعی فک حفظ خواهد گردید. در طب سنتی کمبود دندان از دست رفته را با جایگزینی یک پلاک دندانی متحرک یا با تراش در دندان مجاور و استفاده از پل Bridge جبران مینمایند، اما در هنگام استفاده از ایمپلنت دندانی علاوه بر آنکه از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری میشود، از صدمه به دندانهای مجاور نیز جلوگیری شده و زیبایی یک دندان طبیعی را به دهان بیمار باز میگرداند.

همچنین در نحوه صحبت کردن بیمار تغییری ایجاد نمیگردد. مزیت دیگر آن آسایش بیشتر میباشد، زیرا ایمپلنتهای دندانی اتصال محکمی با استخوان فک پیدا میکنند هیچ گونه لغزندگی و حرکت دندان مصنوعی وجود نخواهد داشت. این امر ناراحتیهای مربوط به استفاده از دندان مصنوعی از قبیل اتصال ضعیف ، تحریک لثه و درد را برطرف خواهد نمود.

چند دندان میتواند توسط ایمپلنت حمایت شود ؟

تمام اشکال متداول جایگزینی دندانها از قبیل پلها یا دندان مصنوعی میتواند بوسیله استفاده از ایمپلنتهای دندانی انجام پذیرد. اگر شما فقط یک دندان طبیعی را از دست داده باشید یک ایمپلنت برای جایگزین نمودن کافی خواهد بود در فضاهای بزرگتر که تعداد دندان بیشتری از دست رفته، لزوما نیاز به استفاده از یک ایمپلنت برای هر دندان نمیباشد، هر چند تعداد دقیقی ایمپلنت بستگی به کیفیت و میزان استخوان در ناحیهای که ایمپلنت کار گذاشته میشود، خواهد داشت.

دانسیته (تراکم استخوان) در فک بالا عموما ضعیفتر از فک پایین میباشد و اگر در فک بالا اصلا هیچ دندانی وجود نداشته باشد حداقل شش ایمپلنت برای جایگزینی کامل دندانها ، صورت ثابت کافی خواهد بود. در فک پایین بخصوص در جلوی آن استخوان خیلی محکم میباشد بنابراین نیاز به ایمپلنتهای کمتری نسبت به فک بالا وجود خواهد داشت و تعداد چهار ایمپلنت میتواند ده دندان یا بیشتر از در فک پایین حمایت نماید. اگر چه استفاده از 5 تا 6 ایمپلنت متداول میباشد. ایمپلنتهای دندانی معمولا از اصول مهندسی پیروی میکنند، آنها باید در یک استخوان قوی کار گذاشته شوند.

افراد مناسب برای ایمپلنت دندانی

اگر فردی از سلامتی عمومی کاملی برخوردار باشد، ایمپلنتهای دندانی یقینا میتوانند کارگزاری شوند. هر چند نوشیدن مشروبات الکلی یا سیگارکشیدن مشکلاتی را در ارتباط با التیام اولیه ایجاد مینماید و میتواند اثر منفی روی سلامت لثه و بافت استخوانی اطراف ایمپلنت داشته باشد. تعدادی از دندان پزشکان اگر بیمار سیگار خود را ترک ننماید، تمایلی بکار گذاشتن ایمپلنت بدلیل تاثیر منفی آْن از خود نشان نمیدهند.

اهمیت سلامت دهانی در مورد کارگزاری ایمپلنت دندانی

معالجه لثه ، ترمیم پوسیدگی و حذف آبسهها برای موفقیت بادوام در درمان بنیاد مهم میباشد. اگر دندان لق ، خونریزی قابل توجه بویژه زمانی که دندانهایتان را تمیز میکنید دارید امکان دارد مشکلاتی در لثه شما وجود داشته باشد. بیماریهای لثه (Periodotaldisease) یک علت عمده تحلیلرفتن استخوان هستند و معالجه ایمپلنتهای دندانی را با مشکل مواجه خواهند نمود.

عوامل موثر در تحلیل رفتن استخوان

هر وقت یک دندان کشیده میشود میزان قابل توجهی از استخوان در اطراف بخش باقیمانده ریشه ممکن است از دست برود. این امر در طی چند ماه اول بسرعت صورت میپذیرد. تحلیل استخوان Bone resorption نامیده میشود. اگر چه میزان و مقدار تحلیل استخوان در بین افراد مختلف متغیر است ولی مراقبتهای اختصاصی میتواند موجب کاهش آن گردد. گاهی اوقات سادهترین راه برای به حداقل رساندن تحلیل استخوان بعد از کشیدن دندان ، جایگزینی فوری ایمپلنت در طی چند هفته اول میباشد و این راهکار خاص ایمپلنتهایی با سطح بیولوژیک میباشد که دوره التیام ، استفاده از این ایمپلنتها کاهش قابل توجهی دارد.

نقش ایمپلنتهای دندانی در حفظ استخوان

این امر یکی از مهمترین عملکردهای ایمپلنتهای دندانی می باشد. وقتی ایمپلنت کار گذاشته میشود هر روز نیروی فانکشنال استخوان اطراف آن را تحریک نموده موجب محکمتر شدن و قویتر شدن استخوان می گردد.

میزان موفقیت عمل ایمپلنت

اگر یک ایمپلنت بصورت محکم با استخوان اطراف خود تثبیت نشود سرانجام شل خواهد شد و قادر نخواهد بود دندان جایگزین شده را حمایت نماید. شکست در عمل ایمپلنت کمتر از 5 درصد میباشد و بطور متوسط میزان موفقیت ایمپلنتهای دندانی 95 درصد گزارش شده است.

مدت زمان انجام مراحل ایمپلنت

بطور روتین از زمان کاشت ایمپلنت تا زمان کارگزاری تاج دندان بطور متوسط 9 هفته تا 6 ماه زمان ترمیم بافتی تشکیل استخوان طول میکشد. جراح دندانپزشک ایمپلنت را طی عمل جراحی ویژه در استخوان فک شما قرار میدهد. این جراحی معمولا در داخل مطب دندانپزشک و با بیحسی موضعی انجام میشود.

دندان قورچه (Bruxism)

بیمارانی که عادت به دندان قورچه دارند ممکن است در معرض خطر فشار بیش از اندازه روی ایمپلنتهای دندانی باشند. در اغلب مردم دندان قورچه در طی خواب رخ میدهد و عموما فرد نسبت به این عمل آگاهی ندارد. صافشدن دندانها ، ترک برداشتن مینا و یا شکسته شدن های جزئی دندانهای پر شده علایم کلینیکی متداول دندان قورچه میباشند. دندان قورچه بایستی مورد توجه قرار گیرد و بوسیله قرار دادن ایمپلنتهای اضافی ، انتخاب مواد پرکننده مناسب و استفاده از یک Bite guard در هنگام شب میتواند دندانهای جدید را محافظت نمود.

شبکه پزشک آنلاین جزو اولین پایگاه های اطلاع رسانی در حوزه سلامت به زبان فارسی می باشد که مطالب مفید و جدیدی در زمینه های گوناگون از جمله پوست و مو و زیبایی، کنترل درد، طب مکمل و ... در اختیار علاقمندان قرار می دهد.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مخمر آبجو

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

علت منافذ باز پوست چیست؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

چگونه پوست را در هواي سرد، نرم نگه داريم؟

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

سلولیت چیست؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

جراحی انکوپلاستی سینه چیست؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

رفع تیرگی اندام تناسلی بانوان با لیزر

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

عوارض جدید کرونا بر سلامت گوش و شنوایی

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

درمان بدون جراحی شکستگی استخوان ساق پا

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

دون ژوان به چه مردی گفته می شود؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت